Er der noen som vet om et alternativ til strake markløft? sliter veldig med teknikk der...
Er der noen som vet om et alternativ til strake markløft? sliter veldig med teknikk der...
Rumenske markløft er en god erstatning, men er jo mye av det samme teknikkmessig .. Lær deg teknikken![]()
Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.
Kan noen gi en god innføring i teknikken? Jeg tror jeg gjør noe feil, siden det tar så mye på korsryggen.
Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.
Den "oppskriften" sier meg egentlig ikke så mye. Og skal ikke stanga settes ned i bakken etter hver rep, som i vanlig mark?
Jeg må også stå på en kasse for å kjenne noe i hamstrings, siden jeg er for fleksibel den veien. Det er jo greit nok, men jeg må kjøre det ekstremt sakte for å få kontakt - ender bare opp med å bli sliten i korsryggen. Synes det ser slik ut på han i linken også, uten at jeg skal si at det er slik for andre enn meg.
stangen skal vell ikke i golvet etter hver rep??
tror dette er en mistforståelse som har oppsått fordi mange av de "supersterke mennene" har så store vektskiver på stanga at den kommer i bakken mellom hver rep.. med mindre du har så mye vekter på så skal du vel fullføre hver serie uten "pause"
Det er jo gjerne en grunn til at det heter markløft. Man løfter fra marken, bakken, jorden. Så en kar på trening i dag som kjørte "markløft", vekten ble vel senket 20 cm under hver rep, han var tydeligvis også redd for å slippe stanga ned i gulvet. Kanskje han aldri ville fått den opp igjen?![]()
Ja, nettopp. Ser mange instruksjonsvideoer som viser strakmark uten å sette stanga i gulvet.
Man kjenner nok en øvelse først og fremst i den delen av kroppen som er det svakeste leddet.
I tillegg er det vel slik at fitnessfolket ønsker konstant spenn i musklene under en serie (setter ikke stangen ned på bakken), mens de som prioriterer styrke tar en marginal pause mellom hver repetisjon i en serie (setter stangen i fra seg på bakken).
Joda. For min del gjelder ikke det i markløft, men det blir jo slik likevel når jeg skal trene strakmark mens jeg fortsatt er støl i ryggen etter vanlig mark. Ser for meg at jeg muligens kan stive at nedre del rygg/hofter mer enn jeg gjør - skal prøve meg frem.
Hm. Jeg ser for meg at det er lett å skade seg om man skal prøve å holde dette konstante spennet i denne øvelsen?I tillegg er det vel slik at fitnessfolket ønsker konstant spenn i musklene under en serie (setter ikke stangen ned på bakken), mens de som prioriterer styrke tar en marginal pause mellom hver repetisjon i en serie (setter stangen i fra seg på bakken).
Får du problemer med ryggen på strake markløft så ville jeg satt en liten knekk i knærne og passet på at du stikker rumpen godt ut bak. Skyv brystet frem slik at ryggen blir holdt strak. Leser at noen sier de er for myk til å klare dette uten å stå på kasse. Er man veldig kort og bruker store plater så kan det sikkert skje. Men da er det bare å bruke de platene som har litt mindre omkrets.
har et lite spørsmål angående teknikk på Good Mornings, når du er i vinkel skal kneet forsatt være bøyd da eller skal det strekkes ut. tenkte det burde være bøyd, men det er vanskelig få til, så her: http://www.coopersguns.com/videos/ex.../good-morning/ at han "strekker" ut kneene når han er bøyd..
Har ikke påstått at det er det, jeg stilte et spørsmål. Det er tydeligvis jeg som har hatt feil teknikk i strakmark, og da ble det slik.
Det heter deadlift, ikke bouncelift. Så det er ikke uhørt at man avspenner kroppen mellom hver rep. Jeg har alltid kjørt med konstant spenn selv, men begynte med å ligge stangen død mellom hver rep i fjor. Det er veldig mye tyngre og krevende, men fungerer veldig bra.

Hvorfor ikke bare kjøre vanlige markløft? Er forskjellen så stor egentlig?
Teknikkmessig har jeg aldri vært komfortabel med strake markløft med tunge vekter.
Føler dog at rumenske markløft er et ok kompromiss, men personlig greier jeg meg med vanlige markløft.
Ok?
Ok.![]()
Hvis du kjører tungt med knebøy, du kjører roing med stang, og tunge markløft, og i tillegg til det strake markløft, og muligens trener ryggen ved siden av det er det rett og slett mulig at det blir litt for mye for ryggen din?
Da kan du heller finne andre øvelser enn strake mark for å treffe bakside lår, som f.eks. glute ham raises. Disse er ekstremt tunge å få til![]()