Viser resultatene 1 til 28 av 28

Tråd: Slik bygger du masse

www.kalibergym.no
    Ble medlem
    06-2003

Slik bygger du masse

Alle her er vel interessert i å bygge mest mulig muskelmasse på kortest mulig tid, og ut fra spørsmålene som blir stilt, ser jeg at der hersker mye forvirring og uenighet om hvordan man best gjør dette. Så jeg tenkte å biddra med noen tanker om hvordan man bør trene, spise og leve dersom man vil bli stor.

* spis MINST 3.5 g protein per kg kroppsvekt, HVER ENESTE dag! Dette er utrolig vanskelig, og de færreste klarer det, og dèt er den fremste årsaken til at de fleste har så dårlige resultater av treningen sin. Hvis du er i tvil om hvor viktig dette punktet er, så prøv det i en måned og se selv. Du vil aldri se deg tilbake igjen etterpå!

* lytt til kroppen. Hvis du føler deg umotivert og begynner å hate tanken på å trene, så kan det være et signal om at du er overtrent, og da er det best å holde seg hjemme noen dager. På samme måte, har du lyst til å trene, så stikk og tren, selv om programmet skulle si at det er en "fridag". Ingen programmer kan fortelle deg like bra som din egen kropp hva som er bra for deg og ikke.

* så lenge ikke kroppen din som helhet er overtrent, kan du godt trene en muskel på nytt selv om du fortsatt er støl i den. En muskel kan fint vokse selv om den trenes før den er innhentet fra forrige økt så lenge kroppen som helhet ikke er overtrent.

* dersom du kjører et volum-program (f.eks 10 sett per muskelgruppe), så stopp alle sett i det øyeblikk du ikke lenger klarer å utføre èn rep til med god teknikk. En av de vanligste årsakene til dårlig fremgang, er at folk kjører høyt volum med for høy intensitet.

* husk at jo oftere du trener en muskel, jo mer vil den vokse, forutsatt at du ikke overtrener

* dersom programmet du følger nå ikke gir deg resultater (og du spiser bra og får nok hvile), så skift program. Et program som ikke funker i dag vil ikke plutselig begynne å fungere senere, uansett hvor lenge du følger det.

* de ALLER fleste må innfinne seg med det faktum at de er såkalte "hardgainere", og bør legge opp treningen sin deretter. På samme måte som jeg aldri kunne blitt noen Linford Christie, uansett om jeg hadde fulgt treningsprogrammet hans til punkt og prikke siden jeg var 5 år gammel - og jeg aldri kunne blitt noen ny Mozart, selv om jeg hadde hatt samme musikklærer som han - kan de aller fleste av oss heller ikke bli noen ny Dorian Yates eller Tommi Thorvildsen, samme pokker hvordan vi trener, spiser eller whatever. Det handler om gener, og man sparer seg for mye frustrasjon med å innse først som sist at man ikke har noe i nærheten like gode gener som heltene sine. Det er greit å titte på treningsvideoer for inspirasjonens skyld, og bla i blader for å titte på bilder osv, men for informasjon som funker, anbefaler jeg at man heller kjøper seg Brawn, Beyond Brawn eller Super Squats, og leser disse fra A til Z.

* inkluder alltid følgende øvelser i programmet ditt: knebøy, markløft (strake eller vanlige), militærpress og stående roing med stang. Dette er de øvelsene som virkelig bygger masse over hele kroppen, og ingen isolasjonsøvelser kan slå dem.

* varier antall reps per sett mellom 5 og 20. Glem tullet om at reps i intervalet 15-20 kun er for å få bedre utholdenhet i musklene og at lave reps kun duger til å bygge styrke.

