Har tenkt å handle meg ett solarium for å kunne ta sol når det passer meg og for å gjøre det billigere i lengden.
Men det jeg stusser litt på er at mangen mener man ødelegger huden av solarium.. stemmer dette?
noen med peiling på emnet?
darp
Har tenkt å handle meg ett solarium for å kunne ta sol når det passer meg og for å gjøre det billigere i lengden.
Men det jeg stusser litt på er at mangen mener man ødelegger huden av solarium.. stemmer dette?
noen med peiling på emnet?
darp
Spørsmål 1:
Hva er forskjellen på solen ute og solarium?
Svar:
Man kan med våre solarier si at her er ingen forskjell. De inneholder det samme strålespekteret, som du finner i solen ute; en naturlig blanding av UVA og UVB stråler.
Forskjellen på UVA og UVB stråler kan forklares slik:
UVB stråler trenger du for å danne nye pigmenter og for å oppnå solens positive helsemessige effekter som: dannelse av D3 vitamin, utskillelse av gifter fra blodet, bedre oksygenopptak, reduserte hudproblemer, bedre kalsium-opptak, osv.
Siden UVB stråler danner nye pigmenter er det også disse som gjør at du kan bli solbrent, men de er helt nødvendige for at du skal få en pen brunfarge og oppnå ovennevnte positive effekter.
UVA stråler bruner pigmentene. Disse strålene trenger ned i dypere hudlag og er de strålene som kan påvirke rynkedannelse/reduksjon av hudens elastisitet. Vi må altså ha UVA strålene for å oppnå brunfarge. Det beste er en blanding av disse strålene.
Mange hudleger heller nå mer og mer mot den overbevisning at solarium er sunnere enn solen ute. Dette er på grunn av at man i et solarium har anledning til å fjerne de mest brennende strålene i solen ute (som for leger blir en større og større bekymring for hver sommer som kommer). Man har heller ikke varierende strålestyrke på forskjellige tidspunkt på dagen inne i et solstudio. Dette samt minuttinnstilling gjør det lettere å regulere solbestrålingen, slik at risikoen for solbrenthet er lavere i et solarium.
Spørsmål 2:
Hvor lenge bør jeg sole meg?
Svar:
Riktig soletid varierer fra kunde til kunde og det er ikke alltid like lett for oss å vurdere dette for hver enkelt. Ta hensyn til solvanene dine ellers. Blir du lett solbrent ute eller tåler du mye sol? Er det lenge siden du solte deg sist, osv?
Vi råder de fleste kunder til å starte med ca. 15 min. og øke derifra. En kan som regel øke soletiden med ca. 10% for hver gang, uten å bli solbrent. Men dette er som sagt lettere for kundene å vite enn oss, da de er vant med sin egen hud. For å være på den sikre siden er det alltid best å starte med litt for kort soletid, enn for lang.
Spørsmål 3:
Hvor ofte bør jeg sole meg?
Svar:
Hvis ønsket er å oppnå mest mulig farge på kortest mulig tid, anbefaler vi at du soler deg annenhver dag og øker soletiden jevnt etter hvor mye du tåler (ca. 10% økning pr. gang). Når ønsket farge er oppnådd er det tilstrekkelig med 1-2 ganger i uken for å holde fargen ved like.
Ønsker du bare litt frisk farge uten å bli så veldig brun, kan du sole deg ca. 1-2 ganger pr. uke, og da trenger du vanligvis ikke lenger soletid enn ca. 20 min (etter oppherding).
Spørsmål 4:
Hvor lenge kan jeg fortsette å sole meg?
Svar:
I utgangspunktet kan du fortsette solingsperioden så lenge du ønsker, og sole deg annen hver dag året gjennom, men det er ikke tilrådelig. Det som det vanligvis blir advart mot når det gjelder sol, er faren for sterk solbrenthet som kan medføre permanente skader i huden.
Hvis du soler deg jevnt er dette ikke noen reell fare, men du må likevel være oppmerksom på den belastning solen har når det gjelder aldring. Vi har i dag mange kunder som soler seg flere ganger i uken hele året. Men det mest vanlige og tilrådelige er f. eks. 2-3 soleperioder i året eller at man soler seg til ønsket farge er oppnådd og deretter soler seg 1 gang i uken for å holde fargen vedlike.
