Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Pust er pes

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004

Pust er pes

Kom på her om dagen at jeg er utrolig lite bevisst pusten når jeg trener.Kan noen forklare meg hvordan man puster riktig og hva som er fordelene med å puste på de riktige stedene?

Silver Member
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av schakver
    Kom på her om dagen at jeg er utrolig lite bevisst pusten når jeg trener.Kan noen forklare meg hvordan man puster riktig og hva som er fordelene med å puste på de riktige stedene?
    Jeg har lært at du skal puste inn på "vei ned" og puste ut på "vei opp". Så om du tar benkpress som eksempel så puster du inn når du tar stanga ned til brystet, og så puster du fort ut mens du presser den opp, da er det også lettere å få den opp, fordi du har mer oksygen i blodet kanskje hihi... Dette er hvertfall det jeg har lært, kanskje det faktisk er riktig...

Silver Member propellen sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Det som er viktig å merke seg er at det er mengen C02 i kroppen som bestemmer pustemønstemønsteret, derfor er det optimale med lengre ut-pust enn inn-pust.
    mengen luft som pustes riktig inn er omvendt proposjonal med hjertefrekvensen, noe man lett kan teste selv ved å holde pusten.
    stresser man med pusten, går dette følgelig utover treningsutbyttet; i stedet for en faktor som stresser hjertet så har du plutselig to.
    Jo dårligere du puster, må mere fokus blir det på å holde hjernen din tilstrekkelig mettet med o2. Dette medfører at vitale organer blir nedprioritert, som igjen fører til ei skral helse.

Det finnes flere forskjellige pusteøvelser for forskjellige treningstyper.
    før maks løft f.eks. kan man puste kjapt inn og ut av nesa.
    Når man puster slik, så reduseres oksygentilførselen til magen og hjernen blir prioritert. Dette medfører et økt fokus, og man blir "klartenkt".

Omvendt av dette, altså dype pust inn gjennom nesa slik at magen buler ut og ut gjennom munnen medfører rikelig oksygentilførsel til fordøyelsesorganene. Dette er viktig for at disse skal fungere optimalt.
    Folk som sliter med allergier og/eller generell dårlig fordøyelse anbefales å puste slik etter store måltider.
    Man kan sitte på en stol, medhåndflaten plassert på kneskålene. Dette vil gi kroppen din en naturlig oppreist holdning, som er optimal for riktig luftstrømning.
    hælene skal forøvrig plasseres rett ned på pulvet, slik at vinkelen mellom lår og legg utgjør ~85grader(reller rett under 90).

så, det finnes forskjellige teknikker til alt.
    det viktige er bare å forsyne kroppen med rikelig med o2.så normal pusting skal inn gjennom nesa, til magen buler ut, og videre ut gjennom munnen. Utpusten skal alltid være lengre enn inn.

EDIT:
    jeg gjorde en post her om dagen,
    Andrew Weil - Breathing, the master key to self healing

ellers, så kan jeg virkelig anbefale www.breathing.com .særdeles klok fyr, bare rart han er veggis

EDIT:
    en liten fin puste øvelse når du skal slappe av/sove.
    sitt med en naturlig rett, avslappet positur. ta et naturlig åndedrag, for så å puste langsomt ut gjennom munnen. Når du merker du har ca 10% luft igjen, puster du ut med nesen. Det som da vil skje er at du vil få en naturlig kontraksjon i muskelen diaphragm, som fører til at lungene tømmes helt for luft. Når dette er gjort, og skal puste inn igjen, så vil du merke at kroppen tar en naturlig stor innhalering og fyller opp med frisk luft igjen.
    Det som er viktig er at du sitter komfortabelt, og la de hele gå naturlig. Få kontinuitet i pustinga, og unngå å holde pusten.
    Let the fresh air flow through your body and veins.
    rata tat tat

