Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Sykluser?

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31

Sykluser?

Lurer på åssen dere trener for hele tiden å ha fremgang. Har prøvd meg på forskjellige sykluser, men mye av det virker litt merkelig. Tenkte å prøve meg på noe sånt som 4 ukers sykluser. Altså- 4 uker a 12 rep, 10, 8 og 6. Bør jeg legge hvile uke innimellom hver syklus? Noen meninger om forslaget mitt?

Registered User Lee Priest sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Ja du bør ta ei hel uke hvile mellom hver syklys, jeg selv trener på samme prinsippet som du, bare at jeg har forskjellige reps 15,10,5 og 7uker, så ver 7ende uke blir det fri på meg så det bør nok gå bra, uansett så er kosthold den viktigeste faktoren får vellykket trening og fremgang.

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    Kostholdet har jeg styr på. Men fremgangen har vært liiiten i det siste, derfor prøver jeg å komme opp med en kjempe god plan til etter juleferien. Er verdens mest utålmodige menneske, og når det går litt seint vil jeg ihverfall vite at jeg er på riktig spor. Lurer på om jeg bare ska kutte det ned til 12, 8, 6 eller no sånt, med ei hvile uke inni mellom går det vel akkurat passe med tid da..Men trener du 4 uker på hver rep? Spørsmålet er jo hvor stor betydning lengden på hver syklus har?

Registered User Lee Priest sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    trener 2uker på 15rep,2uker på 10rep og 3uker på 5rep, jeg tar altså fri en hel uke når jeg er ferdig, deretter kjører jeg en ny runde med det samme, er vell opp hver enkelt om man vil ha en fri uke, det må du nesten kjenne på kroppen din, uansett så synest jeg 1uke fri gjør godt får kroppen.

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    Hvile uker er vel og bra, men likevel vanskelig. Holder på å gå på veggene. Har prøvd flere prog av denne typen, noen fullt kjør hele tiden, mens andre var heller slappe. Har ikke klart å finne helt mellom tingen. Noen av prog man finner rundt forbi virker som de er lagd til supermann....... eEr generellt bare nyskjerrig på meninger rundt dette..

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Regner med du har has på det grunnleggende (søvn, nok mat, og at du ikke er overtrent), men selv merker jeg også veldig lett at dersom jeg ikke trener progressivt så sliter jeg med fremgang, spesielt etter jeg hadde holdt på en stund.

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    Jepp, spanks!

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Hei, lurt med slike sykluser. Er vanligst med slike linæere - hvor man utover syklusen kjører færre reps og tyngre vekter.

Lengden på syklusen bør generelt være kortere jo lenger man har trent. 4-6 uker er helt sikkert fint.

Hvileuker er bra for nybegynnere. Litt mer viderekomne kan også kjøre en uke med lettere trening. Det beholder styrken bedre. Kjøre da f.eks færre økter enn vanlig med lettere vekter. Ellers så kan du bruke vekta du f.eks avslutta syklusen med på la oss si 6 reps, så kan du gjøre 3 reps med den vekta i den lette uka. Dette kalles deloading.

For å gjøre det mer komplisert så har det også noe å si hvordan man setter sammen sykluser etter hverandre. Dette kalles dual factor. La oss si at man i en syklus trener med ganske høyt volum, og ligger på grensa til overtrening. Deretter tar man en uke deloading. Etter denne perioden vil kroppen forhåpentligvis superkompensere, og da kan man kjøre en periode me mindre volum og høyere intensitet. Sånn veldig kort forklart

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    Har hatt deload perioder, istedet for hvile uker, men enkelte mener at totalt fri er det beste. Alltid mye delte meninger. Personlig MÅ jeg gjøre noe, ellers blir jeg et troll, har så mye energi at det renner nesten over.
    Forrige prog jeg testa henta jeg fra nettet. Der kjørte jeg 4 uker på 10, 8 og 5, men der økte også antall set på noen øvelser pr uke, i 3 og 4 uke var det lagt inn super set og forced reps på ymse øvelser. deload uka etter og så på an igjen på samme måte resten av prog. Nå er det vel vært å nevne at ikke i utgangspunktet var et helkropps prog, men likevel slet jeg fælt for å holde følge. anbefalingen var at man fortsatte i samme prog over lengre tid. Nå er ikke jeg verdens mester i styrketrening,men dette prog var en smule drøyt i mine øyne...

Ble medlem
    12-2002
    angående lette uker kontra helt hvile, så tror jeg ikke det har så mye å si. For viderekomne mener jeg deloading beholder styrken bedre. Så får man holde seg til 3-4 hvileuker i året pga sykdom, ferier, jul osv.

Grunnen til at man øker settene utover er for å unngå at volumet blir for litte. Et eksempel 20x10=200 kg. 30x5= 150 kg. Dermed er det vanlig med litt flere sett på lavreppsett for å unngå for lavt treningsvolum.

hvilket program kjørte du? Angående helkroppsprogram, så har jeg hatt fin fremgang på det selv i det siste

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Ser ingenting gale med å kjøre f.eks 12 uker, der de 4 første er 12 reps, 4 neste er 10 reps og 4 siste 8 reps..eller noe i den duren, det vil bare være produktivt vil jeg tro. Jeg ville ikke lagt inn noe hvileuke mellom 4 ukers faser.

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av guggen
    angående lette uker kontra helt hvile, så tror jeg ikke det har så mye å si. For viderekomne mener jeg deloading beholder styrken bedre. Så får man holde seg til 3-4 hvileuker i året pga sykdom, ferier, jul osv.

