Er det galt å trene en muskelgruppe man er støl i? /har treningsverk i?
Er det galt å trene en muskelgruppe man er støl i? /har treningsverk i?
Ny forskning angående hvordan en kan bli kvitt stølhet:
- http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/10/488464.html
It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
- Mike Mentzer
http://www.mikementzer.com
http://www.i-a-r-t.com
Har drukket kaffe flere ganger etter trening, kan ikke si at det har motvirket stølhet. Heller det at jeg må drikke mer væske, siden kaffe virker dehydrerende.
Jeg tror ikke jeg er den eneste som tar treningsverk som tegn på at musklene ønsker noe mer restitusjon. Noen—men ikke alle—påstår at to dager med trningsverk skal etterfølges av to dager uten trening av de aktuelle musklene. Dette er Trim.no-filosofien. Jeg følger en lightversjon av denne.
Skulle gjerne hatt en klone av meg selv, til «forskningsbruk» …
You ran a marathon? That's cute …
jeg mener å ha lest noe om dette på vg/dagbladet for en god stund siden. noen forskere hadde konkludert med at å trene når man er støl har ingen negative sider. det skal legges til at man skal alikavell ha rundt en 72 timer hvile på muskelen om den er blitt kjørt hardt i en økt. mange opplever å være støl i 5+ dager etter å ha trent en muskelgruppe, spesielt om man har vært borte fra trening noen uker. er man dette vil jeg påstå at det er safe å trene muskelen på ny etter 72 timer selv om man fortsatt er støl. dette er da kun en påstand fra min side, jeg kan heller ikke referere til det jeg leste på vg\dagbladet om dette så du får bare tro meg![]()
Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:
takk for mange svar![]()
jeg har ikke trent på en del uker, så det ble litt tungt den første økta. skal prøve å drikke litt kaffe i blandtogså får jeg se hvordan det går neste økt
![]()
Stort sett alle bodybuildere frem til 60-tallet kjørte fullkroppsprogrammer minst 3 ganger i uken. Som regel fikk de ikke mer enn 48 timer hvile mellom hver økt.
Dette er jo 'anecdotal', men likevel verdt å ta med i betraktningen.
Men hvordan var deres situasjon vedrørende treningsverk mellom treningene?
Har sett en del treningsvideoer av disse proffene. Mange sier at de aldri har treningsverk. Noe som jeg syns høres rart ut.
Sist endret av MrMuscle; 11-01-07 kl 14:49
De har kanskje brukt motstand på et nivå som sørger for at de ikke får treningsverk. Trent på overskuddet, som man leser om på trim.no.
Jeg blir aldri støl, eneste gangene jeg blir støl er hvis jeg har gått treningsfri i 4 uker+ for så å starte på hardt igjen. Men, det er jo bare deilig å trene når man har treningsverk og støl som faen.. skikkelig tortur! Beste feelingen ever! orgasmiskt!
Norkost iz da shiznit foe shizzle mah nizzle!
jiiz... trene på overskuddet... skal man bli skikkelig stor må man no virkelig tyne seg hardt... trim.no er info for hobbymosjonister som går turer for å få god samvittighet til all sjokoladen de skal spise når de kommer hjem igjen...
mrm... eg vil tro at de har muskelverk og er støle... men har vel bare noe med image og en 'røffhet' til har lyst å vise...
Pissa og legga seg
jeg er også sjeldent støl, kommer til å bli støl i morra og overimorra da jeg kjørte knebøy i dag å det er 1 måned sia sist men ellers ikke så veldig..
men de gangene jeg er støl pleier jeg å vente til jeg ikke er det lenger før jeg trener muskelgruppen.. enkelt og greit fordi jeg mener det blir som å riva skurva av et sår som ikke er skikkelig grodd sammen.. og de fleste vet jo at det da bare tar lenger tid før såret gror, eventuelt får du et stygt arr.
Tja. Om stølhet var nødvendig for muskelvekst, ville noen muskelgrupper vokst mye mer enn andre. Sammenlign biceps og triceps, for eksempel. De fleste får relativt lett treningsverk i triceps. I biceps, derimot, er det en sjeldenhet. Likevel vokser begge muskelgruppene.
Bicepsen min vokser aldri, men den blir sterkere.. og da kun når jeg har treningsverk.
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/
off topic men fordi:
kjøre ikke du en 3 split bryst/tri, rygg /bi , bein/skuldre?
å du er jo opptat av styrke økning og kansje ikke så mye volum.
men jeg lurer får du noe særlig økning i volum også?
jeg trene ikke no særlig biceps og triceps uten om rygg og bryst men har ikke merket noe negativt med det, tru de får nok juling..
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
Det optimale er kanskje å balansere på grensen til treningsverk?
Altså, nå spekulerer jeg bare. Derfor spørsmålstegn i mitt forrige innlegg.
Jeg tenker da på musklenes mulighet til å få restituert ordentlig fra økt til økt. Treningsverket kommer jo av at de små sårene som har oppstått i musklene under trening er blitt såpass store at de tenger noe ekstra hvile. Altså, jo mer teningsverk, jo større sår. Eller er jeg helt på jordet? Jeg ser selvsagt ikke bort fra det …![]()
Sist endret av tombody; 13-01-07 kl 16:26 Begrunnelse: Uff, disse skrivefeilene …
Hvor mye treningsverk en får er vel genetisk eller noe slikt? Hvis en måtte ha treningsverk for å få fremgang så hadde jeg vært 76 kg ikke 106 kg...
Mye treningsverk= dårlige gener?? ( synser litt)
Jeg har treningsverk som regel når jeg jeg gjør noe nytt eller tyner meg skikkelig.
NORKOST
Hann var sær á leikvøllum
Imillum manna herjar
Rívur upp eikikelvi stór
Hann lemjir summar til heljar
Det er treningsbelastningen som avgjør mengden treningsverk. Dette er ingen kontroversiell påstand. coffee
Delayed onset muscle soreness
Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS) is the pain or discomfort often felt 24 to 72 hours after exercising and subsides generally within 2 to 3 days. Once thought to be caused by lactic acid buildup, a more recent theory is that it is caused by tiny tears in the muscle fibres caused by eccentric contraction, or unaccustomed training levels. Since lactic acid disperses fairly rapidly, it could not explain pain experienced days after exercise.[1]
Although the precise cause is still unknown, the type of muscle contraction seems to be a key factor in the development of DOMS. Exercises that involve many eccentric contractions, such as downhill running, will result in the most severe DOMS. This has been shown to be the result of more muscle cell damage than is seen with typical concentric contractions, in which a muscle successfully shortens during contraction against a load.[2]
Some research[3] claims that DOMS is not caused by the pain from damaged muscle cells, but from the reinforcement process. The muscle responds to training by reinforcing itself up to and above its previous strength by adding new sarcomeres—the segments in the muscle fibrils. This reinforcement process causes the cells to swell and put pressure on nerves and arteries, causing DOMS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed...uscle_soreness