* vil du vokse, må du alltid øke belastningsmengden. Med det mener jeg at du hele tiden må progressivt løfte mer vekt totalt sett innenfor den tidsrammen du trener en muskel. Dersom du f.eks på èn treningsøkt for bryst har kjørt 10 sett i benk på 10 reps med 100 kg, og dette tok deg 20 minutter, må du neste gang enten gjøre det samme på kortere tid, eller kjøre flere reps på samme vekt på samme tid, eller kjøre mer vekt på samme reps og samme sett på samme tid. Hvis ikke, har du ikke gitt kroppen noen grunn til å vokse, og den vil heller ikke gjøre det.

* varier så mye som mulig hele tiden, men det er ingen grunn til å variere hvilke øvelser du tar, med mindre du følger et hardgainer-program der du tar så få øvelser at du ikke får dekt alle aspekter av en muskelgruppe på hver enkelt treningsøkt.

* sørg for å alltid ha mental kontakt med muskelen du trener. Du skal kjenne at du bruker den muskelen du trener. Gjør du ikke det, har du enten for dårlig teknikk, eller du bruker for tunge vekter.

-Gunnar
    http://www.kalibergym.no

Admin
    Håkon sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    fin fin artikkel!

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    bra oppsummering av det mer relevante som ligger på denne threaden!

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    3,5 gram prot pr kg pr dag ?

får lære meg markløft og stående roing da

mye bra grunnleggende informasjon her da

Burgerking.. ian nothingham sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    bra artikkel.
    3,5 gram prot pr kg pr dag, jøss må vist spise mye mer en tidliere :-?
    har som regel ligget på 2,2-5 gram prot pr kg pr dag.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Ligger på 4,4g idag... kanskje litt mye men
    Har man prob. med å gå opp i mengden så spis fisk, kjempesunt og lett fordøyelig, veldig billig også, 29kr/kg ørreten hos rimi sin frysedisk.. Stående roing er kanon øvelse

Superior newbie craq sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Alder
    26
    Ligger på rundt 3.7 vill jeg tro..helst litt over

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Bra jeg er en "easy-gainer" for 430 gram rene animalske proteiner tåler ikke "bærsjern" min............. Fy for ei griselukt det må bli hjemme hos slikt folk.........

Den gang jeg drev og la på meg kilo på kilo med kjøtt så spiste vi omkring 1 gram pr kilo kroppsvekt, og undre over alle undre vi vokste og ble store. Man kan jo bare fundere på om det her har skjedd et enormt hopp på kort tid i hominide-evolusjonen når en i dag trenger slike mengder proteiner for å bygge såpass med muskler som er realistisk for de fleste her.... Jeg skjønner at jeg har myyyye å gå på - og det er jo bra
    Nei jeg vil heller slå et slag for FLEX som hardnakket står på sine 2-2,5 g pr mager kroppsvekt. Mye det også, og langt fra nødvendig for god framgang hos de fleste, men uansett langt mer overkommelig for majoriteten...

Jeg har for øvrig selv prøvd disse enorme proteininntakene i lengre perioder og kan ikke si at det gjorde noen dramatisk forskjell på mine muskler - blei som sagt bare noe mer råtten i magan...... Hadde jeg i tillegg tatt ett gram eller to med div stuff så hadde saken antagelig vært en annen, men da får en være ærlig nok til å nevne den faktoren også!

mvh
    Tric
    NORKOST - yammi!!!!

www.kalibergym.no
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av tricepsman
    Bra jeg er en "easy-gainer" for 430 gram rene animalske proteiner tåler ikke "bærsjern" min. ... Den gang jeg drev og la på meg kilo på kilo med kjøtt så spiste vi omkring 1 gram pr kilo kroppsvekt, og undre over alle undre vi vokste og ble store.
    Som du sier, da er du easy-gainer. Easy-gainere trenger ikke engang lese slike poster som den jeg skrev her, de klarer å bygge muskler uansett hva de gjør.

Hvis du klarte å legge på deg muskler på ~100 g protein per dag, så all ære til deg. Skal ikke påstå at du er en løgner. Nøyer meg med å nevne at du da fortjener en plass i Guinnes rekordbok som litt av et unikum.

