I programmet mitt skal jeg ta 15 x 3 reps i knebøy. I de fleste andre øvelser tar jeg f.eks. 5 x 5. Hva er grunnen til at jeg bør ta flere reps i akkurat knebøy?
Spør fordi jeg hater å ta mange reps, og håper noen sier det er bedre med få...
I programmet mitt skal jeg ta 15 x 3 reps i knebøy. I de fleste andre øvelser tar jeg f.eks. 5 x 5. Hva er grunnen til at jeg bør ta flere reps i akkurat knebøy?
Spør fordi jeg hater å ta mange reps, og håper noen sier det er bedre med få...
Hva med å spørre han som har konstruert programmet? Bein kan ofte respondere bedre mtp. vekst på høyere reps. Men høyrep i knebøy er et helvete.
This is war, take no prisoners (D.Yates)
Synes det høres rart ut..
har du trent lenge? jeg synes mange ganger det er bedre å kjøre mange rep på nye øvelser til de sitter som de skal, er knebøy noe du har kjørt en stund?
Treningsdagbok:
http://www.fitnessprat.no/f20/reset-sin-treningsdagbok-18815/
Jeg fikk det av vio, så han kan jo svare om han føler for det.Opprinnelig skrevet av Hard_gainer
Okay. Ja, det er skikkelig hat.
Nei, ikke særlig lenge, men jeg bruker smith, så teknikken er vel ikke mulig å gjøre særlig feil.Opprinnelig skrevet av Reset
nei det er jo begrenset hvor mye feil man kan gjøre i en smith maskin.Opprinnelig skrevet av Sadie
Hvis man holder blikket, har svai i ryggen og ikke presser knærne mot hverandre så skulle det vel gå bra.
hehe er bare glad det ikke er meg som skal kjøre 15x3, jeg hater å trene beina i utgangspunktet, og det der hadde ikke skjedd om det smalt i helv** :P
Treningsdagbok:
http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=18815
Jeg sliter noe innst inni helsike med å gjennomføre det selv, det er utrolig demotiverende.Opprinnelig skrevet av Reset

-
Men hvorfor gjelder det kun knebøy, i tilfelle?Opprinnelig skrevet av snupp
![]()
Jeg kommanderer deg herved til å kjøre 8 rep fremover. Skulle noen mene at det er en dårlig ide så får du legge skylda på meg hehe :POpprinnelig skrevet av Sadie
(jeg synes i hvertfall det fungerer veldig bra for meg.)
Treningsdagbok:
Hehe. Vel, jeg skal klare å kjøre 15 hvis det er det klart beste, men som sagt så håper jeg ikke det.Opprinnelig skrevet av Reset
Får se det an litt, se om flere svarer her også.
Opprinnelig skrevet av Sadie
helve**.. jeg angrer på at jeg begynte på denne tråden........... håper ingen kommer med gode nok argumenter (for jeg kjenner meg selv godt nok til at da blir det 15 rep på meg også fremover.....................)
Treningsdagbok:
Du kan fint kjøre ti til tolv reps. Det går helt bra det. I førsten da jeg starta å trene begynte jeg med 15 reps. Men de siste åra har jeg kjørt fra 6-12 kommer an på hvor mange serier og hvor mye vekt osv. Kjør 4 x 10-12 i stedet om det føles bedre. Skal du prøve å øke gjør det slettes ikke noe om du bare greier 8 feks.
-Faliure is the opportunity to begin again, more intelligently-
Noen liker få reps og noen liker mange. Hadde vi visst hva som var det absolutt beste ville alle gjort det![]()
Hvorfor kjøre dem i smith maskin isteden for frivekt?
Vet at vio gjør dette selv også....
Det gjør jeg rett og slett fordi jeg ikke føler meg trygg på teknikken. I stedet for å droppe det fordi jeg ikke føler jeg får det til, kjører jeg derfor heller i smith - men jeg har litt lyst til å prøve fri nå etterhvert...Opprinnelig skrevet av Platon73
Ok, kan skjønne det, men da ville jeg heller gått ned på vektene og trent inn teknikken med frivekter med en gang. Det blir ikke helt det samme i smith, man får en mer tvungen bevegelsesbane.Opprinnelig skrevet av Sadie
Ja, jeg vet du har rett. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal få lært det inn, siden instruktørene der jeg trener er litt så som så.Opprinnelig skrevet av Platon73
Mulig jeg får en kompis til å vise meg i helga. Det hadde vært kult.
Men du driver med styrkeløft, gjør du ikke? Er det annerledes teknikk enn ellers; dypere og mer bredbent, eller er det ikke?
Drev med styrkeløft før, ikke nå lenger.Opprinnelig skrevet av Sadie
Still deg ca skulderbredt og ha fotbladene littegrann pekende ut mot siden for balansen sin del. Gå ned til du har ca 90 graders vinkel mellom legg og lår. Dette er ikke så viktig, bare det kjennes noenlunde komfortabelt ut og du kan jo gå dypere når du blir mer sikker på øvelsen. Jo dypere du går jo mer belaster du rompemusklene.
Selv liker jeg og se på et punkt som er ca i hodehøyde under hele løftet. Føler jeg får bedre balanse og stilling i ryggen da.
Begynn lett og få noen som har løftet en del knebøy selv til å se på teknikken når du løfter.
Sist endret av Platon73; 09-03-06 kl 11:29
det er også mindre skadelig for knær om du har knær forran tær når du bøyer
-Faliure is the opportunity to begin again, more intelligently-
Hva mener du? Som i en rett linje?Opprinnelig skrevet av Freshh
Hører mange snakke om kneproblemer mtp knebøy, men er det egentlig noen risiko hvis man ikke har noe særlig problemer med knærne fra før? Hvis man bruker riktig teknikk, selvfølgelig. Jeg sliter med knærne hvis jeg hopper etc., men aldri ellers.
Takk for det forrige svaret ditt også, forresten.
Det hun mener er at den beste utførte teknikken på knebøy er viss knærne din alltid er fremfor tærne din når du løfter.. Slik at når du utfører øvelsen å ser ned på tærne dine så skal du ikke kunne se dem.. skjønner?Opprinnelig skrevet av Sadie
knebøy er en øvelse som kan virke utruli belastende på knærne.. Stor slitasje på kne og ledd under øvelsen.. Teknikken trenger det nødvendigvis ikke være noe å si på, men faktaen er vel kanskje heller den at mennesket ikke er konstruert for å løfte på flere hundre kg.. Noen får problemer, andre ikke.. Urettferdig, men that's lifeblæææ
Jay Cutler as president
JeppOpprinnelig skrevet av jhustv
![]()

jeg bare haaaaaaaater knebøy...er det værste som er...hadde død tvers om jeg måtte kjørt mange reps på den øvelse...burde gjort det ettersom beina mine er som to krykker men...
I`m Fitnessfrosk, get used to it!
Hehe, betyr det at jeg bør fortsette å kjøre mange reps hvis du gjør det motsatte og har fyrstikk-bein?Opprinnelig skrevet av Fitnessfrosk
![]()

tjaaaaa kanskje...hehe
nei seriøst jeg fikser akkurat det svært dårlig men du må jo bruke det som funker for deg...mange som kjører mange reps og mange som kjører relativt få...
I`m Fitnessfrosk, get used to it!
Jeg tror rett og slett løsningen blir å finne ut hva morni gjør.Opprinnelig skrevet av Fitnessfrosk
![]()
Der tror jeg du fant en god løsning![]()