Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Puster du riktig ?

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004

Puster du riktig ?

Her er en artikkel om riktig pusting under trening.
    OM RIKTIG PUSTING
    Brug vejrtrækningen optimalt
    Ved tunge løft skal vejrtrækningen støtte ryggen.

Styrketræning kan give store blodtryksstigninger, og derfor er det vigtigt at være opmærksom på vejrtrækningen. Der kan rent faktisk ske det, at du lukker for en del af blodgennemstrømningen i kroppen, hvis du tager en dyb indånding og holder vejret, mens du presser på og løfter vægten.

De store halspulsårer på halsens forside skal transportere blod og ilt til hjernen. Holder du vejret og samtidig løfter en tung vægt, spænder du nakke-musklerne, og det hæmmer blodgennemstrømningen i halspulsårerne. Så får hjernen ikke blod og ilt nok, og du risikerer at blive svimmel, få sorte pletter for øjnene og i værste fald besvime.

Der opstår også et stort ekstra tryk i brystkassen, når du holder vejret for at løfte en vægt. Dette tryk kan hæmme den venøse blodstrømning tilbage til hjertet, og det får blodtrykket til at stige markant.

Hvis du løfter maksimalt, dvs. så tung en vægt, du overhovedet kan løfte og kun få gange (fx 1-3), har du brug for, at brystpartiet er stabilt, og at ryggen får den rigtige støtte. For at opnå støtten skal du tage en dyb indånding, der går helt ned i mellemgulvet, før du løfter. Luften i mellemgulvet danner en slags korset, der kan hjælpe med at støtte ryggen. Du må kun holde vejret et lille øjeblik, til du er klar til at løfte den tunge vægt. Du skal puste luft ud, mens du løfter.

Hvis du arbejder med flere gentagelser (fx 4-10) og mindre vægtbelastning, skal du trække vejret ind, når du sænker vægten. Du puster ud, når du løfter vægten. Ved at trække vejret med den rytme modvirker du det voldsomme tryk, der opstår i brystkassen, når du bruger kræfter på at løfte vægten.

Arbejder du med mange gentagelser (fx 20-30) og meget lette vægte, skal du blot koncentrere dig om at trække vejret roligt og afslappet samt aldrig holde vejret.
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 04-09-05 kl 15:24

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Jeg er litt uenig i den artikkelen etter en kjapp gjennomlesning. Jeg mener at man ikke burde konsentrere seg om å puste inn eller ut på spesielle deler av ROM'en, men at man ikke burde konsentrere seg om pustingen. Man burde bare puste og ikke fokusere på pusten. Dette gjelder hvis man ikke holder på med maksløft da man vil løfte mer hvis man holder/trekker inn pusten før den positve delen.

Hvis man ikke konsentrerer seg om å puste, men puster normalt så vil kroppen styre frekvensen slik at kroppens celler får den oksygenen den trenger.

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Er det punktet om innpust når vekten senkes du reagerer på HIT ? Det står ikke hvorfor det er gunstig. Er noen som vet mer om dette da det er vanskelig å finne stoff om emnet ?

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    slik gjør jeg det: puster ut når jeg løfter vekta, puster inn når jeg senker den

unntaket er knebøy, markløft og benpress hvor det er greit å trekke pusten før man senker vekta igjen. Grunnen til det er at det er lettere å opprettholde buktrykket da

---------not---------------- SCPlayer sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av guggen
    slik gjør jeg det: puster ut når jeg løfter vekta, puster inn når jeg senker den
    Jeg gjør motsatt.
    Når jeg trekker vekten feks opp, trekker jeg pusten inn...

Hvem av oss gjør "riktig"??

SCP

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Guggen gjør det riktig visst jeg forstod deg rett SCP. men å trekke vekten opp, hvilken øvelse gjør man det på hehe.

Man drar inn luft når man kjører den negative delen av øvelsen, og når man gjør den positive delen så puster man ut.

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    å puste rett trodde jeg kom naturlig for så si alle

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle
    Guggen gjør det riktig visst jeg forstod deg rett SCP. men å trekke vekten opp, hvilken øvelse gjør man det på hehe.

Man drar inn luft når man kjører den negative delen av øvelsen, og når man gjør den positive delen så puster man ut.
    Vanlig respirasjonsfrekvens på et menneske er mellom 12-15. Dette øker under fysiske anstrengelser. Jeg puster inn og ut når jeg gjør både den positive delen og den negative delen.

Men dere som trener Doggcrapp dere trekker inn pusten sakte for så å puste ut fort?

Medlem Alexk sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    26
    Finnes artikkelen på norsk? urduen sitter ikke helt enda

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg puster inn og ut, og så tilbake til start.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av HIT
    Vanlig respirasjonsfrekvens på et menneske er mellom 12-15. Dette øker under fysiske anstrengelser. Jeg puster inn og ut når jeg gjør både den positive delen og den negative delen.

Men dere som trener Doggcrapp dere trekker inn pusten sakte for så å puste ut fort?

Under DC puster jeg vanlig inn og ut pga den lange tiden, men positive delen puster jeg are ut.
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Come back king Platon73 sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle
    men å trekke vekten opp, hvilken øvelse gjør man det på hehe.
    Vet du ikke av noen øvelser der man trekker vekten opp?

chezuma
    Gjest
    Kan man ikke bare si det enda enklerere, man puster ut når man er i start posisjon, og puster inn på tilbake veien til start posisjonen?

=)

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av chezuma
    Kan man ikke bare si det enda enklerere, man puster ut når man er i start posisjon, og puster inn på tilbake veien til start posisjonen?

=)
    Så hvis man utfører rep'er med tempo 1/1 så puster man med hyppig frekvens og hvis man utfører rep'ene med 4/4 tempo så puster man sakte inn og ut?

chezuma
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av HIT
    Så hvis man utfører rep'er med tempo 1/1 så puster man med hyppig frekvens og hvis man utfører rep'ene med 4/4 tempo så puster man sakte inn og ut?
    jeg har det med å blåse ut lufta når det trengs, om det er i starten av reppen eller midt inni, kommer egentlig an på hvor tungt det er, men en stabil rolig pust på 4/4 er vel å foretrekke, om ikke det blir for tungt halvveis og da er det bare å "leke" *dumpventil*

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Nyeste innlegg: 18-06-05, 22:06
  2. Svar: 28
    Nyeste innlegg: 15-06-05, 09:43
  3. sånn deffer de i sverige: den termogene dieten
    By Stålballa in forum Artikler
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 15-03-05, 17:50
  4. Doggcrap-trening oversatt til norsk!
    By Oracle in forum Trening
    Svar: 8