Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Periodisering/Prioritering av enkelte muskelgrupper

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2003

Periodisering/Prioritering av enkelte muskelgrupper

Noen som har noe gode erfaringer med å prioritere enkelt-muskelgrupper i en periode av treningen. Har selv en svak/lite "synlig " trapesius som alldeles ikke har lyst til og vokse..Noe av forklaringen kan sikkert være genetiske forutsetninger. Men hva kan jeg gjøre for å fremheve disse?? Skal jeg kutte ned på noen skulderøvelser og kjøre mer på typiske shrugs-øvelser eller bare fortsette å peise på med vanlig fordeling på skulder og traps øvelser og være tålmodig. Har økt endel skulder styrke/vidde og det synes som om trapsen ikke henger med. Jeg ser desverre folk på gymen som aldri trener spesielt på traps men allikevel for noen kraftige traps ved bare å kjøre vanlig skulderrutine...livet er ikke rettferdig

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Hva kjører du da? Kjører du mark f.eks.

Jeg hadde tidligere relativt puslete traps (de er ikke enorme i dag heller da.....). De seneste årene har trapsen alikevel utviklet seg svært bra - særlig nedre og midtre del, men også øvre del.
    Det jeg har gjort forskjellig fra tidlige er at jeg "fanatisk" har inkludert stangroing i ryggprogrammet, samt at jeg kjører mark annenhver uke. I markløften heiser jeg skuldrene opp for hver repp (som i shrugs).
    I de ukene jeg ikke kjører mark så kjører jeg lett foroverbøyd shrugs med stang (2 sett med rettvendt grep og 1 sett med utovervendt grep). Dette har i allefall gjort underverker for min rygg/traps, så da må det være muligheter for andre også.

T-bar roing med relativt oppreist stilling er for øvrig en fantastisk trapsøvelse . Den kan du jo f.eks kjøre isteden for stangroing.
    NORKOST - yammi!!!!

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Markløft som tricepsman sier er en monster øvelse for trapsene. isst du også kjører en innlagt shrugs på slutten av hver rep så vil du kjenne det godt.

Visst du som regel shører shrugs o.l på skulder dagen, så kanskje du vil prøve å foksere på øvre traps sammen med resten av traps på rygg dagen.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2003
    Jeg skulle vel ha lagt til at jeg nå er inne i en periode med HST-trening på 3-uka. Har ikke lagt inn markløft da jeg synes allerede jeg har nok øvelser: Knebøy Smith
    Skulderpress Smith
    Biceps rett stang
    Shrugs Smith
    Baksiden lår
    Legger
    Sittende roing "stanggrep" trekke albuer langt bak, SATSmaskin
    Skråbenk Smith
    Nedtrekk foran
    Flyes kabler
    Baksiden skuldre liggende, kabler
    Triceps smalt grep Smith
    Triceps pushdown
    Mage
    Jeg bruker egentig ikke mer enn ca 1 time, men jeg blir mye fortere sulten på denne treningstimen enn ved en vanlig split treningstime. Kan jeg kutte ut noe for å få klemt inn markløft i en slik økt?

Superior newbie Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Bytt ut knebøy i smith med vanlig knebøy med stang, så slipper du kanskje ryggproblemer om en stund.
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    03-2002
    Enig med Tori der. Kutt ut knebøy i smith-maskin, du bør også vurdere å tone ned skulderpress i smithmaskin og. Det er utrolig lett å skade seg i den maskinen.
    Noen dager er bare heeeelt :bangheadh

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2003
    Nååja..er enig at fri knebøy er også en god øvelse for stabilisator- musklene i ryggen. Men at knebøy i Smith automatisk gir ryggproblemer er jeg ikke enig i. Når man begynner å lesse på med vekter må man avveie sikkerhet kontra effektiv trening og når det begynner å bli tungt i knebøy tar jeg den i Smith maskinen for å unngå evt. fremtidige skader i knær.... Men markløft som var spørsmålet her, burde vel skape noen av de samme positive effektene for ryggen som fri knebøy??

Superior newbie s.lie sin avatar
    Ble medlem
    01-2003
    Alder
    30
    har hatt god erfaring med å kjøre de muskelgruppene som har høyest prioritet først i økta.
    Konkurrerende utøver i Athletic fitness.

13 plass nm 2004
    15 plass stavanger open 2004

fremtidige mål:
    topp 10 nm 2006

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2003
    Jada jeg veksler med skulderpress i hantler og Smithmaskin. Jeg tar dessuten press foran i Smithmaskin.