Spørsmål 5:
Hva gjør jeg hvis jeg er blitt solbrent?
Svar:
Hvis du har vært uheldig og blitt solbrent, så kan vi råde deg til å smøre på Aloe Vera gele, som kan kjøpes på apotek, pafymerier, etc., eller hos oss. Dette hjelper virkelig; det kjøler samtidig som solbrentheten går raskere over til brunfarge. Du skal vente minst 48 timer med å sole deg igjen, og alltid til all rødfarge og sårhet i huden er forsvunnet. Når du da skal begynne å sole deg igjen, råder vi deg til å redusere soletiden en del.
Spørsmål 6:
Hvor lenge skal jeg bruke ekstrarør/ ansiktsrør?
Svar:
Når de små ekstrarørene står på gir de ca. 30% ekstra effekt. Det er lurt å starte forsiktig med disse, gjerne bare noen få minutter, men føl deg frem til hva som passer best for deg. En tåler som regel litt mer sol på kroppen enn i ansiktet.
Spørsmål 7:
Jeg får dårlig effekt?
Svar:
Vi bruker i alle våre solsenger de sterkeste solrør som er lovlige etter regelverket fra Statens Strålevern.
Solrør er produsert med forskjllig levetid. Rørenes levetid blir beregnet etter hvor mange timer de lyser før bruningseffekten begynner å avta. Alle solsengene inneholder en timeteller som dette blir målt mot. Vi skifter alltid rørene med god margin i forhold til til "levetid". Effekten blir i tillegg kontrollert med måleapperat som en kvalitetssikring.
Det finnes dessverre på markedet i dag en utbredt bruk av "ulovlige" rør. Vi er et stort firma som baserer oss på å være seriøs og drive "lovlig". Vi retter oss etter regelverket fra Statens Strålevern og vil til alle tider ha den beste "lovlige" effekt og kvalitet i våre solsenger. Hvis andre bruker "ulovlige rør" som gir høyere effekt, kan vi dessverre ikke stille opp mot dette.
Spørsmål 8:
Er det nødvendig å bruke krem?
Svar:
Det er en stor fordel å bruke krem. Både for fargen sin del og for å hindre uttørking av huden. Vi har ofte litt ujevn fuktighet i huden som kan resultere i ujevn brunfarge (fete partier blir raskere brune). All soling virker uttørrende på huden, og kan dermed også virke negativt med hensyn til aldring av huden. Det er derfor viktig å tilføre nok fuktighet.
Alle typer fuktighetskremer kan brukes, såfremt de ikke inneholder parfyme (parfyme kan gi pigmentflekker). Vi anbefaler spesielle solprodukter som inneholder spesielt mye fuktighet tilpasset uttørringen du får via solpåvirkning. Produktene inneholder også hurtigbrunende stoffer som påvirker pigmenteringen i huden (danner raskere flere nye pigmenter) noe som gir deg en raskere og penere brunfarge. Når vi snakker om aldring av huden ved soling, er det viktig å påpeke at andre faktorer har større påvirkning på dette en sol, f. eks. røyking, skiftende temperaturer, kosthold osv.
Spørsmål 9:
Bør jeg bruke solfaktor i solarium?
Svar:
Nei, det er ikke nødvendig å bruke solfaktorkremer i solarium. Det er bedre å redusere solingstiden til det som passer for hver enkelt hudtype. Solfaktorkremer er ment for å beskytte oss slik at vi kan oppholde oss i lengre tid i solen uten å bli brent. Dette blir derfor bare dyrt for deg som kunde.
Det kan derimot være fornuftig å bruke solfaktorkrem på "problemplasser" som en ikke ønsker å utsette for sol, eller hvis man f. eks. vil beskytte ansiktet sitt veldig godt, men ønsker lang soletid på kroppen.
Spørsmål 10:
Bør jeg bruke briller?
Svar:
Det er blant leger et delt syn på om øyelokket i seg selv er god nok beskyttelse for øyet, eller om man trenger solariumsbriller. Vi er blitt rådet til å anbefale briller, dette også fordi folk ikke alltid er like flinke til å holde øynene lukket hele tiden når de ligger i solsengen. Den eventuelle skaden man kan risikere ved uforsiktighet er at man kan "brenne" hinnen ytterst på øyet, og på lang sikt utvikle grå stær.
