Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Pulstrening - Trening med pulsklokke.

Medlem arctic_celi sin avatar
    Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32

Pulstrening - Trening med pulsklokke.

Har trent jevnt og forholdsvis godt i et år nå.
    Grunnlaget mitt var særdeles dårlig, men nå har jeg endelig begynt å komme på et passende nivå.
    Så for å forsette å bli motivert og for å kjenne kroppen min bedre så kjøpte jeg meg en pulsklokke.

Å nå er det en del spørsmål som stiller seg:
    - Jeg har målt 202 i puls på slutten av en 3000meter. Hvor sunt/farlig er det?
    - Som oftes så ligger jeg rundt 179 til 182 i gjennomsnittpuls når jeg løper 3000meter / 5000meter. Hvor lurt er det?

Har løpt mye 5km og 3km i løpet av året og det er mange av disse gangene at jeg har følt at jeg har presset meg hardere en det jeg har gjordt med pulsklokken.

Det som er viktig for meg er å løpe fort på 3000meteren. That's it.
    5km/6km løper jeg kun for å få å bygge opp musklene i føttene osv osv.

Hva er det lurt for meg å gjøre nå?

Litt om meg:
    Mann
    27år (snart 28)
    84kg
    Springer 3000meteren på +/- 13:30
    Springer 5000meteren på +/- 25:00
    Topp-puls som er målt til nå 202
    Trener 3-4 ganger i uken
    "Arroganse og selvinnsikt er sjeldent å finne i en og samme person"

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    *dobbelpost*

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Er ikke farlig å ha høy puls når du løper. At du hadde 202 på slutten av 3000 meter indikerer vel bare at du har en makspuls som er opp hvertfall 202. Kanskje enda litt høyere.
    For å teste makspuls kan det være greit å varme godt opp i 15-20 minutter. så finner du en slak oppoverbakke på 500 meter. Så løper du den med maks fart 4 ganger og går/jogger tilbake. Da bør du klare få makspuls. er du i god form kommer den nok ikke før 3-4 draget, er du i dårligere form så kan det hende du får makspuls på 2-3 draget.

En deler pulsen inn i soner av makspulsen.

husker ikke sonene helt i hodet. men sone 5 er høyest og er 93-100% av makspuls

sone 1 er lavest og er ca 50-70% av makspuls..

Det er disse to sonene du bør konsentere deg om.

Kjøre langkjøringer og mengdetrening i sone 1, og intervaller med drag i sone 5.

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG* Vis post
    Er ikke farlig å ha høy puls når du løper. At du hadde 202 på slutten av 3000 meter indikerer vel bare at du har en makspuls som er opp hvertfall 202. Kanskje enda litt høyere.
    For å teste makspuls kan det være greit å varme godt opp i 15-20 minutter. så finner du en slak oppoverbakke på 500 meter. Så løper du den med maks fart 4 ganger og går/jogger tilbake. Da bør du klare få makspuls. er du i god form kommer den nok ikke før 3-4 draget, er du i dårligere form så kan det hende du får makspuls på 2-3 draget.

En deler pulsen inn i soner av makspulsen.

husker ikke sonene helt i hodet. men sone 5 er høyest og er 93-100% av makspuls

sone 1 er lavest og er ca 50-70% av makspuls..

Det er disse to sonene du bør konsentere deg om.

Kjøre langkjøringer og mengdetrening i sone 1, og intervaller med drag i sone 5.

Hei Klarsynte PG

Så det er altså topp og bunnsonen jeg bør konsentrere meg om.

Sone fem blir altså 187,8 til 202 (hvis max pulsen er 202)
    Sone en blir altså 101 til 141,4 (hvis max pulsen er 202)

Sone fem er jeg med på at jeg bør ligge der i intervall trening.
    Men å jogge med 101 til 141 i puls??? Er ikke det grusomt lite da?
    Det blir vel at jeg må jogge en time eller noe sånt for å få nytte av det?
    Når jeg løfter vekter så er jeg jo oppe i 156...
    (går mellom tre forskjellige poster og prøver å holde meg over 140 i puls)

Hvor er den beste "fettforbrennings pulsen for meg?"

