Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: redusere treningsmengde??

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

redusere treningsmengde??

hei! har en ganske heftig diskusjon me ei vennine.. hun fortalte om hvordan for mye trening kunne føre til at kroppen ikke bare brenner kcal, men også lagrer ekstra fett. synes dette virker rart jeg, hvorfor skulle kroppen lagre fett når jeg trener?? trener selv oppmot 9 - 10 timer i uka. mye av det er styrke trening, noe fotballtrening, og 1-2 spinningtimer. hun mente at dette var alt for mye, og at jeg enten må enten må doble matinntaket mitt (noe som aldri hadde gått uten at jeg blir seene ut som en bobble om noen uker), eller halvere treningsmengden.. litt skummelt å høre slikt. prøver jo å redusere fett mengden.. ikke øke.. å regnte da naturligvis med at trening var "the way to go". ligger det noe i dette eller?? kan en tjene på å trene mindre??

ei uke med trening kan f.eks se slik ut:

MANDAG: 90 min fotball, 30 min sykkel (15x2 til og fra trening)

TIRSDAG: 50 min styrke (mage og armer), 60 min sykling (30xs, delt inn i to økter, sykler til byen og besøker foreldrenne mine og tilbake. litt over en mil hver vei)

ONSDAG: 90 min fotball, 30 min sykkel (til og fra)

FREDAG: 90 min styrke, hele kroppen, 30 min stepmaskin, 15 min ro, 15 min sykkel (til og fra trening)

LØRDAG: 60 min spinning

SØNDAG: 90 min styrke - hele kroppen, 30 min sykkel (til og fra fotball trening), 90 min fotball

blir fort en del timer, men som f.eks med fotballen hvor en trening varer i 90 min, så er vi jo ikke aktive hele tiden. har ofte en halvtime teknikk, en halvtime spill, + skuddtrening osv.. er ikke så harde treninger. sykllingen er jo heller ikke så hard. sykler ganske store avsdtander ganske kjapt, så det blir jo god oppvarming og nedkjøring.. føler heller ike at styrketrening er "tung" trening. kjører jo reltibt lette vekter med mange reps.. blir varm og svett osv.. mn skikkelig tung trening er jo ikke dette.. ingenting av dette er tung trening med unntak av den ene fotballkampen i uka..

men er dette en ok mengde trening eller? hvor sann er påstanden om fettlagring ved formye trening?
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Synes ikke dette var mye trening. Hvor mye kcal får du i deg daglig?

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

..

ikke helt sikker.. varierer litt men ca 1800

nei, synes heller ikke det er for mye.. ! =) men ligger det noe i påstanden om fettlagring eller??

The blogg =)

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Man blir ikke feit av å holde ett høyt aktivitetsnivå nei Heller tvert imot

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

takk for svar!

trodde heller ikke det.. men har en lei tendens til å ta til med slike påstander og myter! hehe

The blogg =)

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Det er mest kondisjonsidretter du snakker om her.. Fotball, sykling osv.

Det er ikke farlig å trene mye kondisjon, bare beina dine tåler det! Viktig å tøye godt ut etter en hard økt med kondisjonstrening. Kommer litt ann på hvor høy intensitet du har når du spiller 90 min fotball også da. Hehe

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Alex_92 Vis post
    Det er mest kondisjonsidretter du snakker om her.. Fotball, sykling osv.

Det er ikke farlig å trene mye kondisjon, bare beina dine tåler det! Viktig å tøye godt ut etter en hard økt med kondisjonstrening. Kommer litt ann på hvor høy intensitet du har når du spiller 90 min fotball også da. Hehe
    Hvorfor er det viktig å tøye ut etter en god kondisjonsøkt?
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mr.Gluteus Vis post
    Hvorfor er det viktig å tøye ut etter en god kondisjonsøkt?
    Vel, da jeg dreiv med kondisjonsidretter (spesielt løping) så var det viktig fordi:
    -Jeg ikke skulle bli stiv
    -Ikke sisikere strekk, skade eller slitasje på muskler
    -Være klar til morgendagens økt, uten å pådra melkesyre etter 50 meter
    OSV

Men jeg løp 6 ganger i uka da Du kan gå på spinningtimer hvis du vil, så kan du spørre instruktøren om hvorfor det er viktig å tøye etter en god kondisjonsøkt når dere kommer til uttøyningen.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Vel, da jeg dreiv med kondisjonsidretter (spesielt løping) så var det viktig fordi:
    OSV

Men jeg løp 6 ganger i uka da Du kan gå på spinningtimer hvis du vil, så kan du spørre instruktøren om hvorfor det er viktig å tøye etter en god kondisjonsøkt når dere kommer til uttøyningen.