Ute i solen vil øynene beskytte seg selv, da solen er for skarp til at man kan se rett på den. Er du redd for hvite merker rundt øynene, så ta av brillene f. eks. de siste 5 min.
Huden rundt øynene/øyelokket er mer ømfintlig enn huden i resten av ansiktet. Både med hensyn til solbrenthet og aldringsprosess vil det derfor være lurt å dekke området rundt øynene med solbriller. Etter råd fra helserådet anbefaler vi alle å bruke sine egne par med briller p.g.a. smittsome øyesykdommer. Briller kjøpes på automat hos oss.
Spørsmål 11:
Kan jeg dusje etter soling?
Svar:
Ja, det er klart du kan det. I den tiden da solariumbruk kom skikkelig i gang her i landet, het det at man skulle vente ca. 4 timer etter soling før man dusjet. Dette er ikke riktig.
Det blir hevdet at påstanden ble til fordi solsenger da ikke inneholdt skikkelige vifter slik at solingen kunne være ubehaglig varm. Solstudioene hadde ikke råd til dusjanlegg, og noen fant ut at det var en god løsning å anbefale dusjing flere timer etter solbehandling. Slik ble det ikke noe merkostnad og kundene følte det ikke som dårlig service. Lurt, hva??
Men som sagt, de fleste tenker aldri at de ikke må dusje etter å ha ligget på stranden i solen, og da gjelder selvfølgelig det samme med solarium. Brunfargen kan ikke vaskes bort.
Spørsmål 12:
Kan jeg sole meg når jeg er gravid?
Svar:
Soling under graviditet er ikke noe problem. Her gjelder også samme regel: Solarium og sol ute har samme virkning. Et solarium inneholder ingen "farlige" stråler som går igjennom huden på magen.
Man kan oppleve at fosteret blir urolig under soling. Det kommer av at sollyset gjør at det blir lysere inne i magen, og babyen beveger seg derfor mer. Dette kan man dempe ved å legge et håndkle over magen. Man skal likevel være oppmerksom på at det under graviditet ikke bør være for varmt under solingen. Bruk derfor viftene godt.
Det er også en risiko for å få brune pigmentflekker i huden. Disse oppstår som oftest i ansiktet. Noen ganger forsvinner de raskt etter fødselen, men i andre tilfeller kan de følge deg lenge hver gang du blir brun. I de fleste tilfeller forsvinner de når huden blir blek igjen, og kommer ikke tilbake etter ved senere soling. Disse pigmentflekkene kommer ikke plutselig, men utvikles sakte.
Vær på utkikk og stans solingen hvis du føler det kommer skjemmende flekker. Når man er gravid har man ekstra stort behov for vitamin D3 som skapes av solstrålene. Vitamin D3 er helt nødvendig for at kroppen skal kunne ta opp kalsium.
Spørsmål 13:
Er det viktig å sole seg i solarium før sydentur?
Svar:
Ja, det er det. Det er litt misvisende informasjon ute og går på dette området. Grunnen til det er at "gamle" soler, blant annet de fleste solarium med firkantet ansiktspære (finnes også i bruk enkelte steder i dag) har solrør som bare inneholder UVA stråler. De fleste husker den brunfargen disse rørene gav, gul/grå farge som ble kalt for "typisk solariumbrun". UVA strålene bruner som sagt bare eksisterende pigmenter og kan gi falsk trygghet i form av en viss brunfarge, og gir ingen oppherding, som er viktig før sydenturen.
Oppherdingen skjer bare med UVB påvirkning, når det dannes nye pigmenter. Dvs. at soling i våre solsenger herder deg opp før sydentur, og dette er å anbefale på det sterkeste. For å herde deg opp er det viktig å øke soletiden jevnt (ca. 10% økning pr. soling). Du tåler da etterhvert mer og mer sol uten å bli solbrent. Dette er selvfølgelig spesielt viktig for personer med tander hud.
Soler man seg f. eks. 6x20 minutter før en sydentur, så har de fleste fått en fin farge, men man tåler ikke timevis på stranden for det. Derfor er det alltid lurt å ha solfaktorkremen med seg i bagasjen i tillegg.
Spørsmål 14:
Er det farlig å sole seg i solaruim?
Svar:
Det står i media til stadighet ting som skaper uro blant solkunder. Dessverre (eller skal vi si heldigvis) er dette som regel misvisende informasjon. Både p.g.a. uvitenhet fra tilfeldige reportere, og fordi en del av forskningen det blir vist til stammer fra andre land.
