Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Restitusjons tid? Sammen med andre spm.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22

Smile Restitusjons tid? Sammen med andre spm.

Heisann,
    bare lurte kjapt på om det er noe spesiell rest. tid og ta hensyn til når det gjelder vanlig jogging?
    Synes det blir litt lenge og vente 48 timer på de andre musklene i kroppen, hehe

EDIT: De andre spørsmålene så jeg passet bedre inn i andre deler av forumet så tar de der =)

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Dersom du ikke sliter på visse muskler under denne kardioen i den grad at de må ha noe særlig restitusjon, så kan du i teorien jogge hver dag. Det hele avhenger av hvor lenge og hvor hardt du løper.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Du kan jogge vær dag hvis du ikke kjører noe hardere en 75% men er det for å forbere kondisen, så bør du jo sette opp med litt variasjon med intervaller, langkjøring og hardkjøringer, og i såfall ha evnt pause ett harde intervalløkter evnt rolig dagebn etter

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Intervalltrening er det klart mest effektive for å forbedre de 3 viktigste parametrene for kondisjon;
    • Maksimalt oksygenopptak
    • Arbeidsøkonomi
    • Anaerob terskel

Verdens beste utholdenhetsutøvere har et maksimalt oksygenopptak på 85ml/kg. Likevel kan personer med likt oksygenopptak variere med så mye som 30% i arbeidsøkonomi. Det betyr enten samme mengde arbeid med lavere puls, eller enda mer arbeid med samme puls.

Anaerob terskel er den arbeidsintensitet/puls/oksygenopptak hvor produksjonen av melkesyre er i en mengde som gjør at du ikke blir stiv.

Alle disse 3 komponentene øker mest med intervalltrening.

Mer trening er nødvendigvis ikke veien å gå. Å trene etter dette formålet med intervalløkter 2-3ganger per uke er mer enn nok, for selv den mest seriøse.
    Sist endret av Hardway; 02-01-06 kl 18:26

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22
    Og med intervalltrening mener du?
    Feks. holde ett normalt tempo, så øke litt i noen minutter, så gå litt ned igjen, så opp til utgangspunktet?

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Du har forskjellige typer intervalltrening, de vanligte er kortintervall og langintervall.
    uansett må du varme opp i en i 5-10 minutter før du starter med intervallene.
    Kortintevall: kan feks være 30 sekunder hvor du løper alt du klarer og så 30 sekunder helt rolig gange/jogging. Og da kjøre i feks 20 minutter med det, for å ta 5-10 in rolig nedløping.
    Langintervall: 4 minutter løping på 75-80% av maks og 2 minutter rolig jogging/gange så kjører du en 4-5 eller flere av dem dragene og så 5-10 minutt nedjogging.
    Du kan også eventuelt ta pyramideintervall: 1 min 75-80% halvt min rolig, 2 min80 med 1 min rolig, 3 min 80% 1,5 min rolig, 4 min80% 2 min rolig 5 min 80% 2,5 rolig, og så nedover igjen med 4-3-2-1 min hardt og halve tiden pause..
    Har du løpt en del før, så er 2-3 intervall økter i uken kanskje mulig, men har du ikke løpt så mye så bør du ikke ta mer en en intervall økt i uken og heller legge inn noen langkjøringer.
    Husk å variere litt underlaget du løper på, og evnt ta noen økter med mere bakker osv

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG*
    Du har forskjellige typer intervalltrening, de vanligte er kortintervall og langintervall.
    uansett må du varme opp i en i 5-10 minutter før du starter med intervallene.
    Kortintevall: kan feks være 30 sekunder hvor du løper alt du klarer og så 30 sekunder helt rolig gange/jogging. Og da kjøre i feks 20 minutter med det, for å ta 5-10 in rolig nedløping.
    Langintervall: 4 minutter løping på 75-80% av maks og 2 minutter rolig jogging/gange så kjører du en 4-5 eller flere av dem dragene og så 5-10 minutt nedjogging.
    Du kan også eventuelt ta pyramideintervall: 1 min 75-80% halvt min rolig, 2 min80 med 1 min rolig, 3 min 80% 1,5 min rolig, 4 min80% 2 min rolig 5 min 80% 2,5 rolig, og så nedover igjen med 4-3-2-1 min hardt og halve tiden pause..
    Har du løpt en del før, så er 2-3 intervall økter i uken kanskje mulig, men har du ikke løpt så mye så bør du ikke ta mer en en intervall økt i uken og heller legge inn noen langkjøringer.
    Husk å variere litt underlaget du løper på, og evnt ta noen økter med mere bakker osv
    Takker for flott svar! =)

