Er skikkelig peak på bicepsen kun et spørsmål om genitikk? Eller er det noe man kan trene spesifikt på?
Såvidt jeg har forstått kommer peaken av brachialis som presser begge muskelhodene(biceps) opp?
Er skikkelig peak på bicepsen kun et spørsmål om genitikk? Eller er det noe man kan trene spesifikt på?
Såvidt jeg har forstått kommer peaken av brachialis som presser begge muskelhodene(biceps) opp?
Faen Anders... Faen.
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
For å få den "berømte peaken" må du trene curl i scottbenk, med spesiell vekt på negativene. Da stimulerer du det øverste hodet som gir peaken.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
.......................................R.I.P..........................................
..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
.....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
Bullschlafe?
Bicepsen er jo delt opp i to hoder. Et ytre og et indre sett fra siden. Ingen av de to er mer elevert enn den andre?
Det mest effektive for meg har vært å kjøre cheatcurls og meget strikte annenhver trening. Kjører den Gironda curl eller hva den heter på de strikte dagene. Den treffer jævlig godt på det ytre bicepshodet.
Cheatcurls funker best for å bygge overall masse på biceps. Skal du få peaken må du være veldig strikt. Kjører du feks vanlig curl med manualer så gjør du det 100% strikt, og så vrir du litt når du er helt på toppen. Det funker også veldig bra for peak.
.......................................R.I.P..........................................
Den øvelsen der angirper biceps fra feil vinkel med tanke på peak. Dessuten har du ikke muligheten til å gjøre den "vrien" som stimulerer det øverste hodet nok. Sikkert en grei øvelse men ikke for peak-trening..
LOL x 3.14
20 år
høyde: 182 cm
vekt : 94 kg
150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne)
155 kg Smalbenk
170x7 Markløft
170 i Knebøy(tror jeg) :)
Generelt idiotspørsmål. Går det an å stimulere ulike "hoder" av en muskel? Har aldri satt meg inn i spesifikke øvelser for å "forme" muskel og når man leser 50/50 med innlegg som sier det er mulig og umulig blir man usikkerDette gjelder ikke i DENNE tråden, men sånn generelt.
Dette kan jeg virkelig ingenting om, og skjønner ikke om folk tuller inni denne tråden eller ikke(uten å ha noe store planer om peak-trening fremover riktignok)
Heldigvis er julaften på spisedagen min!
Ja det er mulig. En kompis av meg som skulle stille i år, helt til Geir Borgan tok motet fra han med å si han kom til drite seg ut, jobbet veldig aktivt med dette. Han oppnådde faktisk "delt hode" på biceps på lav fett%. Det så forøvrig litt creepy ut, men likeså kult. Han fokuserte veldig på "vridningen", og kjørte mye curl helt opp til ørene med tau.
Hvorfor skulle man ikke kunne forme en muskel? Penis blir jo skeiv hvis man runker for mye med den ene hånda.
For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.
Du tror ikke dette hadde noe med lav fettprosent å gjøre, eller hadde han like lav fettprosent hele tiden og fikk "delt hode" etter hvert?
Har tro på at man kan "treffe" en muskel bedre med små endringer i vinkel og fingre, men at muskelen kan endre form har jeg ikke tro på..
At man ikke kan forme muskler er bare en dårlig unnskyldning. Spesielt muskler som består av flere hoder kan formes godt. Jeg har alltid vært misfornøyd med biceps. Den har vært stor, men den var ikke så godt formet med mindre jeg flekset double biceps. Grunnet til dette viste seg å være et underutviklet ytre hode. Det ytre hodet legger man mest merke til i hverdagen, når du har på en t.skjorte osv. Når man flexer double biceps med mindre det er tatt bakfra med ryggen, så viser du det indre hodet.
En pekepinn for å konsentrere på det hodet du vil utvikle er grepsbrede i for eksempel bicepscurl med stang.
Jo smalere grepet er, jo mer belastning og kontakt vil du få på det ytre bicepshodet.
Jo bredere du holder, jo mer kontakt vil du få med det indre biceps hodet.
Utover det treffer øvelser som "Vince Gironda curl" godt på det ytre hodet i tillegg til curl med smalt grep.