Statens Strålevern som er Norges kontrollorgan, har de strengeste krav i Europa når det gjelder hvilke stråler som kan være i et solrør, og styrken på dem. Det som kan være skadelig ved soling, både inne og ute (da dette er likt) er å bli solbrent og deretter sole seg videre på solbrent hud. Dette kan medføre permanent skade i huden. Det er denne typen skader som i verste fall, men svært sjelden, kan medføre hudkreft. Som forklart tidligere under punktet om forskjellen på solen inne og ute, innser flere og flere at solarium er bedre enn solen ute.
Men husk: alt med måte.
Spørsmål 15:
Hvorfor får jeg hvite merker på ryggen?
Svar:
Dette er ikke et problem for alle kunder, men nokså mange får hvite flekker på skulderblad og/eller nederst på korsryggen eller på baken. Disse flekkene kommer når vi ligger på platen så hardt på enkelte punkter at blodsirkulasjonen hemmes på disse stedene. Du kan lett fikse dette ved å røre på deg et par ganger under solingen slik at du letter trykket på disse punktene. Du vil da raskt få fin farge over hele kroppen. En del kunder liker heller ikke at de får hvite underarmer. Dette løser du ved å la solen komme til over alt. Legg armene bak hodet av og til.
Kilde: www.brunogblid.no
Takker, fikk svar på mye mer enn jeg spurte om der! takker!![]()
It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!
du må tenke på at lys rørene blir ødelagt i lengden, og de er ikke billige (!)
Jeg har en kompis som gjorde et regnestykke på det, og fant ut at det ikke ville lønne seg. Kjøp heller slikt bonus kort fra Brun og Blid!
rata tat tat
Det regnestykket vil jeg gjerne se... Kjøper jeg et brukt fra ett solstudio til 5-6000 er det ikke ofte jeg trenger å skifte rør... + på solstudio er som regel rørene slitte og man må ta sol lenger.
har regnet såvidt på det selv og funnet ut det lønner seg og er mye mer praktiskt, så har jeg ett ledigt rom til det også =)
Tar jeg sol litt masse i starten og får farge så er det jo bare vedlikehold som skal til etterpå.. 1-2 ganger i uka med 10min feks. Kan jo bruke rørene i årevis på den måten da..
It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!
Fikk svar på veldig mange spørsmål der! Artig hvor mye feilinformasjon/rykter som går rundt solarium.
Men hva med solarium/klor ? Tenkte at jeg skulle ta solarium rett før jeg skal bade i klor basseng, men har blitt frarådet det av kompisser, fordi klor bleker huden, slik at det blir bortkastede penger.
Klor bleker ikke huden nevneverdig, da klorkonsentrasjonen i norske svømmebasseng ikke er høy.
Uansett om du skulle ta sol rett før eller 3 dager før svømming så vil samme blekeprosess skje.
Foreldrene mine har kjøpt seg solarium for noen år siden. De kjøpte et brukt for 3000kr og kjøpte nye lysrør. Disse rørene betalte de 1200kr for og de skulle holde ca 3000timer.
Dvs at timeprisen blir 40øre hvis du få solgt solariumet for det samme.
Men for all del hvis du kan få bonuskort fra brun og blid slik at du kommer unna med ca 20øre for en halvtime burde du heller satse på det :8)
Jeg vil da også anta at et solarium trekker en del strøm.
Men for all del hvis du kan få bonuskort fra brun og blid slik at du kommer unna med ca 20øre for en halvtime
Superbonuskort du har ;-)
Oi det med strøm glemte jeg å tenke på. Er fort 50øre i timen det også.
Da er det jo noe helt annet når vi snakk om nesten en krone i timen.
50øre i strøm + 20 øre for en halvtime i solarium hørtes jo veldig rimelig ut. Er det utesol vi snakker om?
Foreldrene mine har kjøpt seg solarium for noen år siden. De kjøpte et brukt for 3000kr og kjøpte nye lysrør. Disse rørene betalte de 1200kr for og de skulle holde ca 3000timer.
Dvs at timeprisen blir 40øre hvis du få solgt solariumet for det samme.
