Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 61

Tråd: Pullover??

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28

Pullover??

Noen som har gode erfaringer med pullovers?

har lyst å kjøre dette inn i programmet mitt...
    tenkte å prøve det ut idag på trening

hadde vært kjekt og fått litt meninger og erfaringer ang denne øvelsen
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder dbpullover.gif  
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Pullover er jo en knalløvelse... Veldig mange tror det er en øvelse for bryst, men det er ryggøvelse (lats). Du kan gjøre den før chins eller rows for å slite ut latsen før du bruker biceps sammen med rygg for å trene den enda hardere...

Les denne:
    Pullovers are a terrific rib-cage exercise, especially if you do them after squats. Again, you’ll be emphasizing the same breathing pattern.

Lie crossways on a low bench. Hold a dumbbell on one end with your palms on the inside handle area of the weight plates. Extend your head slightly off the bench, with the dumbbell over your chest and your elbows straight.

Take a deep breath and lower the dumbbell behind your head and try to touch the floor. Keep your arms as straight as possible. As the dumbbell approaches the floor, drop your buttocks while keeping your feet together and legs relatively straight. You’ll have a nice arch in your middle and lower back and you’ll feel an unusual pull throughout your torso in this bottom stretch. Lift the dumbbell slowly back to the over-chest position.

Practice one deep breath during each of the first 8 repetitions, and two deep breaths — and hold the second one — during repetitions 9-15.

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Jeg syns den er utrolig god for kassa hvertfall..

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    ahh... ja har hørt mange diskusjoner på dette at pullover er for rygg... men di fleste mener den er for bryst! finner egentli ingen nettsider som sier meg konkret hva den hovedsaklig er for heller... di beste svara går på at den er får både rygg skuldre å bryst lixom.. så hva skal ja ta til meg? hehe...
    jaja prøver øvelsen nå idag på trening så får jeg se selv ossen der tar hehe...
    mye bra i det du hadde der HIT! har du noe url/link til info ang pullovers?
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Jeg har kjørt pullover i maskin det siste året , en kjemepøvelse som jeg kjenner godt i triceps og øvre/ytre del av ryggen dagen etter at jeg har kjørt den.

Kjører du rygg og bryst samme dag så er det en gulløvelse å kjre som sisteøvelse/overgangsøvelse til rygg etter bryst.
    Pretrøtte ryggen for de som mangler kontakt i ryggtreningen er den exelente til.

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av NK
    Jeg har kjørt pullover i maskin det siste året , en kjemepøvelse som jeg kjenner godt i triceps og øvre/ytre del av ryggen dagen etter at jeg har kjørt den.

Kjører du rygg og bryst samme dag så er det en gulløvelse å kjre som sisteøvelse/overgangsøvelse til rygg etter bryst.
    Pretrøtte ryggen for de som mangler kontakt i ryggtreningen er den exelente til.
    That's bang on target

Grunnen til at mange kjenner det i bryst er fordi brystets hovedoppgave er å dra armen foran kroppen. Dvs at jo nærmere f.eks albuene er hverandra foran kroppen jo hardere kontraksjon i brystet.

Så hvis man holder albuene nærmer hverandre som man skal i en pullover så flexer men brystet automatisk i øvelsen noe som fører til at man kan "kjenne" det i brystet også.

---------not---------------- SCPlayer sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    28
    Kjører Pullover`s i ryggprogrammet mitt. Syns den fungerer veldig bra.

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Jeg har kjørt pullover i maskin en stund, og mener øvelsen tar godt på pecs, lats, litt triceps og litt mage. Synes øvelsen fungerer så knall at at jeg på grunn av den har kviet meg for å splitte bryst og rygg til forskjellige økter.

Noen meninger om pullover i maskin vs. dumbbell pullover (med hantler)?
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av tjeh
    Jeg har kjørt pullover i maskin en stund, og mener øvelsen tar godt på pecs, lats, litt triceps og litt mage. Synes øvelsen fungerer så knall at at jeg på grunn av den har kviet meg for å splitte bryst og rygg til forskjellige økter.

