Hvor lang avstand mellom henden bör man ha når man kjörer smalbenkpress? Noen andre gode tips om utförelsen av denne övelsen?
Hvor lang avstand mellom henden bör man ha når man kjörer smalbenkpress? Noen andre gode tips om utförelsen av denne övelsen?
kjør skulderbredde,gjerne bittelitt utenfor - sakte og rolig nedenfor puppene. Unngå å sprike med albuene ut fra kroppen.

FEIL!
ved og skvise albuene inn i en unaturlig posisjon kan man påføre dem skader!!
la albuene gå sin rette gang.
typisk franskpressfeil!
I`m Fitnessfrosk, get used to it!
Tror ikke det var fransk press det var snakk om herOpprinnelig skrevet av Fitnessfrosk
men smalbenk....
![]()
Ikke hør på fitnessfrosk, han liker ikke radiohead engang.
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/
Opprinnelig skrevet av vio
he heoki!!
![]()
Opprinnelig skrevet av Fitnessfrosk
Ikke skvise nei, kjøre i naturlig vinkel inntill kroppen.. ser jo ofte gærninger kjør altfor tungt og begynner å sprike ut med albuene og DET er skadelig ja.. så jeg må nok bekrefte at jeg ikke har feil gitt!![]()
Jeg trener smalbenk med cirka 20 cm mellomrom mellom hendene og albuene inntil kroppen.
Teknikk er overvurdert.
har knapt over en knyttneve imellom jeg :S Er det for nærmt? Også er jeg bortskjemt med å bruke grips, synest de er så comfy påsmalbenk spes. m.t.p. grep..
Får du ikke en veldig unaturlig og vond vinkel på håndledda dine da?Opprinnelig skrevet av prz
It`s time to put some hussle behind this muscle.
Ja, det hørtes veldig smalt ut. Jeg kjørte så smalt tidligere jeg også. Men fikk vondt i håndledda når det begynte å bli tungt.Opprinnelig skrevet av Flexus
Jeg vil nå si at du har feil, det er helt unaturlig for kroppen at du presser armene inn mot kroppen i et press. Da er jeg mye mer enig med FF om at du skal la den følge sin naturlige bevegelse. Jeg kjenner altfor mange som hørte på en instruktør på gymmet i sin tid og kjørte smallbenk som du sier og de hadde vondt i albuen i lange tider.Opprinnelig skrevet av Skvaldre
Opprinnelig skrevet av Big Boy
Tror nok vi er enige - som jeg sier naturlig inntil kroppen. Synes det ser så vondt og ekkelt ut når jeg ser folk kjører for tungt i smalbenk og albuene vinkles utover for å klare rep'ene. Jeg kjører tungt og i en bane ned og opp ganske inntil kroppen og mine albuer er i meget god form for tiden!
Ja, jeg har aldri vært plaget av noe albuesmerter ved å holde de inntil kroppen. Jeg holder de inntil kroppen, presser de ikke inn. Får mye bedre kontakt da også synes jeg.
Gode greier. Har nylig begynt med smalbenk, brukte mye kabel og EZ bar för. Har begynt med DC og da er dette en övelse jeg vil bruke. Har til nå brukt bare en knytteneve mellom hendene, men dette er jo helt håplöst (for meg i allefall). Blir unaturlig ubehagelig vinkel på håndleddene og jeg klarer ikke å få kontakt med tricepsene. Skal gå over til skulderbredde og naturlig vinkling med albuene. Kombinerer jeg dette med basic DC utförelse med kontrollerte löft og gode negativer blir nok dette bra!
albuene skal i smalbenk tilstrebes å holdes inntil kroppen for å isolere triceps mest mulig, begynner du å danse rundt med albuene så er vekta for tung!! men er det kun smalbenk som ett suplemang til benkpress, så er det greit å ha ett litt breiere grep og la albuene søke utover, men som de fleste trener jeg smalbenk for triceps skyld, og da er det best å holde albuene inn mot kroppen. de eneste jeg kjenner som har skadet seg på amalbenk har kjørt med albuene utover pga for tunge vekter..![]()
Fair trade?

