Viser resultatene 1 til 36 av 36

Tråd: Spørsmål ang DC

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25

Spørsmål ang DC

Har surfet og lest på disse forumene i mange timer nå. Jeg leste også noen treningslogger, hvor DC tilsynelatende fungerte utmerket -- vektøkninger hele tiden. Leste igjennom DC-hovedtråden og noen andre tråder om DC, så jeg føler meg relativt kjent med prinsippene. Det er allikevel ett begrep jeg ennå ikke har fått fatt på: statics(på slutten av øvelsen, statics og stretch, stod det). Har en viss anelse, men vær så snill å forsikre meg

Har bare trent i 8-9 måneder nå, men har hele tiden vært flink til å ta treningen seriøst. Kjøre øvelsene korrekt og disiplinert. Jeg leste at noen synes man burde ha trent i minimum 3 år, før man går igang med DC, men jeg tror at jeg kanskje kan begynne nå ganske snart(klønete setning). Det er vel ikke noen fysiologiske begrensninger, som kan hindre meg i å følge DC?

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    SH (static hold) kjører du på samme måten som RP (rest pause). Dvs, kjører sett til failure (i bunn), racke vekten, ta 12-15 dype pust, løfte vekten igjen, så kjøre SH. Men husk SH skal gjøres ETTER RP settene er ferdig.

Gold Member Yngwie sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    Statics vil si at du holder vekta i ro så lenge du klarer, akkurat som en ekstremt lang negativ.

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Hvor lenge holder folk ca i de forskjellige øvelsene?

Consigliere - X diste sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Eneste jeg har vært borti av statics, var da jeg var helt fersk innen dc og hadde missforstått hvordan man skulle restpause, jeg holdt stanga oppe i en static i feks benk, samtidig som jeg pustet 15-20 ggr og pressa noen reps til, istedet for å hekte på igjen vekta. Hehe.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Foreign Kid
    Hvor lenge holder folk ca i de forskjellige øvelsene?
    helt til jeg ikke klarer mer. jeg teller ikke, for fokusert på å puste og holde vekten der den skal være hehe.

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av diste
    Eneste jeg har vært borti av statics, var da jeg var helt fersk innen dc og hadde missforstått hvordan man skulle restpause, jeg holdt stanga oppe i en static i feks benk, samtidig som jeg pustet 15-20 ggr og pressa noen reps til, istedet for å hekte på igjen vekta. Hehe.
    Haha :P

MrMuscle:
    Ok.. Jeg klarer det så alt for lenge i noen øvelser, så har begynt å stoppe på f eks 30 i benk og sånt. Vondt gjør det, men jeg klarer holde lengre likevel om jeg har lyst.

Silver Member SparcoT sin avatar
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25

MrMuscle:
    Ok.. Jeg klarer det så alt for lenge i noen øvelser, så har begynt å stoppe på f eks 30 i benk og sånt. Vondt gjør det, men jeg klarer holde lengre likevel om jeg har lyst.
    Spørs hvordan du holder, om du låser deg helt, eller holder med en god liten knekk i albuen....låser du helt kan du jo holde til hanen galer.......

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Som dante sier, om du klarer å holde 20 sek på et sted gjør du noe FEIL

TEAM BODYTECH

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25

Er det bare å sette i gang, eller?

Er det egentlig bare å sette i gang med et slikt DC-program?

Dette programmet ser bra ut, tatt fra:
    http://fitnessprat.no/showthread.php?t=15318

A1: Skråbenk, militærpress, smalbenk, chins og foroverbøyd stangroing.
    A2: Skrå hantelpress, arnoldpress, dips, nedtrekk med smalt grep og hantel roing.
    A3: Hantelbenkpress, skulderpress, franskpress, nedtrekk forran og markløft.
    B1: Curl med rett stang, håndleddscurl, sittende tåhev, liggende lårcurl og knebøy.
    B2: Curl med EZ-stang, hammercurl, stående tåhev, strake markløft og benpress.
    B3: Preachercurl, omvendt håndleddscurl, tåhev i benpress, sumo benpress og hacksquat.

Er relativt kjent med de fleste øvelsene, men har ennå ikke kjørt markløft . Sumo benpress har jeg aldri hørt -- antar at det benpress med føttene langt fra hverandre? Burde kanskje ikke stilt disse spørsmålene -- men -- skittauu, gjør det allikevel( eier ikke skamvett) : hva er forskjellen på strake markløft og vanlig markløft. Arnoldpress er også ganske ny, men har en viss anelse på hvordan den utføres.

