Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Pulsklokke

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27

Pulsklokke

Jeg tenkte å investere i en pulsklokke etter hvert, men jeg har aldri brukt en tidligere. Har det noen hensikt å bruke mye penger på det eller er det billigste modell som gjelder? Er det nødvendig med andre funksjoner enn å måle pulsen?

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Det er ikke nødvendig med flere funksjoner en å måle pulsen så lenge en er på mosjonistnivå..

Selv har jeg en toppmodell fra polar, men det er fordi jeg er litt glad i duppedingser av teknisk art.. Hadde helt sikkert klart meg med den simpleste modellen.. Kjøpte min for halv pris på Ebay..

Ville gått for en av de kjente produsentene uansett, har hørt både bra og dårlig om feks modellen de solgte på clas ohlson,

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    De aller billigste er ikke noe å satse på. Da mener jeg jallaklokker på Clas Ohlson til 149,-.

Jeg har før hatt en rimelig Polar, og nå har jeg en Garmin 310XT.

Den er noe stor, men plager ikke meg. Enormt bra batteriholdbarhet, som også er oppladbart. Baklyst skjerm er nyttig når det er mørkt. Den måler hastighet, snittfart, stigning, kaloriforbruk etc. og du kan programmere inn intervalløkter meget enkelt, den har god og oversiktlig software hvor man kan ta ut rapporter etc.

Jeg er kjempefornøyd med den, og veldig glad jeg brukte pengene på den. Allikevel er det ikke for alle, ikke alle som er like interessert i statistikk og måling som meg. Jeg finner det veldig motiverende. Jukser jeg på økten, så får jeg det rett i trynet når jeg kommer hjem.

Eksempel på en økt:

Langkjøring + noen drag med Jostein by fredator83 at Garmin Connect - Details

(Med fotsensor kan du måle skrittakt på løping og kadens på sykling, det har ikke jeg).

De fleste Garmin-klokkene med GPS kan gjøre det samme. Det er snakk om batteriholdbarhet, GUI (denne har stor skjerm), tilbehør og litt sånt.

Løper du mye inne vil jeg anbefale deg fotsensor. Billigere modeller som FR60 kjøper man GPS og fotsensor som add-on komponenter. Dette er ikke så dumt som det høres ut (tenker da på ekstern GPS) fordi du slipper å ha denne vekten på håndleddet. Du kan ha den et mer behagelig sted.

En ting verdt å merke seg, er at Garmin bruker et annet kcal-beregningssystem enn Polar. På Garmin virker det som om forbruket øker eksponensielt med hjertefrekvens, det er i hvert fall stor forskjell på om jeg har 130 eller 150 i puls, og igjen 170. På Polarklokken min gikk det med mye mer kcal uansett hva jeg drev med.

Garmin bruker andre algoritmer, og i tillegg til at brukeren plotter inn fra 1-10 hvor gjennomtrent personen er. Selv om jeg har satt min til 8 så bruker jeg mye mer med Polar, spesielt på lav intensitet.

Løper jeg på mølle ved høy intensitet vil Garmin si ca. 1000 kcal på en time, Polar vil si 1200-1300 og tredemøllen vil hevde 1400. Tror sannheten ligger mellom Polar og Garmin. Forskjellen er mye større ved moderat intensitet.

Dette er en gammel Polar klokke. Kanskje de har justert algoritmen.
    I wanted to burn a lot of calories today. So I set fire to a fat kid.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    sånn BTW: for å få mest mulig "nøyaktig" mål kcalforbruk bør en måle makspulsen, og registere den i "settings" i klokka, sammen med høyda, alder og vekt. Uten referanse til din maksimale kapasitet blir forbrente kcal kun statistikk. For meg med makspuls på 202 vil en times økt på 130 bmp være lett trening, fettforbrennede, aerob osv...! Men for noen med makspuls på f.eks 170 vil en økt med samme gjsnitt (130) være en betydelig harderere påkjenning og bety et høyere kaloriforbruk. Derfor bør en trene basert på hvor hardt en jobber utifra prosent av makspuls, ikke gå blindt etter tallene..
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    sånn BTW: for å få mest mulig "nøyaktig" mål kcalforbruk bør en måle makspulsen, og registere den i "settings" i klokka, sammen med høyda, alder og vekt. Uten referanse til din maksimale kapasitet blir forbrente kcal kun statistikk. For meg med makspuls på 202 vil en times økt på 130 bmp være lett trening, fettforbrennede, aerob osv...! Men for noen med makspuls på f.eks 170 vil en økt med samme gjsnitt (130) være en betydelig harderere påkjenning og bety et høyere kaloriforbruk. Derfor bør en trene basert på hvor hardt en jobber utifra prosent av makspuls, ikke gå blindt etter tallene..
    Selvfølgelig, dette er grunnleggende settings som må konfigureres. Er bare jeg som tar det for gitt at folk følger med og vet ting fra før

Når det er sagt, så bruker møllen kroppsvekt i kombinasjon med stigning og antall kilometer løpt for å beregne. Pulsklokken bruker andre metoder, basert på variablene over + noen bruker atletens nivå i tillegg.