Noen meninger om pullover i maskin vs. dumbbell pullover (med hantler)?
    Kommer jo ann på maskin, men de er vel gode de fleste nye pullover maskinene.

Jeg må jo fremheve Nautilus pulloveren som overlegen for de som har muligheten til å bruke den. Medx og Hammer lager nok bra pulloveren maskiner du også.

Fant den "perfekte" pulloversiden her:
    http://www.leeapperson.com/bookone/i...ypagezero.html

En eldre pullover modell fra Nautilus:
    Sist endret av HITFrank; 12-10-06 kl 15:38

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    hmm... testa pullover av den øvelse jeg posta bilde av igår og kan være litt enig at det tok mere på rygg enn bryst.. testa både brede å smale albuer!!!
    så tror jeg dropper den øvelsen på bryst dagen min ivertfall!!! fikk jo litt kontakt me bryst men følte det var mer en slik utstrekningsøvelse da istede får trenings øvelse PÅ EIN MÅDE

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    for å få den i bryst\serratus så er det viktig at du ligger med rumpen skikkelig lavt.

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Om den tar bryst eller rygg kommer helt an på åssen man gjør øvelsen. Men 98% av alle som gjør den trener rygg, uansett hva de tror selv.
    Studér de naturlige muskelbanene så ser du at den vel så bra kan ta bryst som rygg, bare du gjør den riktig.
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Om den tar bryst eller rygg kommer helt an på åssen man gjør øvelsen. Men 98% av alle som gjør den trener rygg, uansett hva de tror selv.
    Studér de naturlige muskelbanene så ser du at den vel så bra kan ta bryst som rygg, bare du gjør den riktig.
    Hvordan gjør man den for å trene hovedsaklig bryst og hvordan gjør man for å hovedsaklig trene rygg?

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av HIT
    Hvordan gjør man den for å trene hovedsaklig bryst og hvordan gjør man for å hovedsaklig trene rygg?
    Har prøvd å forklare dette her før, det er vanskelig med bare ord men jeg kan prøve igjen.

Ok, vi tar utgangspunkt i at man ligger på ryggen på en benk og bruker en hantel som vektgjenstand.
    Gjør du det på denne måten trener du rygg.

For at den skal ta bryst må albuene så langt ut til siden som mulig når hantelen er bak hodet, og mens du løfter hantelen over hodet skal albuene gradvis sammen.
    Det var veldig enkelt forklart, vet ikke hvordan jeg skal presisere det bedre, jeg kan prøve å ta bilder eller film av det en gang og legge ut.
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Har prøvd å forklare dette her før, det er vanskelig med bare ord men jeg kan prøve igjen.

Ok, vi tar utgangspunkt i at man ligger på ryggen på en benk og bruker en hantel som vektgjenstand.
    Gjør du det på denne måten trener du rygg.

For at den skal ta bryst må albuene så langt ut til siden som mulig når hantelen er bak hodet, og mens du løfter hantelen over hodet skal albuene gradvis sammen.
    Det var veldig enkelt forklart, vet ikke hvordan jeg skal presisere det bedre, jeg kan prøve å ta bilder eller film av det en gang og legge ut.
    Skjønner hva du mener, men det må bli en lite effektiv brystøvelse med tanke på hantelens plassering? Men jeg har aldri prøvd øvelsen så jeg skal ikke si noe mer konkret før jeg har prøvd den.

For mange er nok tunge (for tunge) franskpress en god øvelse for bryst for de slipper albuene ut til siden og retter de opp i den positive delen av øvelsen *ironi*

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    for å få den i bryst\serratus så er det viktig at du ligger med rumpen skikkelig lavt.
    er noen år siden dette nå.

kan si det at jeg har kjørt denne øvelsen en del på bryst dagen etter denne tråden starta og funnet ut at den tar en del på bryst om man jobber med smale albuer og rumpa lavt nede.

en viktig faktor er å virkelig flexe brystet når man går opp igjen i løftet

Ble medlem
    03-2002
    Klart at den kjennes mer på bryst hvis man har smale albuer fordi man ligger å flexer brystet mens man gjør øvelsen! Pullover er og forblir en ryggøvelse, men noe tar den også på bryst!