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oldtimer
    Jeg skulle vel ha lagt til at jeg nå er inne i en periode med HST-trening på 3-uka. Har ikke lagt inn markløft da jeg synes allerede jeg har nok øvelser: Knebøy Smith
    Skulderpress Smith
    Biceps rett stang
    Shrugs Smith
    Baksiden lår
    Legger
    Skråbenk Smith
    Nedtrekk foran
    Flyes kabler
    Triceps smalt grep Smith
    Triceps pushdown
    Mage
    Jeg bruker egentig ikke mer enn ca 1 time, men jeg blir mye fortere sulten på denne treningstimen enn ved en vanlig split treningstime. Kan jeg kutte ut noe for å få klemt inn markløft i en slik økt?
    Jeg er ingen stor fan av "helekroppenprogrammer", men meg om det..... Dersom jeg skulle byttet ut noe for å få inn mark i det programmet du har notert opp, så ville det nok vært shrugsen.

Ville nok gjort ett og annet av det andre anderledes også, men det er ikke tema her nå.........

mvh
    Tric - splittfan
    NORKOST - yammi!!!!

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    oups
    NORKOST - yammi!!!!

Silver Member xray sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    71
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oldtimer
    Skulderpress Smith
    Biceps rett stang
    Shrugs Smith
    Baksiden lår
    Legger
    Skråbenk Smith
    Nedtrekk foran
    Flyes kabler
    Triceps smalt grep Smith
    Triceps pushdown
    Mage
    Hepp, ser bra ut det opplegget det, ville frigjort øvelsene fra smith og kabler og maskiner, men det vel oxo greit.

på triceps har du to øvelser? ok... hadde kanskje holdt med én men. Vær oxo obs på at du skal ha 5RM på pushdowns og den satsmaskinen... de går ikke evig på belastning de appsa.

Lykke til videre med HST´n - gled deg ti overlegne gains!!

xr <- fan av hst og snart i gang med negativene
    :)

Silver Member
    Ble medlem
    01-2003

"helekroppenprogrammer"

Jeg trodde at "helekroppenprogrammer" bare var noe får nybegynner jeg ?

Hvist du ska få trent likeskikkelig gjennom hele kroppen slik du gjør om du deler det opp over dager ville du jo trent vær gang i flere timer ?

Sier de ikke at når du har pasert 1 times trening så begynne effektivitet å synke mer og mer ? Er vell der kreatin også har sinn fordel.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Nei, helkropps program er ikke bar for nybegynnere. det er veldig bra å kjøre det innimellom også. men jeg syns det var alt for masse øvelser på det der programmet. Men jeg har ikke så mye kunnskaper om HST, så jeg vet ikke åssen det fungerer.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2003
    Det er mulig det er 2-3 øvelser for mange i forhold til det "perfekte" HST program. Men jeg kjører 1 sett superkonsentrert og strikt. Og har faktisk klart å øke belastnig på hver treningsøkt. Jeg har trent lenge på mosjonsbasis og vet når kroppen butter i mot. Noe som er viktig å huske på, er som mange glupe hoder her har skrevet; dette er bare et program blant mange andre som fungerer veldig bra i starten fordi det fokuseres så mye på å øke belastning hver gang ( i starten) Man (jeg) har lett for å glemme denne mentale biten om hele tiden å utfordre kroppens grenser når jeg har trent min vanlig spit-trening en stund. En annen ting er at ja, det er mange øvelser i mitt program, men tilsammen blir det ikke noe særlig flere sett enn i et annet "vanlig" treningsprogram. Dvs rundt 14.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Ja jeg skjønner hva du mener.
    Men grunnen til at du kan ha flere øvelser på et splitt program er fordet du har færre muskelgrupper om dagen. Og har lengre hviletid på hver muskelgruppe.

Silver Member xray sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    71
    jepp.. så i bunn og grunn blir det nok ca. det samme faktisk

(enten man må kjører 2sett 3xuka, eller 6sett på mandagen)

..sånn ca da

har eksperimentert selv med ulike HST-varianter; med 2 sett og færre øvelser, og flere øvelser og ett sett. Liker selv den med 2 sett, men fremgangen var ca. samme.

mhm,

xr
    :)

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Skal teste ut HST en gang jeg og. Høres interessant ut.

Men nå først er det Arnold og så HIT

Lignende tråder

1. Mineralubalanse - Et helseproblem?
    By admin in forum Artikler
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 02-12-06, 20:19
  2. Astaxin - naturens kraftigste antioksidant
    By Choppe in forum Artikler
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 06-10-05, 20:22
  3. Megareksi
    By Avsluttet brukerkonto in forum OT