Men for all del hvis du kan få bonuskort fra brun og blid slik at du kommer unna med ca 20øre for en halvtime burde du heller satse på det
Oi det med strøm glemte jeg å tenke på. Er fort 50øre i timen det også.
Da er det jo noe helt annet når vi snakk om nesten en krone i timen.
Nei dette er ikke utesol! Det er det en solseng koster i drift. Må seff kjøpe en til noen tusen først, men det skrev jeg i første setningen.
Jeg bare nevnte dette fordi propellen hadde en kompis som hadde satt opp et regnestykke som viste at det ikke lønnte seg å kjøpe seng.
Søstra mi soler seg 1/2 time to ganger i uka hele året. Og foreldrene mine og jeg+dama bruker det nok ca 1 time i uka tilsammen vi også.
Dvs at solsenga blir brukt 2 timer pr uke som blir 730 timer i året. De har hatt senga i ca 4 år som da skulle tilsvare at den er blitt brukt 2920timer.
Solsenga er på 800W eller 600W husker ikke helt. Strømprisen ligger jo på rundt 50øre KW/h så det skulle da bli 1168kr eller 875kr.
Da blir det: Kjøp seng 3000kr + lysrør 1200kr + strøm 1168kr = 5368kr
5368kr / 2920timer = 1,8384kr pr time
Så da er konklusjonen at det har kostet mine foreldre ca 2kr i timen å bruke senga de siste 4 åra. Og da har jeg regnet med det de betalte for senga. Siden den fremdeles er like fin kommer de til å kjøpe nye rør snart.
Ser at rørene snart er gåene så da blir neste 4 år 1200kr + 1168kr = 2368kr
Da blir det under 1kr i timen hvis vi ser bort ifra kjøpet av senga.
Man ødelegger ikke huden, MEN man skal ikke ta solarium mer enn en viss grennse. Husker ikke hvor mye i måneden det var snakk om..
Thomas
Jeg har liten tro på at det finnes en slik grense. Hvilke kriterier skulle den vært satt ut i fra, og hvordan har de kommet frem til denne grensen.
En slik grense vil etter all sannsynlighet bygge på sunn fornuft og antakelser.
Etter det jeg værtfall har hørt så bør man ikke ta for mye sol.
Om det er sant eller hva det er vet jeg ikke..
Thomas
Så lenge man bare soler seg et par ganger i uken tror jek ikke at det er noe fare, men husk at overdreven solig kan fremme sjansene for hudkreft. Det som er viktig å huske er at soling tørker ut huden. Det er derfor viktig å smøre seg med fuktighetskrem. På denne måten forhindrer man at huden blir tørr å begynner å klø samt at man får en gjevnere brunfarge som holder lengre.
MVH
varg
Opprinnelig skrevet av lars
Ser jeg har regnet feil her.Det er visst ikke 365uker i året alikevel
ops:
Siden den blir brukt ca 2 timer i uka blir det 100timer i året. Daburde lysrøra holde i ca 30år
Men timeprisen blir jo den samme. Litt under 2kr
du skrokker deg skikkelig opp...
Gamle folk som solte seg mye i ungdommen ser ikke ut.. skrokkete, rødhuda,skorpete
Men det er generellt stor forskjell mellom dagens solvaner og den tiden du sikter til. I dag er kunnskapen om hudsykdommer fobundet med soling mye større, og det er et fåtall som påfører olje (som ble brukt i stor skala før) ved soling.Opprinnelig skrevet av andy2
Jeg er veldig glad i hawaiien tropic olje når jeg soler meg, gjør det deg skrukkette?
Jeg tilfører i tillegg fuktighetskrem hver dag for å forebygge skrukking...
Uteliv, inneliv eller underliv?
All olje vil sannsynligvis gjøre at aldringsprosessen i huden øker, det kan også gi deg en læraktig hud.
Personlig ville jeg aldri brukt det. Fuktighetskrem kan kanskje hjelpe litt. Men tenk på at en "steker" huden ved bruk av olje. Og det kan ikke reverseres.
Dette var da meget skummelt får se om jeg får kjøpt meg noe hawaii solkrem i vinter da, problemet er at den lukter så jævla godt at jeg ikke kan la være å bruke den...
Det er jo ikke i solarium jeg snakker om syden jeg :P
blir man fortere brun av slike oljer ?
Hvor mye koster en rimelig solseng? Hvis man skal kjøpe ny..