-Gunnar

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gunnar
    Bra jeg er en "easy-gainer" for 430 gram rene animalske proteiner tåler ikke "bærsjern" min
    Som du sier, da er du easy-gainer. Easy-gainere trenger ikke engang lese slike poster som den jeg skrev her, de klarer å bygge muskler uansett hva de gjør.

Hvis du klarte å legge på deg muskler på ~100 g protein per dag, så all ære til deg. Skal ikke påstå at du er en løgner. Nøyer meg med å nevne at du da fortjener en plass i Guinnes rekordbok som litt av et unikum.

-Gunnar
    Du har ikke sett mye forstår jeg...... Jeg sa for øvrig "omkring 1 gram" (animalsk protein), det betyr at noen dager medførte noe under, men andre kanskje helt oppe i 1,5 g pr kilo mager kroppsvekt.... I tillegg forer en seff på med mengder av sunne karbs og fett. Tok en med de vegetabilske proteinene (noe som ofte frarådes) så ble tallet seff noe høyere. Kunne nok vært klarere der, men jeg nevnte d innledningsvis.

Hva tror du kroppen gjør med majoriteten av de proteinene du propper i deg med et slikt vanvittig konsum....... Det blir ikke muskler av dem i allefall - akkurat d trenger en ingen Nobel-pris for å utrede....

Jeg synes simpelt hen det blir spekulativt å påstå at en må spise slike proteinmengder daglig for å få optimal muskelvekst for dopfrie utøvere.

Jeg er aldeles enig i at 1 gram er lavt, og idag ligger jeg på ca 2g/kilo mager kroppsvekt, og jeg har i allefall ikke oppnådd betydelig dårligere ressultater enn andre jeg trener med som spiser nesten det dobbelte.... De blir kanskje litt feiter, men det er også alt. Jeg økte først mengden når den økte muskelmassen tilsa et økt behov - en muskuløs kropp har større behov enn en "muskelløs".
    Det er uansett grenser for hva kroppen har behov for også av proteiner. Men som sagt det er nok av de som har påført kroppen en abnorm evne til muskelvekst ad kunstig vei, og de kan sikkert nyttiggjøre seg det bedre........
    NORKOST - yammi!!!!

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Du har ikke sett mye forstår jeg...... Jeg sa for øvrig "omkring 1 gram" (animalsk protein), det betyr at noen dager medførte noe under, men andre kanskje helt oppe i 1,5 g pr kilo mager kroppsvekt.... I tillegg forer en seff på med mengder av sunne karbs og fett. Tok en med de vegetabilske proteinene (noe som ofte frarådes) så ble tallet seff noe høyere. Kunne nok vært klarere der, men jeg nevnte d innledningsvis.

Hva tror du kroppen gjør med majoriteten av de proteinene du propper i deg med et slikt vanvittig konsum....... Det blir ikke muskler av dem i allefall - akkurat d trenger en ingen Nobel-pris for å utrede....
    Jeg tror nå det er forskjell fra person til person. Da det er forskjell på hvordan per og pål "utnytter" proteinet. I tidlig alder har jeg lært at en person ikke har så lett for å ta til seg næring, utnytte den, som en eldre person. Da dette kan være en faktor til at eldre legger fortere på seg.

Proteinbehov er inviduelt, alt fra easy-gainere til hard-gainere, fra utnyttelse av maten, til muskelvekst hormoner. Mener nå det er litt mer komplisert enn du vil ha det til tricepman

www.kalibergym.no
    Ble medlem
    06-2003
    Du har ikke sett mye forstår jeg......
    Tja, jeg driver jo mitt eget gym, og trener/hjelper en del folk frem til konkurranser, sistnevnte har jeg gjort i en del år nå. Så jeg har vel ikke sett noe mindre enn deg, herr. anonym.

