når jeg trener strake markløft er jeg litt usikker på om jeg skal gå så dypt at jeg er nedi gulvet med vektskivene eller skal jeg stoppe når stanga er rett under kneet?
når jeg trener strake markløft er jeg litt usikker på om jeg skal gå så dypt at jeg er nedi gulvet med vektskivene eller skal jeg stoppe når stanga er rett under kneet?
jo mer bevegelse, jo .... bedre?!
Om du virkelig skal få strekk på hamstrings og "glutene" må du dypt ned, MEN det hele avhenger av bevegeligheten din.
Du skal ikke la bevegelsesbanen gå utover ryggen din.
Mao; om du er kort i benmusklaturen på baksiden kommer du neppe til å klare å så dypt ned, uten at det medfører at du krummer (kors-)ryggen. Dette vil igjen utøve en stor belastning på leddhvirvler og tilhørende strukturer. Ikke bra!
Om du ikke har speil å sjekke deg i: få noen andre til å si ifra hvor langt ned du kan gå før du starter å krumme ryggen!
...så får du heller strekke litt ut, og øke bevegeligheten, og slik til slutt få maks ut av denne øvelsen!
Illustrert:
http://www.exrx.net/WeightExercises/...gDeadlift.html
Sist endret av Tessa; 07-03-04 kl 07:28
Når det gjelder strake mark er forskjellig hvor dypt folk går. Noen står på halvmeterhøye bokser å kjører superdype, mens andre derimot går kunn ned til knehøyde.Opprinnelig skrevet av bjarnebanan
Etter min mening skal strake mark kjøres tungt som f... og man kan dermed ikke gå alt for dypt. En god standard vil være å gå ned til midt på leggen. Man trenger heller ikke ha beina helt strake, men en liten knekk i kneleddet vil være gunstig for å unngå skader.
"All right, they're on our left, they're on our right, they're in front of us, they're behind us.... they can't get away this time" Lewis B. "Chesty" Puller.
Som Tessa sier, så dypt du kan, uten at korsryggen blir buet.
takker for bra forklaringer!