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av HITFrank Vis post
    Klart at den kjennes mer på bryst hvis man har smale albuer fordi man ligger å flexer brystet mens man gjør øvelsen! Pullover er og forblir en ryggøvelse, men noe tar den også på bryst!
    tar den også for rygg i ny og ne men da legger jeg meg flat på benken

Klok men svak Qompis sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Ser ikke poenget med hoppe på en "kaosteori" om at pullover er en ryggøvelse. Det er en øvelse som som kan ta bryst godt om du gjør som her ble sagt, holder albuene ut før så å samle de mot abslutningen av bevegelsen. Adduksjon, innadrotasjon og fleksjon er hva pecs driver tiden sin med. Jeg kan kjøre kun pullover og være ødelagt i brystet dagen deretter.
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Skal den ta på Serratus anterior, må man nok gjøre en skulderprotraksjon mens armene beveger seg over hodet. Vet ikke hvor naturlig dette blir. Serratus anterior er også meget aktiv i oppoverrotasjon av scapula, noe som er det motsatte av hva som skjer i den konsentriske fasen av en pullover.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Man vil vel få en protraksjon i konsentrisk fase av bevegelsen? Altså i en ekstensjon i skulderleddet med armene over hodet?
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    Man vil vel få en protraksjon i konsentrisk fase av bevegelsen? Altså i en ekstensjon i skulderleddet med armene over hodet?
    Det er fullt mulig. Uansett vet jeg ikke hvor effektivt det blir m.t.p. serratus ant.
    Push-up plus, eller ryggliggende protraksjon med hantel vil iallefall gå mer direkte på S.A.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    joda. men isolerer man starten av en pullover (første 20-30 gradene av bevegelsen) og un utfører den vil det bli en god S.A-øvelse (mulig det var det du mente med "ryggliggende protraksjon med hantel vil iallefall gå mer direkte på S.A. ", noe jeg kaller en Serratus Pulse =)
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Protraksjon av skulderbuen med scapula flatt på thorax, samt oppoverrotasjon av scapula. Gjør du det under motstand, får du iallefall trent S.A.
    Såklart må man sjekke at den scapulohumerale rytmen er som den skal være. I tillegg bør man få med seg om S.A. fyrer som den skal. Dersom øvre og nedre Trapz må ta over jobben for S.A. i oppoverrotasjon, blir resultatet som regel problemer med denne muskulaturen, samt impingement.

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Skal den ta på Serratus anterior, må man nok gjøre en skulderprotraksjon mens armene beveger seg over hodet. Vet ikke hvor naturlig dette blir. Serratus anterior er også meget aktiv i oppoverrotasjon av scapula, noe som er det motsatte av hva som skjer i den konsentriske fasen av en pullover.
    Er det noen som kan oversette?

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Her har du bilde av serratus anterior muskulaturen:

Protraksjon av skulderleddet:

Ligg på ryggen og ha armen opp mot taket, dytt kun skulderen opp mot taket. Den skulderbevegelsen er protraksjon.

Protraksjon er forresten en feil mange gjør i benkpress.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder serratus.jpg  

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stripie Vis post
    Her har du bilde av serratus anterior muskulaturen:

Protraksjon av skulderleddet:

Ligg på ryggen og ha armen opp mot taket, dytt kun skulderen opp mot taket. Den skulderbevegelsen er protraksjon.