En gammeldags tommelfingerregel på løping er 1 kcal pr. kilo pr kilometer, altså veier du 100 kilo forbrenner du 100 kcal pr. kilometer. Jeg finner dette noe optimistisk. Er det helt flatt så veier jeg i så fall bare 65 kilo

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    Selvfølgelig, dette er grunnleggende settings som må konfigureres. Er bare jeg som tar det for gitt at folk følger med og vet ting fra før

Når det er sagt, så bruker møllen kroppsvekt i kombinasjon med stigning og antall kilometer løpt for å beregne. Pulsklokken bruker andre metoder, basert på variablene over + noen bruker atletens nivå i tillegg.

En gammeldags tommelfingerregel på løping er 1 kcal pr. kilo pr kilometer, altså veier du 100 kilo forbrenner du 100 kcal pr. kilometer. Jeg finner dette noe optimistisk. Er det helt flatt så veier jeg i så fall bare 65 kilo
    den regla kan jeg også - og ifølge klokka stemmer det rimelig bra.. MEN så er det jo noe med stigning, vind, terreng osv.. Jeg sprang 1 time i kupert skogsterreng - noe som gir mindre avstand enn en time på mølla - men høyere kcalforbruk pga mye høyere puls.. så det stemmer nok veldig CA.. grei indikator hvertfall..

det er verre med de som står på "ellipse"maskinene UTEN pulsklokka og tror blindt på tallene som kommer opp... De aller fleste står på den maskinen uten å ta særlig i..ser hvertfall ikke slik ut for 80% av de som bruker dem.. og da brenner en heller ikke over 600 kcal per time slik som maskinen gjerne påstår.. SÅ slik sett er pulsklokka et mye bedre verktøy

The blogg =)

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Jepp, slike maskiner er rimelig ivrige på kaloriestimatene...

Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Jeg er fremdeles like usikker på hva jeg trenger etter å ha lest dette, men det er vel alltid sikkert å kjøpe det dyreste.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    polar klokke !

The blogg =)

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av jenta_a Vis post
    polar klokke !
    Polar er dyrere med færre funksjoner. Hvorfor Polar?

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vrimmel Vis post
    Jeg er fremdeles like usikker på hva jeg trenger etter å ha lest dette, men det er vel alltid sikkert å kjøpe det dyreste.
    Kommer fryktelig langt med et par tusen kroner.

Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Fant den du har påtilbud. Løp og kjøp eller er det en gammel modell?

Garmin pulsklokke Garmin Forerunner 310XT multisportklokke | Nettbutikk

Edit: Fant ut at den var fra 2009, og siden jeg lider av G.A.S. blir det litt for gammelt

Edit 2: Da har jeg forhåndbestilt https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=142&pID=90671
    Har egentlig ikke bruk for alle de funksjonene, men det føles bra å ha det.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Den så sweet ut!

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    XXL har tilbud på Polar FT 4 (helt ok pulsklokke - kcal, pulssoner, treningsoppsummering, ukesoversikt) - 479,-

The blogg =)

Superior newbie TheGame sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    30
    For andre som kunne tenke seg en rimelig pulsklokke som har innebygd GPS ( man slipper da en ekstern sender), så kan jeg varmt anbefale Garmin 305. Den får man til rundt 1100,- og gjer absolutt nytten sin. Selv bruker jeg den til rulleskøytegåing om sommeren og skigåing om vinteren. Veldig nyttig å få ut en analyse etter økten. Den enkleste analysa gir grei oversikt over hvor man har vært og til aktuelle hastighet, tid og puls. Vil man få ut mer, so kan en selvsagt få dette. En kan også laste opp dataen til en database online og der finst flere analyse program som kan lastes ned.
    Forskjellen mellom 305 og 310 er ikke stor. Selve størrelsen er det første en ser, men 305 er ikke for stor etter min smak. Ellers er tilkobling til gps satelittene noe raskere på 310 ( når man slår på klokken og skal koble seg opp), batteritiden skal være noe bedre, 310 har noe bedre motstandsdyktighet mot vann ( vi snakker da her om å bruke den i sjøen/bassenget, til vanlig bruk i regn fungerer også 305 meget bra). Noen mener forøvrig 305 gir mer presis data enn 310 pga den nye alogaritmen.

Alt bunner vel ut i pris.
    Man kan lese norske tester av både 305 og 310, så kan man gjøre seg opp en mening om den oppfyller kravene man har.

Lignende tråder

1. Pulsklokke med GPS
    By Stoffer in forum kondisjonsforum
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 22-05-11, 12:48
  2. Pulsklokke
    By jenta_a in forum kondisjonsforum
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 02-01-10, 23:03
  3. Pulsklokke
    By Tobb in forum OT
    Svar: 45