Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Spørsmål angående oppsett av splitten!

Astronaut curly sin avatar
    Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32

Spørsmål angående oppsett av splitten!

Hei byggere

Har lenge satset på en tre dagers splitt, til uken hadde jeg tenkt til å kline til med en full-ekte fire dagers splitt. Problemet er som følger at skuldrene blir sannsynligvis banket sønder og sammen. Sjekk her:

Mandag: bryst/skuldre
    Tirsdag: rygg

Onsdag: hvile/pule

Torsdag: lår/legger
    Fredag: biceps/triceps

Helgen: hvile/pule

Med tanke på at jeg gjerne vil ha med shrugs og arnold press i skulder programmet tror jeg dette krasjer "big-time" med feks forover sittende ro i ryggprogrammet påfølgende dag. Prøver derfor å sjonglere dagene rundt men jeg får aldri opp kabalen. Da tenker jeg på feks å legge rygg til torsdag, men da blir vel biceps fucked med kun en natts hvile. Hadde blitt hinsides fornøyd over noen innspill på dette eller et knall oppsett på en firer splitt. Kjører for fullt med kostholdet for tiden så jeg må få maksimalt ut av treningen også :-?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2002
    Tror heller jeg ville tenkt litt over all den pulinga jeg . Tenk å masse muskler og potensiell hvile du tærer på den akten?

Slik jeg kjører for tiden som fungerer bra med tanke på hvile osv er:

Man: bicep/triceps
    Tir: bein

Tor: rygg
    Fre: bryst/skuldre

Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Vel Myzt, angående pulinga kjører jeg kun ekstremt korte intervaller

Kikker på splitten din ovenfor, men det eksakt samme problemet dukker også opp her. Henviser til skulder økta dagen etter rygg......

For å være helt ærlig har jeg aldri kjørt denne fire dagers splitten så det kan fungere i praksis, dog ser det litt "niffy" ut i teorien.

eiv
    eiv er ikke aktiv
    Silver Member eiv sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Kjør Rygg og skuldre sammen da vel..

1.Bryst
    2.Bein
    3.Rygg / Skuldre
    4.Armer

f.eks:
    mandag - bryst
    tirsdag - bein
    onsdag - hvile
    Torsdag - Rygg /skuldre
    Fredag/Lørdag - Armer

Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Som den pefeksjonisten jeg pleier å være Biceps dagen etter rygg? Tror jeg må forkaste den nåværende splitten å tenke helt nytt..... Eventuellt et program som går utover en vanlig uke??

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Kan anbefale powerprogrammet til gunnar som ligger på iform.no - fin avløsning fra vanlige kjedelige oppsett :P

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    først vil jeg bare spørre. en bruker vel ikke samme musklene i skulderen til dytting og draing? derfor burde det vel ikke være veldig skadelig om du trener bryst og rygg etter hverandre?

min oppfattning av kroppen. er at den kan deles inn i to deler. overkropp og underkropp. overkroppen kan så deles inn i to muskelgrupper. dyttemuskler (bryst, skulder[anterior, lateral], triceps)og dra muskler (rygg, korsrygg, skulder[posterior], biceps). og underkroppen består av ben, rumpe og mage.

skal jeg trene etter en splitt, så blir det slik jeg trener da. det er ikke noe problem å trene denne i en 4-splitt, 5-splitt, 6-splitt, det er bare å starte på nytt av når jeg er ferdig med en runde. om jeg skulle trene hst, hit eller noe i den duren så teller ikke disse "reglene". (-;

når det kommer til treningen min, så har jeg primær, sekundær og territær øvelser. primær: benkpress, knebøy, markløft. sekundær: hantelpress, militærpress, situps, sittenderoing, stangroing, (omvendt/)smalbenk, bicepscurls. territær: flyes, fronthev, sidehev, legextension, legcurl, tåhev, pullover, omvendtflyes.

treningen min består alltid av en primærøvelser og en eller flere sekundær/territær øvelser. musklene trenes i logisk rekkefølge. altså. bryst, skulder, triceps. rygg, biceps.

dette er i alle fall mine tanker om splitting. kos og takk for meg.

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Jeg synes forsovit at skuldre går under "dyttemuskler" spesielt når du legger frem pressøvelser som militær og hantelpress.

Rett meg hvis jeg tar feil.
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Ble medlem
    06-2003
    Det mener jo jeg også. Men kom ikke å si at du ikke bruker skulderen i sittende roing? Skulderen har tre hoder. De to fremste ser jeg på som "dyttere" og det bakerste er et "dra" hode.

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    forslag:

mandag: skuldre
    tirsdag:bein og mage
    onsdag:fri
    torsdag:bryst og triceps
    fredag: rygg og biceps
    helg:fri

har brukt denne splitten selv og synes den funket helt greit
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Takker for all respons......

PeterSQRM:
    "først vil jeg bare spørre. en bruker vel ikke samme musklene i skulderen til dytting og draing?"

Jeg forstår prinsippet ditt, feks er biceps kun en "dra muskel". Dog tar vi skulderpress, er dette en øvelse som innebærer stor aktivitet i skulder og nakke. Nakke som en skulle tro da var en "dra-muskel" er svært sentral i denne øvelsen. Både som en støtte muskel og for å heve skulderen. Dette kan være jeg er på ville baner, men prøv å simuler denne øvelsen selv.......nakken er svært sentral i denne press-øvelsen.

Dette er vel selve hovedproblemet i splitten min, hva gjør jeg med nakke og bakside-skuldre. Må nevne at dette alltid har vært problem området mitt, med lik null synlig fremgang. Mang en hardnakket bygger har frarådet meg å trene nakke-skuldre alene. Da dette er muskler som ofte blir overtrent pga at de er med og jobber sammen med bryst\rygg.....

Ble medlem
    06-2003
    Om du skal gjøre det så jævelig komplisert så er det jo klart du ikke får noen fremgang. Men om du trener "dyttere" på mandag og "dragere" på fredag, så vil da disse støttemusklene være restituert.

Eller så kan du trene en hst-variasjon, der du trener igjennom hele kroppen tre ganger i løpet av uken. Da skal vel hele kroppen i prinsippet være restituert?

Ble medlem
    08-2003
    Alder
    32
    Etter mange innspill begynner en ny splitt å se dagens lys............

Mandag: bryst/framside skuldre
    Tirsdag: rygg

Torsdag: bein
    Fredag: baksideskuldre/nakke/armer

Hmm, hva synes dere?

que?! timothy sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    30
    Den splitten har jeg kjørt før...ikke dumt det

Regler for innlegg