Jeg sa for øvrig "omkring 1 gram" (animalsk protein), det betyr at noen dager medførte noe under, men andre kanskje helt oppe i 1,5 g pr kilo mager kroppsvekt....
    Ok, så vi går tilbake på det vi sa nå ja? 1 g = 1.5 g... Makes sense...

Hva tror du kroppen gjør med majoriteten av de proteinene du propper i deg med et slikt vanvittig konsum.......
    Bygger muskler. Jo mer protein du spiser, jo mer muskler blir det. Det er min oppfatning.

Jeg synes simpelt hen det blir spekulativt å påstå at en må spise slike proteinmengder daglig for å få optimal muskelvekst for dopfrie utøvere.
    Tja mulig du syns det, men jeg snakker av egen erfaring, og for alle jeg har sett eller trent med, så funker det ihvertfall. Om du velger å kjøre en lavprotein-linje og bruke 10 år ekstra på å bygge deg opp, det interesserer meg egentlig ikke så mye. Posten min var ment for de som har lyst til å lære.

Men som sagt det er nok av de som har påført kroppen en abnorm evne til muskelvekst ad kunstig vei, og de kan sikkert nyttiggjøre seg det bedre........
    Artig hvordan du stadig prøver å fremheve at du er ren, som om du tror du er den eneste som har lyktes i å bygge et par kg muskler rent. Du oppnår ingen respekt ved stadig å klynke om dette.

-Gunnar

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Tja, jeg driver jo mitt eget gym, og trener/hjelper en del folk frem til konkurranser, sistnevnte har jeg gjort i en del år nå. Så jeg har vel ikke sett noe mindre enn deg, herr. anonym.
    Jeg har en fetter som heter Gunnar - er det deg Gunnar?? Jada vi vet hva det vi si å forberede seg til konkurranse i bygging............ So what!!!

Ok, så vi går tilbake på det vi sa nå ja? 1 g = 1.5 g... Makes sense.......
    Niks jeg går ikke tilbake på det, jeg sa "omkring 1 gram" - noen dager mindre - andre dager mer enn 1 g - vanskelig å forstå kanskje, men egentlig ganske lett i grunn........

Bygger muskler. Jo mer protein du spiser, jo mer muskler blir det. Det er min oppfatning..
    Jepp - og det er vel i grunn det eneste stedet vi er uenige...... men hvor mye mer muskler får du ved å spise 3,5 kontra 2 g proteiner pr kilo kroppsvekt - det er det springende punktet........

Tja mulig du syns det, men jeg snakker av egen erfaring, og for alle jeg har sett eller trent med, så funker det ihvertfall. Om du velger å kjøre en lavprotein-linje og bruke 10 år ekstra på å bygge deg opp, det interesserer meg egentlig ikke så mye. Posten min var ment for de som har lyst til å lære.........
    Og lære gjør man ved å ikke være kritisk...... Det var ikke det jeg lærte på Blindern
    Hadde jo vært artig å sett den dokumentasjonen du åpenbart sitter med i hodet....., deriblandt hvor mange av utøverne du har coachet fram til scenen som er reellt frie for "stuff"!

Artig hvordan du stadig prøver å fremheve at du er ren, som om du tror du er den eneste som har lyktes i å bygge et par kg muskler rent. Du oppnår ingen respekt ved stadig å klynke om dette.
    -Gunnar
    Ren??? Jeg driter vel i om folk doper seg til det pipler ut av porene på dem, mitt poeng er at det er en nokså viktig forutsetning for å kunne utnytte såpass abnorme proteinmengder på sikt.

Det blir som å si til en japaner at han trenger minimum like mye brennevin som en finne for å bli beruset - vi vet alle at det går dritt.....
    NORKOST - yammi!!!!

www.kalibergym.no
    Ble medlem
    06-2003
    Jeg har en fetter som heter Gunnar - er det deg Gunnar??
    Hvis fetteren din bor i Trondheim og driver Kaliber Gym, så er det meg ja, men jeg tror ikke jeg har noen fetter i Buskerud...

