Stemmer det at kroppen ikke nyttegjør seg av mer enn rundt 30 gr. protein per måltid? Isåfall, hvor lenge bør man vente mellom hvert måltid?
Stemmer det at kroppen ikke nyttegjør seg av mer enn rundt 30 gr. protein per måltid? Isåfall, hvor lenge bør man vente mellom hvert måltid?
hva er et måltid?
Det er en myte, startet av første mann som spilte din navnebror på TV.
Fikk forresten beskjed av en ernæringsfysiolog som jobber på treningssenter her i byen at jeg ikke måtte spise så mye protein. Det ville føre til overproduksjon av en eller annen substans i kroppen. Må spørre henne hva det egentlig er hun snakker om. Tviler egentlig på om hun vet det selv.
Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound
-This is my purple wand and hairy sack of magic!
Det er vel strengt tatt bare skadelig dersom man allerede har nyreproblemer. En liten detalj som Jordbruks-Norge unnlater å informere om.
Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound
-This is my purple wand and hairy sack of magic!
For mye protein gjør vel så det legger seg et fettlag utta på leveren hvis ikke jeg er helt på jorde. Men hvor mye protein bør man ha i seg per måltid? Er vel ikke noe vits å å putte i seg ubegrensa med proteiner heller regner jeg med. Et sted sier vel kroppen nei takk? Kroppen klarer vel ikke å ytnytte ubegrensa med proteiner?
Det er ganske basic kunnskap du lett kan lese deg til ved å gi litt innsats sjæl
Det at grensen er satt til 30g uten forbehold om størrelsen til personen, hvor mange måltider personen spiser om dagen, eller hvor hurtigopptakelig protein som benyttes, burde vel si sitt om realismen i tallet.
Det er helt urealistisk at at en person på 45 kilo som sitter stille nyttegjør 30g protein 7 ganger (måltider) om dagen like bra, som en som trener styrke 4 dager i uka og veier 130 kg.
Hvis du putter i deg opp mot 2g bra protein per kilo kroppsvekt per døgn, er du i nærheten av det ernæringseksperter med treningserfaring anbefaler. Spis så ofte at kroppen til enhver tid har protein tilgjengelig fra kosten.
Søk litt på forumet her om proteinsyntese - gjerne det Tessa har skrevet om det.
--tjeh
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.