Likevel -- er det bare for meg å prøve ut, eller? Eller burde jeg først lære meg å ta markløftene? Ble helt gearet jeg, da jeg så all den progresjonen enkelte hadde med DC

Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av thomas87
    Er det egentlig bare å sette i gang med et slikt DC-program?

Dette programmet ser bra ut, tatt fra:
    http://fitnessprat.no/showthread.php?t=15318

A1: Skråbenk, militærpress, smalbenk, chins og foroverbøyd stangroing.
    A2: Skrå hantelpress, arnoldpress, dips, nedtrekk med smalt grep og hantel roing.
    A3: Hantelbenkpress, skulderpress, franskpress, nedtrekk forran og markløft.
    B1: Curl med rett stang, håndleddscurl, sittende tåhev, liggende lårcurl og knebøy.
    B2: Curl med EZ-stang, hammercurl, stående tåhev, strake markløft og benpress.
    B3: Preachercurl, omvendt håndleddscurl, tåhev i benpress, sumo benpress og hacksquat.

Er relativt kjent med de fleste øvelsene, men har ennå ikke kjørt markløft . Sumo benpress har jeg aldri hørt -- antar at det benpress med føttene langt fra hverandre? Burde kanskje ikke stilt disse spørsmålene -- men -- skittauu, gjør det allikevel( eier ikke skamvett) : hva er forskjellen på strake markløft og vanlig markløft. Arnoldpress er også ganske ny, men har en viss anelse på hvordan den utføres.

Likevel -- er det bare for meg å prøve ut, eller? Eller burde jeg først lære meg å ta markløftene? Ble helt gearet jeg, da jeg så all den progresjonen enkelte hadde med DC
    Strake markløft er for bakside av lårene, finner ikke noen film for øyeblikket.

Du bør lære deg å ta markløftene før du begynner å trene det skikkelig ja, en skikkelig fy fy øvelse om man ikke har teknikken inne. Det beste ville egentlig vært om du snakket med noen der du trener, enten en instruktør eller en du vet er litt erfaren, om han kan vise deg teknikken og se på deg når du løfter. Begynn med veldig lette vekter og ikke hast deg oppover siden teknikken er den alle viktigste her.

Arnold pressen utføres som vanlig skulderpress med hantler bortsett fra at du starter med at innsiden av hånden er mot hode ditt og at du vrir den til å være i vanlig skulderpress stilling når du er på toppen av løftet.

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Nå har jeg vært stille en liten stund her, men nå skal jeg si min mening.

Du sier du har trent i 8måneder, hvor mange av disse månedene kan en kalle seriøse?

DC er ikke et program du bare hiver deg på! Det krever mye lesing, om og om igjen. Ta f.eks Jay10, han fikk vite av meg at han burde lese alt minst 3ggr (så lenge som han har lest nå bør han ha lest det 4ggr ), jeg har lest alt som står her ca 14ggr nå, og lest det meste som ble skrevet i 04 på intensemuscle. Jeg har trent DC i 1år nå og kan ikke på noen måte klage på min fremgang ved det nei, jeg er kanskje en av dem på dette forumet som har hatt størst fremgang det siste året. Jeg elsker dette programmet og hadde det ikke vært så komplisert hadde jeg sagt til alle "kjør DC", men gjør jeg det? Nei, det er komplisert og du bør ha trent rundt 2år først, jeg har hatt med meg vel ca 3stk på DC (som jeg har hatt som treningspartnere), en av dem var newbie i trening og etter 3måneder på DC nærmest orket han ikke trene mer.

Men om du vil trene DC sier jeg det samme som til alle andre, sett deg inn i hver eneste krikk og krok om DC før du starter ellers trener du ikke DC!

TEAM BODYTECH

Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Lag deg eller finn et eget program hvor du fokuserer på base øvelsene mark, benk. militæpress og knebøy. Dette funker bedre enn DC for deg som nybegynner og hadde sikkert funket bedre enn DC om du hadde tremt seriøst i 10 år også.

Men skriv ned hva du tar og prøv hele tiden å forbedre det for å ha jevn framgang. Ikke begynn for høyt på vektene bedre å begynne lavere for å sleppe å stagnere for tidlig og for å få inn teknikkene.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33

MrMuscle:
    husk at du skal holde vekten i det tyngste punktet av bevegelsesbanen. Så i benkpress øvelser så snakker vi ca 90 grader i albuen.