litt off topic i forhold til smallbenk men se på markus ruhl sin siste film.
han sier at han har smerter i albuene for feil utførelse i franskpressen. han vaier med albuene ganske godt ved utførelse av fransken.
og det er jo ganske lik øvelse egentlig. greia er og skyve ifra.
Grepsbredde bør være ca skulderbredde +-. Smalere betyr større belasting på håndleddene.
Albuene bør sleppe naturlig ut fra kroppen. Den gamle regelen om å presse armene inn til kroppen er gått ut på dato. Festene ned mot albuen blir lettere irriterte og du får mindre kontakt med triceps` alle 3 hoder. Noe av samme problemstillingen oppstår om du vinkler armene for langt ut, også, så bruk en naturlig bane.
Samme gjelder for franskpress.
Sier meg helt enig med Ungdommelig her. Bruker forresten handledd straps slik at jeg ikke får smerter i håndledd, funker utmerket.Opprinnelig skrevet av Ungdommelig
Quote Tivoli-Kroppen:
Hvis det er tilfellet, så har jo de største "kritikerene" hennes svelget sluk, agn, søkke og hele forbanna fiskebåten.
Jeg mener det blir feil å fokusere på å holde albuene
sammen, enten smalbrenk, franskepress eller pushdown. Føles
helt rart. Spør du en instruktør på et gym så sier han/hun at
skal holde inntilkroppen, men ser du på byggerfilmer, Tommy T,
Jay C osv osv, ser du de spriker med albuene, hvorfor, jepp
for å bruke tyngre vekter for å bli STOR![]()
Jess. Men, det er ikke sikkert at de gutta der trener slikt når kameraene er slått av. Da kan det hende de fokuserer mer på kontakt med muskelen. De skal jo lage underholdning. Er ikke underholdning med halvt magasin (kabelvekter) kontra et fullt et.Opprinnelig skrevet av Spare
![]()
Er selv en av de som er blitt "lurt" av en instruktør til å kjøre skummelt tett inntil kroppen! Nå kjører jeg med litt bredere grep, og syns jeg får bedre kontakt med triceps, pluss at det ikke føles så unaturlig...Opprinnelig skrevet av Spare
smal benkpress skal være skulder brede, absolutt beste øvelse for stor stor triseps.
Sant nok at div filmer muligens lages med litt showoff også...Opprinnelig skrevet av Tank_Fjell
Men nå trener jeg på et gym hvor også NM' deltagere trener..
Som nybegynner er det kankje bedre å fokusere på slike
rent tekniske ting, men etterhvert kjenner mange kroppen sin
og kan "jukse", men fremdeles ha kontakt med muskelen.
kremtOpprinnelig skrevet av Incline
![]()
Litt offtopic, men: Hvorfor er ikke smalbenkpress med "fristang" godkjent som DC-øvelse? Hvorfor er det bedre å kjøre smalbenkpress i en smithmaskin?
Jeg spør fordi jeg ikke fant den her:Opprinnelig skrevet av Big Boy
DC godkjente øvelser
Den var ikke her heller:
Godkjente DC øvelser - Illustrert
Da kunne jo noen (hint til MrMuscle og AxMataz) oppdatere disse listene slik at vi som ikke er så kjent med DC unngår å spørre om dette neste gang. Fine lister forresten. Dette var ikke noen kritikk av dem. Keep up the good workOpprinnelig skrevet av Big Boy
![]()
Ditt innlegg nr.7 (nr. 47 i tråden totalt) i tråden "Godkjente DC øvelser – Illustrert":
"Jeg ville kjørt et 15rep SS set og holdet meg til det. Om du føler det er nødvendig kan du holde en liten strekkstopp på hver rep"
Jeg har søkt igjennom begge øvelsesguidene etter ordet "smal", men har ikke kommet over smalbenkpress med fristang som tricepsøvelse. Men, men: Alt i orden nå!![]()
Jeg forsøkte sist jeg kjørte smalbenk med "normalt" grep med albuene, men kom frem til at normalt grep med albuene for meg er inntil kroppen. Men, folk er forskjellige. En får gjøre det slik en mener er best selv.Opprinnelig skrevet av Spare
hvor mange prosent av vektene pleier dere å ligge på i forhold til vanlig benkpress?

en 185 kg ...ca 50% av vanlig benk..
80-85% ca. Men det er vel også veldig individuelt.
for mange er det 100% eller faktisk høyere, kommer litt ann på styrken i armene.
Ok, ok. Ditt første innlegg i link nr. 1 altså. Jeg trodde først at du bare oversatte det MrMuscle skrev. Så det nåOpprinnelig skrevet av Big Boy
![]()
men da er mitt spørsmål, åssen grep kjører dere på smalbenkpress? For meg er det umulig å kjøre denne øvelsen med "falsk grep", altså tommelen bak stanga. Slik kjører jeg på vanlig benkpress, men på smal må jeg kjøre med tommele rundt og da håndledda i en mer oppreist stilling. Dette har jo også mye å si på belastningen på håndledda. Med falsk grep blir det helt syk belastning på denne øvelsen.
It`s time to put some hussle behind this muscle.
jeg kjører med omvendt grep nå om dagen. Går helt fint, men er slitsomt på håndleddet.
Ja, Flexus, det gjør jeg også. Prøver å holde håndledda så rett opp som mulig. Ellers får jeg fort vondt.
For meg er det motsatt. Har i alle år løftet med tommelen sammen med de andre fingrene, og aldri hatt problemer med det. Nå har jeg flyttet den rundt stangen, og har pådratt meg min første betennelse i undarmen og håndledd!
Ellers maxer jeg smal på 145 og bred på en tvilsom 160. Løftene blir i samme forhold.
Trener smalbenk med hendene helt inntil hverandre, albuene mot sidene av kroppen, knekk i håndleddene og tomlen på samme side som resten av fingrene. Dette gir meg en langt bedre kontakt med triceps, og isolerer bort brystet mye mer enn skulderbredt grep har vist seg å gjøre.
Trener forøvrig smalbenk med vekter mellom 80 og 100kg, dette gjetter jeg på at skulle tilsi +/-75-80% av vanlig benk men har alltid hjelp med å løfte stangen ned fra racket. Da det alltid er så tungt å jævli å løfte den ned "med smalgrep og nesten bak hodet".
Ser noen trener med tommelen bak stanga. Er dette godkjent i benkpress (tenker da i konkurranse). Trente med tommlene bak for et par år siden. Men ble fortalt at man ALDRI skal holde tommlene bak på benkpress... Hva er forskjellen på de to måtene å trene på?
Problemet er vel at det er større sjans for at du kan miste stanga dersom du har tommelen bak stanga. Utenom det ser jeg ihvertfall ikke noe problem med det...Opprinnelig skrevet av doe
Jeg kan ikke tenke meg noe annet grep enn å ha tommelen på samme side som de andre fingrene. Det funker også bra på f.eks chins og militærpress.
En annen ting er at jeg merker med en gang at jeg får fortere vondt i håndledda hvis jeg har tommelen på motsatt side.
Og den risikoen med at stangen kan skli ut av grepet er like minimal som at personen som løfter faktisk er dum nok til å prestere det!
God natt.
Jeg er helt enig her. Har fått seriøst vondt i håndleddet av å bytte til standardgrep, men det måtte til pga smal benk.Opprinnelig skrevet av Kim Falch