Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 55

Tråd: Peak- genetikk eller trening?

Banned
    Ble medlem
    10-2006

Peak- genetikk eller trening?

Er skikkelig peak på bicepsen kun et spørsmål om genitikk? Eller er det noe man kan trene spesifikt på?

Såvidt jeg har forstått kommer peaken av brachialis som presser begge muskelhodene(biceps) opp?

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Faen Anders... Faen.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    For å få den "berømte peaken" må du trene curl i scottbenk, med spesiell vekt på negativene. Da stimulerer du det øverste hodet som gir peaken.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Genetikk og masse.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Bullschlafe?

Bicepsen er jo delt opp i to hoder. Et ytre og et indre sett fra siden. Ingen av de to er mer elevert enn den andre?

Det mest effektive for meg har vært å kjøre cheatcurls og meget strikte annenhver trening. Kjører den Gironda curl eller hva den heter på de strikte dagene. Den treffer jævlig godt på det ytre bicepshodet.

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Cheatcurls funker best for å bygge overall masse på biceps. Skal du få peaken må du være veldig strikt. Kjører du feks vanlig curl med manualer så gjør du det 100% strikt, og så vrir du litt når du er helt på toppen. Det funker også veldig bra for peak.
    .......................................R.I.P..........................................

El Guapo Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Faen Anders... Faen.
    Haha, rolig nå. Sikker på at du lengter etter en flott peak
    Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Cheatcurls funker best for å bygge overall masse på biceps. Skal du få peaken må du være veldig strikt. Kjører du feks vanlig curl med manualer så gjør du det 100% strikt, og så vrir du litt når du er helt på toppen. Det funker også veldig bra for peak.
    Når det gjelder det du sa med overall på cheatcurl så samsvarer det helt med mine egne erfaringer

Prøvde en alternativ øvelse i dag, som la ekstra mye tyngde på den øverste delen av curlen.

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Den øvelsen der angirper biceps fra feil vinkel med tanke på peak. Dessuten har du ikke muligheten til å gjøre den "vrien" som stimulerer det øverste hodet nok. Sikkert en grei øvelse men ikke for peak-trening..

Lord of the living dead Premutos sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dave Tate Vis post
    Når det gjelder det du sa med overall på cheatcurl så samsvarer det helt med mine egne erfaringer

Prøvde en alternativ øvelse i dag, som la ekstra mye tyngde på den øverste delen av curlen.

Litt off topic. Men syns du han der hadde bra peak???

Gold Member schwarzenegger sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    22
    LOL x 3.14
    20 år
    høyde: 182 cm
    vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne)
    155 kg Smalbenk
    170x7 Markløft
    170 i Knebøy(tror jeg) :)

rompis illmatic sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25
    Den øvelsen der angirper biceps fra feil vinkel med tanke på peak. Dessuten har du ikke muligheten til å gjøre den "vrien" som stimulerer det øverste hodet nok. Sikkert en grei øvelse men ikke for peak-trening..
    Du kødder?

Gold Member Andreas sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Jeg er personlig overbevist om at alle her kødder, utenom Anders92.
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Jeg har gått på turn, og blitt kjent med en del yngre jenter..hehe. Hun er voksen for aldern også:) haha

Gladgutt! Elonar sin avatar
    Ble medlem
    01-2008
    Alder
    22
    Jeg tror ikke animal heller kødder
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Det beste med alt sammen er at jeg har utviklet en dyp kjærlighet for NORMALE sinnsfriske mennesker.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Dette er ikke kødd.

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Andreas. Vis post
    Jeg er personlig overbevist om at alle her kødder, utenom Anders92.
    Det gjør da vel ingenting om det dukker opp noen tråder utenfor off topic innimellom?

MHG
    MHG er ikke aktiv
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Generelt idiotspørsmål. Går det an å stimulere ulike "hoder" av en muskel? Har aldri satt meg inn i spesifikke øvelser for å "forme" muskel og når man leser 50/50 med innlegg som sier det er mulig og umulig blir man usikker Dette gjelder ikke i DENNE tråden, men sånn generelt.

