Spiser mus på deff også, jeg ... *hirr*
For øvrig er det vel ikke akkurat noen bombe at styrketrening forbrenner kalorier, ei heller at økt muskelmasse øker forbrenningen. Så genialt det hadde vært hvis mediene for én gangs skyld bare konstaterte at kaloriunderskudd = vekttap, kalorioverskud = vektøkning ...
Har mediene et eller annet merkelig behov for å vente noen år før de publiserer "nyheter" når det gjelder trening, kosthold og helse?
Det er desverre mye mer komplisert enn dette. Eller rettere sagt, kroppen har i mange tilfeller en utrolig evne til å utøve hormonelle effekter på seg selv, som tilsynelatende trosser thermodynamikkens lover. I realiteten er det som skjer en sulting av enkelte deler av organismen, mens andre deler får store mengder næring. Et eksempel på dette er en lidelse som kalles progressiv lipodystrofi, der man mister alt fett på deler av kroppen, samtidig som man blir ekstremt overvektig på andre områder. Overvektige mennesker har muligens hormonelle forstyrrelser som utøver lignende effekter. Det er ting som tyder på at folk trener fordi de er slanke, ikke omvendt.
Hadde ikke det vært en bombe? Om overvekt i mange tilfeller faktisk ikke skyldes fråtseri og latskap? Da måtte vi nesten hoppet av vår høye hest.
Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound
-This is my purple wand and hairy sack of magic!
Hehe. Det virker slik
Men disse forskerne "skrudde av" TypeII fibre, som er metabolsk svært aktivt vev, og musene ble feite. Det samme bør vel egentlig skje om man "skrur av" TypeI fibrene. Om jeg kun bruker halve kroppen min, vil jeg forbrenne mindre kcal.
Jeg er helt for styrketrening, og har visst lenge at det er overlegent utholdenhetstrening, også med tanke på fettforbrenning. Synes bare denne studien var designet litt merkelig. De burde da også gjort det samme med TypeI fibrene.
Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound
-This is my purple wand and hairy sack of magic!