Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Ryggproblemer med benkpress

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    25

Ryggproblemer med benkpress

Hei.
    Jeg klarte for et par måneder siden å til en viss grad å ødelegge korsryggen under knebøyen.

Problemet er bare det etter å ha skjent at jeg ble bra igjen, slår jeg korsryggen opp igjen under benkpress. Jeg kjører med svai i ryggen, men både rumpe og bein nedi benken og gulvet (føttene et stykke frahverandre ut på sidene da)

Sitat Opprinnelig skrevet av http://www.olympiatoppen.no/fag/trening/styrke/fagstoff/styrketreningsovelser/page982.html
    Styrkeløftere utnytter beinstyrken til å svaie overkroppen. Dette fører til kortere løftedistanse, brystmuskulaturen aktiveres i sin sterkeste bane og en kan aktivere andre muskelgrupper – for eksempel latissimus dorsi. Styrkeløftere er trent for dette, men en antar at denne løfteteknikken kan føre til skade i korsryggen. Uerfarne løftere utnytter samme teknikk, men ved å løfte setet opp fra benken. Dette bør ikke tillates siden det kan skade ryggen. Noen foretrekker å holde beina opp under løftet for å avlaste korsryggen, men balansen blir dårligere. Ofte er det tilstrekkelig å bygge litt opp under beina.
    Har sett det er mange på treningen som kjører med bena opp. Bør jeg begynne med det pga ryggplagen?

Jeg har nå fått kjøpt meg et belte som jeg bruker både på markløften og knebøyen. Har sett noen styrkeløftere på youtube som bruker det i benken også. Nå er ikke jeg pro da, men noen som har erfaringer om det hjelper?

Takk for svar.

El Guapo Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Vet du hva slags skade du har i ryggen? Låsning, prolaps, strekk etc.. Selv sliter jeg av og til med låsning nederst i korsryggen (bekkenlåsning). Skjer av og til etter at ryggen har fått hard belastning.

Besøk en kiropraktor og be han sjekke ryggen. Styrking av kjærnemuskelatur er også lurt (core øvelser). Jeg bruker belte på tunge løft og jeg pleier å ta meg tid til å strekke ryggen etter treninger hvor den er blitt hardt belastet.
    Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    25
    Et kjempebra tips
    Fikk bestilt meg en time, og har nå vært hos en kiropraktor. Hadde vist det samme som deg, en låsing.

Har du noen tips til slike øvelser?

El Guapo Biggus sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    38
    Så bra. Er selv elendig med slike øvelser. Ser litt femi ut, hehe. Søk på youtube etter core exercises f.eks.

http://www.youtube.com/results?searc...q=0&oq=core+ex

Ellers er god teknikk når du trener med vekter veldig viktig. Særlig i knebøy har jeg skjærpa meg mye. Kjøpte også et par vektløftersko som eg synes gjør løftene mer stabile.
    Thor is here, Odin is here. How can you miss?!!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.