Tøying eliminerer ikke melkesyre i stor grad, tøying forhindrer ikke treningsstølhet i forbindelse med DOMS. Eneste det gjør er å opprettholde lengden på musklene og bindevevet, så enkelt. For å bli kvitt melkesyren er nedtrapping og avspenning mer effektivt.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Tøying eliminerer ikke melkesyre, tøying forhindrer ikke treningsstølhet i forbindelse med DOMS. Eneste det gjør er å opprettholde lengden på musklene og bindevevet, så enkelt. For å bli kvitt melkesyren er nedtrapping mer effektivt.
    Uten tøyning etter jeg har løpt, kan jeg bare glemme å løpe dagen etterpå! Samme med nedtrapping. Må ha det også! Vet tøyning ikke hjelper noe særlig på melkesyren, men man føler seg kvikkere i ettertid hvis man tøyer . Tøyer ikke du etter en god kondisjonsøkt ? Hvis du ikke tøyer etter økten, har du en ny kondisjonsøkt neste dag da ? Tviler :P

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Uten tøyning etter jeg har løpt, kan jeg bare glemme å løpe dagen etterpå! Samme med nedtrapping. Må ha det også! Vet tøyning ikke hjelper noe særlig på melkesyren, men man føler seg kvikkere i ettertid hvis man tøyer . Tøyer ikke du etter en god kondisjonsøkt ? Hvis du ikke tøyer etter økten, har du en ny kondisjonsøkt neste dag da ? Tviler :P
    Jeg tøyer på treningsfrie dager da jeg anser tøying som en treningsform i seg selv. Om jeg tøyer eller ikke har null og så for om jeg kan løpe dagen etterpå.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Jeg tøyer på treningsfrie dager da jeg anser tøying som en treningsform i seg selv. Om jeg tøyer eller ikke har null og så for om jeg kan løpe dagen etterpå.
    Ok, kan du hjelpe meg med å finne ut hvorfor vi alltid tøyet ut etter fotballtreningene våre - fra jeg var 5 år til jeg var 14.. Og hvorfor spinninginstruktørene tar et kvarter av timen til uttøyning ? Bare lurer, virker som du kan dette bedre enn meg

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Ok, kan du hjelpe meg med å finne ut hvorfor vi alltid tøyet ut etter fotballtreningene våre - fra jeg var 5 år til jeg var 14.. Og hvorfor spinninginstruktørene tar et kvarter av timen til uttøyning ? Bare lurer, virker som du kan dette bedre enn meg
    Fordi alle fotballtrenere er folk som er underkvalifiserte jævler, thats why. Norge hadde kanskje værte gode i fotball internasjonalt hvis man hadde trent i henhold til forskning som har blitt gjort internasjonalt istedet for å gjøre det slik man gjorde på 50-tallet. Men brunost-Norge er så evneveikt at det er ikke måte på. Første treningene så starte de med å løpe langkjøring.. WTF? I fotball er det som regel intervaller det går i, så hvorfor ikke trene på det som er relevant for det de gjør på banen
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Fordi alle fotballtrenere er folk som er underkvalifiserte jævler, thats why. Norge hadde kanskje værte gode i fotball internasjonalt hvis man hadde trent i henhold til forskning som har blitt gjort internasjonalt istedet for å gjøre det slik man gjorde på 50-tallet. Men brunost-Norge er så evneveikt at det er ikke måte på.
    Tja.. Tror fysoterapautene kan dette litt bedre enn deg ikke for å være frekk..
    Men det er jo ikke løpingen til det norske landslaget det er noe galt med.. Det er fotballspillingen.. De har det ikke i seg! De klarer ikke å spille ordentlig sammen..
    Dumme norske vikinger.. haha! De ville ikke vart lenge i Afrika med den spillingen der ;D
    hahah