Cheatcurl og stangcurl er mer overall, men for min del får jeg allikevel aldri nok kontakt med det ytre hodet, med mindre jeg fokuserer spesielt på det, bestemte treningsdager.
Utover biceps skal man heller ikke glemme brachi, som presser biceps oppover og skaper peak.
Denne kan trenes godt med f.eks omvendte curls.
Du former ikke en muskel bare fordi du trene forskjellige hoder. Du bygger mer masse som gir muskelen et annet utseende. Det er umulig å forandre på muskler utover sine genetiske forutsetninger. Har man lang muskel og korte fester så vil peaken være helt anderledes en om man har lange muskelfester og kort muskel.
Du er tydeligvis ikke enig i noe av det Mr. Muscle sier. Du kan påvirke biceps brachii caput longum "ekstra" ved å legge inn en skulderfleksjon, siden den er festet over skulderleddet, men det vil ikke gjøre at armen din blir seende annerledes ut. Caput breve vil være med i albuefleksjonen, og det er umulig å isolere den ene eller den andre delen.
En større brachialis (bare "brachi", slik du skriver det, betyr "arm"...) vil naturligvis føre til at overarmen ser større ut, men det er ikke dermed sagt at du får peak. Der kommer generelt volum, fettprosent og genetikk inn i bildet.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.
..
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.
Ifølge Arnold er peaken genetisk bestemt, men som Dick og Lean sier kan man påvirke hvordan den blir seende ut ved å trene med fokus på de forskjellige delene av biceps.
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!
Lean sa:Spørsmålet blir da: Kommer peaken av at "det øverste hodet" blir stimulert, eller kommer det av at all curlingen rett og slett gir biceps større volum? Scott curl er en av de bicepsøvelsene som fører til høyest stress på biceps (målt med EMG, ref. Tønnesen 2007), og hvis man i tillegg setter ekstra fokus på eksentrisk fase, der man er i stand til å utvikle mest kraft, så vil jo biceps vokse. Hadde vedkommende brukt en annen, mindre effektiv, bicepsøvelse over lengre tid ville kanskje peaken blitt akkurat den samme?For å få den "berømte peaken" må du trene curl i scottbenk, med spesiell vekt på negativene. Da stimulerer du det øverste hodet som gir peaken.
Mulig jeg har køddet med latinen min. Men er en muskel under biceps som trykker biceps opp, om den selv blir større.
Muskelen jeg omtaler ligger i mellom triceps og biceps. Om du ser det fra siden.
Denne kan forandre formen på en og samme persons arm selv om vedkommende har lik fettprosent hele veien og samme muskelvolum i biceps.
For dere viktigperer som ikke har antenner for ironi så vil jeg informere om at samtlige av mine innlegg i denne tråden er 100% tull.
Ja, Anders, den heter m. brachialis. Går fra humerus (overarmsbeinet) til ulnae (underarmen).
Takk for det Lean, begynte å bli småskremt.
Ja, men hva har dette med å endre form på en muskel å gjøre? Jeg kan ta fingrene mine og presse biceps langt oppover sånn at det ser ut som om jeg har 50cm-armer. Men muskelen endrer ikke form likevel. Hvilken form muskelen har er genetisk og kan ikke endres uten operasjoner.
For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.
Et muskelhode kan ikke forandre form. En muskel bestående av flere hoder f.eks biceps, triceps og quadriceps kan forandre form, jo.
Det jeg sier er at armen kan forandre form. Det er fakta. Hvorfor? Fordi armen består av flere muskler og det sier seg selv at formen blir annerledes om de er utviklet på forskjellige nivåer.
Biceps består forøvrig av to hoder. Det er ikke genetisk bestemt hvilket av de to hodene som er størst. Det er noe man kan bestemme selv, gjennom trening.
For min del har jeg tydelig dominant indre hode, mens det ytre har vært dårlig lenge. Nå har jeg tatt tak i problemet, og det er tydelig at det ytre hodet er mye bedre utviklet enn før.
Ja, armen vil naturligvis endre form hvis du trener de forskjellige musklene på armen. Men du får ikke en muskel til å vokse mer i høyden enn inn/utover, eller 30 grader inn mot venstre og litt opp etc ved å forandre på en grepet på stanga!Et muskelhode kan ikke forandre form. En muskel bestående av flere hoder f.eks biceps, triceps og quadriceps kan forandre form, jo.
