Er det viktig å strekke ut etter treninga? Hva gjør dere?
Er det viktig å strekke ut etter treninga? Hva gjør dere?
Pump It Uuuup!
Jeg anser det viktig å strekke ut etter trening,ikke kun for å unngå skader,men det er bevist at det øker veksten.Ved å strekke ut øker du blodtilførselen i muskelaturen,noe som har bla hjulpet meg med å komme meg raskere etter skader i muskelaturen.
Sikkert noen klokere hoder enn meg her som kan forklare det fysiologiske bedre.
Jeg pleier også å strekke ut mellom oppvarmings og arbeidssett.
Opprinnelig skrevet av BigBoi
Som jeg har lært- burde man ikke strekke ut rett etter styrketrening-
Når man trener styrke- ødelegger man jo muskelen- og det "repareres" under hvile og bygges opp osv....
Strekker du ut rett etter tøyer du egentlig på en "ødelagt "muskel, og større fare for skade...
Jeg strekker heller ut senere, går litt for å bli varm og tøyer rolig ut.... Det er veldig viktig å tøye- men jeg ville ikke gjort det rett etter trening... Men det er min oppfatning da...
strekker litt under hvert set..men det er bare fordi jeg liker den følelsen...men det gir ingen nytte med tanke på muskelens beste.
Det du burde gjøre er å tøye dagen etter du har trent.. varm opp ved jogging f.ex. så tøyer du! Viktig å holde en tøy lenge..minst et min. holder du for kort vil du bare tøye muskelfacian (hinne som ligger rundt muskulaturen, og ikke selve muskelen!
hilsen massør.
PS. Det er mange forskjellige meninger innenfor tøying..så mitt råd er bare lytt til kroppen og gjør det som fungerer for deg og din kropp.
Vi har hatt en god del diskusjoner om dette før. Kan ta det i grovt trekk.
Uttøying:
Man kan tøye de musklene man har trent etter trening, men da skal man ikke holde mer en 20 sekunder, da unngår man å forlenge restitusjonstiden. Denne typen vil bare opprettholde muskelens bevegelse over et ledd, ikke forbedre den.
Stretching:
Dette er metoden man bruker når man vil forlenge muskelens bevegelsesbane, dvs "bli mykere". Man gjør som regel IKKE dette etter å ha trent den samme muskelen, da det vil forlenge resitusjonstiden. Her holder man tøyingene lengre en 20 sekunder, og bruker diverse tøyemetoder for å oppnå bedre fleksibilitet. Programmer som DC utnytter dette ved å kjøre stretching rett etter et jobbende sett for å få økt muskelvekst.
Opprinnelig skrevet av Jente81
Agreed![]()
Her sier noen at man ikke skal drive stretching etter styrketrening fordi man tøyer på en "ødelagt" muskel og dette vil forlenge restitusjonstiden. Jeg henger ikke med her.
Hvorfor driver man styrketrening? For å bryte ned muskulaturen slik at den skal bygge seg opp igjen større og sterkere, ikke sant. Så hvorfor ikke tøye etter styrketrening? Når man er overtrent er det ikke musklene man sliter med, men heller nervesystemet.
Når man tøyer, reduserer man blodtilførselen til området. Det siste jeg hørte var at det ikke er bevist at stretching øker glodgjennomstrømningen i en muskel på sikt, men det betyr ikke at det ikke er mulig.
Når man driver stretching er det bindevevet man tøyer, ikke muskelen selv. Muskelen kan tøyes til 150% av hviletonus, så det er som regel ikke muskelen i seg selv som er problemet ved dårlig bevegelighet.
Jeg har heller ikke lest noen undersøkelser på at stretching øker muskeltverrsnitt eller styrke(Sarkomerer i parallell). Derimot har det vist seg at stretching kan øke hurtighet(Sarkomerer i serie).
Jeg er ingen ekspert, men vil anbefale å tøye under/etter styrketrening, ettersom dette kan forsterke effekten av treningen. Hold hver tøyning i 20-60 sek, 3-6 sett.
Noen ytterst få individer trener så hard styrketrening at de ligger oppimot skadeterskel. I disse tilfellene er det ikke lurt å stretche etter styrkeøktene. De aller aller fleste her på forumet trener ikke så hardt.
Opprinnelig skrevet av fowler
![]()
Sa det bare var min oppfatning og det Jeg har lært....![]()
Det er så mange meninger så hvilken fasit man bør følge??
Godt Nyttår Da!!![]()
Jeg velger iallefall å strekke ut etterpå og mellom setta.
Følte du at jeg kjefta på deg?Opprinnelig skrevet av Jente81
Det man bør gjøre er å lese undersøkelser, og aldri ta for god fisk det du blir fortalt på gymmet uten å sjekke selv.
Godt nyttår til deg også![]()
Jeg strekker ut 3-4 ganger om dagen. En av de er etter trening.
- Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -
Her er noen meninger/info
http://www.trim.no/artikkel.php?id=208
Hard tøying vil forlenge restitusjonstiden, derfor
ikke tøying etter STYRKETRENING værtfall.
Lett strekk i musklene mellom sett for
å åpne opp musklene for blodgjennomstrømming
er vel noe annet.....