Protraksjon er forresten en feil mange gjør i benkpress.
    Takk takk. hørtes bare ut som jeg var dumpet borti VM i fremmedord

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Enig Jeg synes øvelsen er en møkkaøvelse forresten, spesielt dersom man bruker hantel og øvre del av løftet blir uten motstand. Noe bedre dersom man bruker kabelapparat, men fremdeles en rar øvelse. Man jobber ikke optimalt med verken den ene eller andre muskelen.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julenissen Vis post
    Takk takk. hørtes bare ut som jeg var dumpet borti VM i fremmedord
    Sorry

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Sorry
    Du er tilgitt!yeah

Superior newbie AF pojken sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    26
    Har en bok som heter "strenght training anatomy 2nd editiom" av Fredrich Delavier ett eller annet, ikke helt sikker på om jeg traff på navnet nå. Men uansett har han satt opp denne øvelsen som en bryst øvelse, men da også nevnt at den også er en god øvelse for long head triceps brachi og lats sammen med S.A. Men som flere her har jeg sett mange forskjellige svar, og til syvende og sist er det vel bare å kjøre på og kjenne etter. For min del droppa jeg den, ble for usikker
    Quote Tivoli-Kroppen:
    Hvis det er tilfellet, så har jo de største "kritikerene" hennes svelget sluk, agn, søkke og hele forbanna fiskebåten.

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stripie Vis post
    Enig Jeg synes øvelsen er en møkkaøvelse forresten, spesielt dersom man bruker hantel og øvre del av løftet blir uten motstand. Noe bedre dersom man bruker kabelapparat, men fremdeles en rar øvelse. Man jobber ikke optimalt med verken den ene eller andre muskelen.
    Men hvis man har en nautilus pullover maskin så snakker vi kongeøvelse (for rygg vel å merke)!

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Det jeg da i grunn lurer litt på er hvor øvelsen på en måte "stammer fra".
    Siden man er relativt enig om at øvelsen kan brukes til å trene forskjellig ettersom hvordan man utfører øvelsen så syntes jeg det er rart at da HITfrank er så bastant på at det er en ryggøvelse. Er det feks utført EMG testing for å se hva som stimuleres mest etc?

Selv skal jeg ikke påstå noen ting, men at jeg fint kan bli både sliten i bryst, lats og triceps og s.a alt ettersom hvordan jeg gjør det, men at jeg tidligere har brukt det som en av mine faste øvelser på brystdagen.
    Lærte også om den på AFPT som en bryst øvelse.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    I Arnolds dager gikk nok pulloveren for å være en brystøvelse (og serratus ant.). Kanskje ikke så mye en pectoralis øvelse, men heller en øvelse for å få større brystkasse. Noen mener fortsatt det er mulig å strekke costalbrusken (ribbeinsbrusk som fester til sternum), og på den måten få større kasse.
    Når det gjelder pec. major, vil den være med dersom man sprer albuene i den eksentriske fasen, og samler dem i en konsentriske. I ren humerusekstensjon, uten adduksjon, tror jeg nok ikke pec. major kan bidra noe særlig.

Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Det jeg da i grunn lurer litt på er hvor øvelsen på en måte "stammer fra".
    Siden man er relativt enig om at øvelsen kan brukes til å trene forskjellig ettersom hvordan man utfører øvelsen så syntes jeg det er rart at da HITfrank er så bastant på at det er en ryggøvelse. Er det feks utført EMG testing for å se hva som stimuleres mest etc?

Selv skal jeg ikke påstå noen ting, men at jeg fint kan bli både sliten i bryst, lats og triceps og s.a alt ettersom hvordan jeg gjør det, men at jeg tidligere har brukt det som en av mine faste øvelser på brystdagen.
    Lærte også om den på AFPT som en bryst øvelse.

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Jeg tolker det som at nyere forskning og kunnskap har gjort om øvelsen fra en hovedsakelig brystøvelse til en ryggøvelse. Eller missforstod jeg nå?

Hakuna Matata

Ble medlem
    03-2002
    Av Dr. Ellington Darden

The Ultimate Lat Routine

The latissimus dorsi muscles are the largest of the upper body
    and they need intense work to reach their full potential.

by Ellington Darden, Ph.D.