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sparc. vi vil frem til det samme Thomas, det skal mye til å trene DC i ung alder, få av oss klarer det, de få som gjør er det som satser høyt.

TEAM BODYTECH

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Big Boy
    Du sier du har trent i 8måneder, hvor mange av disse månedene kan en kalle seriøse?
    Brukte rundt 2 måneder på få inn teknikken, deretter kjørte jeg øvelsene displinert og korrekt. Kostholdet mitt er også OK -- ligger vel på 1.5-2 g protein pr kilo kroppsvekt, pr dag. Passelig med karbohydrater og passelig med fett(unngår i stor grad mettet fett)

DC er ikke et program du bare hiver deg på! Det krever [B]mye lesing, om og om igjen
    Du får det til å høres så komplisert ut. Så vidt jeg har lest, består DC av noen enkle prinsipper.

Men, hvis dere mener det ikke passer på en såpass uerfaren utøver som meg, så sier jeg ikke nei takk til et annet program som fungerer. Har stort sett kjørt samme program de siste 8-9 månedene, og vil gjerne skifte. Det gamle er slik: 3 dagers program: ben/skuldre, rygg/biceps, bryst/triceps, 8-10 reps på de fleste øvelser. 3-4 sett.

Hadde dere giddet å finne et brukbart program som trener de fleste muskelgrupper og går over 3, til toppen 4 dager?

På forhånd, en stooor takk

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Du vet at DC krever rundt 300-500g protein dagen hvis du kjører det 100%?

Det er kompisert, jeg trodde også i starten at det var noen enkle prinsipper (det fikk IH og Dante(mannen bak dc) fort ut av hodet mitt).

Grei 3 splitt:

Dag1

Declinepress/Brystpress: 1*12-17
    Pec dec/skrå hantelpress: 1*15-20

Militærpress/arnoldpress: 1*12-17
    Kabel ståenderoing/smith press bak nakke(til hodet): 1*15-20

Smallbenk/dips: 1*12-17
    Pressdowns/tri ex: 15-20

Dag2:

Strake mark/sumo beinpress: 1*12-17
    Lår curl; 1*15-20

Beinpress tåpress/ stående tåhev: 12-17
    Tåhev I maskinbeinpress: 1*15-20

Beinpress/Knebøy: 1*12-17
    Lår spark: 1*15-20

Dag 3:

Stang Curl/hantel curl: 1*12-15
    Curlmaskin/kabel curl: 1*15-20

Rack chins/undergreps nedtrekk: 1*12-17
    Smalt nedtrekk/rack chins bak nakke: 1*15-20

Foroverbøyd roing/markløft: 1*12-17
    Sitt roing: 1*15-20

TEAM BODYTECH

Bronse Member Jay10 sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Ta f.eks Jay10, han fikk vite av meg at han burde lese alt minst 3ggr (så lenge som han har lest nå bør han ha lest det 4ggr )
    minst 5

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Som dante sier, om du klarer å holde 20 sek på et sted gjør du noe FEIL
    Så hvor holder du på racked chins da?
    For jeg tror helt ærlig at jeg kan holde 30 sek hvorsomhelst etter arb sett og to RP.. :P

Og til mat og sånt;
    Jeg spiser kanskje mer prot en folk flest, og spiser så klart mye mer enn folk flest, men likevel klarer jeg å øke _mye_ uten DC-kosthold.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    racked chins kan du holde static sånn ca slik at toppen av hodet er i høyde med stangen.

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle
    racked chins kan du holde static sånn ca slik at toppen av hodet er i høyde med stangen.
    KK, ikke det jeg har lest, men, indeed, jeg vil ikke klare 30 sek med hode oppe ved stangen :P

Noen som gjør "små-rchins" isteden for static? Har aldri prøvd dem, men det høres jo litt bra ut ^^

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Tusen takk for programmet big boy . Så for hver øvelse skal jeg varme opp, og kjører så mange jeg klarer mellom det gitte repetisjons-antallet?

Det som står bak skråstreket er øvelsen jeg tar neste gang, antar jeg.

Aldri trent med så få sett, men det SKAL blir utrolig spennende å se om progresjonen blir merkbar. Og en ting til, er det realistisk av meg å sette meg som mål; 100 kilo i benken før jul/nyttår. For noen uker siden tok jeg 92.5.

