Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Sumo knebøy

DNG
    DNG er ikke aktiv
    Medlem DNG sin avatar
    Ble medlem
    07-2004

Sumo knebøy

Tar denne mer på harmstrings enn quadriceps? Tenkte og bruke den som en harmstrings øvelse på DC'n min.
    Hadde sommerformen 2006 - Går for sommerformen 2007

Medlem Alexk sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av DNG
    Tar denne mer på harmstrings enn quadriceps? Tenkte og bruke den som en harmstrings øvelse på DC'n min.
    hørt om sumo deadlift.. men ikke knebøy? må jo bli et helvete og løfte med så breit grep.

DNG
    DNG er ikke aktiv
    Medlem DNG sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Ja, men er liksom føttene som blir stående litt lengre ifra hverandre. Har sett noen har det med i programmene sine.
    Hadde sommerformen 2006 - Går for sommerformen 2007

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Er en hamstringøvelse, ja.

Silver Member HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Jeg har den med som quadricepsøvelse, selv om den også tar bra på hamstrings, samt adduktorer (innside lår).

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Knebøy tar vel omtrentlig ingenting/minimalt på hamstrings, siden hamstrings er en ren antagonist ovenfor quadriceps slik som biceps er ovenfor triceps.
    Nå utføres vel sumoknebøy en del annerledes, så hamstrings blir muligens belastet ettersom hvor mye du forandrer på teknikken utifra vanlig knebøy.
    Men nå vet jeg ikke hvordan enkelte her utfører sumobøy.
    Jeg hører så mange si at hamstrings involveres en god del i knebøy, men dette er ikke fakta.
    Quadriceps fungerer jo konsentrisk i fasen opp, hvorav kontraksjon av hamstrings bare vil føre til svekket styrke i bevegelsen (du ville forsøke bøye foten/kneleddet mens du strekker den ut enkelt forklart), siden den utfører den motsatte kontraksjonstypen av kneleddet som quadriceps. Kanskje den fungerer mer i den eksentriske fasen (der quadriceps "bremser" når du går ned ved kontraksjon) hvis du bestemmer deg for å kjappe deg med å komme deg ned/arbeider mot kontraksjonen i quadriceps med hamstringen, men hvorfor skulle det være ønskelig?

Musklene som utfører merkverdig arbeid ved utførelse av knebøy er quadriceps femoris, gluteus maximus, samt adduktorer (hvilke avhenger av type bøy, om du tar i bruk vanlig eller sumo), IKKE biceps femoris/hamstrings.
    Jeg er sponset av Norkost

GridIron Barbell

Medlem Alexk sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    26
    Er helt klart det at knebøy tar minimalt på hamstringen, kjenner en del vektløftere som kjører bøy,rykk,støtt og drag 24\7 og har massive quads men minimale hams

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Alexk
    Er helt klart det at knebøy tar minimalt på hamstringen, kjenner en del vektløftere som kjører bøy,rykk,støtt og drag 24\7 og har massive quads men minimale hams
    Nå snakker vi om sumo-bøy da..

Ellers blir jo hamstrings (og glutes) med i bøy også forsåvidt, særlig om du kjører ass to the grass DC-stil på dem.

Er godt mulig at sumobøy er en quad-øvelse for the average Joe, men DOMS'en min i hams/glutes er sjuk etter sumobøy uansett, så jeg velger å se på det som en ham-øvelse. Likevel vil jeg aldri ta det med i DC-splitten, siden det helt klart vil ødelegge en del for quad-øvelsen etterpå.

Hva med sumo-presser i cybex-maskin og slikt da? Mener dere at det óg er en quad-øvelse?

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Foreign Kid
    Nå snakker vi om sumo-bøy da..

Ellers blir jo hamstrings (og glutes) med i bøy også forsåvidt, særlig om du kjører ass to the grass DC-stil på dem.

Er godt mulig at sumobøy er en quad-øvelse for the average Joe, men DOMS'en min i hams/glutes er sjuk etter sumobøy uansett, så jeg velger å se på det som en ham-øvelse. Likevel vil jeg aldri ta det med i DC-splitten, siden det helt klart vil ødelegge en del for quad-øvelsen etterpå.

