Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Rekkefølge på øvelser?

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004

Rekkefølge på øvelser?

En til to dager i uken tar jeg sittende knebøy i maskin(?), bakside lår, øvre/midtre/nedrre del av rygg, samt biceps.

Er det best å trene beina først? Det er det jeg har gjort hittil, men så opplever jeg at knebøy i maskin gjør at jeg får vondt i hodet hvis jeg tar hardt i, og da blir resten av økta ganske lite fristende.

Så jeg tenker på å gå gjennom det andre først, og så ta beina sist.

Har det noe å si på rekkefølgen her?
    wat

Medlem
    Ble medlem
    10-2004
    Før kjørte jeg knebøy først, nå kjører jeg knebøy sist får bedre fremgang på de andre øvelsene og det ser ikke ut til å være negativt for knebøyen, Knebøy er eneste beinøvelsen jeg tar.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg vil ALLTID ta de største muskelgruppene først da de krever at du er helt skarp og har klare glykogen lagre. Grunnen til at du får vondt i hodet kan være så mangt. men siden vi snakker om beinpress (høres mer ut som det en knebøy) så er nok det pustingen din det skrenter på. Pass på å fyll lungene i den negative fasen, og blås ut i den positive fasen av løftet.

Ble medlem
    05-2004
    Jeg puster inn når jeg går ned, og ut når jeg presser opp/retter opp beina?

Jeg har faktisk prøvd det, men fikk fortsatt litt vondt i hodet. Jeg tror jeg skal prøve å ta beina sist på disse dagene en periode og se hvordan det går. Jeg har uansett større fremgang på beina enn resten, etter det jeg kan se, så da gjør det nok ikke noe om beina ikke får optimal trening i en periode.
    wat

Medlem
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    25
    Jeg skifter litt på dette, men en grunn til å ta f.eks. bein, spesielt med knebøy til slutt, er at du kan komme til å klare å "tømme" kroppen helt her, noe som jo kan begrense hvor mye du klarer "ta i" på f.eks. skuldre etterpå.
    Mens sana in corpore sano
    Juvenalis

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    kjører du to dager med tung bentrening?
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Ble medlem
    05-2004
    Jeg trener tre dager i uken, og har to sett øvelser som jeg veksler, annenhver gang. Altså blir det to dager i uken med samme bentrening. Så annenhver uke blir det knebøy (og bakside lår) to dager i uken. Dag to tar jeg forside lår og legger. Dette er ikke like tungt, selvsagt.
    wat

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Bør passe deg litt med og kjøre stor muskelgrupper for tungt for ofte, før du vet ordet av det er du overtrent.

eiv
    eiv er ikke aktiv
    Silver Member eiv sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Knebøy til slutt i beinøkta alltid. Tanken på å trene noe videre etter en 20 repper til du holder på å besvime frister ikke noe særlig nei..

biceps, legger, bakside lår, knebøy - er slik jeg kjører det..

Ble medlem
    05-2004
    Symptomer på overtrening da?
    wat

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    kødder du? knebøy til slutt??? orker ikke tanken på og være fesen for så og ta knebøy til slutt!

overtrening: sexlyst forsvinner, føler seg tung og delvis nedenfor, trøtt slakk, null progresjon snarere tvert imot. jepp bare den første der er skummel nok

eiv
    eiv er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2003
    symptomer på overtrening? les cycle for pennies så forstår du hvorfor..

Medlem KillHim.no sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid
    En til to dager i uken tar jeg sittende knebøy i maskin(?), bakside lår, øvre/midtre/nedrre del av rygg, samt biceps.

Er det best å trene beina først? Det er det jeg har gjort hittil, men så opplever jeg at knebøy i maskin gjør at jeg får vondt i hodet hvis jeg tar hardt i, og da blir resten av økta ganske lite fristende.

Så jeg tenker på å gå gjennom det andre først, og så ta beina sist.

Har det noe å si på rekkefølgen her?

Det smeller så inni helvete i skallen i beinpress for tiden. Knebøy (fri stang) derimot er det ingen problemer med. Kanskje du kan bytte øvelse en stund (du sier du kjører knebøy i maskin, beinpress? Smith-maskin?).

