Klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken av disse to jeg skal trene med, hittil har jeg kjørt likt på begge øvelsene, hva er egentlig forskjellen på over og underhåndsgrep i framoverbøyd roing?
Klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken av disse to jeg skal trene med, hittil har jeg kjørt likt på begge øvelsene, hva er egentlig forskjellen på over og underhåndsgrep i framoverbøyd roing?
Norkost iz da shiznit foe shizzle mah nizzle!
Dorian rows er i mine øyne suveren til tykkelse i øvre del av rygg. Jeg liker å kjøre den med underhåndsgrep. Da jeg føler jeg får trukket sammen skulderbladene bedre da.
Vanlig fremovebøyd roing, der du står mer vannrett med gulvet, er tyngre og slik jeg føler det, tar mer på ryggen som en helhet. Litt tung for korsryggen syns jeg og den er. Knall øvelse dette og, spørsmålet er jo bare hva du føler du vil fokusere på.
Skjønner, dette er den eneste øvelsen jeg kjører på rygg utenom Markløft, da er det vel lurest å satse på dorian rows med underhåndsgrep vil jeg tro for å få med den øvre delen av ryggen?
Jeg kjører jo DC, så jeg roterer 3 øvelser på "ryggtykkelse" om dagen. De er Markløft, halve markløft og dorian rows.
Kjører du markløft og skal ha 1 øvelse til på ryggen den treningen så ville jeg ha valgt en nedtrekk øvelse som f.eks chins. Da markløft er knall for tykkelse i øvre del av ryggen.
Hmm...
Vel, jeg fokuserer hovedsaklig på styrkeløft øvelsene Knebøy, Benkpress og Markløft, programmet ser noe slikt ut:
D1: Knebøy, Benkpress og roing som sideøvelse
D2: Knebøy, Militærpress og Markløft.
D3: Knebøy, Benkpress og roing som side øvelse.
Siden Markløft tar knekken på ryggen hvis jeg kjører den mer enn en gang i uken sammens med knebøy så blir jeg nødt til å bytte den ut med en annen øvelse på D1 og D3 og da er vel framoverbøyd roing som vil hjelpe mest til å styrke ryggen min i Knebøy og Markløft og som samtidlig er en verdig erstatter for markløft de dagene.
Eller tar jeg fullstendig feil og en annen øvelse er mer egnet til jobben?
Burde vel ha nevnt dette i første innlegget, men.. men.. :P
Jeg har aldri prøvd noe slikt program. Så jeg kan IKKE snakke av erfaring. Men Tror du ike knebøy 3 ganger i uken vil være like belastende som å kjøre en form for markløft 3 ganger i uken?
Hva med å kjøre markløft på D1 og halve markløft på D3 og da en ro øvelse på D2?
Det er nettop det at blir for belastende å kjøre både knebøy og markløft sammen 3 dager i uken, og siden knebøy har en høyere prioritet enn markløft og ''skal'' kjøres på alle 3 økter så er det markløft jeg dropper/erstatter med en annen øvelse på 2 økter.
Men, forslaget ditt kan jo muligens fungere, såfremt halve markløft ikke er like fullt så anstrengende/belastende som hele markløft på korsryggen. Er litt i grenseland der egentlig, men er bare en måte å finne ut om det går eller ikke.![]()
Hm, da ville kanskje det være lurt å legge det opp slik at du ikke kjører bøy den dagen du kjører mark da? og så kjører noen "fiseøvelser" på ryggen de dagene du kjører bøy?
Jeg kan komme med mange flere forvirrende forslagbare for å lage mer problemer liksom.
Hehe, men forslagene du kommer med er jo gode og verdige til å tenke over.
Men, igjen, så må jeg jo nevne at Knebøy er ikke aktuelt å fjerne på noen økter, er en viktig del av programmet og for fremgangen at den blir på alle øktene.
Grunnen til at markløft fungerer greit med Knebøy på D2 er fordi jeg kjører lettere med vektene, er liksom en liten kose/hvileøkt etter D1 som er ei normal økt og til D3 som er beinhardt og hvor jeg øker med 2-3% for hver uke.
Å kjøre markløft på D1 og D3 er med andre ord selvmord. :P
Men, det er nettop en fiseøvelse jeg ikke klarer å bestemme meg helt for.. må være en som kan fungere som en støtteøvelse til bøy/mark, en liten erstatter for markløft.
Hm, da ville jeg kjørt en nedtrekk øvelse på D1 og en ro øvelse på D3!
Bare slik at du får jobbet godt med litt forskjellige bevegelser.
Hm, det var slettes ikke dumt, chins på D1 og roing på D3 eller kanskje en kombinasjon av begge to på begge øktene, bare dele opp settene litt. Hmm hmm.
Får prøve på det.
Takker for all hjelpa!
Ja ikke dumt det heller. Kjøre 2 sett på hver av de øvelsene, men ikke noe failure trening eller lignendes. Bare få kjørt musklene litt.
Programmet ditt er veldig likt dette : http://www.geocities.com/elitemadcow...Linear_5x5.htmOpprinnelig skrevet av -Makaveli-