Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Sykkelritt fra Hovden til Kr.sand - tips & triks ønskes!

AKA Gullfisken Sørlendingen sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29

Sykkelritt fra Hovden til Kr.sand - tips & triks ønskes!

Ok, så har en mer eller mindre gal kamerat dratt i gang et aldri så "lite" sykkelritt for vennegjengen. Vi skal sykle fra Hovden til Kr.sand, noe som utgjør ca 210 km og et fall i høydemeter på ca 600m. Dette høres kanskje ikke allverdens ut for eventuelle kondisjonsløver, men vi er altså en gjeng som i beste fall holder oss til jevn styrketrening over tid (jeg skriver på vegne av flere nå). Jeg syklet riktignok noen kilometer i fjor høst, men dette nyter jeg neppe de store fordelene av etter en lang vinter og vår på fylla.

Vi er derfor på utkikk etter tips & triks som kan gjøre turen overkommelig, og vi trenger tips på alt fra sykkelteknikk, pauser, oppakning, tempo, tråkkfrekvens, veske, næring, osv. Treningstips mottas også med takk (og karma), rittet er allerede 4.aug, så er ikke all verdens tid å forberede seg på. Så hvis noen orker og gidder, fyr løs med tips og triks!

victory

Bronse Member olert sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sørlendingen Vis post
    Ok, så har en mer eller mindre gal kamerat dratt i gang et aldri så "lite" sykkelritt for vennegjengen. Vi skal sykle fra Hovden til Kr.sand, noe som utgjør ca 210 km og et fall i høydemeter på ca 600m. Dette høres kanskje ikke allverdens ut for eventuelle kondisjonsløver, men vi er altså en gjeng som i beste fall holder oss til jevn styrketrening over tid (jeg skriver på vegne av flere nå). Jeg syklet riktignok noen kilometer i fjor høst, men dette nyter jeg neppe de store fordelene av etter en lang vinter og vår på fylla.

Vi er derfor på utkikk etter tips & triks som kan gjøre turen overkommelig, og vi trenger tips på alt fra sykkelteknikk, pauser, oppakning, tempo, tråkkfrekvens, veske, næring, osv. Treningstips mottas også med takk (og karma), rittet er allerede 4.aug, så er ikke all verdens tid å forberede seg på. Så hvis noen orker og gidder, fyr løs med tips og triks!

victory
    Må bare si "God tur"
    R.I.P Pondus 03.04.07

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    trikset er å være så feit som mulig
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Bytt på å ligge fremst. Sykle i "rulle". Dere rullerer liksom framover og bakover på to rekker. Ene rekken går framover og andre rekken går bakover, slik at man bare ligger fremst i 10-15 sekunder av gangen. Se på tour de france noen timer så skjønner du sikkert hva jeg mener God tur!

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    Ta med masse mat som er lett å spise. Banan, rosiner osv. Drikk hele tiden. Spis hver time. Vil tippe det er lurt å holde et så jevnt tempo som mulig.

Silver Member Yvonne sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    33

victory
    Dere burde hvertfall komme dere til nærmeste SATS ( eller lignenede) sentre og trene langkjøring i sal...
    Karma takk

Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Takk olert

Mr.Glutelus.......

slogum: Godt tips, jeg ser mye TdF så skjønner hva du mener.

Kim F: Gode tips dette også, blir nok å gjøre det noe slik.

Yvonne: Det skal du faktisk ikke se bort ifra!!

ørretboms Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    - Sittteteknikk er alfa omega! Stikk innom en sykkelforetning hvor de kan sykkel(ikke type intersport etc) og få de til å hjelpe dere. 210km er et stykke og du tar fort ryggen hvis du sitter feil.
    - pauser. Tar dere når dere føler behov for det. La det heller gå kort tid mellom pausene så dere slipper melkesyra..
    - Pakk det dere skal ha med i en god sekk som er tilpasset riktig med stropper.
    - Underveis er næring som sportsdrikker, gel osv kurrant.
    - Når det gjelder tempo så må dere jo se det ann. Har dere pulsklokker? Et tips da er å finne en fart hvor pulsen holder seg ganske jevn hele tiden..

