Eating the protein first, Reviewing Why we do it.
Skrevet av: Dante og Massive G
Oversatt av: HST og Big Boy
© @ FITNESSPRAT
Det var nylig en tråd på Mayhem hvor noen spurte hvorfor Dante (DC) vil ha folk til å spise proteinet først.
Jeg tenkte jeg ville dele det med dere, og har lagt til noen oppklaringer fra min side.
Dante kunne sikkert skrive 2 bøker om dette, så de fleste av dere vet nok svaret.
Hvert eneste år jeg har postet det, har det kommet til nytte for folk som ikke visste om dette.
Vi DC-folk spiser allerede proteinet først, men jeg synes jeg likevel kan si dere hvorfor jeg har spist slik siden dag 1.
DC: Tenk litt - Om du metter deg med protein først, hva vil du ikke spise en stor mengde av da? Kroppen forbrenner omtrent 24.6 - 26 kalorier av 100 kalorier protein, men bare 3.8 til 4.2 kalorier av 100 kalorier fett/karbohydrater. Du finner selv ut hvorfor mine trainees alltid er varm og holder seg passelig lean til tross for ekstreme mengder mat.
Jeg tilføyer noe for å bakke opp Dantes teorier:
Å spise proteinet først i et måltid øker effektiviteten av fordøyelsen og dermed opptas en større andel av protein fra et måltid. Enkelt sagt kommer en større andel av aminosyrer inn i blodomløpet. Hver eneste gang jeg har skrevet om dette tidligere, har folk alltid sagt ting som "WOW, der lærte jeg meg noe nytt".
Jeg kaller det å spise etter funksjonen.
Funksjonen av fordøyelsessystemet.
Jeg spiser proteinet først av 2 grunner - At fordøyelsessystemet er fysiologisk utvekslet på den måten, det gjør fordøyelsen mer effektiv, og gir kroppen en større tilgang til protein/aminosyrer fra maten.
Karbohydrater blir 30% fordøyd i munnen av spyttkjertel enzymet amylase, og selvfølgelig tygging.
KARBOHYDRATER blir ikke fordøyd i magen = De sitter bare der og slipper sakte igjennom tynntarmen hvor enzymer i bukspyttkjertelen fordøyer det som er igjen (70%).
Det samme vil skje med fett om det er spist først eller spist sammen med karbohydrater.
Protein blir i hovedsak fordøyet i magen. Derfor vil det å spise proteinet sist føre til reduksjon av mengden fordøyd protein - Det blir noe ufordøyd protein igjen som går tapt.
Dette gjør at det ufordøyde proteinet blir dritt inn i den smale "intestine" (oversetter: engelsk ord) som reduserer proteinets effektivitet av ditt måltid, og bidrar dermed ikke til noe masseøkning.
Har du lyst til å høre noe værre? Vi er satt opp til å feile ved tradisjonell spising.
Gå til en resturant. Først får du salat. DET er den siste tingen du vil spise i et måltid, etter kjøttet og potetene.
Cellulose er ufordøybar av menneskekroppen og vil redusere fordøyelsen av resten av måltidet.
Som nevnt tidligere øker proteinet det metaboliske nivået mer enn karbohydrater og fett. Angående den grunnlegende metabolismen øker protein den med 30%, karbohydrater og fett med 10%. Den selve prosessen med fordøyelse og opptak av protein øker metabolismen og vil møte anabolismen hos en viderekommen athelet.
Du kan garantert spise et sykt stort måltid som Mcdonalds Combo meal, mikse det alt sammen og det vil bli fordøyd, men det vil forstyrre med måltidene og effektiviteten av måltidet og vil til slutt lede til en stor økning i kroppsfett
Det er en grunn til at vi spiser protein og fett sammen og protein og karbohydrater. Insulin. Spise fett og karbohydrater er en død arrestordre for kroppsbyggerenår konsumert sammen og legger på seg kroppsfett like lett som ”Home Depot” legger ned billig teppe.
Jeg kunne skrevet mer spesielt om den typen protein og deres opptak, ting som ufullstendige protein etc.
Stakkars ”Rocky” (banned medlem fra IM) tror ennå at peanøtter er et godt protein måltid og deres amino acid struktur er veldig veldig dårlig. Kanskje en dag vil kan lære han at ”Rocky’s” etterligning av DC trening ikke er DC trening.
Uansett, bare mine 2cent. Vi er alle her for å lære fra hverandre, men Dante’s metoder er støttet opp av vitenskap og 3-4 år av online ”Universitet” studier med hundrevis høstinger viser fordelene. Så det er et godt råd for de fleste viderekommende løftere.
PEACE
Dette var også en god post i tråden:
Protein gir deg en dobbel rolle i kropps modifisering i det at det er like viktig for kroppen i fett reduksjon som det er for muskulære økninger. I henhold til kroppsfett reduksjon, protein har en spesifikk dynamisk handling på metabolismen som betyr at når du inntar protein, vil dine metaboliske nivåer øke høyere og blir der lengre enn når du inntar enten karbohydrater eller fett. Et høy karbodhydrat måltid vil bare øke metabolismen din fra 4-30% over normal. Denne lille økningen vil bare vare i 2 til 5 timer. Et høy protein måltid der i mot vil øke metabolismen med opp til 70% over normal og denne effekten kan vare så lenge som 10-12timer!
Hele denne tråden er på www.musclemayhem.com , jeg kopierte bare noen gode poeng over.
Massive G

LinkBack URL
About LinkBacks
når konsumert sammen og legger på seg kroppsfett like lett som ”Home Depot” legger ned billig teppe.
Svar med sitat