Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Symptomer på overtrening

Medlem Oracle sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    43

Symptomer på overtrening

Hei igjen!

Jeg lurer på om det er noen her inne som har opplevd å være overtrent? I så fall, hvordan artet det seg og hva gjorde dere med det?

Jeg spekulerer nemlig selv på om jeg kjenner symptomer på dette. Føler meg generelt slapp og har ikke matlyst i det hele tatt. Store behov for å sove, selv om jeg har sovet mellom 9 og 11 timer hver natt i lang tid!

Ikke lenge siden jeg hadde treningsfri i 10 dager, for så å starte på et DC-opplegg for ca 2-3 uker siden. Kjører 2 Restpause sett for hver øvelse, en øvelse pr. kroppsdel og ekstrem streching. Tar mulitvit./omega 3/olivenolje/protein/kreatin.

Any clues? Takk!

Medlem janne sin avatar
    Ble medlem
    01-2003
    Alder
    38
    Sitat Opprinnelig skrevet av Oracle
    Hei igjen!

Jeg lurer på om det er noen her inne som har opplevd å være overtrent? I så fall, hvordan artet det seg og hva gjorde dere med det?

Jeg spekulerer nemlig selv på om jeg kjenner symptomer på dette. Føler meg generelt slapp og har ikke matlyst i det hele tatt. Store behov for å sove, selv om jeg har sovet mellom 9 og 11 timer hver natt i lang tid!

Ikke lenge siden jeg hadde treningsfri i 10 dager, for så å starte på et DC-opplegg for ca 2-3 uker siden. Kjører 2 Restpause sett for hver øvelse, en øvelse pr. kroppsdel og ekstrem streching. Tar mulitvit./omega 3/olivenolje/protein/kreatin.

Any clues? Takk!
    Dette kan ha mange ulike årsaker. Du kan være overtrent, du kan ha lav blodprosent, eller andre mangler i kroppen din. Stikk til legen å ta noen prøver for å utelukke at noe er galt med deg først, så kan du evnt konkludere med at du er overtrent om ikke legen finner noe galt. Det eneste som hjelper mot overtrening er å ta fri i en periode. Hvor lenge er helt individuelt.

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    eller du kan prøve å sove 7 timer hver natt. sover du 11 timer, blir du unødvendig daff!

Silver Member Pr0nDog sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Definitivt ikke noe sjakktrekk og begynne rett på 2RP sett DC. Hadde vært bedre å startet med 1 straight sett til failure.

Trener du DC må du spise DC og det betyr MASSE, og først og fremst masse proteiner.

Ta en uke fri, start opp med 1 straight sett og øk så gradvis.

Medlem bouncer sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Om ikke overtrent så kan jo treningslei være en årsak? Alle får noen perioder når det går litt tungt.

Medlem Oracle sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    43
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pr0nDog
    Definitivt ikke noe sjakktrekk og begynne rett på 2RP sett DC. Hadde vært bedre å startet med 1 straight sett til failure.

Trener du DC må du spise DC og det betyr MASSE, og først og fremst masse proteiner.

Ta en uke fri, start opp med 1 straight sett og øk så gradvis.
    Beklager at jeg ikke nevnte det, men har tidligere kjørt DC-trening og gått gradene fra først å kun kjøre straighte sett, deretter økt til ett RP-sett. Det gikk helt fint. Tanken min var, som DC-sier, å teste ut hvilken evne kroppen min har til å restituere seg. Det kan jo tyde på at jeg enten må gå tilbake til å kjøre kun ett RP, eventuelt gå ned på treningsfrekvensen.

Kliss nytt medlem small sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    36

Unhappy

Beklager at jeg ikke nevnte det, men har tidligere kjørt DC-trening og gått gradene fra først å kun kjøre straighte sett, deretter økt til ett RP-sett. Det gikk helt fint. Tanken min var, som DC-sier, å teste ut hvilken evne kroppen min har til å restituere seg. Det kan jo tyde på at jeg enten må gå tilbake til å kjøre kun ett RP, eventuelt gå ned på treningsfrekvensen.
    !pumping: har vært skikkelig overtrent en gang, jobbet som instruktør på bodypump, spinning og trente vekter ved siden av. Gikk faktisk rett i bakken før en pump time. Jeg overså kroppens signaler, fikk ikke lenger overskudd av trening og bestandig sliten og trøtt. Var borte fra seriøs trening i 1og ett halvt år. Tungt

Banned
    Ble medlem
    03-2004
    Noen symptomer ved overtrening kan være:
    • Redusert yteevne, nedgang i styrke og utholdenhet
    • Redusert koordinasjon
    • Hodepine
    • Smerter i muskelfester og sener, ledd
    • Mageproblemer
    • Dårlig matlyst
    • Forandring av kroppsvekt og/eller kroppssammensetning
    • Forandringer i blodtrykk
    • Forandringer av hjertets slag per minutt
    • Forandringer i stoffskiftet
    • Større produksjon av melkesyre ved lavere belastninger
    • Dårligere evne til å oppnå pump
    • Manglende ”trykk” i muskulaturen, manglende ”flex”

stod på Iform.no

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Jeg har 3 av disse symptomene, men til gjengjeld føler jeg meg pigg, øker jevnt og trutt og nyter hver eneste trening!
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2003
    Jeg hadde en downperiode med overtrening i desember ifjor. Da var jeg sliten/trøtt hele dagen og gikk ned stort sett i alt av muskelgrupper. Dette kom etter en par måneder med en 5-splitt, der jeg hadde en sinnsyk framgang i både styrke og masse. Det dummeste er jo viss du ikke greier å ta en pause og bare fortsetter å kjøre på med tunge vekter slik jeg gjorde. Måtte pent finne meg i å ta det slowly en 3uker-måneds tid, før jeg var tilbake til det gamle gode. Men, man lærer iallefall å lytte til kroppen, forhåpentligvis, etter at sånne ting sjer.

Silver Member Pr0nDog sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Gikk gradvis fra straight sett til 2 RP sett før jul og oppdaget etter en stund at 2 RP var for mye for meg.
    Etter jul har jeg holdt meg til 1RP og har fremgang hver gang så det er heller ingen grunn til å ha en RP til.

Medlem Oracle sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    43
    Takker for alle svar folkens. De de symptomene jeg har er slapphet, er trøtt og har delvis dårlig matlyst. MEN, har stadig framgang og gleder meg til treningene. Det spørs om jeg generelt sett bare er litt "vårslapp"? He he... hvem vet, skal være oppmerksom framover!

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    slappheten og trøttheten har de fleste som trenger tungt.. kroppen trenger mye hvile og ønsker å hvile seg nesten hele tiden for å bygge opp nedbrutt muskulatur og nervesystemet.. men dårlig matlyst liker jeg dårlig... spis mye

Lignende tråder

1. Hvordan huke kvinne
    By Tjalala in forum OT
    Svar: 561
    Nyeste innlegg: 13-03-10, 12:06
  2. Bergen
    By QuizMaster in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 22
    Nyeste innlegg: 10-07-04, 19:39
  3. Svar: 9
    Nyeste innlegg: 15-09-03, 21:00
  4. Hvordan få "vinger"?