In the early 1970s, Arthur Jones designed an ultimate-lat routine that consisted of five Nautilus machine exercises, performed back-to-back, with minimum rest in between. These were the machines and the exercises:

* Behind-Neck Machine
    * Pullover Machine
    * Pulldown to chest on Torso-Arm Machine
    * Rowing-Torso Machine
    * Behind-neck pulldown on Torso-Arm Machine

Jones always said that this five-exercise routine, properly performed, would produce several times the rate of progress of standard lat exercises. I tried the cycle in various workouts and each time I received a massive pump to my latissimus-dorsi muscles.

The Nautilus Behind-Neck Machine provided one of the most
    unusual lat exercises ever invented. From a seated position, as
    shown, the round pads on the sides of the triceps were rotated
    down to the waist. The exercise was like doing a behind-neck chin,
    without the bar in the hands. Thus, the lats were targeted directly,
    with no involvement of the hands and forearms. Most trainees
    were not skilled enough to keep their upper arms in the correct
    place – and they felt it in their chest more than their lats.
    As a result, the Behind-Neck Machine – unlike
    the Pullover – was never popular.

Since most trainees do not have access to any of these Nautilus machines today, what would I recommend as free-weight substitutes?

FREE-WEIGHT LAT ROUTINE

Here are my suggestions:

1. Straight-arm pullover with one dumbbell held in both hands, immediately followed by
    2. Bent-arm pullover with barbell, immediately followed by
    3. Pulldown to chest on lat machine with underhand grip, immediately followed by
    4. Bent-over row with dumbbells and with parallel grip, immediately followed by
    5. Negative-only chinup

Straight-arm pullover: This is the same style pullover that I recommend doing after squats or leg presses in some routines. Lie crossways on a bench with shoulders on the surface and head and lower body off the bench. Hold a dumbbell at one end with both hands and position it over your chest. Lower the dumbbell slowly beyond your head and stretch your lats. Raise the dumbbell smoothly to the over-chest position and repeat until failure. Quickly turn 90 degrees on the bench and get ready for the bent-arm pullover.

Bent-arm pullover: Whatever you handled on the straight-arm pullover, you'll be able to do 50-100% more resistance on the bent-arm version. Lie faceup on a bench with your head barely off the edge. Anchor your feet securely underneath. Have a spotter hand you a heavy barbell. You hands should be spaced 12 inches apart, with the barbell resting on your chest. Move the barbell over your face and head and lower it smoothly until it almost touches the floor. Keep your arms bent. Stretch in the bottom. Pull the bar over your face to your chest. Repeat the lowering and lifting for maximum repetitions.

Pulldown to chest on lat machine: Stabilize your lower body under the overhead bar. Grasp the bar with an underhand grip with your hands shoulder-width apart. Pull the bar smoothly to your chest. Pause. Return slowly to the stretched position. Repeat until momentary muscular failure. Release the bar and immediately move to the bent-over row.

Bent-over row: Place your feet beside two moderately heavy dumbbells. Bend over grasp the dumbbells in a parallel fashion with your palms facing each other. Keep a slight bend in your knees to reduce the stress on your lower back. Pull both the dumbbells upward, to the sides of your thighs, and pause at your waist. Lower slowly to the bottom and repeat for maximum repetitions. After the last repetition, quickly get to the chinning bar.

Negative-only chinup: You'll need a chair or bench for assistance. The idea is to do the positive work with your legs and negative with your upper body. Since your biceps and lats will be well fatigued by now, it will take a focused effort on your part to do even 3 or 4 negative chins . . . and initially you won't require any added resistance.

Place the chair or bench directly under a chinning bar. Climb into the top position with your chin over the bar. Hold onto the bar with an underhand grip and space your hands shoulder-width apart. Remove your feet and lower your body very slowly to a dead hang in 8 to 10 seconds. Climb back to the top position and repeat for as many repetitions as possible. Stop when you can no longer control the downward movement, which is usually a lowering time less than 2 to 3 seconds.

