...så blir jeg garantert sterkere? Forutsatt at jeg spiser riktig vil si. Kan man si det så enkelt?
...så blir jeg garantert sterkere? Forutsatt at jeg spiser riktig vil si. Kan man si det så enkelt?
Nei jeg tror ikke det er så lett. Visst du tar en ny øvelse så blir du gjerne støl på lette vekter, men er ikke sikkert det promoterer vekst. Selv blir jeg alltid støl, men vet om plenty av folk som aldri blir støl og som er svære beist.
Men det at man blir støl betyr vel at muskeln til viss del er brutt ned og bygges forhåpentligvis opp litt sterkere?
Hmm...er du sikker på det? Skjønner at du ikke blir veldig svær men man blir vel naturlig nok sterkere av å bruke kroppen sin, særlig når det er på en litt mer "ekstrem" måte som fotball? Blir ikke byggermuskler av det, men kroppen styrkes vel, også støttemsukulatur osv. som ikke er så synlig?
Man blir vel støl fordi man river og røsker og bryter litt i muskefibrene. Så skal de bygge seg opp igjen etterpå, det blir man ikke støl av meg bekjent..
Dvs så lenge du ikke gir musklene nok næring og hvile, så blir du ikke søtrre og sterkere selv om du blir støl..
jeg blir selv bare støl hvis jeg har hatt lengre avbrekk fra trening....
Ja, det forutsetter da at kost og alt annet er på plass. Nevnte spising i min første post men ikke søvn.
hvile er mer en søvn...
Hehehe...ja enig i det. Men si at det er på plass. Jeg får i meg nok næring og lar kroppen hvile nok. Hvordan står du da i forhold til min første post?
Jeg ville satt opp et skikkelig treningsprogram og fulgt det, i stende for å basere meg på "bli støl for å bli sterk" prinsippet.. Du vil antagelig kaste bort masse trenignstid med (velidig?)lite fremgang, i steden for å gjøre ting "riktig" med en gang og gaine bra...
Trener etter et program. Er ikke ute etter snarveier eller liknende. Var bare et spørsmål jeg var nysjerrig på. Hvis ingen vet og det ikke er intresse for å diskutere det så er det greit nok.
Skjønner ikke det. Alle definisjoner osv. jeg har sett på det å bli støl så nevnes det at det kommer av at musklene brytes ned ved fysisk aktivitet som er intens nok. Det er noe kroppen prøver å bygge opp igjen og samtidig forsterke, dvs. man blir sterkere til neste gang.
Dette er som tidligere nevnt også avhengig av nok næring og hvile.
Mener ni at det finnes forskjellig type stølhet? Vet at det er mange som ikke blir støl, men hvis man blir det så er vel det et tegn på at musklene brytes ned og hvis forholdene er på plass bygges opp igjen og forhåpentligvis sterkere?
Sier ikke at man ikke kan bli stor uten at man opplever det å bli støl. Opplever selv at jeg blir mere støl etter treningsopphold.
les nå hva som skrives her.. man blir støl av fotball. Jeg er selv støl i leggene fordi jeg gikk 18 km på tirsdag. en blir fint lite sterke av slik stølhet. Kanskje 0,000001 Promille... Det betyr enkelt og greit man har brukt kroppen til noe den ikke er vant med.
Du kan jo kjøre 100 reps med stanga i benk og bli støl og god. Likevel, det blir ikke mye styrke av det. Men hvis du mener stølhet er det viktigste er det jo bare å følge den planen og se om det er bra![]()

Stølhet er ingen indikator for fremgang.
Om du våkner neste dag etter en tung treningsøkt og ikke er særlig støl, har det null å si.
Fokuser på fremgangen din fra økt til økt i steden. Blir du sterkere? Større?
Når jeg begynte med bulgarske utfall etter en periode med dårlig beintrening var jeg så støl etter første trening at jeg trodde jeg hadde fått en betennelse eller noe i den dur. Hadde seriøst problemer med å gå og det varte hele uken.
Nå løfter jeg mye tyngre vekter, og blir riktig nok litt støl fortsatt, men kun en promille av hva jeg opplevde første gangen.
Jeg blir støl om jeg spiser lite/dårlig![]()
Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.
Selvfølgelig!
Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.