Ja jeg bruker mye olje og vil deffinitivt si at man blir fortere brun av slike oljer, men jeg har også inntrykk av at man mister fargne fortere hvis man ikke vedlikeholder den....Opprinnelig skrevet av Einherjer
Kjøpte noge greier av en kar på stranda i marokko i vinter.... "Good for turning skin brown".... Faenskapet lukta kamelpiss... og når eg smurte det på så glinsa eg så jævli at alle bare så rart på meg... Uti det kalde vannet og få det bort i ein j.. fart.
til tross for signaturen min, så HAR JEG PEILING PÅ DETTE:
ALDRI bruk vanlig solkrem i solarium! det er HELT forskjellige stråler
kjøp solprodukter som er spesialtilpasset for bruk i solarium , spør på solstudio!
bruk IKKE BABYOLJE e.l. i solarium ( ikke ute i sola heller)
bruk skikkelig dusjkrem ( fra parfymerier eller hudpleiesalong) etter soling, bruk også kremer man kjøper på hudpleiesalonger o.l. forklar når du kjøper at du tar mye solarium, så får du veiledning.
lærhud får du om du bruker mange "silikonbaserte" produkter kjøpt på rema og rimi.....
Rens ansiktshuden ofte! SELV OM DU ER MANN!!!
Jeg har kjøpt solarie for en stund siden nå, tar sol ca 2 ganger i uka uten å bruke noe som helst.Opprinnelig skrevet av Nann-Rosita
Det er vel ikke et must å bruke noe? Har fått grei nok farge syntes jeg så det er bare vedlikehold jeg driver med nå.![]()
greit å ta solarium et par ganger i uka. men ta deg er opphold i ny og ne. husk å smøre deg inn etterpå, når du har dusjet. viktig å smøre fjeset med en krem som har solfaktor og antioksydanter ( kjøp på parfymeri. bioterm har en bra serie for folk som er aktive i vær og vind , og den kan man bruke om man er mye i sol , ute og inne)Opprinnelig skrevet av darp
![]()
Er enig med det meste du skriver her utenom overnevnte sitat. Lærhud dannes ved en langvarig prosess der huden har blitt utsatt for store mengder sol gjennom lang tid.Opprinnelig skrevet av Nann-Rosita
Ellers er det kanskje verd å merke seg at hudleger anbefaler apotekets serier innenfor hudprodukter. Det eneste dyre kosmetikkprodukter kan hjelpe for er det psykiske, at du føler deg mer vel etter å ha smørt deg inn med kostbare produkter som en tror vil ha veldig god effekt.
Forskere antar at hudkreft oppstår ved hyppig gjenntatt soling (noe som 2 xuken året rundt er). Hudkreft fortsetter å øke dramatisk i den vestlige verden.Opprinnelig skrevet av darp
lærhud får man av mye sol ja, men man får det også av dårlige produkter I SOL!Opprinnelig skrevet av Cera
er ikke bare dyre produkter man får på parfymeri og hos hudpleier. Apotekvarer anbefaler jeg skjeldent, fordi jeg er allergisk mot dem selv!! Men apoteket er ikke så mye billigere enn parfymeriet.
Apoteket har en serie som heter Avene! den skal visstnok være bra, men like dyrt som på parfymeri!
har hørt at om du går i bad-stu og sitter der inne en stund, og så går rett over i solarium (eller vanlig sol..) så vil du bli bunere, og du vil også bli fortere brun. noen som vet om dette stemmer? du svetter jo, og av saltet i svetten skal du visst nok bli brunere? eller er jeg på en helt annen planet...? spiser du brokkoli, tomat og gullerøtter, blir du også brunere, pga fargestoffene i grønnsakene..og ikke minst bruke baby olje.. det funker hvertfall for meg
![]()
baby olje o.l. er vel ikke å anbefale om man bryr seg om huden sinOpprinnelig skrevet av makedonski
![]()
blir myk, smidig og glatt av baby olje jeg da...Opprinnelig skrevet av flisa
huden min har ikke vært så myk på mange år... men da jeg begynte med det for 1-2 år siden, forandret det seg nesten umiddelbart..
