Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Styrketrening\Muskelmasse

Medlem
    Ble medlem
    02-2003

Styrketrening\Muskelmasse

Hei. Jeg trener styrketrening annenhver dag, tar 100 kg i maksløft i benkpress, og er da interresert i om jeg bør trene repetisjoner med litt lavere kg (f.eks 60-70 kg fler antall gang), eller om jeg bør trene tyngre vekter (f.eks 80-90 kg 4-5 gang) for å "forstørre" muskelmassens volum OG å forbedre maksløftet mitt (bli sterkere)....

Videre lurer jeg på dette: Dersom en person har bygd opp en ganske stor muskelmasse, og er blitt ganske sterk, og har ikke trenet veldig mye på kondisjons trening, f.eks løping,sykling etc. Det jeg da lurer på, er at om man da begynner å løpe mye (uten å slutte å trene styrke)....Bryter løping og kondisjonstrening på noen måte ned på muskelmassen, altså om jeg slanker\forbrenner fett, slanker jeg også muskler ? ...

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg skrev dette i en annen post:

Et eksperiment som ble gjennomført i 1995 (Robinson) sammenliknet pauser på 0,5min, 1,5min of 3 min mellom serier med 10RM intensitet. Det viste seg at fremgangen i 1RM knebøy økte med økendel engde på pausene. 3 min var altså den mest effektive pausen av de tre, med tanke på utvikling av 1RM.

For optimal økning i maksimal styrke kan pausene antageligvis med fordel vare opp mot 5-6 min. under de treningsøktene der intensiteten er høy og svært høy 80-120% av 1RM.

Metabolskstress er kraftig stimulus til muskelvekst og økt lokal anareob utholdenhet, Har treningsprogrammet til hensikt å øke muskelmasse og lokal anaerob kapasitet kan korte pauser benyttes, gjerne < 1 minutt.

Pauser på 1-3 min kan benyttes av de aller fleste. I avanserte treningsprogrammer kan derimot pausetiden økes eller reduseres for å opnå optimal effekt i forhold til målsetningen.

Lett aktivitet - kontaksjoner, risting og korte (forsiktige) tøyninger av muskulaturen mellom seriene kan muligens påskynde gjenoppbygningen av ATP/CP-lagrene.

Muligheten for at du "forbrenner" muskler ved kondisjonstrening er realtivt liten. Men det kommer an på hvor mye du trener det, og hvor godt kostholdet ditt er. For vi må jo innse at langdistanse løpere er ikke akkurat store. Så mye løping er nok ikke gunstig for å opprettholde mye muskelmasse. Men så har vi et hjerte som vi må passe på å trene litt og, så kanskje det veier opp risikoen for reduksjon i størrelse?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2002
    Husk at skøyteløperene har enorme lår, til tross for ville mengder med kondisjonstrening
    Drep katten!

Medlem
    Ble medlem
    07-2002
    Du kan med fordel kjøre litt cardio. Det er ikke noe farlig for musklene dine i det hele tatt. Det er faktisk godt mulig at du tjener på det. Trener du riktig kan du øke kappilærnettet i beina, som gjør at du øker litt i volum, kvitter deg med avfallsstoffer under trening og får tilføyd næringsstoffer fortere(=større ytelse). Du kan til og med vokse på det fordi volumet av frie hormoner innen muskelen blir høyere(=mer vekst),
    pga økt kappilærnett, under spenning av muskelen.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.