Skulle gjerne hatt et bra styrkeprogram for hele kroppen og for 3 ganger i uka....
Finnes dette?
Det må også være et program jeg kan utføre hjemme med minimalt av apparater!![]()
Skulle gjerne hatt et bra styrkeprogram for hele kroppen og for 3 ganger i uka....
Finnes dette?
Det må også være et program jeg kan utføre hjemme med minimalt av apparater!![]()
Det finnes.
You ran a marathon? That's cute …
Ser for meg et program med Kettlebells og eller hantler. Sandsekk er også bra. Den kan du bruke til mer enn å slå på. Den kan også løftes, kastes og løpes med. Spensthopp er også svært nyttig, og brukes blant annet i «Westside for skinny bastards-programmene». Knebøy på én fot er et suverent alternativ.
I dag måtte jeg avbryte treningen min lenge før jeg var ferdig, da det var vinterlukking på treningssenteret. Da satt jeg meg på sykkelen og satte kursen til en barneskole med klatrestativ. Jeg fikk simulert alle øvelsene i denne skolegården. Inkludert litt sykkelløfting. Ser man seg rundt, finnes det mange gode muligheter for å få trent veldig godt.
Stripie bidro veldig godt i en magetråd tidligere i uken, blant annet med videoklipp fra RossTraining.com. Der finner du flere artikler med videoklipp.
Her er en inspirasjonsvideo:
You ran a marathon? That's cute …
Tror jeg skal prøve meg på RYP, men det er en ting jeg lurer på:
Øvelse 10rm
Knebøy 50
Dips 10
Roing, bredt 35
Arnoldpress 14
Uke 1 - 15 reps
Øvelse Sett Mandag Onsdag Fredag
Oppvarming - 3-5min 3-5min 3-5min
Knebøy 2 35 38 40
Dips 2 7 8 8
Roing, bredt 2 25 26 28
Arnoldpress 2 10 11 11
Mage 2 15-25 reps 15-25 reps 4-6 reps
Forbrenning, aerob - 20 min 20 min 20 min
Jeg vet ikke hva rm er, og hva de rare tallene på programmet er? På mandag i uke 1 er et sånt tall Knebøy 35.
Fatter noen hva jeg mener og hva dette er?
Først så leser du denne:
https://www.tn.no/assets/media/RYPver2_1.pdf
Så leser du denne:
http://www.tn.no/artikler.aspx?id=217
Så tror jeg du skal ha all informasjon du trenger.
Huff.... Dette var ikke akkurat enkelt for en 14 åring...... Går det ikke ann å få forklart det lettere? :S
"rm" betyr - rep max
det vil si at 10rm betyr den vekten du klarer å løfte max 10 ganger.
Hvis du ser på side 14 i den første artikkelen så står det i 15 rep fasen, uke 1 mandag: Knebøy 2 sett M*0,65
Dvs. at du tar "M" (din 10rm) og ganger med 0,65.
La oss si at din 10rm er 100kg.
da blir det slik: 100kg*0,65 = 65kg
Resultat, mandag uke1 skal du ta 2 sett på 15 reps med 65kg.
Dette står også i artikkelen. Hvis du ikke orker lese alt så les fra side 12. der starter de med hvordan selve programmet er satt opp.
Jeg vil anbefale å ta deg tiden til å lese hele greia da det står mye fornuftig der.
Det står i heftet at det anbefales å begynne med grunnprogrammet.....Men det er noen øvelser jeg ikke kan gjøre der. Hva skal jeg gjøre da?
Skal jeg hoppe rett på Ekstrem Muskelvekst? På ekstrem muskelvekst kan jeg gjøre alle øvelsene untatt dips, men jeg kan jo ta dips mot benk eller er det andre øvelser som er gode som erstatning?
Jeg lurer også på hva dette betyr:
1s/5rep
Alle som hjelper meg vil bli hyllet!![]()
Ingen som kan hjelpe?
Ikke en gang MrMuscle?
Bytt øvelsen med en som ligner (dvs. går på de samme musklene). Hvilken er det du ikke kan gjøre?
nedtrekk og benkpress. tror jeg kommer til å satse på ekstrem muskelvekst. der er jeg mer kjent med øvelsene.
Du burde ikke skippe høyrep treninga, den er der fordi den vil hjelpe deg øke i den tunge perioden. Bytt nedtrekk med chins/pullups og Benkpress med en eller annen form for press øvelse, bruk hantler eller pushups med vekt, fremoverbøyd dips går også ann.
Gjøe ting enkelt mister. Du er 14. Du trenger ikke noe nøyaktig kalkulert treningsprogram for å trene styrke. Du kan trene hjemme som jeg tror du har tenkt til. Trener du
Push ups, for bryst
Stående en arms roing med strikk ( koster nesten ingen ting på g-sport) for rygg,
Push ups med beinene hevet, på en stol eller lignende, for bryst og fremside skulder
Ett beins knebøy eller bulgarsk utfall, for bein
Nordic hamstrings for bakside lår,rumpe.
Face pull med strikk , for øvre del av ryggen
Planke og sideplanke for magen
2-3 sett på alt og ta i så hardt så du kun har 1-2 repitisjoner igjen før du ikke orker mer. ett sted mellom 10-20 repitisjoner. Trener du det tre ganger i uken, og prøver å bli litt sterkere hver uke, har du sikkert ett godt forsprang på kameratene dine![]()
( søk på youtube, om du ikke kan øvelsene.)
Min treningsblogg: www.mintreningsblogg.wordpress.com
Min treningsblogg: www.mintreningsblogg.wordpress.com