Jeg kjører alltid de tyngste øvelsene først, og de letteste til slutt (da jeg har minst energi).

Ble medlem
    05-2004
    Jaja, jeg satser på en uke fri i jula, så da får jeg ta og bli kvitt eventuell overtrening da, selv om jeg ikke føler noen problemer foreløpig.

Og så lenge denne beinøvelsen i maskin gjør at jeg får skallebank, så må jeg nesten ta andre øvelser først... Skal se på programmet mitt etter nyttår da, så kanskje jeg får endret på det og lagt inn noe annet.

Sitat Opprinnelig skrevet av eiv
    symptomer på overtrening? les cycle for pennies så forstår du hvorfor..
    Denne?

http://www.ironmag.com/articles/trai...on_pennies.htm

Cycle on pennies istednenfor "for", men...
    wat

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid
    Jaja, jeg satser på en uke fri i jula, så da får jeg ta og bli kvitt eventuell overtrening da, selv om jeg ikke føler noen problemer foreløpig.
    Er du godt overtrent slipper du ikke unna med en uke på sofaen.
    yessire

eiv
    eiv er ikke aktiv
    Ble medlem
    03-2003
    doggcrapp: i like to finish workouts with the absolutely heaviest hardest exercises...as im only doing 5 exercises per workout, I feel i can bomb that last exercise as hard as the first one. But as you see I put legs last in one and back thickness last in the other. Both are the heaviest weight exercises I do. Theres nothing better than knowing ok i can go all out on squats like a mutant on crack and I'm done- I can leave the gym and 'try' to drive home. If i did squats or deadlifts first I personally would feel pretty damn beat looking forward to doing 4 more exercises.

Det sier seg selv at du ikke klarer å trene andre øvelser effektivt etter en HARD økt i knebøy/markløft osv.. Om du klarer det bør du kanskje tenke på om du kjører hardt nok..

Ble medlem
    05-2004
    Godt poeng. Er det ikke nettopp på slike øvelser det kan være greit å vite at man kan gi alt uten å ødelegge andre øvelser?
    wat

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av eiv
    doggcrapp: i like to finish workouts with the absolutely heaviest hardest exercises...as im only doing 5 exercises per workout, I feel i can bomb that last exercise as hard as the first one. But as you see I put legs last in one and back thickness last in the other. Both are the heaviest weight exercises I do. Theres nothing better than knowing ok i can go all out on squats like a mutant on crack and I'm done- I can leave the gym and 'try' to drive home. If i did squats or deadlifts first I personally would feel pretty damn beat looking forward to doing 4 more exercises.

Det sier seg selv at du ikke klarer å trene andre øvelser effektivt etter en HARD økt i knebøy/markløft osv.. Om du klarer det bør du kanskje tenke på om du kjører hardt nok..
    helt uenig. jeg kom nettopp hjem fra en økt med 2 sets markløft mellom 157,5kg og 180kg.. hadde inget problem med å kjøre smalbenk,dips,franskpress og pushdows. 10 sets totalt etter markløftet. ta deg 5-7 min hvile etter du har gjort markløftet, legg deg ned på gulvet og lukk øyene, så er du raskt back in bisniss

(men jeg er vel litt smågal på disse baseøvelsen også da så... hmm)

Silver Member korny sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    alså, dante bruker litt andre ting enn gutta her, så det er en selvfølge at han har litt mer å gi under øktene enn oss mortals. men gjør hva som fungerer for dere, personlig kjører jeg base først deretter er det hipp som happ.

Lignende tråder

1. ABCDE DIÆTEN - 5 kilo muskelmasse på 10 uger!
    By Retroboy in forum Artikler
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 01-05-05, 20:41
  2. Tilbake melding på splitn min plis :)
    By Royb in forum Trening
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 05-12-04, 01:24
  3. Svar: 22
    Nyeste innlegg: 28-06-04, 13:50
  4. En tynnfeit mann på leting etter muskler
    By Gunnar in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 56
    Nyeste innlegg: 30-03-04, 16:59

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder