Har nå trent ganske så hardt siden nyttår (hadde pause i jula) , men er redd for å bli overtrent... Hvor ofte bør man egentlig ha en hvileuke? Jeg føler meg ikke noe sliten, og gleder meg fremdeles til treninga..
Har nå trent ganske så hardt siden nyttår (hadde pause i jula) , men er redd for å bli overtrent... Hvor ofte bør man egentlig ha en hvileuke? Jeg føler meg ikke noe sliten, og gleder meg fremdeles til treninga..
overtrening er blitt noe som blir brukt litt for ofte synes jeg. så lenge du har et godt treningsprogram, godt kosthold, med fridager hver uke. så er det lite sjangs for at du blir overtrent. selv har jeg ikke hat en fri uke på flere år.
Ok, supert..!![]()
Jeg har forskyvet friuka mi en hel måned nå, hehe.. har ikke lyst.. Jeg tror jeg holder på helt til jeg kjenner fysisk at jeg blir skikkelig overtrent. Tviler vel på at jeg blir det med bare 4-5 trening i uka, og skifting på programmet?
Fri hver 7ende uke gjør deg ikke vondt. Mentalt og fysisk godt.....
Jeg synes det gjør "vondt" med en friuke jeg..
Bare kjør på med trening du!
Friuke er godt å ha til gode hvis man skulle bli syk eller bare drit lei treningen![]()
fri uke er noe man tar når man er lei/overtrent det er ikke nødvendig og surre bort en uke uten grunn!
[img]./uploads/8246_wallpaper280.jpg[/img]
Dette sitter bare i hjernen på dere gutter, MÅ TRENE MYE OG MER FOR Å BLI STØRRE
Den dagen dere blir syke og ligger 1 uke, så er dere ikke uthvilt på samme måte som hvis dere bare hadde tatt ei treningsfri uke.
Jeg løfter stort sett mer etter ei uke fri..
Dummeste jeg hører på gymmet er latterlige folk som trener feks benk 2-3 ganger i uka, og unnskylder sine dårlige løft med at de kanskje ikke har fått trent benk på 4 dager, kanskje opptil 1 uke. For da har liksom brystmuskla blitt mindre og svakere, mohahaw!
Vel, det som er avgjørende er hvordan man trener. Trener du for full maskin hele tiden tror jeg deg ikke når du sier at du ikke har hatt pauser på flere år.On 2002-03-24 15:54, MrMuscle wrote:
overtrening er blitt noe som blir brukt litt for ofte synes jeg. så lenge du har et godt treningsprogram, godt kosthold, med fridager hver uke. så er det lite sjangs for at du blir overtrent. selv har jeg ikke hat en fri uke på flere år.
Selv å kjøre til utmattelse i en periode kan føre til overtrening. Det viktigste er å lytte til kroppen og periodisere med hensyn til mindre/lettere trening og heller ikke ta seg mer ut når ting stopper opp.
Vel, det er faktisk ikke slik at dersom du trener en muskelgruppe èn gang/uke, så rekker den å restituere mellom hver trening. Langt der ifra. Særlig i mykt vev, men også i musklene, kan slitasje og belastning vare i mange uker. Det er derfor lett å tenke seg hvorfor lange treningsperioder uten pause kan bli en "ond sirkel".
Derfor synes jeg det er ganske utrolig når f.eks Mr. Muscle sier han ikke har hatt pause på flere år, og i en tråd nedenfor klager over håndleddssmerter. Jeg vil si han har vært heldig, den beskjedne mengden hvile tatt i betraktning.
Jeg tror også mange (feilaktig) mener det beste er å være på grensen til overtrening til enhver tid. At kroppen din "tåler det", betyr ikke dermed at det gir best resultat. Videre er det slik at en produktiv hvileuke med bra kosthold IKKE kan sammenlignes med et sykeavbrudd, en fyllekule e.l. Hvileuke er en kvalitetsperiode der du skal bygge opp. Ikke noe man gjør fordi man er lite dedikert eller noe sånt - tvert i mot!
Og Haakona (?) som ville trene hardt til du ble overtrent - jeg kan love deg at når du oppdager de klare overtreningssymptomene, da har de siste ukenes trening kun gitt deg negativt resultat. Som sagt, mer er ikke alltid bedre selv om kroppen din later til å tåle det.
See me hustle, Feel my muscle,
Pumping Iron.
Stretching my bullworker,
I'm heaving on my weights.
See me flex my delts and pecs
- I'm Pumping Iron.
110% enig med Vicern!
"Eat more women!! They are high in protein :) "
Har tro på at det er en del folk runt om som ikke er klar over at de er "slightly" overtrent.
Og derfor heller ikke får MAX resultater ut av treningen sin.
Det er derimot ikke sagt at det er nødvendig for alle å ta ei hvileuke hver 10 uke som f.eks jeg gjør .
Det kan like godt gjøres ved hjelp av ei uke der du trener f.eks bare 70% av max og heller tar denne litt oftere ,kanskje hver 6 uke.
Dette skiller seg nok litt etter hvilket nivå man er på.
Evnt "føle" seg på dagsformen og legge opp intensiteten til hva man føler er forsvarlig.
Jeg setter igang nybegynnere ukentlig og setter de aldri direkte på et "trene muskelen 1 gang pr uke program"....
Jeg setter de på et program som gjør at de trener gjennom kroppen 2-3 ganger pr uke de første 4-6 ukene for deretter å bytte program til noe mere spennende.Dette kan lykkes på grunn av at nesten ingen som er så ferske klarer å ta seg så mye ut at de blir overtrent på så kort tid alikevel.
På et nivå som er så høyt at det retferdiggjør f.eks bruk av medikamenter så forventer jeg at folk leser kroppen sin og ser stagnasjon og andre tegn til overtrening.
Dette oppstår sjelden om man ikke går i samme spor/treningsrutine mer enn 4-6 uker hvis man har et bra kosthold og god kvalitet på hvilen.
Nå skal det derimot sies at det er en del som overtrener enkelte kroppsdeler i årevis uten å være klar over det. Altså folk som ikke skjønner at noe er galt når en kroppsdel (f.eks armene) ikke vokser i samme tempo som resten av kroppen.
For disse folka er det ikke nok å ta ei hvileuke og så gå på med samme rutine om igjen.
Det de trenger er et program som stopper overteningen av en kroppsdel.
Er det noen som kjenner seg igjen ??
Er ikke helt enig med at overtrening er noe som blir brukt litt for ofte. Jeg tror ofte det er motsatt. Det er nok mange som går rundt og er overtrent uten å faktisk være klar over det.On 2002-03-24 15:54, MrMuscle wrote:
Hvile er det mest undervurderte faktoren når det gjelder muskelvekst spør du meg.