Pre-trenings aktivitet
Det verste en kan gjøre en time før trening er å ligge på sofaen eller sitte å holde på med pc’en eller å slappe av på en cafe med en kopp kaffe. Lav intensitets aktivitet før trening senker ”gløden”, og gjør at du føler deg slapp og daff. Hvis det er et behov for å slappe av og ta en ”5minutt” på øye, så gjør det til unntaket når det gjelder forberedelse til trening, ikke vanen.
1 time før trening er det smart å gå seg en liten tur, vaske opp, gjøre husholdningsoppgaver. Dette hjelper kroppen å lade batteriene før trening, sånn at man kan yte max. Tenk på de du skal utføre på treningen etterpå, mens du holder deg i aktivitet.
Post-trenings aktivitet
Første fase av innhentningen etter en treningsøkt er at kroppen skal stabiliser metabolismen, med lavere blodtrykk og lavere puls. Samtidig begynner kroppen å erstatte tapt ATP reserver som er gått tapt under aktivitet og begynner å frakte melkesyre fra musklene og inn i blodet, så til leveren og innaktive miuskler hvor det der blir omdannet til glucose. Disse kravene må bli oppfylt før muskelglykogen kompensasjon, lokalisert innhentning (muskler) og så system innhentning (endocrine og neurologiske).
Man kan fremskynde denne prosessen, og innhentningen etter trening, med å inkludere 5-10 minutters cool down med lav intensitet aerob trening (50%-60% av max puls). Ved å utføre slik trening etter en økt, øker man blodsirkulasjonen, da fjerner du melkesyren raskere og mer effektivt. Dette er noe jeg gjør etter hver økt, og jeg har merket at jeg ikke blir så støl lengre og jeg føler at jeg tar meg igjen raskere. Så en 10 minutters sykletur etter treningen med lav intensitet er en god investering.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
Hjelper og høre på hard musikk også