Variasjon av underlaget nå blir litt vanskelig, da jeg ikke gidder og løpe ute, he he..
    Tar det på tredemølla i steden =)
    Fikk løpt godt fra meg der i dag, umåtelig digg følelse etterpå =)

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ole-A
    Takker for flott svar! =)

Variasjon av underlaget nå blir litt vanskelig, da jeg ikke gidder og løpe ute, he he..
    Tar det på tredemølla i steden =)
    Fikk løpt godt fra meg der i dag, umåtelig digg følelse etterpå =)
    Hvis du løper kun på mølla, så har du vel muligheten til å justere stignings%?
    selv har jeg altid litt helling da jeg sliter med lett å få beinhinnebetendelse og det blir mindre belasting på dem av å ha litt stigning har jeg blitt fortalt..

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22
    Hummm, du det er jeg ikke helt sikekr på. Ikke gått der så lenge, men skal sjekke i morgen =)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22
    Forresten, mulig ett litt teit spørsmål, men det er ikke fare for og "slanke bort" musklene jeg prøver og bygge, i den prossesen at jeg vil slanke bort fett?

Kan lite om dette, så jeg spør, he he

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Er ikke mulig å bygge muskler og slanke seg samtidig. Du kan gjøre om litt fett til muskler, det er mulig.. Er derfor så mange bulker på høst og vinter, for da bygger de muskler, så deffer de( får bort fettet på våren) og prøver å beholde og vedlikeholde muskelmassen..

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22
    Er ikke mulig å bygge muskler og slanke seg samtidig. Du kan gjøre om litt fett til muskler, det er mulig.. Er derfor så mange bulker på høst og vinter, for da bygger de muskler, så deffer de( får bort fettet på våren) og prøver å beholde og vedlikeholde muskelmassen..
    Så det vil si at om jeg jogger ca 20-30 min hver gang jeg også trener styrke, ikke har noe for seg med tanke på fettforbrenning?

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Så det vil si at om jeg jogger ca 20-30 min hver gang jeg også trener styrke, ikke har noe for seg med tanke på fettforbrenning?
    du risikerer å brenne litt muskler, og du bør få i deg litt næring mellom styrken og løpingen. Er jo greit å ha kondis til å gå en trapp selv om en skal ha litt msukler på kroppen er jo min mening da. og så lenge du spiser nok så har det i grunn ikke så mye å si. Du kan oj spare kardioen til våren når du ikke vil ha så mye fett på kroppen når det nærmer seg sommer.. kosten er det viktigste

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22
    du risikerer å brenne litt muskler, og du bør få i deg litt næring mellom styrken og løpingen. Er jo greit å ha kondis til å gå en trapp selv om en skal ha litt msukler på kroppen er jo min mening da. og så lenge du spiser nok så har det i grunn ikke så mye å si. Du kan oj spare kardioen til våren når du ikke vil ha så mye fett på kroppen når det nærmer seg sommer.. kosten er det viktigste
    Så om jeg kjører styrke, så for i meg noe næring av ett slag, proteiner og noe karbohydrater feks. , så kan jeg kjøre kardio igjen etter det? Med en liten pause på ett kvarters tid ellernoe?

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    ja.. men er å anbefale og kjøre kardio enten på en annen tid av dagen eller andre dager en styrken, men må du så må du

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22
    Okai... =) Ser jeg prøver på noe som strider litt mot seg selv her ang. bygge muskler og samtidig forbrenne fett, men det skal få ett forsøk.

Takker for gode svar

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Okai... =) Ser jeg prøver på noe som strider litt mot seg selv her ang. bygge muskler og samtidig forbrenne fett, men det skal få ett forsøk.

Takker for gode svar
    synes du skal ta deg bryet med å lese litt og lære selv ikke bare spøre når du lurer på noe.. bruk søkefunsjonen, og les postene i Hall of fame delen av forumet.. Du er ung og gjør du feil, feks spiser for lite og ikke får utbytte av styrketreningen , eller hviler for lite, så kommer du til å gå lei i steden for å ha glede av treningen og ha masse fremgang

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    22
    Nå ja, må ikke tro jeg sitter 3 timer hver dag og trener styrke, passer på restitusjon og hvile. Kostholdet begynner også og komme på plass, spiser fornuftig og er bevisst på innhold av karbohydrater osv.

Må på ingen måte tro at jeg oppfatter meg selv som verdensmester, da jeg er helt fersk enda. Men såpass har jeg fått med meg
    Skal lese rundt ja.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.