Greit, jeg gir opp. Skjønner ikke hvorfor dere tror at dette er en filosofi jeg trener etter.
Hvis du trener uten å spise noe særlig så vil du fortsatt bli støl, men kroppen klarer ikke å bygge seg opp og bli større. Hva er så rart med det?
Skjønner at dette ikke er noe å diskutere for dere så bare la tråden dø.
Jeg skjønner ikke at du gidder å spørre når du allerede har bestemt deg for hvordan det er. Vi får bare beklage at vi ikke ga deg svaret du hadde bestemt var rett. Kanskje du finner det i neste nummer av Kvinner og Klær.
Fint at du holder deg saklig.
Stølhet forekommer som regel pga dårlig tilpasningsevne iforhold til belastningen man utsetter seg for. Når du trener for å få fremgang/progresjon så må det gå så gradvis som mulig for å forhindre overbelastning og deretter påfølgende nedgang i styrke og vekst.
Kroppen vil alltid søke etter en fordelaktig homeostase, så om du stadig vekk presser den utover det den klarer å hente seg inn (som du som regel gjør når du ofte opplever stølhet) vil du ha liten til ingen fremgang pga at den vil da trenge lengre og lengre tid på å tilpasse hele systemet imot den nye belastningen.
Kunsten med trening er å få nok restitusjon slik man alltid vil kunne tilpasse seg til den nye stimulien, samt ikke prøve å presse den ytterligere før den har hentet seg inn til det nye nivået.
Klarer du det skikkelig så vil du ikke være noe plaget med stølhet e.l.
Når jeg trener bra er jeg aldri støl, som er det motsatte av hva de fleste tror.
Kongesvar, takk skal du ha!
Jeg var veldig der før, at stølhet ikke hadde noe og si på fremmgangen. Men etter endel forelesninger med truls råstad på NIH ser jeg litt anderledes på det.
først må jeg si at Jeg blir så og si ALLTID støl, spesielt brystet, hamstrings og gluteus. 8 av 10 treninger er jeg nok støl. Og jeg har opplevd god fremmgang spesielt i bein og bryst de siste 2 årene. De har jo vært av 1 prioritert også, så det har nok sine naturlige forklaringer
Strekk er jo en av de viktigste momentene som må til for muskelvekst. Altså en forelengelse av muskelen som går utover hvilelengde. Strekk i muskulaturen kan føre til små muskelskader ( som du vil føle deg støl/sår av i muskulaturen noen dager i etterkant) Disse muskelskadene kan føre til økt IGF-1 konsentrasjon som er anabolt hormon på modne muskelfibre og aktiverende effekt på satelittceller( som er viktig for muskelvekst.) Det kan også skje skader på på myofibrilene i z-båndene som er essensielt for å kunne produsere flere myofibriler i en muskelfiberfiber. Økning av antall og størrelsen på myofibrilene fører til økt maksimalt kraft. Samtidig som det er en haug av andre ting som skjer når muskelen blir satt på strekk som er viktig for hypertrofi. Som sagt risikerer man litt muskelskader ved strekk av muskulaturen( pågrunn av splitting av sarkomerene) som gjør deg litt støl. Men noen av de muskelskadene er altså ganske essensielle for muskelvekst, og strekk er helt essensielt.
Men ening med de andre at man ikke skal måle om treningen er bra etter hvor støl man er. For det er en rekke andre signaler som fører til muskelvekst som det ikke må en muskelskade til for å få satt igang. Men jeg kan ikke se hvordan det kan bli negativt som hevdet over. For meg er det ialfall helt uengålig tydligvis. Jeg tror ikke jeg trener bedre en ingar eller har bedre fremgang selvom jeg blir støl, jeg tror det da er noen individuelle forskjeller jeg ikke vet noe om. Men jeg tror heller ikke ingar trener bedre en meg eller har bedre fremgang selvom han ikke blir støl.( Så lenge du ikke sier du har økt 100 kg i benken og gått opp 20 kg i lean bodymass det siste året nå ingar!)
