-
Kliss nytt medlem
Styrketrening veksthemmende for 16åring?
Jeg er 17 om 5 mnd og driver mye med styrketrening, creatin og proteinpulver. Jeg er bare 167 og vil gjerne bli mye høyere. Min far begynte først å vokse skikkelig da han ble 15-16 og som 20åring var han 180. MEn jeg har fått greie på at styrketrening kan være veksthemmende. Bør jeg vente noen år, med min trening ( noe jeg ikke har lyst til, men må man så må man)?
-
Styrketrening "kan" være veksthemmende. Hvorvidt det virkelig er det er vanskelig å svare på. Det som ihvertfall er sikkert er at visst det skulle være veksthemmende, så hadde det vært pga tunge løft. SÅ visst du holder deg vekke fra å kjøre maksløft, og ligger mellom 8-15 repetisjoner på løftene dine, så tror jeg det skal gå bra.
-
Kliss nytt medlem
Hmm. Benkpress òg? Tar vanligvis 3,4, opptil 6 rep benk. Og på vanlige øvelser 6-8
-
Gjør som du selv vil.
Personlig ser jeg ingen vits å kjøre så lave reps de første 1-2årene med vektrening. Visst da ikke målet er muskelstyrke foran muskelvekst.
Men de fleste har sine egen syn på ting. Så man må jo bare gjøre det en selv tror er rett.
-
Medlem
Det som er sagt er at vekstplatene på de lange beina i kroppen kan bli komprimerte og dermed hemme videre vekst. Hold deg unna tunge vekter, spes på øvelser som setter press på beina og ryggsøylen din(mark, bøy, skulderpress etc). Kjør reps som er høyere enn det du kjører nå. Hadde jeg vært deg ville jeg kjørt rundt 10 og gjerne kjør hele kroppen det første året du trener. Du har så mye hormoner i topptrim i kroppen din at det er nesten samme hva du kjører slags reps i forhold til å bygge masse.
-
Kliss nytt medlem
Takk for tips. Min far var omtrent så høy som jeg er nå, mens som 20 åring var han 180! Vil jeg følge hans fotspor? Ser tydelig at jeg har vokst mindre siden jeg begynte på treningsenter, men det er jo berg og dalbane med slikt. Men går det an å teste hvor høy en vil bli, uten å reise til Oslo for å ta gentest, mener jeg? Har ikke greie på slikt...
-
Superior newbie
tror det er litt bra å være lav i høyde også, Lee Priest er en kraftplugg på bare litt over 160, han er jo j*vli bra. Veksten din øker sikkert etter en stund
-
Medlem
Du slutter ikke å vokse om du trener vekter, det er en gammel myte(du får heller ikke hår i hendene etter en runk)
Når du er 16-17 år og normalt utviklet vil kroppen din tåle vekt-trening. Det du skal vente med er tunge maxrep i basisøvelser, og gjøre som mrmuscle sier, trene litt flere reps en stund ennå. Jeg har trent opp mange styrkeløftere som fra de har vært 15-16 år, og de er høyere enn meg nå...
Lykke til, og tren hardt!
-
Motsatt, du utløser mere veksthormon når du trener, så naturligvis vil du vokse litt ekstra. Du finner artikler om det i haugevis vis du søker rundt om.
-
Medlem
Rock, min gode mann. Det har ikke noe å si om du skiller ut all verdens hormoner, når vekststedene på de lange beina ikke eksisterer... Bare hold deg unna maks løft (1-3 reps)på øvelser som setter press på lange bein...
-
Pump-A-Holic
det jeg ble fortalt, var at hvis du drev mye med tunge vekter, kunne du forsinke utviklingen av muskulaturen din... men ble aldri fortalt at de ble hemmet... men jeg trente da så smått når jeg begynte å vokse, og jeg vokste 19cm det året
-
Kliss nytt medlem
Har netopp kjøpt creatin, protein og superomega for kr 2600 ( har god økonomi
. MEn nå er jeg ikke sikker på om jeg vil begynne på hardtreninga enda. Har fått beskjed om å ligge på 20-25reps og å trene hele kroppen samme dag en stund for så å gå til to, så tredelt, og å øke vektene gradvis, for å komme ned på 10 reps om et års tid. Pulveret står seg vel ett år eller to? Ingen som vil tippe på hvor høy jeg bør bli? Trenger oppmuntring. ER stadig minstemann i gjengen med 20cm margin.
-
mass soldier, hysj, jeg prøver å få han inspirert her, han må ikke bli forsiktig med vektene fordi han tror det er vekst hemmende, hehe.
Men med den loggiken så er det skjelettet som fungerer som dempende for harde støt, vi blir ikke kortere av å hoppe osv.
-
Ole, det er ikke så nøye, jeg started med 3reps på hver øvelse når jeg var 16, funket fint, føler meg sterk for alderen nå.
-
Medlem
Rock...
Nå blir det litt disk her, men det er bare sunt for hjertet. Skjellettet tar faktisk i mot for støt til en viss grad. Tingen er at Beina er litt mykere i vekstperioden(på vekstplatene). etterhvert som du vokser blir de lange beina fastere på vekstplatene... Dessuten siden vi to tydeligvis har forskjellige meninger angående dette som så mange andre og gutten tydeligvis er misfornøyd med sin vekst så langt, hvorfor i helvete skal han da ta sjansen?
-
Kliss nytt medlem
hvis du er redd for å ikke vokse, så kjør flere repitisjoner med mindre kilo...
men når man er 16, så er man VANLIGVIS utvokst normalt..
jeg er 16, og bare 1.68 - 69 kjører få reps, og tunge kilo...
jeg personlig syns det er drit tøft når man er "liten" og svær...
men gjør det du føler for... det er det beste
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere innleggene dine
-
Forumregler
SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.