![]()
hehe åja, jeg trodde du brukte oljen i forbindelse med soling.. hehe :svak:Opprinnelig skrevet av makedonski
Dette stemmer nok ikke. De aller fleste glemmer at det at man blir brun er en kjemisk prosess som skjer inne i kroppen, hvor UVA-stråler belyser hudcellene, som deretter blir brune. Brunfargen bestemmes av flere faktorer, f.eks hvor mye melanin du har i hudcellen dine. Når man har dette i bakhodet så er det f.eks helt unaturlig at du ikke kan dusje etter at du har tatt sol. Solrørene har jo tross alt ikke påført huden din noe som kan vaskes bortOpprinnelig skrevet av makedonski
Grunnen til at du blir "brun" av enkelte grønnsaker er innholdet av vitamin a (betakaroten) . Bl.a gulrøtter har et meget høyt innhold av dette stoffet, så du kan faktisk bli brun ved å spise store mengder gulrøtter eller betakaroten-kapsler (selv om du blir mer orasje en brun! Og det er helt sant!)
Og vil absolutt anbefale deg og ikke bruke babyolje. Da "steker" du huden din brun. Ser kanskje fint ut idag, men ikke i framtiden!
PS Bare litt info til tidligere postinger i tråden her. Gjennomsnittlig levetid på et solrør, før det mister effekten er ca. 800 timer. Dette er oppgitt av Wolff, verdens største produsent av solariumsrør.
En annen ting som gså er vedt å legge merke til er at det det finne utrolig mange useriøse selgere av solariums-rør i Norge, som selger ALT for sterke rør, med meget kort levetid, så kjøp solrørene fra en kjent leverandør, så vet du hva du får. Og bruk ALLTID solkrem beregnet for bruk i solarium når du tar sol. Du oppnår en bedre farge og tar bedre vare på huden din. Du får også kjøpt spesiell fuktighetkremer som er spesiel beregnet til bruk etter soling i solarium. Spør hos et solstudio om dette.
Eier et solstudio, så dette har jeg litt peil på![]()
med vennlig hilsen
---------------------------------------------------------------------
Thomaso
Deja Moo - The feeling you have heard this bull before
Opprinnelig skrevet av thernes
bra inlegg! kjekt å se det er noen med god peiling her!
er olje i det hele tatt dårligt å bruke når man tar sol? jeg trodde man "stekte" huden med olje og den vil se stygg ut etter hvert med all bruk av olje.
hvilke fuktighetskremer og evt. oljer anbefaler du?
har ett solarie stående men har ikke clue på hvor gamle rørene er... noen triks for å se om de er gamle?
og solbriller er vel ett must?
1.Hvis en ønsker og ta vare på huden, så bruker en ikke noen form for olje under soling.
2.En vanlig fuktighetskrem kjøpt på en hvilken som helst matbutikk skal holde.
3.Er nok en del som ikke bruker beskyttelse på øynene selv om dette anbefales, kjøp noen små blylokk hos ditt nærmeste solstudio.

jeg får slike hvite ringer rundt øynene, hvordan kan jeg brune dette? krem?
Opprinnelig skrevet av forecloseradream
Ligg de siste 5 minuttene i solariumet uten beskyttelsesbrillene,
Får man kjøpt denne kremen andre steder enn solstudioer?Opprinnelig skrevet av thernes
Lurte på en annen ting, post nr 2 i tråden er tydeligvis en FAQ hos et solstudio eller noe, er alt som står der forsvarlig?
Har lest at hudleger ikke anbefaler mer enn 15 ganger i året!?
Er dette evt bare for at det skal være forsvarlig for absolutt alle, altså de som har lys hud og de som bruker feil oljer osv? Mens folk som vet hva de driver med egentlig kan tåle mye mer?
Muttern snakker om å kjøpe seg solaruim (hvilket kommer til å bli mitt solstudio, ser jeg for meg), hvordan vet vi om f.eks. bukte solarier er bra nok/forsvarlige? Ligger kanskje det i rørene?
Ps! Ser at kreftforeningen fraråder all bruk av solarium...
http://www.mozon.no/hud_og_h_r/andre...koen_for_kreft
Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!
Det vet jeg faktisk ikke. Dersom noen intressert, så kan jeg legge ut kremer for salg til dere.Får man kjøpt denne kremen andre steder enn solstudioer?