Og igjen, er veldig takknemlig for programmet du presenterte meg, big boy -- mange takk

edit: Kunne noen forklare meg disse øvelsene:
    - kabel stående roing (står jeg ved en kabelmaskin og ror stående?)
    - tri ex (Ikke peiling)
    - strake mark (kan det være det samme som stiff leg deadlift?)
    - beinpress tåpress (beinpress, men med med hælen opp?)

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle
    Eller du kan gjøre det jævlig og holde rett før bunnposisjon, det gjør noe ******* vondt

TEAM BODYTECH

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Tusen takk for programmet big boy .1 Så for hver øvelse skal jeg varme opp, og kjører så mange jeg klarer mellom det gitte repetisjons-antallet?

2Det som står bak skråstreket er øvelsen jeg tar neste gang, antar jeg.

Aldri trent med så få sett, men det SKAL blir utrolig spennende å se om progresjonen blir merkbar. Og en ting til, er det realistisk av meg å sette meg som mål; 100 kilo i benken før jul/nyttår. For noen uker siden tok jeg 92.5.

Og igjen, er veldig takknemlig for programmet du presenterte meg, big boy -- mange takk

3edit: Kunne noen forklare meg disse øvelsene:
    - kabel stående roing (står jeg ved en kabelmaskin og ror stående?)
    - tri ex (Ikke peiling)
    - strake mark (kan det være det samme som stiff leg deadlift?)
    - beinpress tåpress (beinpress, men med med hælen opp?)
    1. Varm bare opp første øvelsen per muskelgruppe. Jepp

2. Jepp,neste økt.

3. stående roing i kabelmaskin(cablecrossover), tri ex er en maskin, men du kan bruke franskpress/m hantler i stedet. Strake mark er det samme ja. tåpress er tåhev i en beinpress maskin, altså tærene dine skal stå på bunnen av platen og være det eneste som er på platen.

TEAM BODYTECH

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25

Et annet spørsmål

Kanskje ikke relevant, men skal jeg ha noen pauser mellom hver øvelse?

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Eller du kan gjøre det jævlig og holde rett før bunnposisjon, det gjør noe ******* vondt
    (Men jeg klarer likevel å holde der ganske lenge)

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Kanskje ikke relevant, men skal jeg ha noen pauser mellom hver øvelse?
    Ta den tiden du trenger, men ikke overstig 50 min på økten.

TEAM BODYTECH

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    Big Boy, 50 minutter?? Hvem er du egentlig - Elvis?

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av HST
    Big Boy, 50 minutter?? Hvem er du egentlig - Elvis?
    Har du lest hele posten?

TEAM BODYTECH

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Hvor lang tid bruker du da HST? :P

Edit: Altså på 2-splitt. Hos meg tar gjerne beindagen lengre tid..

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    Ahh, trodde du mente DC-økter. Der bruker ligger jeg mellom 1:00 og 1:20, avhengig av hvilke øvelser jeg krønsjer.

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av HST
    Ahh, trodde du mente DC-økter. Der bruker ligger jeg mellom 1:00 og 1:20, avhengig av hvilke øvelser jeg krønsjer.
    Jeg mente DC 2-splitt :P
    Vet ikke om jeg forsto det der helt ;/

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    Det kan jeg godt forstå

Det jeg egentlig mente, var at jeg bruker mellom 1 time og 1 time og 20 minutter, avhengig av hvilken økt jeg har. Bruker for eks. lengre tid på bryst/triceps/skuldre/rygg enn på bein/biceps/armer/mage.

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Min beindag tar alltid lengre tid.. Også tar det tid om det er kø på ting og jeg har markløft på "brystdag" så klart.

Har mage på brystdag, men har ikke bra rutiner der :P

student Dolph sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Alder
    24
    Kanskje et litt dumt spm. men skal man sette vekta på stativet og ta 12-15 pust på RP eller skal man holde vekta i "været" og puste.. har gjort det siste

Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dolph
    Kanskje et litt dumt spm. men skal man sette vekta på stativet og ta 12-15 pust på RP eller skal man holde vekta i "været" og puste.. har gjort det siste
    GOD DAMN!

Legge vekten på plass, drikke litt vann, puste ut og inn 15-20pust og hive deg igjen.

TEAM BODYTECH

Lignende tråder

1. Svar: 18
    Nyeste innlegg: 22-11-05, 07:50
  2. Spørsmål ang. fett
    By HolyCow in forum Kosthold
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 30-07-05, 17:08
  3. spørsmål ang. Kilosports.com
    By maxgain in forum Kosthold
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 03-01-03, 23:44