ONLY TWICE A WEEK

After a couple of workouts, and with the proper arrangement of your available equipment, you should be able to move from one exercise to the next within 3 seconds or less – which is the goal. The five-exercise cycle – each exercise performed for one set of 8 to 12 repetitions – should take no longer than 7 minutes.

Once you get the hang of the routine, do it intensely and progressively for no more than twice a week, for two consecutive weeks.

Is this free-weight version as good as Jones's original Nautilus routine?

No free-weight exercise will ever take the place of the Behind-Neck and the Pullover machines. The Behind-Neck and the Pullover, especially the Pullover, supplied direct, rotary resistance to the upper arms – a characteristic that cannot be duplicated with free weights.

This lat routine, however, is as good as it gets with free weights. You'll still be able to see significant muscular improvement in two weeks.

Apply it seriously, widen your lats – and let me know your thoughts?

Ble medlem
    03-2002
    Jeg tolker det som at nyere forskning og kunnskap har gjort om øvelsen fra en hovedsakelig brystøvelse til en ryggøvelse. Eller missforstod jeg nå?
    Ved selve utførelsen av en pullover, ligner den mest på nedtrekk eller flyes?

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Helt klart nedtrekk.

Det var ikke meningen å påstå at noen har verken rett eller galt men for å diskutere og lære.

Hakuna Matata

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    En pullover er en ekstensjon i skulderleddet, noe som både pectoralis major og latissimus dorsi er med og utføre. triceps brachii caput longum vil også være med på denne bevegelsen, da den går over skulderleddet (tuberculum supraglenoidale scapulae). Derfor er det jo ikke noe rart at folk er støle både her og der etter å ha tatt denne?

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Det er en nedtrekk med strake armer=)

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    No free-weight exercise will ever take the place of the Behind-Neck and the Pullover machines. The Behind-Neck and the Pullover, especially the Pullover, supplied direct, rotary resistance to the upper arms – a characteristic that cannot be duplicated with free weights.
    Hvordan ser disse apparatene ut? Og når er den artikkelen skrevet?

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Kanskje det er denne(?):
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder inddfex.php.jpg  

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    En pullover er en ekstensjon i skulderleddet, noe som både pectoralis major og latissimus dorsi er med og utføre. triceps brachii caput longum vil også være med på denne bevegelsen, da den går over skulderleddet (tuberculum supraglenoidale scapulae). Derfor er det jo ikke noe rart at folk er støle både her og der etter å ha tatt denne?
    M. Triceps brachii caput longum har sitt utspring på tuberculum infraglenoidale, scapulae.

Rent logisk sett, kan man tenke seg at M. Pectoralis major pars sternocostalis, og kanskje også den svakere pars abdominalis kan bidra i en skulderekstensjon.
    Likevel er dette vanskelig å finne i litteraturen.

Se på svømmere og langrennsløpere. De har som regel en del lats, men dårlig med bryst. Det beviser jo ingenting, men det er food for thought.

Gold Member schwarzenegger sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    22
    Bare jeg som får vondt i skuldrene av pullover?(Har bare prøvd 1 gang, og kjøre med 12,5 kgs hantel så var nok ikke teknikken det skuret p&#229
    20 år
    høyde: 182 cm
    vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne)
    155 kg Smalbenk
    170x7 Markløft
    170 i Knebøy(tror jeg) :)

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Fowler - Beklager så mye, blandet med biceps.
    I anatomi-boka skrevet av Dahl og Rhinvik står det faktisk at P.M har som en funksjon (en av mange) og "løfte den hengende kropp sammen med latissimus dorsi, f.eks i klatring". Samt i AFPT-pensum Boka mi ligger i bodø, kan sitere mer nøyaktig når jeg kommer tilbake dit.

schwarzenegger: har man dårlig bevegelighet i skuldrene og/eller svak støttemuskulatur kan dette føre til smerter ved denne typen øvelser