Bygger muskler. Jo mer protein du spiser, jo mer muskler blir det. Det er min oppfatning..
    Jepp - og det er vel i grunn det eneste stedet vi er uenige...... men hvor mye mer muskler får du ved å spise 3,5 kontra 2 g proteiner pr kilo kroppsvekt - det er det springende punktet........
    Jeg mener det er STOR forskjell. Og jeg tror at du er en easy-gainer (ikke for å påstå at du ikke har jobbet hardt for resultatene dine, men ut fra bildene vil jeg tro du har helt andre gener enn majoriteten her), og dermed blir din måte å gjøre tingene på omtrent like interessant for folk flest som Newtons måte å studere matematikk på. Enkelte ting kommer enkelt for noen, og da kan man gjøre ting på de utroligste måter og likevel få resultater, men FLERTALLET må følge den brede sti.

Hadde jo vært artig å sett den dokumentasjonen du åpenbart sitter med i hodet....., deriblandt hvor mange av utøverne du har coachet fram til scenen som er reellt frie for "stuff"!
    Jeg ønsker ikke å uttale meg om hva utøverne mine gjør her, men jeg kan jo nevne at Jon Morten Thomassen som trener på gymmet mitt har vunnet NM mens han var helt ren. Men igjen, han er et genetisk vidunder, av typen som kan la være å trene beina i 6 uker og likevel ta rotta på alle de andre på gymmet, eller leve på 1 grillpølse om dagen i 14 dager uten å gå ned i vekt, etc.
    Å anbefale hans metoder til andre ville være like idiotisk som å si at det er trygt å hoppe ut vinduet fra 5.etasje bare fordi det finnes en eller annen heldig faen som har gjort det en gang og overlevd.

Ren??? Jeg driter vel i om folk doper seg til det pipler ut av porene på dem, mitt poeng er at det er en nokså viktig forutsetning for å kunne utnytte såpass abnorme proteinmengder på sikt.
    Bruker man AS, kan man utnytte LANGT mer enn de 3.5g per kg kroppsvekt som jeg nevnte! Jeg skal love deg at hovedforskjellen i livsstil på deg, meg og alle andre wanna-be's, kontra de fleste topp-byggere, ligger i proteininntaket. Mye annet kan være likt, men hovedforskjellen ligger i at de propper i seg 6-800 g protein per dag, dag ut og dag inn, mens vi vanlige dødelige de fleste dager sliter med å få i oss 400 gram, og kanskje går dagesvis eller ukevis der vi bare orker å spise et par hundre gram om dagen.

-Gunnar

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Sitat Opprinnelig skrevet av forecloseradream

Jeg tror nå det er forskjell fra person til person. Da det er forskjell på hvordan per og pål "utnytter" proteinet. I tidlig alder har jeg lært at en person ikke har så lett for å ta til seg næring, utnytte den, som en eldre person. Da dette kan være en faktor til at eldre legger fortere på seg.

Proteinbehov er inviduelt, alt fra easy-gainere til hard-gainere, fra utnyttelse av maten, til muskelvekst hormoner. Mener nå det er litt mer komplisert enn du vil ha det til tricepman
    Neida, jeg mener tvert om at det er minst så komplisert. Selv har jeg f.eks ganske stor tro på blodtypediettens muligheter. I en slik kontekst vil energi fra proteiner ha ulik verdi avhengig av blodtype. For faktum er at dersom du spiser 3,5-4 g proteiner/kilo kroppsvekt så vil uansett mesteparten gå til ren forbrenning, og det er jo vitterlig ganske dyr "ved".......

Jeg kicker derfor mest på et bastant tall som f.eks "3,5 g". tallet er sikkert helt OK for noen få av oss, men for de fleste så vil et inntak på 2-2,5 g/kilo mager kroppsvekt tilsi at vi har et kosthold med svært høyt proteininnhold. at jeg nevnte mitt tidligere lave inntak så var det mest for å vise at det går ann å vokse på mindre også - hverken mer eller mindre.

