Enkelt og greit: skal man vri på skulderleddet (som når man varmer opp), eller bare heise opp skuldrene?
Enkelt og greit: skal man vri på skulderleddet (som når man varmer opp), eller bare heise opp skuldrene?
enkelt og greit: heis opp og senk ned, jeg føler at "vriing" er ubehagelig, og jeg mener at man isolerer øvre trapz bedre når du løfter rett ogg og senker ned.
http://www.exrx.net/WeightExercises/...r/BBShrug.html
Ok. Det er det jeg har gjort, og kjente det greit, men har hørt begge versjoner.Opprinnelig skrevet av steinmm
Jeg bruker hantler, men kanskje stang er en bedre idè.
Ikke vri, det er ikke bra for skulderleddet. Det er hvertfall hva jeg har kommer frem til. Det er en del som mener at rotering ved shrugs er bra, men jeg tror de er i mindretall. Tror uansett du ikke får dårligere utbytte av "rene" shrugs så da er det ikke noen vits å ta sjanser. Skulderskader og problemer bilr ofte noe langvarig dritt.
Ok, da fortsetter jeg som jeg har begynt.Opprinnelig skrevet av altitude
personlig tar jeg aldri shrugs med hantler.. kun med stang!
først stående med stang bak så sittende på benk med stang under benken...
det er helt utrolig hvor konsentrert disse to øvelsene er... får en pump som er helt enorm!
jeg selv har vokst veldig på disse 2
McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså
shrugs med stang er en øvelse som tillater at en kan bruke veldig tunge vekter. Når en kjører med hantler så får en litt annen vinkling, der skuldrene da kan være lenger tilbake. Den er jo sinnsyt mye tyngre enn med stang, så en kombinasjon av stang og hantler tror jeg gir susen. Selv kjører jeg lett på sett på 170/175 og 180 kg med stanga. Med hantler så må jeg ned på 54 kgs hantlene på hver side![]()
It`s time to put some hussle behind this muscle.
Hvordan er teknikken? Du har bare stanga bak ryggen? Hva når du har den under benken?Opprinnelig skrevet av GrEmLiNgS
Hvor lenge skal man holde, forresten?
det mente jeg også helt til jeg begynte å kjøre stang under benken istede for hantlerOpprinnelig skrevet av Flexus
![]()
den tar så utrolig godt![]()
McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså
syns ikke shrugs tar _så_ mye.. blir som regel så sliten i grepet av jeg må gi meg 2-3 reps før failure...
blir også litt dumt å kjøpe drareimer, da shrugs er den eneste øvelsen jeg har bruk for de på, iallefall de neste par åra..
rygg å shrugs bruker jeg altid reimer! jeg skal trene ryggen å trapz før jeg sliter ut armene
Trener ikke shrugs lenger nå som jeg trener DC, men da jeg trente vanlige spliter osv ble det en del på slutt av ryggøkter..
Varierte mellom shrugs med hantler og stang, vridde aldri skulderleddet..Rett opp og ned. Den metoden jeg likte aller best på var å stå i smithstativ, ha holde stanga bak ryggen (så den var på høyde med rompa) og så løfte den opp og ned. Synes den tok skikkelig bra.
tidligere holdt jeg et par sekund men nå fokuserer jeg mer negativt, altså senker sent ned igjen da jeg kjører litt explosivt opp...Opprinnelig skrevet av Sadie
kjører øvelsen i knebøy stativet da denne øvelsen ikke kan startes fra gulvet...
nå jeg kjører den unde benk setter jeg meg helt ut på kanten av benken å løfter opp til undersiden av låret... eller samme prinsippet som stående... det som skiller disse to er at når du står kan du "jokke" litt opp stanga med beina når du sliter det går ikke når du sitter så du får mer fokus fra skulder og rett inn på nakkemuskelen...
stående syntes jeg personlig stående treffer mer fra bunnen av trapz mens sittende som sakt treffer rett inn på øvre del![]()
Fint, skal prøve litt forskjellig.
husk at trapezius får indirekte trening på skulderpress og roing også, hvis du beveger litt i skulderbuen.
Er det noen spesiell grunn til at du vil trene trapezius?
Ja, jeg trenger å bli sterkere, siden jeg går endel med tung sekk og har en skade i nakke/rygg. I tillegg vil jeg trene hele kroppen, ikke bare noen muskler.Opprinnelig skrevet av guggen
jeg la jo forøvrig ut noen bilder der jeg tar denne øvelsen jeg snakker om
se post #189 på profilen min her
http://www.fitnessprat.no/showthread.php?t=12825&page=6
Hvordan det, forresten? Gjør ikke du det?Opprinnelig skrevet av guggen
Jeg mener den får nok trening indirekte. I alle fall så er det slik for meg. (og sikkert endel andre)Opprinnelig skrevet av Sadie
Men kan hende det er lurt for deg hvis du har hatt en skade![]()
Det er godt mulig den får nok - jeg får prøve meg litt frem.Opprinnelig skrevet av guggen
Ja, det høres lurt ut.
Et tips er at det er viktigere å bli sterkere i baseøvelser, enn å isolerere hver eneste muskel i kroppen. Blir du sterkere i disse øvelsene vil kroppen vokse som en helhet![]()
Det er jo sant, jeg bare innbiller meg at den muskelen er litt viktig for nakken min.Opprinnelig skrevet av guggen