Grunnen til at man øker settene utover er for å unngå at volumet blir for litte. Et eksempel 20x10=200 kg. 30x5= 150 kg. Dermed er det vanlig med litt flere sett på lavreppsett for å unngå for lavt treningsvolum.

hvilket program kjørte du? Angående helkroppsprogram, så har jeg hatt fin fremgang på det selv i det siste
    Problemet var bare at det økte så mye i tillegg til super set og forced reps, at det ble for mye. Hadde kanskje funka for andre.
    Programmet ble henta fra nettet av en kompis av meg, fra hvor vet jeg ikke, men bekjente syns det funka bra. Hvordan ser prog ditt ut da?

Ble medlem
    12-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av cb_23
    Problemet var bare at det økte så mye i tillegg til super set og forced reps, at det ble for mye. Hadde kanskje funka for andre.
    Programmet ble henta fra nettet av en kompis av meg, fra hvor vet jeg ikke, men bekjente syns det funka bra. Hvordan ser prog ditt ut da?
    Du bør tilpasse programmet til deg selv. Øke så mye som du klarer. Forced reps er i alle fall jeg forsiktig med å bruke for mye av. Egentlig bruker jeg det ikke i det hele tatt. Det kommer også ann på hva man vil. Bli sterkere eller få mest mulig muskler. Dette henger selvfølgelig sammen. Men for å få større muskler bør man øke vekta fra økt til økt (helst med 5%) eller i alle fall fra uke til uke. Det er viktig at du begynner med såpass lette vekter at det lar seg gjøre å øke vektene gjennom hele programmet. Og så bør du ha hvilt, deloadet før programmet, slik at kroppen "vokser" av de lette vektene i begynnelsen av programmet.

Jeg trener en variant av HST\RYP hvis du vet hva det er. Det er i alle fall et fullkroppsprogram jeg trener 3 ganger i uka. Så har jeg tilpasset det litt til meg selv og mine skader osv. Kjører også endel dropset nå når jeg kjører 5'ere. I tillegg driver jeg og tester ut extreme stretching. Etter jul skal jeg sette sammen et par sykluser litt smart også

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av guggen
    Du bør tilpasse programmet til deg selv. Øke så mye som du klarer. Forced reps er i alle fall jeg forsiktig med å bruke for mye av. Egentlig bruker jeg det ikke i det hele tatt. Det kommer også ann på hva man vil. Bli sterkere eller få mest mulig muskler. Dette henger selvfølgelig sammen. Men for å få større muskler bør man øke vekta fra økt til økt (helst med 5%) eller i alle fall fra uke til uke. Det er viktig at du begynner med såpass lette vekter at det lar seg gjøre å øke vektene gjennom hele programmet. Og så bør du ha hvilt, deloadet før programmet, slik at kroppen "vokser" av de lette vektene i begynnelsen av programmet.

Jeg trener en variant av HST\RYP hvis du vet hva det er. Det er i alle fall et fullkroppsprogram jeg trener 3 ganger i uka. Så har jeg tilpasset det litt til meg selv og mine skader osv. Kjører også endel dropset nå når jeg kjører 5'ere. I tillegg driver jeg og tester ut extreme stretching. Etter jul skal jeg sette sammen et par sykluser litt smart også
    Vet hva det er men har ikke testa det selv. Liker bedre spilt prog. korte treninger med max konsentrasjon og innsats. Mister så fort motivasjonen på for lange treningsøkter. Anyways, pga en liten periode med total trening fri( ) har jeg begynt nå med latterlig lette vekter, med den intensjon å jobbe meg oppover til prog start ei gang i januar. Akkurat nå øker jeg med mer enn 5 %, men det ska jeg jevne ut når det begynner å bli tyngre....
    ellers takk for at du gidder å svare.....!

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    For at jeg skal ha kontinuitet i treningen må den periodiseres. Det betyr at jeg i starten av hver periode trener med få sett og mange repetisjoner, og gradvis øker antallet sett og reduserer antallet repetisjoner. Det som er viktig å passe på når man periodiserer med høyt/lavt rep, er å regulere det totale arbeidsvolumet.

Jeg liker også øvelsesrotasjon, treningsdagbok osv, for å opprettholde motivasjonen.

- Hardway

Ble medlem
    12-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    For at jeg skal ha kontinuitet i treningen må den periodiseres. Det betyr at jeg i starten av hver periode trener med få sett og mange repetisjoner, og gradvis øker antallet sett og reduserer antallet repetisjoner. Det som er viktig å passe på når man periodiserer med høyt/lavt rep, er å regulere det totale arbeidsvolumet.

Jeg liker også øvelsesrotasjon, treningsdagbok osv, for å opprettholde motivasjonen.

- Hardway
    jeg skriver også ned fint å se tilbake på , så vet man hva som funker for seg selv, og hva som ikke funker Er ikke sikkert du husker hva du gjorde for flere år siden liksom

Kliss nytt medlem Canto sin avatar
    Ble medlem
    12-2005
    Alder
    27
    Jeg har akkurat vært igjennom dette programmet http://www.treningsforum.no/article/...ame=050818_hst.

Vet ikke om det er dette du er ute etter, men personlig har jeg fått stor fremgang fra da jeg startet. Skal fortsette etter jul
    En dag uten trening er en dag uten mening.

Lignende tråder

1. gaining i sykluser
    By pain in forum Trening
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 16-09-04, 17:44

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.