Klok men svak Qompis sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Treningsvolum vil være essensielt for hvor mye du bør ligge i de forskjellige intensitetessonenene. Intervalltrening i sone 4- 5 krever lengre restitusjonstid, og løper du 7 dager i uken nytter det ikke å kjøre intervall mer en 2, maks 3. Dette kommer også ann på type intervall: varighet på drag, pauser, intensitetssoner osv...ja det er vanlig å kjøre intervaller også i intensitetsone 4, noen gjør det også i 3. PG henviser til et system som deler inn sonene i 5, det finnes flere andre systemer. Olympiatoppen deler inne i 8 intensitetsoner, som gir mer nøyaktighet og som jeg personlig foretrekker å bruke. For en konkurrerende utøver i 3000m vil størt treningstid ligge i sone 1-2, fordi dette er som sagt nødvendig for et høyt totatl treningsvolum, og fordi en del av denne treningen er restitusjonstrening på det den aller laveste intensistet (sone 1).
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sone 6-7-8 hos olympiatoppen er fra 97% av makspuls og opp. Det er ingen vits å bry seg om for en vanlig trimmer, gjør bare ting mere komplisert.
    For en som trener 2-6 økter i uken så er det heller ikke vits å bry seg så mye om sone 2-3-4.. ( man havner jo litt oppi sone 2 når man driver sone 1 og man er mye i sone 4 når man skal opp i sone fem, men det er de man skal ha fokus p&#229

med 4 økter i uken, så holder det lenge med en økt med sone 5 som mål og resterende i sone 1. Når du kommer i bedre form , kan du vurdere to intervalløkter i uken. De øktene med lavpuls bør jo være av litt varighet, helst timen eller lengre..

Også mosjonister bør ha mesteparten av reningsmengden sin i sone 1, dette for å få nok restitusjon og grunnlag.

Hadde nettopp en leksjon med Jens Arne Svartedal om dette og han sa det ikke var vits å gjøre ting så komplisert. holdt lenge å konsentere seg om høyeste og laveste sonen..

ser jeg bommet litt på sone 1.skulle være 60-72% dvs ca 120-150 for deg.
    her er skalan til olympiatoppen som jeg også bruker.

Er også sone 1 som er "fettforbrenning" sonen din... selv om det er mye diskutert når og hvor en forbrenner mest fett..

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Sone 6-7-8 hos olympiatoppen er fra 97% av makspuls og opp. Det er ingen vits å bry seg om for en vanlig trimmer, gjør bare ting mere komplisert.
    For en som trener 2-6 økter i uken så er det heller ikke vits å bry seg så mye om sone 2-3-4.. ( man havner jo litt oppi sone 2 når man driver sone 1 og man er mye i sone 4 når man skal opp i sone fem, men det er de man skal ha fokus p&#229

med 4 økter i uken, så holder det lenge med en økt med sone 5 som mål og resterende i sone 1. Når du kommer i bedre form , kan du vurdere to intervalløkter i uken. De øktene med lavpuls bør jo være av litt varighet, helst timen eller lengre..

Også mosjonister bør ha mesteparten av reningsmengden sin i sone 1, dette for å få nok restitusjon og grunnlag.

Hadde nettopp en leksjon med Jens Arne Svartedal om dette og han sa det ikke var vits å gjøre ting så komplisert. holdt lenge å konsentere seg om høyeste og laveste sonen..

ser jeg bommet litt på sone 1.skulle være 60-72% dvs ca 120-150 for deg.
    her er skalan til olympiatoppen som jeg også bruker.

Er også sone 1 som er "fettforbrenning" sonen din... selv om det er mye diskutert når og hvor en forbrenner mest fett..
    Vannvittig glad for den informasjonen. Tusen takk PG og Qompis!!!
    Nå vet jeg hvordan jeg skal jobbe fremover.
    Sone 1 på 120 - 150 hørtes bedre ut ja

Så da legger jeg opp til:
    Mandag - langkjøring sone 1 (minimum 1 time)
    Onsdag - langkjøring sone 1 (minimum 1 time)
    Fredag - Intervall 4x4 min, 2min pause mellom dragene (tar det etter pulsen)
    Søndag - Roing/langkjøring sone 1 (minimum 1 time)

Nå trener jeg også styrke annenhver dag, har brukt springingen/joggingen som oppvarming.
    Prøver å begrene meg til to eller tre muskelgrupper hver eneste gang.
    Nå ligger jo styrketreningen i sone1, kan det medberegnes?
    Altså fks at jeg tar å bytter ut onsdag med 25min med jogging i sone1 og tar resten styrke?
    Må innrømme at styrketrening frister mer en jogging

Har også sluttet å bruke proteinpulver. Siden jeg ble såppas stor av det og dermed tung.
    Ikke en fordel å veie masse kilo når man skal springe langt.