Dette kan jeg virkelig ingenting om, og skjønner ikke om folk tuller inni denne tråden eller ikke (uten å ha noe store planer om peak-trening fremover riktignok)
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

Ble medlem
    09-2004
    Ja det er mulig. En kompis av meg som skulle stille i år, helt til Geir Borgan tok motet fra han med å si han kom til drite seg ut, jobbet veldig aktivt med dette. Han oppnådde faktisk "delt hode" på biceps på lav fett%. Det så forøvrig litt creepy ut, men likeså kult. Han fokuserte veldig på "vridningen", og kjørte mye curl helt opp til ørene med tau.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Hvorfor skulle man ikke kunne forme en muskel? Penis blir jo skeiv hvis man runker for mye med den ene hånda.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

rompis illmatic sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25
    Du tror ikke dette hadde noe med lav fettprosent å gjøre, eller hadde han like lav fettprosent hele tiden og fikk "delt hode" etter hvert?

Har tro på at man kan "treffe" en muskel bedre med små endringer i vinkel og fingre, men at muskelen kan endre form har jeg ikke tro på..

Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    Hvorfor skulle man ikke kunne forme en muskel? Penis blir jo skeiv hvis man runker for mye med den ene hånda.
    Underarmen man skriver med pleier jo også å bli bedre utviklet enn den andre.

Gold Member Andreas sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Genetikk og masse.
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Jeg har gått på turn, og blitt kjent med en del yngre jenter..hehe. Hun er voksen for aldern også:) haha

Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av illmatic Vis post
    Du tror ikke dette hadde noe med lav fettprosent å gjøre, eller hadde han like lav fettprosent hele tiden og fikk "delt hode" etter hvert?

Har tro på at man kan "treffe" en muskel bedre med små endringer i vinkel og fingre, men at muskelen kan endre form har jeg ikke tro på..
    Han var feit og ble fit, det er ikke snakk om å endre form på EN muskel. Det er snakk om å endre form på overarmen, ved å treffe en muskel man bommer på med enkelte bicepsøvelser. Selvfølgelig går dette ann.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    At man ikke kan forme muskler er bare en dårlig unnskyldning. Spesielt muskler som består av flere hoder kan formes godt. Jeg har alltid vært misfornøyd med biceps. Den har vært stor, men den var ikke så godt formet med mindre jeg flekset double biceps. Grunnet til dette viste seg å være et underutviklet ytre hode. Det ytre hodet legger man mest merke til i hverdagen, når du har på en t.skjorte osv. Når man flexer double biceps med mindre det er tatt bakfra med ryggen, så viser du det indre hodet.

En pekepinn for å konsentrere på det hodet du vil utvikle er grepsbrede i for eksempel bicepscurl med stang.

Jo smalere grepet er, jo mer belastning og kontakt vil du få på det ytre bicepshodet.

Jo bredere du holder, jo mer kontakt vil du få med det indre biceps hodet.

Utover det treffer øvelser som "Vince Gironda curl" godt på det ytre hodet i tillegg til curl med smalt grep.

Cheatcurl og stangcurl er mer overall, men for min del får jeg allikevel aldri nok kontakt med det ytre hodet, med mindre jeg fokuserer spesielt på det, bestemte treningsdager.

Utover biceps skal man heller ikke glemme brachi, som presser biceps oppover og skaper peak.
    Denne kan trenes godt med f.eks omvendte curls.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Du former ikke en muskel bare fordi du trene forskjellige hoder. Du bygger mer masse som gir muskelen et annet utseende. Det er umulig å forandre på muskler utover sine genetiske forutsetninger. Har man lang muskel og korte fester så vil peaken være helt anderledes en om man har lange muskelfester og kort muskel.

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Du former ikke en muskel bare fordi du trene forskjellige hoder. Du bygger mer masse som gir muskelen et annet utseende. Det er umulig å forandre på muskler utover sine genetiske forutsetninger. Har man lang muskel og korte fester så vil peaken være helt anderledes en om man har lange muskelfester og kort muskel.
    Nei du tar feil. Utover biceps skal man heller ikke glemme brachi, som presser biceps oppover og skaper peak.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Er enig med deg i det meste av det.
    Men du er enig i at det hele vil se veldig annerledes ut om du snakker om en biceps med velutviklet brachi kontra en uten velutviklet brachi?