Min treningsblogg: www.mintreningsblogg.wordpress.com

Børge Fagerli om stølhet:
"Sårheten går over, og er ingen indikasjon på verken muskelvekst, effektiv trening, eller om muskelen er restituert. Vi vet faktisk ikke helt klart hva årsaken til stølhet er, men det er ikke snakk om at muskelen er skadet i den forstand, heller at diverse kjemiske stoffer utløst etter trening påvirker smertereseptorene, og at disse lammes ved regelmessig stimulans. Så det kan være akkurat like stor ”skade” på musklene etter en dag som etter en måned trening, men smertesignalet oppfattes ikke lenger når du trener regelmessig."
Takk for gode svar!
Det at du har blitt "støl" er ikke en indikator på at du har vokst bedre av den grunn. Om du hadde hatt en fremgangsmåte som hadde forhindret stølhet og likevel påført jevnlig myofibrillær mikrotrauma hadde jo det vært optimalt siden du da har evne til å trene med større hyppighet.
Greit, man kan jo også snakke om økt mobilisering av Ca++ fra sarkoplasma og påfølgende bindinger mellom myosin og aktin, alt bidrar.Strekk er jo en av de viktigste momentene som må til for muskelvekst. Altså en forelengelse av muskelen som går utover hvilelengde. Strekk i muskulaturen kan føre til små muskelskader ( som du vil føle deg støl/sår av i muskulaturen noen dager i etterkant) Disse muskelskadene kan føre til økt IGF-1 konsentrasjon som er anabolt på modne muskelfibre og aktiverende effekt på satelittceller( som er viktig for muskelvekst.) Det kan også skje skader på på myofibrilene i z-båndene som er essensielt for å kunne produsere flere myofibriler i en muskelfiberfiber. Økning av antall og størrelsen på myofibrilene fører til økt maksimalt kraft. Samtidig som det er en haug av andre ting som skjer når muskelen blir satt på strekk som er viktig for hypertrofi. Som sagt risikerer man litt muskelskader ved strekk av muskulaturen( pågrunn av splitting av sarkomerene) som gjør deg litt støl. Men noen av de muskelskadene er altså ganske essensielle for muskelvekst.
Man sier stølhet også blir til ved dette pga at kalsium lekker ut og samler seg ved mitokondriene og forhindrer oksidativ fosforylering (åndingsprosessen) og fører dermed til mindre ATP-produksjon og dårligere innhentningsevne. Kalsiumet irriterer nerveendene ved myofibrillene og dette kan føre til smerte.
Man vil alltid etter trening ha en viss DOMS (forsinket muskelstølhet), men kunsten med å få trent effektivt er å holde det i sjakk slik at man alltid får prestert på hver trening.
Som jeg sa, er man ofte støl vil man merke at det begrenser prestasjonsevnen og deretter også fremgangen.
Det er ikke negativt i seg selv, men optimalt sett vil man prøve å unngå å komme til det at man blir negativt preget av det. Så fort man kjenner at man er støl så har man enda litt mer å hente på restutisjonssiden, og da vil man bli negativt preget av det. Det går ikke an å gjøre det perfekt til enhver tid, men som jeg sa så er man veldig lite støl når man trener bra og sørger for god restutisjon.Men ening med de andre at man ikke skal måle om treningen er bra etter hvor støl man er. For det er en rekke andre signaler som fører til muskelvekst som det ikke må en muskelskade til for å få satt igang. Men jeg kan ikke se hvordan det kan bli negativt som hevdet over. For meg er det ialfall helt uengålig tydligvis.
Neida, jeg nevte jo at jeg ikke trodde det at jeg ble støl, sa at jeg hadde trent bedre enn noen annen. Men heller ikke dårligere, da jeg trener muskelen to ganger per uke, og tror ikke jeg hadde orket noe mer selvom jeg var sjeldnere støl og har hatt ok fremmgang.
Ja, jeg nevnte jo at det var flere ting som skjedde under styrketrening som kunne føre til muskelvekst og styrke som ikke hadde noe med muskelskade og gjøre. Men nå skrev jo børge at stølhet ikke hadde noe med muskelskade og gjøre, og det var litt nytt for megCalsium konsentrasjonen i cytosol kan aktivere og innaktivere endel signaler ja. Men litt DOMS vil ikke nødvendigvis gjøre så man ikke får prestert på trening.
Min treningsblogg: www.mintreningsblogg.wordpress.com
Jeg føler at de beste og mest effektive treningene alltid medfører stølhet. Men det er selvfølgelig på individuell basis, som alt ved vekttrening.