Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: sykkelsportens fysiske krav

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

sykkelsportens fysiske krav

hei! går som tidliggere sagt, siste året på idrettslinja. Vi skal ha "prosjekt" om den individuelle idretten vår. dette er en idrett vi får trene på 4 av 6 gymtimer per uke! De fleste har fotball og håndaball, jeg er den enste med sykling. Nå skal vi ha egentrening innen den indiiduelle idretten, og vi må skirve en rapport på denne treningsperioden på seks uker. Vi må bla skrive generelt om hvilke krav idretten stiller til oss, og hvilke egenskaper vil skal fokusere på å forbedre disse seks ukene. Jeg trener allerede kondisjonstrening 6-7 ganger i uka, og synes derfor ikke det er så veldig aktuelt å trene ande mer kondisjonstrening. Styrke trener jeg 2 ganger i uka (2-split program),så tenkte jeg kuunne lage nytt styrke program med sykling som utgangspunkt..

så om dere har "forslag" til hvilke krav denne idrettn stiller til utøveren (både fysisk, psykisk, teknisk..osv) så setter jeg pris på om dere never dem =) Ogs å om dere har forslag til øvelser som er ekstra relevante til sykling.. ? lurer litt på hvordan jeg bør trene siden sykling stiller krav til utholden styrke staitsk og dynamisk, og eksplosiv styrke..?
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Hva med å fokuserer på det tekniske og teknikk? Med teknisk (kanskje litt feil begrep) tenker jeg på sittestilling på sykkelen for å minimere luftmotstand vs komfort, eksperimentere litt med hvilke utvekslinger på kransene som fungerer best for deg, osv.
    Teknikk = bli god og sikker på sykkelen. Trene på balanse, kjøring utforbakke særlig sving, trene sprint/topphastighet, osv. I tillegg hadde det vært nyttig trening å ligge i store felt med syklister og posisjonere seg her, men det kan kanskje bli vanskelig med bare deg som har sykkel som fokus. Men du kan kanskje også se videoer fra ritt for å lære litt om taktikk.

Vet ikke om det var relevant, men det var det jeg kom på i farten.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Tenker bare litt løst her... Aerodynamisk sittestilling finner du nok veldig masse stoff om. Særlig relevant i temposykling. Tror nesten de har forsket like mye på dette som på aids-gåten...
    Sykling er en sånn typisk sport hvor man stort sett kun trener på selve hovedøvelsen (syklingen), hvis du skjønner. Er egentlig ikke så veldig mange øvelser som har særlig relevans til sykling, slik som det har i andre idretter. Lange økter på sykkelsetet er det som gjelder. De psykiske aspektene ved syklingen klarer vel de fleste å tenke seg fram til, over 3000 km på 20 dager osv.. Dette kan du nok skrive en god del om!
    Ang treningsmetoder, mange dansker utvikler seg til å bli ekstremt gode klatrere. Hvordan klarer de dette når de bor i et så flatt land spør du? Danskene trener veldig mye på å sykle i sterk motvind på slettene og dette skal visstnok være ekstremt effektivt for å utvikle gode klatreegenskaper.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23

heisann!

takk for kjappe svar.. fikk ihvetfall en del nye ideer om hva som er viktig å få med i rapporten.

Egentreningen skal bare være basert på å forbedre EN av egenskapene som er viktig innen idretten.. de som har fotballhar f.eks valgt styrke, eller utholdenhet. mange av håndball spillerne har også valgt styrke, noen spenst, og noen utholdenhet. Jeg må altså velge EN ting å fokusere på disse seks ukene.. lage treningsplan (øktplan, uke plan, periodeplan osv..) for fobedring av denne ene egenskapen. er framdeles usikker på hva jeg bør velge..
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.