Som jeg sa forrige dagen vi snakket sammen. Sjekk syklingensverden. Der finner du mange gode råd!

God tur! Da regner jeg med at dere blir med på trondheim- oslo om noen år ? hehe

Patetisk - X Kjekkas sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Ok, så har en mer eller mindre gal kamerat dratt i gang et aldri så "lite" sykkelritt for vennegjengen. Vi skal sykle fra Hovden til Kr.sand, noe som utgjør ca 210 km og et fall i høydemeter på ca 600m. Dette høres kanskje ikke allverdens ut for eventuelle kondisjonsløver, men vi er altså en gjeng som i beste fall holder oss til jevn styrketrening over tid (jeg skriver på vegne av flere n&#229. Jeg syklet riktignok noen kilometer i fjor høst, men dette nyter jeg neppe de store fordelene av etter en lang vinter og vår på fylla.

victory
    Sykkelteknikk er mye avnhengig av riktig innstilling av sykkelen. Sjekk f.eks denne videoen for triks:
    http://www.dagbladet.no/tv/index.html?clipid=13264
    Du bør ha spd-pedaler, som du kan klikke deg fast på. Tenk at du ikke skal trampe, men dra med i hele tråkket rundt.

Tilfør ca 30-60g karbohydrat i timen +1-2 liter væske. Litt avhengig av hvor varmt det er. Sportsdrikk er en selvfølge her. Samt energibarer (ikke proteinbarer), karbogel etc. Huske å teste dette en gang først. Mange får mageproblemer av å dytte i seg dette på rittet, uten å ha testet det først. Husk at du skal aldri være sulten eller tørst, du må alltid være i forkant. Ha en fast rutine hvor ofte du spiser og drikker, ikke etter om du er sulten eller tørst. Drikk f.eks hvert kvarter. Følge sykkelcomputeren. Drikk en flaske svakt utblandet sportdrikk en time før rittet. Spist karbohydratrike måltider i flere dager før rittet. Karbe opp!

Kadens eller tråkkfrekvens tror jeg bare du skal fokusere på å ikke begå nybegynnerfeilen som er å tråkke altfor tung. Ha en relativt høy kadens, men viktigst er at det kjennes naturlig ut for deg.

Det er såpass kort tid til dere skal til pers, så her gjelder det bare å få flest mulig mil på sykkelen uten å overtrene.

Du bør ha med ekstra sykkelslange, og ha trent på å skifte denne.

Det viktigste er kanskje at dere har pulssklokker, og sørger for å ha litt peiling på dette med terskelpuls. Hvis man ligger for lenge over terskelpulsen (produserer så mye laktat at kroppen ikke klarer å fjerne det) så stivner du. Og da er brått rittet over. Selvfølgelig er man over terskel ofte i et ritt, men man kan ikke ligge der i lengden/for lenge.

Kan forøvrig anbefale bøkene: "best i birken" og "best på sykkel". Best i birken får du mange gode tips til rittdagen osv.
    -May the wind always be at your back, and the sun upon your face, and may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.-

Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Gulliksen: Mye gode tips, takk skal du ha!

Kjekkas: Dette er ypperlig, veldig mye bra her!! Karma til dere begge

Silver Member Trallala sin avatar
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    28
    Skummet bare igjennom nå, så jeg skal prøve å nevne ting som ikke har vært nevnt så mye før:

- sykle mye i forkant av løpet
    de åpenbare årsakene er nødvendigheten av opptreningen, la kroppen tilpasse seg osv osv, men jeg tenker spesiellt på å la rævva bli vant med sykkelsetet du kommer til å bruke. Ellers kan det bli vanskelig å sette seg ned dagene etter løpet. Kjipt å måtte drite stående

- væskeinntak
    Camelback? Noen som har testet å sykle med det? Kan jo kanskje være en idè...

