Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Sakte ned under trening

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    08-2008

Sakte ned under trening

Hei

Eg har jyst begynt å trene, og lurer på en ting.

Hva har det å si når man løfter vektene raskt opp, men sakte ned?? Har rpøvd dette. Man blir sinnsykt utslitt.

Er det noen som kan gi mg svar på dette??

På forhånd takk.

Årets FPmedlem 2011 TheRat sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Sakte ned kan eg lite om, men raskest mulig opp er med på å utvikle eksplosiv styrke.
    Of all the things I've lost I miss my mind the most.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Ja, det er veldig viktig å kontrollere den negative delen av løftet. Dette vil både være veldig skadeforebyggende, pluss at det vil gi mer hypertrofi (muskelvekst). At du blir sliten betyr at du gjør det rett. Ikke overdriv, men bruk ca dobbelt så lang tid ned som du gjør opp.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    08-2008
    Takk sga dokke ha.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

muskelarbeid

muskelen din kan jobbe både statisk (det vil si at den skaper kraft uten å skape bevegsle (som når en servitør bærer et brett med talerkner..) og dynamisk (muskelen skaper kraft,og beveger seg).

når du løfter vekter er det først og fremst dynamisk muskelarbeid det er snakk om. Dynamisk kan muskelen jobbe på flere måter. Den jobber konsentrisk når den trekker seg sammen, og eksentrisk når den forlenger seg. Om du f.eks kjører bicepscurl med hantler, så jobber muskelen konsentrisk (den forkorter seg, trekker seg sammen, jobber som en motor) i fasen hvor du beveger hantler oppover. Når hantelen skal ned mot utgangsposisjon igjen jobber musklen eksentrisk (muskelen forlenger seg, jobber som brems). ved å jobbe både oppover (konsentrisk) og nedover (eksentrisk) får muskelen kjørt seg mer, og du utfordrer den mye mer enn om du kunn jobbet oppover og lot armen falle ned igjen..

Leste om en studie hvor det ble sagt av ved å vektlegge eksentrisk muskelarbeid litt ekstra i styrketrening ville en kunne få ekstra framgang. Om jeg husker rett var det snakk om 10% økt styrke ved å forlenge den eksentrisk fasen. skal se om jeg kan finne linken! =)

sel pleier jeg å "telle" til en i press fasen, og til 3 i den eksentriske fasen. Og ja, du blir sliten, men så er vel det kanskje litt av poenget med styrketrening?
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    08-2008
    Wow. 10%, hadde aldri trudd det altså. Eg sga prøve å forholde mg til den der telleregelen din så ser mi ke som skje

Takk

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.