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    At man ikke kan forme muskler er bare en dårlig unnskyldning. Spesielt muskler som består av flere hoder kan formes godt. Jeg har alltid vært misfornøyd med biceps. Den har vært stor, men den var ikke så godt formet med mindre jeg flekset double biceps. Grunnet til dette viste seg å være et underutviklet ytre hode. Det ytre hodet legger man mest merke til i hverdagen, når du har på en t.skjorte osv. Når man flexer double biceps med mindre det er tatt bakfra med ryggen, så viser du det indre hodet.

En pekepinn for å konsentrere på det hodet du vil utvikle er grepsbrede i for eksempel bicepscurl med stang.

Jo smalere grepet er, jo mer belastning og kontakt vil du få på det ytre bicepshodet.

Jo bredere du holder, jo mer kontakt vil du få med det indre biceps hodet.

Utover det treffer øvelser som "Vince Gironda curl" godt på det ytre hodet i tillegg til curl med smalt grep.

Cheatcurl og stangcurl er mer overall, men for min del får jeg allikevel aldri nok kontakt med det ytre hodet, med mindre jeg fokuserer spesielt på det, bestemte treningsdager.

Utover biceps skal man heller ikke glemme brachi, som presser biceps oppover og skaper peak.
    Denne kan trenes godt med f.eks omvendte curls.
    Du er tydeligvis ikke enig i noe av det Mr. Muscle sier. Du kan påvirke biceps brachii caput longum "ekstra" ved å legge inn en skulderfleksjon, siden den er festet over skulderleddet, men det vil ikke gjøre at armen din blir seende annerledes ut. Caput breve vil være med i albuefleksjonen, og det er umulig å isolere den ene eller den andre delen.

En større brachialis (bare "brachi", slik du skriver det, betyr "arm"...) vil naturligvis føre til at overarmen ser større ut, men det er ikke dermed sagt at du får peak. Der kommer generelt volum, fettprosent og genetikk inn i bildet.
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    ..
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Ifølge Arnold er peaken genetisk bestemt, men som Dick og Lean sier kan man påvirke hvordan den blir seende ut ved å trene med fokus på de forskjellige delene av biceps.
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Lean sa:
    For å få den "berømte peaken" må du trene curl i scottbenk, med spesiell vekt på negativene. Da stimulerer du det øverste hodet som gir peaken.
    Spørsmålet blir da: Kommer peaken av at "det øverste hodet" blir stimulert, eller kommer det av at all curlingen rett og slett gir biceps større volum? Scott curl er en av de bicepsøvelsene som fører til høyest stress på biceps (målt med EMG, ref. Tønnesen 2007), og hvis man i tillegg setter ekstra fokus på eksentrisk fase, der man er i stand til å utvikle mest kraft, så vil jo biceps vokse. Hadde vedkommende brukt en annen, mindre effektiv, bicepsøvelse over lengre tid ville kanskje peaken blitt akkurat den samme?

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Mulig jeg har køddet med latinen min. Men er en muskel under biceps som trykker biceps opp, om den selv blir større.

Muskelen jeg omtaler ligger i mellom triceps og biceps. Om du ser det fra siden.
    Denne kan forandre formen på en og samme persons arm selv om vedkommende har lik fettprosent hele veien og samme muskelvolum i biceps.

Ble medlem
    01-2008
    Alder
    22
    Hvor er den "muskelen"? Jeg ser den ikke...
    Det beste med alt sammen er at jeg har utviklet en dyp kjærlighet for NORMALE sinnsfriske mennesker.

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    For dere viktigperer som ikke har antenner for ironi så vil jeg informere om at samtlige av mine innlegg i denne tråden er 100% tull.

Ble medlem
    01-2008
    Alder
    22
    Jeg får rødkarma av Anders fordi han poster et bilde som ikke viser noe

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Ja, Anders, den heter m. brachialis. Går fra humerus (overarmsbeinet) til ulnae (underarmen).

