Hei
er det ikke sånn at bryst jobber sammen med triceps og rygg sammen med biceps?
Hei
er det ikke sånn at bryst jobber sammen med triceps og rygg sammen med biceps?
for å forklare det enkelt å greit; du har korrekt
Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:
Har en lærer som påstår dette er helt feil..
skulle likt å vist henne at hun tar feil
vet du om noen slags dokumentasjon på dette?![]()
Hva mener du med "jobber sammen"? Funksjonellt sett, i idretter, stemmer jo forsåvidt ofte dette, ettersom bryst og triceps kan jobbe sammen når man skyver noe fra seg (som i benkpress), mens rygg og biceps jobber sammen når man trekker noe mot seg (som i roing). P.g.a. dette kalles f.eks. bryst og triceps "synergister".
Dette betyr likevel ikke at disse musklene er ansvarlige for de samme bevegelsene isolert sett. Pectoralis major (brystkassene som Anders92 ville sagt) jobber bl.a. med å trekke overarmen inn mot kroppen (humerus adduksjon), mens triceps bl.a. retter ut overarmen (ekstensjon i albueledd).
Så hvem har rett? Lærer eller elev? Jeg vil si at du forsåvidt har rett, ettersom kroppen fungerer som en enhet og forsøk på å isolere enkeltstående muskelgrupper vanligvis ikke er lurt dersom funksjon er målet. Samtidig må det sies at "jobber sammen" er ekstremt vagt. Quadriceps og hamstrings jobber sammen når man løper, ikke bare alternerende men også samtidig ettersom den ene bremser den andres bevegelse. Hamstrings og deltoideus jobber sammen i f.eks. en power-clean, men sier du at disse musklene er ansvarlige for samme bevegelse ville du strøket på enhver 'funksjonell anatomi'-eksamen. Problemet er at du og læreren din snakker forbi hverandre. Jeg tipper dere egentlig er enige - dere skjønner det bare ikke enda![]()
Okei
vet du om noen slags dokumentasjon for at de jobber sammen når du trener f.eks benkpress... ?
Det er vel ikke akkurat den beste dokumentasjonen men her er hvertfall noe: http://www.exrx.net/WeightExercises/...enchPress.html
Jeg tipper læreren din allerede er klar over dette. Prøv å forklare henne at du ikke mener bryst og triceps gjør samme bevegelse, men heller at de er synergister og jobber sammen f.eks. i benkpress. Dette er fordi benkpress består av bevegelse over flere ledd og flere muskelgrupper er derfor involvert.
men f.eks når jeg står på henda, så er det vel mer rygg/skuldre og triceps som jobber:P
MEN; er pga. det som blir sagt i tråden at jeg trener rygg/triceps og bryst/biceps.. Om det er det mest gunstige vet jeg ikke da, men:P
<3Fitnessfrøken<3