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Men det er jo ikke løpingen til det norske landslaget det er noe galt med.. Det er fotballspillingen.. De har det ikke i seg! De klarer ikke å spille ordentlig sammen..
    Dumme norske vikinger.. haha! De ville ikke vart lenge i Afrika med den spillingen der ;D
    hahah
    Du kan si hva du vil gutt, men det jeg har skrevet i tråden her er harde fakta. Innser du ikke det kan du sette deg ned og lære litt treningslære.

Tøyning påvirker ikke DOMS i det hele tatt. Det KAN hjelpe på å fjerne slagstoffer i vesentlig mindre grad, men nedtrapping er så mye bedre. Vet du i det hele tatt hva doms er ?
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Må si meg enig med Gluteus her. Det er bare en myte at uttøying rett etter trening forhindrer stølhet og melkesyre. Det kan kanskje gjøre det over tid fordi man blir mer bevegelig, man da er det ikke fordi man gjør det rett etter trening, men fordi man har trent opp bevegeligheten.
    Og med tanke på kondisjon for en fotballspiller, så er det sant at de bør legge mye mer vekt på intervaller enn de gjør nå. Rett og slett for å bli raskere og vende seg til den spesifikke spillestilen fotball innebærer. Men på den andre siden er det viktig å huske at en kamp varer 90 min(med mindre man blir bytta ut) og den totale utholdenheten for hele kampen er også ganske viktig. Derfor vil jeg påstå at noe langkjøring er nødvendig for fotballspillere. Men å bare jogge hele tida (som mange fotballtrenere tvinger spillerne til å gjøre) er ren idioti hvis man vil oppnå bra "fotballkondis".

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Å tøye rett etter en hard kondisjonsøkt er i mine øyne galskap siden muskelfibrene er slitt/brutt ned etter kondisjonsøkten. Begynner man å strekke å herje risikerer man skader. Og nei, tøying har ingenting med stølhet og melkesyre å gjøre.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    32
    hahah

Grunnen til at de er så latterlig dårlige til å sparke fotball sammen er pga at når de er på samling så holder de fokus på alt annet enn fotball sparkingen. Medie avtaler, reklame innspilling, kjøre ferrri, dra på byn , shoppe m.m. Ikke rart vi taper hjemme mot B-laget til Bosnia med den innstilligen.

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Uansett er det greit for alle idrettsutøvere å strekke / tøye for å bevare bevegeligheten

Og forresten.... Mr.Gluteus løpe? Nooooo way hihihi

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stripie Vis post
    Uansett er det greit for alle idrettsutøvere å strekke / tøye for å bevare bevegeligheten

Og forresten.... Mr.Gluteus løpe? Nooooo way hihihi
    Haha, frekke lille faenyeah
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Bronse Member Stoneman sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    31
    Tja.. Tror fysoterapautene kan dette litt bedre enn deg
    Finnes nok store forskjeller på kunnskapsnivå blant fysioterapauter også, så ville ikke stolt blindt på alt de sier.

Det Mr.Gluteus sier står det faktisk ganske mye om i nyere forskning.
    Største feilen med mange norske "eksperter" er vel i bunn og grunn at de er for stolte til å innrømme at mye av det de har lært bort til andre kanskje ikke har vært helt riktig, derfor står de på sitt og det blir ganske så dumt etterhvert...
    Et viktig poeng når det gjelder trening, og treningsteorier er at en aldri helt blir utlært, det skjer stadig nye ting, forskningsmetodene blir bedre og resultatene blir også bedre. Det er viktig å følge med i utviklingen rett og slett.
    It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
    - Mike Mentzer

http://www.mikementzer.com
    http://www.i-a-r-t.com

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    OSV

tøyer sjelden, aldri støl etter harde kondisjonsøkter..
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.