Takk for det Lean, begynte å bli småskremt.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    Ja, Anders, den heter m. brachialis. Går fra humerus (overarmsbeinet) til ulnae (underarmen).

Takk for det Lean, begynte å bli småskremt.
    Tusen takk. Den muskelen jeg snakket om. Den kan forøvrig presse biceps oppover, og få bicepsen til å virke større. Det er jeg værtfall någelunde sikker på.

Ble medlem
    05-2004
    Tusen takk. Den muskelen jeg snakket om. Den kan forøvrig presse biceps oppover, og få bicepsen til å virke større. Det er jeg værtfall någelunde sikker på.
    Ja, men hva har dette med å endre form på en muskel å gjøre? Jeg kan ta fingrene mine og presse biceps langt oppover sånn at det ser ut som om jeg har 50cm-armer. Men muskelen endrer ikke form likevel. Hvilken form muskelen har er genetisk og kan ikke endres uten operasjoner.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    Ja, men hva har dette med å endre form på en muskel å gjøre? Jeg kan ta fingrene mine og presse biceps langt oppover sånn at det ser ut som om jeg har 50cm-armer. Men muskelen endrer ikke form likevel. Hvilken form muskelen har er genetisk og kan ikke endres uten operasjoner.
    Et muskelhode kan ikke forandre form. En muskel bestående av flere hoder f.eks biceps, triceps og quadriceps kan forandre form, jo.
    Det jeg sier er at armen kan forandre form. Det er fakta. Hvorfor? Fordi armen består av flere muskler og det sier seg selv at formen blir annerledes om de er utviklet på forskjellige nivåer.

Biceps består forøvrig av to hoder. Det er ikke genetisk bestemt hvilket av de to hodene som er størst. Det er noe man kan bestemme selv, gjennom trening.

For min del har jeg tydelig dominant indre hode, mens det ytre har vært dårlig lenge. Nå har jeg tatt tak i problemet, og det er tydelig at det ytre hodet er mye bedre utviklet enn før.

Ble medlem
    05-2004
    Et muskelhode kan ikke forandre form. En muskel bestående av flere hoder f.eks biceps, triceps og quadriceps kan forandre form, jo.
    Det jeg sier er at armen kan forandre form. Det er fakta. Hvorfor? Fordi armen består av flere muskler og det sier seg selv at formen blir annerledes om de er utviklet på forskjellige nivåer.

Biceps består forøvrig av to hoder. Det er ikke genetisk bestemt hvilket av de to hodene som er størst. Det er noe man kan bestemme selv, gjennom trening.

For min del har jeg tydelig dominant indre hode, mens det ytre har vært dårlig lenge. Nå har jeg tatt tak i problemet, og det er tydelig at det ytre hodet er mye bedre utviklet enn før.
    Det du må lære deg er forskjellen på at en muskel skifter form og at en muskel skifter størrelse. Hvordan form en muskel har er genetisk bestemt.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Ja, armen vil naturligvis endre form hvis du trener de forskjellige musklene på armen. Men du får ikke en muskel til å vokse mer i høyden enn inn/utover, eller 30 grader inn mot venstre og litt opp etc ved å forandre på en grepet på stanga!

For å gjøre dette enkelt: Anders. I følge hvem er det mulig å forandre formen? Du sier helt klart at det er mulig. Vel, hvor har du det ifra?

Ble medlem
    01-2008
    Alder
    22
    Armen kan forandre form ja, ved at f.eks man ikke trener triceps de neste 10 årene og bare trener biceps. Det har derimot overhode ikke noen effekt på hvordan selve muskelen vil se ut.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post

For å gjøre dette enkelt: Anders. I følge hvem er det mulig å forandre formen? Du sier helt klart at det er mulig. Vel, hvor har du det ifra?
    En tidligere kroppsbygger på gymmet.

Jeg har selv prøvd det ut i ca et halvt år nå. Erfaringene mine over den perioden hvor jeg har prøvd det ut er at det funker.

Med smalt grep har det blitt mye mer balanse mellom ytre og indre hode for min del.

La meg reversere spørsmålet.
    Hvor har du det ifra at man ikke kan trene de forskjellige hodene på en muskel?

Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Å diskutere biceps med en 17-åring er som å diskutere politikk med en 16 år gammel nyrekruttert sv-jente.

Bare la det være

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Muskel + synthol = peak. GO FUCKING DO IT ANDERS.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Å diskutere biceps med en 17-åring er som å diskutere politikk med en 16 år gammel nyrekruttert sv-jente.

Bare la det være
    Nei, vi må jo ikke diskutere på et diskusjonsforum....
    Du minner meg litt om de som ikke ser på FRP som stuerent. "Eh, FRP... De er jo bare dumme rasister, de kan man ikke stemme på. "

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    En tidligere kroppsbygger på gymmet.

Jeg har selv prøvd det ut i ca et halvt år nå. Erfaringene mine over den perioden hvor jeg har prøvd det ut er at det funker.

Med smalt grep har det blitt mye mer balanse mellom ytre og indre hode for min del.

La meg reversere spørsmålet.
    Hvor har du det ifra at man ikke kan trene de forskjellige hodene på en muskel?
    Fra samtlige forelesninger, seminarer og foredrag jeg har vært på som gjelder treningslære eller anatomi/fysiologi, der en eller ei har spurt om hvordan man kan trene seg til lange, slanke muskler, forme latsen "mer utover" eller, som i dette tilfellet, hvordan man kan forandre formen på biceps.

Ellers skulle det ikke mer til enn et kjapt søk på google til før jeg fant denne: http://www.bodybuilding.com/fun/drjoe4.htm

Nei, det der er langt ifra noen pålitelig kilde, men det er ikke "en tidligere kroppsbygger på gymmet" heller.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    I tillegg kommer denne, hentet fra ptonthenet.com (betalingsside):

6. Dumbbells are for Shaping

7. Precher Curls will "Fill the Gap"

8. Concentration Curls are for the Peak

Actually, you could kill these last three with one stone. The truth is, barring traumatic injury or surgical intervention, the shape of a muscle is genetically predetermined. When a muscle gets bigger, it obviously changes in appearance, but its final shape is not up to you or your exercise selection. The amount of fibers you are "allotted" and their distribution, the influence of the fascial envelope or covering of each muscle have much to do with this. Think about it. In all the years of bodybuilding, have you ever seen anyone with Arnold shaped biceps one year and then, due to exercise selection, display Franco shaped biceps the next year (or even the next decade). Wake up!

The gap or space between your elbow and your biceps belly is your bicep tendon. No exercise can alter the tendon to muscle belly length ratio. Therefore, this gap cannot be "filled," so to speak.

Concentration curls are performed in the shoulder-flexed position. Since the biceps is a two joint muscle crossing the elbow and shoulder, its final length when contracted is only partially determined by elbow flexion/range of motion. So it’s the position of the shoulder joint allowing the biceps to contract to near its shortest position that creates this appearance.

Det alle i tråden her (alle som ikke kødda iallfall) har sagt er: Får du så mye muskelmasse du kan (noe du ikke har gjort), og lavere fettprosent så vil du få så mye peak du kanfå.. Du må få mer masse, gjør det med hvilken øvelse du vil, så lenge armen vokser vil det hjelpe!

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Dick har et poeng her, men om det fungerer i praksis er noe annet.

Biceps består jo av 3 deler:
    Biceps brachialis
    Biceps brachii short head og
    biceps brachii long head...

Er jo logikk bak at biceps kan endre utseende ved å fokusere treningen på en del fremfor den andre?
    Men som sagt, hva som fungerer i praksis er noe annet.
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Utover egen erfaring kan jeg garantere at det har funket for meg i praksis.
    Muskelen forandret form siden det ene hodet ble mer likestilt med det andre.

Prøv selv. Tren okklusjon for å treffe muskelen. Prøv med både bredt og smalt grep mens du curler. Du vil kjenne at du "treffer" bedre på innsiden med smalt, og bedre på utsiden med bredt.
    Om det ikke er nok bevis, tren det i noen mnder. Så vil du se. Det kan jo ikke skade, med grunnlag i begge teoriene.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.