Ellers er jeg hjertens enig med "Gunnar" i alt det han skriver jeg. Bra innlegg med andre ord, men jeg var ørlite fokusert på det tallet der.......
    NORKOST - yammi!!!!

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Jeg har en fetter som heter Gunnar - er det deg Gunnar??
    Hvis fetteren din bor i Trondheim og driver Kaliber Gym, så er det meg ja, men jeg tror ikke jeg har noen fetter i Buskerud...

Jeg mener det er STOR forskjell. Og jeg tror at du er en easy-gainer (ikke for å påstå at du ikke har jobbet hardt for resultatene dine, men ut fra bildene vil jeg tro du har helt andre gener enn majoriteten her), og dermed blir din måte å gjøre tingene på omtrent like interessant for folk flest som Newtons måte å studere matematikk på. Enkelte ting kommer enkelt for noen, og da kan man gjøre ting på de utroligste måter og likevel få resultater, men FLERTALLET må følge den brede sti.

Jeg ønsker ikke å uttale meg om hva utøverne mine gjør her, men jeg kan jo nevne at Jon Morten Thomassen som trener på gymmet mitt har vunnet NM mens han var helt ren. Men igjen, han er et genetisk vidunder, av typen som kan la være å trene beina i 6 uker og likevel ta rotta på alle de andre på gymmet, eller leve på 1 grillpølse om dagen i 14 dager uten å gå ned i vekt, etc.
    Å anbefale hans metoder til andre ville være like idiotisk som å si at det er trygt å hoppe ut vinduet fra 5.etasje bare fordi det finnes en eller annen heldig faen som har gjort det en gang og overlevd.

Bruker man AS, kan man utnytte LANGT mer enn de 3.5g per kg kroppsvekt som jeg nevnte! Jeg skal love deg at hovedforskjellen i livsstil på deg, meg og alle andre wanna-be's, kontra de fleste topp-byggere, ligger i proteininntaket. Mye annet kan være likt, men hovedforskjellen ligger i at de propper i seg 6-800 g protein per dag, dag ut og dag inn, mens vi vanlige dødelige de fleste dager sliter med å få i oss 400 gram, og kanskje går dagesvis eller ukevis der vi bare orker å spise et par hundre gram om dagen.

-Gunnar
    Gunnar, Gunnar - så det var deg. Ja hvem skulle trodd det!!!

Neida jeg er ingen easy-gainer, men takk for komplimentet, og som du sier er mitt kosthold laaaangt fra det de virkelig store gutta kjører, men at de fleste ligger på 6-800 g proteiner om dagen tror jeg allikevel er i overkant av sannheten. Jeg har da trent sammen med og trener sammen med flere aktive utøvere i dag som ikke en gang er i nærheten av 3,5g... pokker nå lovte jeg meg selv å ikke komme inn på det igjen......sorru!!

Har heller ingen ønsker om å vite hva den enkelte utøver driver med - det får bli deres egen sak. Men etter over 20 år i aktiv tjeneste som instruktør og selvtrenende så har en jo fått med seg litt av hvert av det som skjer...... Jeg har i allefall ikke noe høy moral på akkurat det feltet - dersom du har fått det inntrykket så beklager jeg det......

Jon Morten er for øvrig konge!! Veldig trivelig og kroppslig begavet kar!!

Beklager igjen at vi kom litt skjevt ut - så får vi heller være uenige akkurat mht dette temaet

God helg til alle gilde debatanter.....
    NORKOST - yammi!!!!

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Bare så det er nevnt Gunnar - jeg er særdeles imponert over den jobben dere gjør i trondheimsdistriktet om dagen. Veldig bra for sporten!! Vi trenger flere ildsjeler som dere.

Åååå nå var jeg så snill at jeg nesten ble rørt til tårer her selv......
    men det var ektefølt!!

mvh
    Tric - som ikke er like anonym for alle.....
    NORKOST - yammi!!!!