Det jeg sier er at armen kan forandre form. Det er fakta. Hvorfor? Fordi armen består av flere muskler og det sier seg selv at formen blir annerledes om de er utviklet på forskjellige nivåer.
For å gjøre dette enkelt: Anders. I følge hvem er det mulig å forandre formen? Du sier helt klart at det er mulig. Vel, hvor har du det ifra?
En tidligere kroppsbygger på gymmet.
Jeg har selv prøvd det ut i ca et halvt år nå. Erfaringene mine over den perioden hvor jeg har prøvd det ut er at det funker.
Med smalt grep har det blitt mye mer balanse mellom ytre og indre hode for min del.
La meg reversere spørsmålet.
Hvor har du det ifra at man ikke kan trene de forskjellige hodene på en muskel?![]()
Å diskutere biceps med en 17-åring er som å diskutere politikk med en 16 år gammel nyrekruttert sv-jente.
Bare la det være![]()
Muskel + synthol = peak. GO FUCKING DO IT ANDERS.![]()
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
Fra samtlige forelesninger, seminarer og foredrag jeg har vært på som gjelder treningslære eller anatomi/fysiologi, der en eller ei har spurt om hvordan man kan trene seg til lange, slanke muskler, forme latsen "mer utover" eller, som i dette tilfellet, hvordan man kan forandre formen på biceps.
Ellers skulle det ikke mer til enn et kjapt søk på google til før jeg fant denne: http://www.bodybuilding.com/fun/drjoe4.htm
Nei, det der er langt ifra noen pålitelig kilde, men det er ikke "en tidligere kroppsbygger på gymmet" heller.
I tillegg kommer denne, hentet fra ptonthenet.com (betalingsside):
6. Dumbbells are for Shaping
7. Precher Curls will "Fill the Gap"
8. Concentration Curls are for the Peak
Actually, you could kill these last three with one stone. The truth is, barring traumatic injury or surgical intervention, the shape of a muscle is genetically predetermined. When a muscle gets bigger, it obviously changes in appearance, but its final shape is not up to you or your exercise selection. The amount of fibers you are "allotted" and their distribution, the influence of the fascial envelope or covering of each muscle have much to do with this. Think about it. In all the years of bodybuilding, have you ever seen anyone with Arnold shaped biceps one year and then, due to exercise selection, display Franco shaped biceps the next year (or even the next decade). Wake up!
The gap or space between your elbow and your biceps belly is your bicep tendon. No exercise can alter the tendon to muscle belly length ratio. Therefore, this gap cannot be "filled," so to speak.
Concentration curls are performed in the shoulder-flexed position. Since the biceps is a two joint muscle crossing the elbow and shoulder, its final length when contracted is only partially determined by elbow flexion/range of motion. So it’s the position of the shoulder joint allowing the biceps to contract to near its shortest position that creates this appearance.
Det alle i tråden her (alle som ikke kødda iallfall) har sagt er: Får du så mye muskelmasse du kan (noe du ikke har gjort), og lavere fettprosent så vil du få så mye peak du kanfå.. Du må få mer masse, gjør det med hvilken øvelse du vil, så lenge armen vokser vil det hjelpe!
Dick har et poeng her, men om det fungerer i praksis er noe annet.
Biceps består jo av 3 deler:
Biceps brachialis
Biceps brachii short head og
biceps brachii long head...
Er jo logikk bak at biceps kan endre utseende ved å fokusere treningen på en del fremfor den andre?
Men som sagt, hva som fungerer i praksis er noe annet.
Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!
Utover egen erfaring kan jeg garantere at det har funket for meg i praksis.
Muskelen forandret form siden det ene hodet ble mer likestilt med det andre.
Prøv selv. Tren okklusjon for å treffe muskelen. Prøv med både bredt og smalt grep mens du curler. Du vil kjenne at du "treffer" bedre på innsiden med smalt, og bedre på utsiden med bredt.
Om det ikke er nok bevis, tren det i noen mnder. Så vil du se. Det kan jo ikke skade, med grunnlag i begge teoriene.