- pedaler / sko:
    kjøp dere skikkelige sykkelsko, og sørg for at dere gjør det hos en forhandler som kan stille inn låsene under skoene på en perfekt måte, ellers kan det raskt resultere i skader...

- ernæring:
    her må jo kasein være gull verdt mtp at det er antikatabolt... eller?

- puls:
    jeg ville satset på å lagt meg på 65-70% av makspuls, og heller sprinte bare der det er høyst nødvendig. Husk at man ikke kjenner melkesyren før den allerede har rukket å akkumulert seg en del i muskulaturen.

God tur

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Bruk sykkelbukse (uten truse under) for å unnta gnagsår. Sykkelsko og pedaler gjør det lettere. Pass på at setet er riktig stilt inn på høyden, for høyt stilt sete og junior kan fort bli noe slakk den påfølgende uken pga blodtilførsel og nerver i klem.

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Som over. Men ta et par turer på mer enn 5 mil med den aktuelle sykkelen for å finne ut hva som kommer til å bli showstoppers under langturen. Det er flott med alt som kan oppdages og fikses før styrkeprøven
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Dette utartet seg jo til å bli en veldig fin tråd. Takk til alle som har kommet med konstruktive innspill. Fortsett gjerne med dette, så lover jeg (vi) å oppdatere hvordan turen går!

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    om du blir tørr på leppene, ikke lån vaseline av medsyklister til dette formål.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Prøv å spare alle kreftene hele tiden. Det funker alltid.
    Vis ikke dette er et race?

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Det ble nevnt ovenfor at man burde innta 1-2 liter drikke i timen. Å gå over en liter per time burde være unødvendig. Dessuten har man muligheten for overhydrering. Enkelte maratonløpere har gått i bakken på grunn av overdreven drikking. Jeg ser med skrekk på Spinning-folk som drikker 2+ liter med drikke iløpet av en Spinning-time.

Husk å ta det litt rolig den siste uken før rittet. Jeg ville vanligvis sagt de to siste ukene, men tror dere får prioritere å få noen mil på syklene og teste ut de forskjellige tipsene som er gitt i tråden, med tanke på næringsinntak underveis i rittet og innstilling av syklene. Gel er veldig praktisk!

Sitat Opprinnelig skrevet av prz Vis post
    om du blir tørr på leppene, ikke lån vaseline av medsyklister til dette formål.
    Skriver under på den!
    You ran a marathon? That's cute …

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    efedrin før turen?
    <3Fitnessfrøken<3

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Svenskt triks som alle veteranene i Vaneren rundt vistnokt bruker. Legg en overmoden banan mellom rumpeballene frem mot pungen,saa sliper dere aa bil saare bak. Finnes ikke bedre demping sies det. Har ikke proevd selv.

Svigermor's drøm voids sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    22
    god tur!
    Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups

- Pricilla Queen of the Dessert -

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Og btw, ser ikke det er nevnt, men skikkelig polstra sykkelshorts er MUST!

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35

victory

Hvis du vil vinne: NINJA-SPIKER!!!!
    No creative person ever felt their day job.

ørretboms Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Regner med du kommer med full rapport, s&#248;rlendingen ?

Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Ehm.. grunnet stort frafall av deltakere er turen utsatt til september. Hadde riktignok en oppvarmingstur p&#229; dr&#248;ye 100km som gikk veldig greit. Tar opp igjen denne tr&#229;den senere!

Platinum Member
    Ble medlem
    05-2007
    Gymlæreren min, Steinar Winther, sykler stadig dette rittet. Under spinningtimene sier han i hvert fall at det er lurt å ha med seg masse væske. Når du begynner å svette, renner væsken i kroppen ut av deg, da må du drikke masse! Et annet tips vil være å bruke noen veldig mange tusen på en karbonsykkel på under 5 kg Hehe, bare fleiper. God tur

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.