Silver Member waille sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    jeg må nesten skrive noe her.. ble så "vill" denne diskusjonen her
    Nesten litt gøy detta.. For MIN del så har jeg ikke peiling på antall GRAM protein jeg har i meg daglig...gidder egentlig ikke veie det jeg har i meg( LAT eller hva? )
    tar no 3 - 4 shaker protein om dagen pluss tunfisk, cottage cheese osv
    Nå er det nå slik at far har vært bodybuilder siden 70- tallet så kosten hjemme består mye av protein rik mat..
    hmmm litt off - topic detta men PROTEIN ER BRA

- waille -
    !burger: !burger: !burger: !burger:

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    En ting jeg lurer på godeste Gunnar. Du sier at for å øke muskel massen, så må en enten øke vekten, sett, reppetisjoner eller minske tiden en bruker på å trene en muskeln, for å gi musklene en grunn til å vokse. Om en trener med negativer på opp mot 10 sekunder, for så å neste gang ha negativer på 5 sekunder. Vil musklen da vokse, sett at de andre faktorene er de samme? Jeg tror nemmelig ikke det. Kanskje jeg tar feil?

Silver Member Satriani sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    hvorfor tror du ikke det?
    You are hotter than 92% of men on this site!

Ble medlem
    06-2003
    Neste gang du er på gymmet for å trene brystet. Kjør så et sett med normalt tempo. Etter det settet så tar du et sett med negativer på 8/10 sekunder. Det er en grunn til a du blir mer sliten på sistnevnte sett. Fordi at musklene må arbeide mer. Tror jeg da, er så klart ikke 100% sikker.

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    lenger TUT - time under tension. Jo lengre TUT jo tyngre

Medlem
    Ble medlem
    01-2003
    det er jo ikke snakk om å gjennomføre øvelsene fortere, det er snakk om å korte ned pausen mellom settene.

Silver Member waille sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Nesten litt moro at det ble litt "fighting" utav emnet eller hvordan man skal definere det..
    !burger: !burger: !burger: !burger:

www.kalibergym.no
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av PeterSQRM
    En ting jeg lurer på godeste Gunnar. Du sier at for å øke muskel massen, så må en enten øke vekten, sett, reppetisjoner eller minske tiden en bruker på å trene en muskeln, for å gi musklene en grunn til å vokse. Om en trener med negativer på opp mot 10 sekunder, for så å neste gang ha negativer på 5 sekunder. Vil musklen da vokse, sett at de andre faktorene er de samme? Jeg tror nemmelig ikke det. Kanskje jeg tar feil?
    Nei det var ikke slik jeg mente det når jeg sa man må minske tiden man bruker på treningen - jeg mente at man må korte pausene mellom settene. Repitisjonshastigheten har jeg holdt utenfor, og antatt at er den samme fra gang til gang. Men du kan selvsagt gjøre settene dine hardere ved å bruke lenger tid på hver rep. Personlig mener jeg imidlertid at langsomme reps gjør for store innhugg i restitusjonen til sentralnervesystemet, så jeg foretrekker å kjøre reppene relativt hurtig.

Mvh,
    -Gunnar

Ble medlem
    06-2003
    Men da er jeg litt mere med her. Jeg begynte å tro at du siktet til noe alla Powerfactortraining. Men da er det pausene som må reduseres. Det virker faktisk ganske så logisk. Takk for svar.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2003
    jg trener sånn i benkpress: 15rep og 4 sett får å bygge masse,er d bra?

Administrator Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Hvor lenge har du trent da? Hvis du nettopp har begynt så bør du nok holde deg på 15 reps litt til. Men hvis du har trent en god stund, så bør du gå ned til 8-10 reps. Kan jo fortsatt kjøre 4 sett på det, men prøv deg også på liggende hantelpress og flyes.

Det er hvertfall det jeeeg ville gjort.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.