Vuderer å begynne å lage meg en profil jeg nå, har vært her et år nå.... så kanskje på tide

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Det spørs jo litt hva som er prioriteten din, men selv ville jeg lagt løpingen etter styrken. Dette for å få mest mulig ut av begge. Trener du først løping , så styrke , så har du brukt opp energilagrene i musklene før du starter med styrken og vil få dårlig utbytte av styrketreningen. Tar du derimot løpingen etter styrken, så er du ikke så avhengig av fulle energilagre for å få utbytte der også..

Du kan ikke direkte erstatte løpingen med styrketrening heller, men du kan jo kutte noe ned på løpingen de dagene du trener styrke, så det ikke blir 1 time styrke med påfølgende 1 time løping. Da heller feks ta 45 min av hver.. Spørs igjen hva som er målet, om det er å kvitte seg med litt fett, eller om det er å få bedre kondisjon. Er det bare fettet som skal bort så er styrken et minst like bra alternativ, men er det kondisjonen du vil opnå så er det jo best å løpe..

Forøvrig så må du ikke dra igang med 3 økter på over en time løping i uken nå i starten, om du bare har løpt et par ganger i uken i 30 minutter fra før.. Ta og øk sakte og gradvis så du ikke pådrar deg skader..

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Det spørs jo litt hva som er prioriteten din, men selv ville jeg lagt løpingen etter styrken. Dette for å få mest mulig ut av begge. Trener du først løping , så styrke , så har du brukt opp energilagrene i musklene før du starter med styrken og vil få dårlig utbytte av styrketreningen. Tar du derimot løpingen etter styrken, så er du ikke så avhengig av fulle energilagre for å få utbytte der også..

Du kan ikke direkte erstatte løpingen med styrketrening heller, men du kan jo kutte noe ned på løpingen de dagene du trener styrke, så det ikke blir 1 time styrke med påfølgende 1 time løping. Da heller feks ta 45 min av hver.. Spørs igjen hva som er målet, om det er å kvitte seg med litt fett, eller om det er å få bedre kondisjon. Er det bare fettet som skal bort så er styrken et minst like bra alternativ, men er det kondisjonen du vil opnå så er det jo best å løpe..

Forøvrig så må du ikke dra igang med 3 økter på over en time løping i uken nå i starten, om du bare har løpt et par ganger i uken i 30 minutter fra før.. Ta og øk sakte og gradvis så du ikke pådrar deg skader..
    Det viktigste for meg er kondisjonen og styrken. Slik at militære krav blir bestått.
    Så nå ønsker jeg å gå ned litt i vekt.. sånn ca 4-5kg, samt økning i styrke og bedring i kondisjon. Ikke en helt grei kombinasjon det der.

Jeg har nok bedre annlegg til å bli stor fremfor å være en god maraton løper.
    Har trent ca annenhver dag nå i ca et år.
    Trent ca 45min med gå/jogging/springing og deretter ca 45min med styrke hver eneste gang.
    Så da havner jeg vel på 1,5time annenhver dag. Så er ikke akkurat utrent lengre, men heller ikke topptrent.
    Men er ikke vant til å jogge/løpe i en time nei... Så det kan nok være lurt å ta det gradvis

Får prøve det i kveld, så får man se hvordan kroppen reagerer

Ble medlem
    12-2006
    Alder
    32
    Sitat Opprinnelig skrevet av arctic_celi Vis post
    Får prøve det i kveld, så får man se hvordan kroppen reagerer
    Edit kl 20:03:
    Da har jeg løpt med i ca en time og jeg må si at det der var den slappeste treningen ever.
    Jeg føler virkelig ikke at jeg har trent i særlig stor grad. Tror nesten jeg blir mer sliten av å gå sammen med damen i butikkene

Litt stats:
    Tid: 1time og 1min
    727 kcal
    50% Fett
    Max puls 158 (78%)
    Max puls 147 (73%)
    In zone 40:28 (120-150)
    Hastigheten var ca 8km/t
    Gradient 1%
    Totalt avstand var rundt 8km (noe som er litt logisk )

Mitt største problem med denne treningen var vel å ligge under 150 i puls.
    Drev å justerte løpestil for å finne en stil som var mindre belastene.
    Pustet kun igjennom nesen... tror det fungerte ganske bra.
    Så jeg gjorde det meste av tiden.

Jeg får prøve dette i to uker.. så får jeg se.. men må innrømme at jeg er litt skeptisk ja.
    Føler liksom at dette er litt i slappeste laget alternativt må jeg øke avstanden, tiden til 1,5time eller noe sånt.
    Kanskje 2timer? (Tar jo så mye tid av dagen min jo! )

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.