Sliter litt i bunnen på benkpress og militærpress, altså første halvdelen av løftet. Hva er det svake leddet her og hvordan skal jeg forbedre det?
Sliter litt i bunnen på benkpress og militærpress, altså første halvdelen av løftet. Hva er det svake leddet her og hvordan skal jeg forbedre det?
Norkost iz da shiznit foe shizzle mah nizzle!
Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Helt ned til øvredel av kassa.
Norkost iz da shiznit foe shizzle mah nizzle!
Dersom du er svak "nede" i benk, tipper jeg pectoralis, samt liten eksplosivitet er problemet. Legg inn en "dynamisk" benkøkt hver uke. Der trener du med 60% av 1RM. 8x3 reps. Målet er å løfte vekten så eksplosivt som mulig.
På den måten vil du bli mer eksplosiv.
Husk også at dersom du skal benke mye, må du få albuene litt inn mot kroppen (ikke helt inn som i smalbenk). På den måten kan du få aktivert latissimus dorsi, noe som vil gi bedre stabilitet og et bedre fundament å presse fra.
Hvilken effekt vil dette ha på rekruttering av pectoralis (visst noen)? Jeg ser for meg at det vil redusere den litt. Noe som selvfølgelig ikke er noe problem for en styrkeløfter. Men vil en kroppsbygger kunne dra nytte av denne teknikken? Eller vil det ikke gi samme effekt på volum bygging av bryst? Har selv alltid vært religiøs følger av albuene så bra ut fra kroppen som er mulig uten at man skader seg.
Du har rett. Pectoralis-rekrutteringen vil reduseres, ettersom pectoralis bl.a. sørger for humerus adduksjon.
Trådstarter sa han er svak i bunn, noe jeg ikke ser på som noe problem dersom han kun ønsker å bygge masse. Gikk derfor ut i fra at han ville løfte tunge vekter.
Å benke med albuene langt ut fra kroppen er fint for å bygge pectoralis, men husk at i denne posisjonen er humerus også nærmest maksimalt innoverrotert, noe som kombinert reduserer det subakromiale rom, og kan gi impingement. Først og fremst i supraspinatus.
Da jeg så tittelen på denne tråden trodde jeg du mente at du var svak i bekkenBUNNEN.... coffee ( Men dersom du nå skulle være svak i bekkenbunnen er det nå bare å knipe i vei (8-D)
Sliter du i bunnen av benkpresset, så er det jo brystmusculaturen din, eller pectoralis
som "proffene" sier det, som ligger etter triceps. Du trener jo hovedsaklig benkpress for å trene brystet, så det er vel bare å gå ned på vekter som du faktisk klarer å løfte i bunnen av løftet.
Ang militærpresset, så vil du kople inn fremsiden av skuldrene om du fører stangen lengre ned enn nesetippen. Prøv å stopp ved nesetippen.
Hæ? Hovedbevegeren i militærpress er vel fremre deltoideus? Så den er vel koblet inn hele tiden. Og ved å stoppe på nesetippen så jobber man vel ikke i fullstending bevegelsesbane? Haketipp kan jeg være med på. Men selv as liker jeg å gå helt ned til kassen. Så lenge jeg klarer det uten å få fremover rotering i skulderen.
Leste en artikkel på gymmet om en diger bygger (husker ikke navnet, men han er norsk og bor i sverige), der han sa at om du fører stangen lengre ned enn til nesetippen, så vil du kople inn fremsiden av skuldrene såpass mye, å dette ville ikke han siden han valgte å isolere øvelsen på midtre deltoidene (den største muskelen).
Man kan ikke isolere en muskel (kanskje når du blunker), og iallefall ikke et bestemt hode i en gitt muskel. Å snakke om isolasjon i en øvelse som militærpress er bare tull. Kroppen fungerer som en enhet, ikke som seperate muskler som opererer uavhengig av hverandre. Prøver man å isolere muskler, kan man skape dysfunksjon gjennom å lage seg unaturlige bevegelsesmønstre. Maskinene der jenter sitter og skræver, er et fint eksempel på det.
Når det er sagt; Jeg vet at veldig få her på FP bryr seg om dette, ettersom de fleste, meg inkludert, tenker først og fremst på å se bra ut nakne - estetikk over funksjon. Likevel synes jeg det er greit å ha slike ting i bakhodet.
Dersom du vil trene det mediale deltoid-hodet, må humerus (overarm) abduseres mest mulig. M.a.o. skal albuen peke rett ut til siden i starten av bevegelsen. Press bak nakken er derfor en bedre øvelse for det mediale deltoid-hodet. Prøv hantelpress med albuene mest mulig bak (tr. abd.), og lillefingeren opp (inn. rot.) Disse øvelsene er også kjent for å ha ødelagt en god del skuldre gjennom tidene (bl.a. min venstre), så vær forsiktig.
Strekk brystmuskulaturen litt se om det hjelper på om du får litt annerledes grep på stangen.
Syng, RakeMagic, Syng!
Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?
Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!
Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)