Hva med sumo-presser i cybex-maskin og slikt da? Mener dere at det óg er en quad-øvelse?
    Tenk over at bevegelsen går på knefleksjon, og hvis du kjenner betydelig belastning i hamstrings tåler enten hamstringsen din veldig lite, hvis bare det å rent fungere som antagonist (som evt. kontraherer selv om den ikke skal) forårsaker merkbar mikrotrauma. Eller så gjør du øvelsen feil. Eks. du kontraherer hamstrings som forårsaker dårlig belastning på quads i forhold til hvordan det egentlig skal belastes, altså hvis du vil belaste de gjeldende musklene maksimalt.
    Det blir jo omtrentlig det samme som å si at biceps belastes merkverdig i pressøvelser, sumobøy eller ikke.
    Knebøy er en quadriceps/gluteus/adduktor-øvelse.

GridIron Barbell

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Men f eks sumo i cybex-maskin er jo til og med iflg (tada!) Dante en hamstring-øvelse?

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Men f eks sumo i cybex-maskin er jo til og med iflg (tada!) Dante en hamstring-øvelse?
    Blir bevegelsen på en bisarr måte gjort slik at man belaster hamstrings ved knefleksjonvridobellspinnskruknebevegelse eller noe på Cybexmaskinen da?
    Knebøy er fortsatt knebøy, enten har Danta blingset eller noen sitert ham feil, eller så er det noe sært med cybexmaskinen jeg ikke vet om.

GridIron Barbell

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Seriøst, gutter, gå å test det. Du kan bruke en type sittende-benpress, få føttene så langt ute i hjørnene foran deg som overhode mulig og press 15 tunge reps.
    Fortell meg at det ikke gjør vondt å gå opp trapper dagen etterpå. ("Men du bruker jo bare quads når du går opp trapper?!" :P)
    Sumo kills glute'n'hams imo.

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Seriøst, gutter, gå å test det. Du kan bruke en type sittende-benpress, få føttene så langt ute i hjørnene foran deg som overhode mulig og press 15 tunge reps.
    Da kan involveringen av hams bli mer betraktelig, men den er fortsatt nokså minimal. Hamstringsen blir hovedsaklig ved slike øvelser belastet nokså statisk i form av strekking for å eventuelt oppnå mikrotrauma, ikke av kontraksjon ved belastning av vekten du har på beinpressen.

Fortell meg at det ikke gjør vondt å gå opp trapper dagen etterpå.
    Det gjør alltid vondt å gå opp trapper dagen etter beintrening, jeg HATER trapper kvelden etter/dagen etter beintrening.

("Men du bruker jo bare quads når du går opp trapper?!" :P)
    For det meste, ja.

Sumo kills glute'n'hams imo.
    Akkurat det der passer ikke i diskusjoner om anatomi. Man diskuterer vel helst utifra fakta og ikke rene meninger, sant?

GridIron Barbell

Gold Member Yngwie sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    Hva med å poste emner som ikke er direkte relatert til DC i et annet forum, i dette tilfellet "trening"?

Medlem
    Ble medlem
    05-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av HST
    Hva med å poste emner som ikke er direkte relatert til DC i et annet forum, i dette tilfellet "trening"?
    Haha, "sumo presses" er nevnt som ham-øvelser under godkjente øvelser-posten

Jeg er forresten enig i at trappegåing hovedsaklig er quads og litt glutes, selv om hams helt klart også er med. Jeg kan ikke forklare hvorfor sumo-øvelser føles mest i hams/glutes, men likevel gjør de det. Test selv!

Edit: Grunnen til at jeg quote'a deg HST, var jo at det at den står i godkjente-øvelser posten (som altså er øvelser hentet fra IM), noe som sier at den i høyeste grad er verdt å diskutere i DC-sammenheng :P

Gold Member Yngwie sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    Øvelser (med unntak av for eks. rackchins o.l.) er etter min mening ikke direkte relatert til DC. Blir litt rart å fylle opp hele DC-forumet med poster om vanlige øvelser! Du skjønner hva jeg mener?

Kliss nytt medlem BBgirl sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    40
    Sumo bøy / bredbøy /styrkeløft bøy.

Det går mer på rumpe og bakside lår enn hva vanlig byggerbøy gjør men forside lår er også betydelig inne i øvelsen , prøv gjerne å kjøre med box om dere er ute etter en bakside lår/rumpe øvelse.

Lignende tråder

1. Knebøy
    By KillHim.no in forum Trening
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: 16-02-05, 22:19
  2. Knebøy - Beskyttelse?
    By Omen in forum Trening
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 16-03-03, 01:09
  3. Smerte i albueleddene / Knebøy osv
    By Omen in forum Trening
    Svar: 5