Dette med hvor mye sol man skal ta og om det er skadelig er jo et tema som stadig vender tilbake. I det ene kommer en studie som viser at solarium er farlig, og i det neste øyeblikket motvises dette, og man sier jo også at solarium er positivt. Spør du meg, så tviler jeg ikke på at det er usunt og at det er skadelig for huden din dersom du overdriver det. Så blir jo spørsmålet hva å overdrive det består i, og det er vanskelig og svare på. De aller fleste av oss har jo forskjellig hudtype og man vet vel kanskje selv hvor mye sol man tåler. Det er jo slik at de som har lyse "komplekser"( lyst hår (blond), lys øyen frage (blå øyne) og lys hud tåler mindre sol en folk som har mørke "komplekser" med mørkt hår og mørke øyne. Uansett, så vil jeg ikke anbefalen noen og ta sol mer en 2-3 ganger pr uke til de har oppnådd den brunfragen de vil ha, og deretter kanskje bare ta sol 1 gang. pr. uke for og vedlikeholde den. Så får man evt. "lade opp" igjen med 2-3 ganger pr. uke dersom man begynner å miste fragen.Lurte på en annen ting, post nr 2 i tråden er tydeligvis en FAQ hos et solstudio eller noe, er alt som står der forsvarlig? Har lest at hudleger ikke anbefaler mer enn 15 ganger i året!? Er dette evt bare for at det skal være forsvarlig for absolutt alle, altså de som har lys hud og de som bruker feil oljer osv? Mens folk som vet hva de driver med egentlig kan tåle mye mer? Muttern snakker om å kjøpe seg solaruim (hvilket kommer til å bli mitt solstudio, ser jeg for meg), hvordan vet vi om f.eks. bukte solarier er bra nok/forsvarlige? Ligger kanskje det i rørene? Ps! Ser at kreftforeningen fraråder all bruk av solarium...
Når det gjelder "FAQ" som ligger på Brun og blids hjemmesider, så er dette korrekt informasjon. Solstudioet jeg selv eier er med i BB-kjeden og vi har et svært tett sammarbeid med Statens strålevern og Norsk Solariumsforening (som er starte av nettopp Brun og blid) når det gjelder informasjon om soling og solarium. I tillegg til informasjonen som ligger fritt tilgjengelig på hjemmesiden får vi som har studio også tilgang til intern info med mye informasjon om solarium, solrør, etc.
Kjøp alltid soler og rør fra kjente leverandører. Du finner alltid en oppdatert liste over hvilke rør som er godkjent til bruk i de forskjelle solene på markedet hos Statens Strålevern. Dersom du skal kjøpe deg en sol, så kan du kreve at selgeren legger fram dokumentasjon på at solsengen er godkjent av States strålevern og at det er benyttet rør som er lovlig og benytte i akkurat denne soltypen.hvordan vet vi om f.eks. bukte solarier er bra nok/forsvarlige? Ligger kanskje det i rørene?
Der finne spesielle "oljer" til bruk i solarier. Når jeg setter "olje" i gåseøyne, så er det forde at disse ikke inneholder olje. Ser unektelig komisk ut når det på forsiden står "Oil-free Oil". Uansett, disse har omtrent samme konsistens som olje og er utviklet slik at man skal få tilnærmet lik effekt av å bruke den.er olje i det hele tatt dårligt å bruke når man tar sol? jeg trodde man "stekte" huden med olje og den vil se stygg ut etter hvert med all bruk av olje.
Ja. Når det gjelder solbriller til bruk i solarium, så får man kjøpt slike briller i de fleste solarium. Og som det allerede er foreslått; ta de av de siste 5-10 minuttene for å unngå skille.og solbriller er vel ett must?
Ikke lett og gi et kort svar på. Det finnes mange typer; Step 1 for "nybegynner", de uten noen form for frage, og Step-2 for de litt viderekommende, som har fått litt grunnfarge. SÅ finnes det også en god del kremer du kan bruke som liksom ligger over det jeg vil klassifisere som step 2.hvilke fuktighetskremer og evt. oljer anbefaler du?
Nei, desverre.har ett solarie stående men har ikke clue på hvor gamle rørene er... noen triks for å se om de er gamle?
Tror jeg har svart på det meste...lurer dere på mer, så bare spør
(hmmm...blir mye skriveleif når man skriver fort, ja...)
Sist endret av thernes; 09-01-05 kl 14:59
med vennlig hilsen
Thomaso
Deja Moo - The feeling you have heard this bull before