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Fowler - Beklager så mye, blandet med biceps.
    I anatomi-boka skrevet av Dahl og Rhinvik står det faktisk at P.M har som en funksjon (en av mange) og "løfte den hengende kropp sammen med latissimus dorsi, f.eks i klatring". Samt i AFPT-pensum Boka mi ligger i bodø, kan sitere mer nøyaktig når jeg kommer tilbake dit.

schwarzenegger: har man dårlig bevegelighet i skuldrene og/eller svak støttemuskulatur kan dette føre til smerter ved denne typen øvelser
    Må dere lære anatomien så detaljert på AFPT? Imponerende! På NIH var vi ikke i nærheten av det. Der var det nok å si at Triceps lange hode kommer fra scapula og fester på ulna.

Jeg har boken du snakker om, og du har helt rett. Man kan bruke pars abdominalis som du beskriver. Men her beveger man kroppen om armen. I en pullover beveger man armen om kroppen. Jeg vet ærlig talt ikke om muskelrekrutteringen blir den samme. Uansett tror jeg man kan finne mer effektive øvelser for pecs
    Men det er jo morsomt å diskutere da

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Diskutering er gøy=) Men jeg merker stor forskjell på muskelrekrutteringen på pullover liggende med hantel kontra stående i nedtrekksstativ. Når jeg står litt framoverbøyd kjenner jeg det best i latissimus dorsi. Med hantel kjenner jeg det mest i bryst. Tror det kan ha noe å gjøre med bevegelsesbanen.. Når man ligger blir pectoralis major satt på en mye større strekk enn når man står (man kan jo selvsagt få det til når man står også, men det er vanskeligere).

Ang anatomien: Det aller aller beste var jo hvis vi kunne alt på rams, men glemte vi noen latinske navn, men likevel kunne forklare/peke/vise hvor muskelen lå og at man forsto hvordan den virket så var det nok. Navnene er tross alt ikke det viktigste, det viktigste er jo å forstå hvordan ting henger sammen og fungerer Men du har nå tydeligvis anatomien på plass uansett om det var krevd på NIH eller ikke?

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Har vært interessert i ett par år, og har nettopp begynt på fysioterapistudiet i Bergen

Diskutering er gøy=) Men jeg merker stor forskjell på muskelrekrutteringen på pullover liggende med hantel kontra stående i nedtrekksstativ. Når jeg står litt framoverbøyd kjenner jeg det best i latissimus dorsi. Med hantel kjenner jeg det mest i bryst. Tror det kan ha noe å gjøre med bevegelsesbanen.. Når man ligger blir pectoralis major satt på en mye større strekk enn når man står (man kan jo selvsagt få det til når man står også, men det er vanskeligere).

Ang anatomien: Det aller aller beste var jo hvis vi kunne alt på rams, men glemte vi noen latinske navn, men likevel kunne forklare/peke/vise hvor muskelen lå og at man forsto hvordan den virket så var det nok. Navnene er tross alt ikke det viktigste, det viktigste er jo å forstå hvordan ting henger sammen og fungerer Men du har nå tydeligvis anatomien på plass uansett om det var krevd på NIH eller ikke?

Ble medlem
    03-2002
    Helt klart nedtrekk.

Det var ikke meningen å påstå at noen har verken rett eller galt men for å diskutere og lære.
    Jeg var ikke spydig heller hvis du oppfattet det sånn! Artig med lærerik diskusjon

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    jeg liker denne tråden bedre og bedre og det kommer mange gode poenger!

er vell en av de mest diskuterte øvelsene verden over vil jeg tro!

er så mange delte meninger at en kunne blitt gal om man feks skulle lytte kun på andre når det gjaldt trening hehe...

jeg må jo meddele at jeg har kjørt øvelsen også for rygg flere ganger men øvelsen blir gjort på to vitt forskjeligge måter rygg og bryst dag.
    derfor det er så morsomt å se så mange sider av saken

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 22
    Nyeste innlegg: 28-06-04, 13:50
  2. Pullover og Triceps press
    By Terje in forum Trening
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 08-08-03, 20:21

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg