Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: stryke + kardio = effekt?

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

stryke + kardio = effekt?

http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/...ridende-effek/

styrketrening og kardio i en og samme økt påstås å ha en motstridende effekt, slik at en ikke oppnår muskelvekst/styrkeøkning.

Jeg trener nesten aldri kun styrke uten innslag av kardio.
    Etter en benøkt utfører jeg alltis minst 30 min på spinningsykkel med styrketråkk. Dette pga teorien om "styrkeoverføring", altså å få musklene til å utnytter styrken på den måten det krever på sykkel. Holder pulsen under 85% (da "min" klubb lever i troen om at dersom en ikke har høyere puls enn dette hemmer det ikke muskelarbeidet like hardt..)

Hva mener du? Hvordan opplever du kombinasjonen av disse treningsformene?

og - bør en syklist kutte ut å trene styrketråkk etter en benøkt??
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Kardio og kondisjonstrening er ikke det samme. Så greit å få slått fast hva slags puls man brukte på disse undersøkelsene.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Om du trener styrke en gang i uka og sykkel en annen gang i uka vil du oppnå "styrkeoverføring". Det er ikke som om at dette må skje moment hvis ikke, vil ikke den akkumulerte styrken være overførbar.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Trener styrke tre ganger i uken. i sommer inkl tre økter på 60-70% puls på 30 min. I denne perioden ble jeg bare enda sterkere, ironisk nok med tanke på teoriene om at slikt arbeid skal kunne ødelegge eller sinke gains i styrke og masse.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Blant de få løperne som trener litt tyngre styrketrening, og som jeg kjenner til, blir ofte de hardeste intervalløktene tatt på samme dag som styrkeøktene, men i to separate økter, og styrke først. Men, tja …

Litt annet jeg kom over. Det uthevede periodiseringsavsnittet er vel her det sentrale. Så det kan kanskje være interessant å sjekke ut mr. Bompa. Resten er nok gammelt nytt.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Leif Inge Tjelta
    Hvordan bør utholdenhetsutøvere trene styrke?

[…]

I forbindelse med styrketrening med stor ytre belastning er en av treningseffektene at muskeltverrsnittet øker. Dette gjelder i spesielt i forbindelse med styrketrening med stor ytre belastning hvor det gjennomføres fra 6-15 repetisjoner av hver øvelse. Svake utøvere og i idretter som roing og padling kan dette være god trening, men for de fleste vil denne formen for styrketrening føre til redusert aerob utholdenhet og prestasjonsevne. For å øke styrken uten å øke muskeltverrsnittet anbefales det å bruk stor ytre belastning og med mindre enn 6 repetisjoner (Hoff et al., 1999).

For å få maksimalt utbytte av treningen må treningen periodiseres (Bompa, 1999). I typiske aerobe utholdenhetsidretter bør styrken utvikles i forberedelsesperioden, og vedlikeholdes i konkurranseperioden. Erfaringsmessig er utøvere flinke til å trene styrke i forberedelses- perioden, men nedprioriterer det for mye i konkurranseperioden. For å få en kontinuerlig utvikling over flere år vil vi anbefale at styrketreningen vedlikeholdes i konkurranseperioden. Som hovedregel kreves det kun en kort treningsøkt (< 30min) per uke med 1-2 serier per øvelse for å vedlikeholde styrken.

Forskere mener at maksimal styrketrening er en viktig forutsetning for å utvikle eksplosiv styrke (Poliquin, 1990). Utøvere som trener maksimalstyrke (1-5 repetisjoner) i eksempelvis langrenn kan vedlikeholde maksimalstyrken i konkurranseperioden i form av eksplosiv styrketrening. Treningen gjennomføres med sterk reduksjon i ytre belastning, med få repetisjoner (<10), lange pauser (> 2min) og med maksimal hastighet i hver repetisjon. Denne treningsmetoden vil vedlikeholde maksimalstyrken, men har av erfaring også ført til at utøverne har følt at treningen har gitt dem følelsen av økt hurtighet (snert i fraskyvet).
    Kort oppsummert gjelder følgende retningslinjer ved styrketrening i utholdenhetsidretter:

• Planlegg og gjennomfør styrketrening på bakgrunn av idrettens arbeidskrav og utøverens kapasitet og forutsetninger
    o Valg av styrketreningsmetode (maksimal, eksplosiv, muskulær utholdenhet)
    o Valg av styrketreningsøvelser (spesifikke øvelser)

• Gjennomfør spesifikk lokal muskulær utholdenhetstrening en til to ganger per uke
    • Tren stabiliseringsmuskulaturen i buk- og rygg minst en til to ganger per uke
    • Periodiser styrketreningen i en årssyklus
    o Utvikl styrken i foreberedelsesperioden
    o Vedlikehold styrken i konkurranseperioden

Husk at den aerobe kapasiteten er den viktigste prestasjonsbestemmende faktoren i typiske aerobe utholdenhetsidretter. Styrketrening må gjennomføres, men unngå overdrivelse av denne treningsformen. Utholdenhetsutøvere på internasjonalt nivå bruker ca.5 til 15% av treningstiden i en årssyklus på styrketrening (Aasen et al., 2005). Kilde i .pdf-format.
    Leif Inge Tjelta har også skrevet en bok om dette, som nok svarer mer konkret på hvordan treningen bør legges opp. Antar den kan skaffes på et bibliotek nær deg.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.