Bronse Member Zenox sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av pippi
    Jeg har lært at du skal puste inn på "vei ned" og puste ut på "vei opp". Så om du tar benkpress som eksempel så puster du inn når du tar stanga ned til brystet, og så puster du fort ut mens du presser den opp, da er det også lettere å få den opp, fordi du har mer oksygen i blodet kanskje hihi... Dette er hvertfall det jeg har lært, kanskje det faktisk er riktig...

den har jeg også lært, men prøv å gjøre det samme når du kjører sidehev

Jeg får det ikke til i den øvelsen, det blir omvendt istede, hehe
    Zenox

What doesn't kill you makes you stronger

Silver Member
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zenox
    den har jeg også lært, men prøv å gjøre det samme når du kjører sidehev

Jeg får det ikke til i den øvelsen, det blir omvendt istede, hehe
    Hehe, kanskje det er fordi vi på den øvelsen løfter det tyngste på veien opp, så da må det jo bli motsatt. du puster vel da dypt inn når du løfter opp, og puster ut på vei ned... kanskje kanksje, ikke helt sikker, men slik jeg gjør det

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Det er ikke så vanskelig.
    Før du begynner på den konsentriske fasen av en øvelse (opp på benkpress, ned på nedtrekk, opp på knebøy, mot deg på roing) skal lungene være fulle av luft. Dette for økt buktrykk og derav større styrke. Pust ut samtidig som du utfører denne konsentriske fasen.
    Pust inn under, eller like før den eksentriske fasen (ned på knebøy og benk, opp på nedtrekk, fra deg på roing).

Medlem Newbie2k sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Pusteteknikk er veldig viktig

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    Hehe, kanskje det er fordi vi på den øvelsen løfter det tyngste på veien opp, så da må det jo bli motsatt. du puster vel da dypt inn når du løfter opp, og puster ut på vei ned... kanskje kanksje, ikke helt sikker, men slik jeg gjør det

Stemmer det du sier med at jeg puster dypt inn på vei opp.

Men løfter man ikke det tyngste på vei opp i benken også? Det er jo tyngre å heve stanga enn å senke den?
    Zenox

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Merker at på DC så må man puste flere ganger iløpet av den negative fasen siden den skal utføres så seint. Litt rart men blir vant med det etterhvert.

Sid
    Sid er ikke aktiv
    Rødvinsflekken Sid sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26

Men løfter man ikke det tyngste på vei opp i benken også? Det er jo tyngre å heve stanga enn å senke den?
    Som Fowler sier her oppe - du skal puste ut i den konsentriske fasen. Altså når du løfter vekta. Dette gjelder samme om du drar til deg eller skyver fra deg.

Silver Member
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28

Som har blitt nevnt av andre også så skal du puste ut på den "tunge" delen, den hvor du må tilbake til start posisjon (oftest).. Så når du hever stanga på benkpress så puster du ut, for det er den tyngste delen av øvelsen.. og det ble nevnt tidligere at du får ekstra styrke når kroppen er full av oksygen

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27

Som har blitt nevnt av andre også så skal du puste ut på den "tunge" delen, den hvor du må tilbake til start posisjon (oftest).. Så når du hever stanga på benkpress så puster du ut, for det er den tyngste delen av øvelsen.. og det ble nevnt tidligere at du får ekstra styrke når kroppen er full av oksygen

Men når du løfter opp i sidehev så er jo også det den tyngste delen, ikke sant? Se hva du skrev i første sitat nå... er forvirra jeg, hehe

Man skal jo puste ut når man hever manualene i sidehev, og når man hever stanga i benkpress. I benkpress kommer riktig pusteteknikk naturlig, men ikke i sidehev... der kommer pusten omvendt...
    Zenox

Silver Member
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Men når du løfter opp i sidehev så er jo også det den tyngste delen, ikke sant? Se hva du skrev i første sitat nå... er forvirra jeg, hehe

Man skal jo puste ut når man hever manualene i sidehev, og når man hever stanga i benkpress. I benkpress kommer riktig pusteteknikk naturlig, men ikke i sidehev... der kommer pusten omvendt...
    Jeg syns det er enklest å bare puste ut på den "tunge" delen, om du forstår Så da blir det opp på sidehev tror jeg hehe

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.