Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Støtte for skulder

Sid
    Sid er ikke aktiv
    Rødvinsflekken Sid sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26

Støtte for skulder

Lurer på om noen har erfaring med støtte for skulderen, noe lignende en støttebandasje for å stabilisere skulderleddet. Sliter med et meget ustabilt skulderledd som ikke kommer til å bli bedre grunnet skade.

Lurer på hvilken type dere har brukt og om det i det hele tatt har noe for seg?

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Du sier det ikke vil bli bedre. Kan du ikke trene musklene rundt slik at de stabiliserer leddet mer?

Jeg prøver å se for meg en skulder surret opp mena man trene, det må jo være veldig hemmende. Kanskje det går ann å teipe den opp? Jeg har ikke noe erfaring med det, men kanskje det er en løsning?

Sid
    Sid er ikke aktiv
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Det blir laget spesial støttebandasje til skulder. Det skal stabilisere selve kapselen i skulderleddet, det er nettopp den jeg sliter med.

Og joda, jeg blir stadig sterkere i skulderleddet, men slår det opp med jevne mellomrom. Det som er så ufattelig irriterende er at det er så masse øvelser jeg ikke kan ta skikkelig i på. Dette omfatter for eksempel alle pressøvelser. Slår det også ofte opp i blokk på volleyball. Det utgjør ikke noe forferdelig stort problem for meg, siden jeg ikke får vondt når jeg slår det opp igjen. Er allikevel en sjangs for at det virkelig går galt en dag.

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Våre svenske venner i Rehband har noen standard alternativer:
    http://www.rehband.com/img/sport/7026_S.jpg - fås i Active, Medical og Sport. Tror forskjellen stort sett går på tykkelsen på støtten.
    Jeg har ikke prøvd de så jeg kan ikke si noe om hvordan de fungerer i praksis.

Registered User
    Ble medlem
    07-2006
    har aldri sett/hørt noe om den rehband greia.

jeg teiper ofte opp pasienter med ustabile skuldre, og det med god effekt, men det er jo ikke noe langvarig løsning det heller. Funker sikkert bra ift volleyballen, men jeg har mer tro på å trene opp stabilitet i skuldra. Skulderskader er normalt svært opptrenbare, men volleyball er jo svært krevende for ei dårlig skulder .

hvilken type skade snakker vi om? har skulderen vært ut av ledd? Måtte den reponeres eller falt den på plass selv? Vanligvis sier man at etter 3dje gangs dislokering er det indikasjon for kirurgisk inngrep.

Når du sliter med slike ting er det sikkert lurt å ta det litt pent med å presse skuldra i ytterstilling under f.eks benkpress/ flies og andre øvelser der du merker at skuldra er ustabil. Jeg hadde nok ville anbefalt å kutte skulderhev framover og hev til siden, pec dec og flies til skuldra er blitt sterkere, da disse øvelsene bidrar i negativ retning ift skulderstabilitet.

Sid
    Sid er ikke aktiv
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Takk for gode svar og linker

Når det gjelder omfanget av skaden, så har legen min anbefalt inngrep og jeg er nå videresendt til ekspert. Dette er imidlertid ikke før i september. Jeg vet heller ikke om jeg er interessert i et inngrep, spesielt siden det er hipp som happ om det faktisk kommer til å hjelpe. Her er brevet jeg fikk fra MR-en:

"Det er en ruptur i hele bakre lubrum, det er et tynt væskesjikt mellom labrum og cavitas. øvre og fremre labrum virker intakt. Intakt rotarcuff, god muskelfylde. Upåfallende AC-ledd, type 1 acromion. Proximalt i humerusdiafysen er en 4 x 1,5 cm stor cyste som virker benign, cortex virker uaffisert.
    R: STERK MISTANKE OM RUPTUR I BAKRE LUBRUM. BENIGNT UTSEENDE CYSTE PROXIMALT I HUMERUSSKAFTET."

Jeg har slitt med denne skulderen i 3-4 år, og selv om jeg blir sterkere, så vil neppe problemet med stabiliteten og den stadige frykten for å slå den opp igjen. Skulderen kan dislokeres når jeg "vil" og faller tilbake selv. Ettersom jeg har hatt problemet lenge vet jeg at det er visse øvelser jeg ikke kan utøve, pga stillingen skulderen blir satt i under utførelsen. Jeg har imidlertid lødt problemet med relativt høyt repantall på pressøvelser, og hvis jeg skal løfte virkelig tungt bruker jeg sakte kontrollerte repper. Det er klart at skaden hemmer meg i alle pressøvelser, og jeg kan ikke ta meg _helt_ ut.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.