Leser litt om dc og skal begynne å trene etter opplegget hans, men jeg trodde man skulle ha hver muskeldel i hver trening, bare at man skulle bytte på øvelsene? At man skulle trene hele kroppen på hver trening?
Leser litt om dc og skal begynne å trene etter opplegget hans, men jeg trodde man skulle ha hver muskeldel i hver trening, bare at man skulle bytte på øvelsene? At man skulle trene hele kroppen på hver trening?
Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.
Dette er jo den vanlige splitten:
dag 1: Bryst, skuldre, triceps, rygg (bredde), rygg (tykkelse)
dag 2: Biceps, underarmer, legger, bakside lår, fremside lår
1 øvelse for hver "kategori"!
Off topic: få frem noen bilder igjen Dragon. Er den nye damen din halvparten så fin som den forrige du hadde bilder av så er det KNALL![]()
Vanlig 2 splitt i DC er:
Dag 1:
Byst
SKuldre
Triceps
Rygg vidde
Rygg tykkelse
Dag 2:
Biceps
Underarmer
legger
Hamstring
Quadriceps
Man velger 3 øvelser per muskelgruppe. Så bruker man 1 per trening, og roterer dem.
kan ikke se et spørsmål.. heheOpprinnelig skrevet av dragon06
For jenter eller gutter med gyno MrMuscle?Opprinnelig skrevet av MrMuscle
Opprinnelig skrevet av HIT
Hadde jeg ikke hatt kroppen til en datanerd så hadde jeg slengt opp bilder lett...
Av fare for å høres ut som en idiot så er hun MYE diggere enn forrige![]()
Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.
Nytt spørsmål, hva menes med rp og straight sett?
Bilder bilder bilder!!!!
RP = Rest Pause (hvile sett, i DC betyr det ca.15sek hvile mellom sett)
Straight sett : 1 sett (til failure)
RP er Rest Pause, dvs man tar en gitt øvelse og vekt, utfører så mange repetisjoner til man når failure. så ligger man vekten på plass, tar 12-15 dype åndedrag, og tar så igjen reps til failure. De fleste har 2 slike RP når de utføre RP sett.
Straighte sett er vanlige sett til failure.
Er vel anbefalt for nybegynnere på dc å kjøre straight sett?
Man bør kjøre de første ukene med straigh sets for å se om man tåler Man-Ons-Fre-splitten. Går det bra kan man begynne å "legge på" ting.
Heroes come, heroes go, but demons are forever!
ja, første 4-8 ukene anbefales straighteOpprinnelig skrevet av dragon06
SÅ legger man på statisk hold
deretter 1 RP
så 2 RP
Det kommer også an på hvordan du har trent til nå, hvis du er godt vant med å kjøre til failure og forced reps, så burde det ikke være noe problem å begynne med RP sett.Opprinnelig skrevet av dragon06
Den beste grunnen jeg ser til å begynne med straight sets er for å finne ut hvor god restitusjon man har før man setter klampen i bånn.
DC programmet er jo laget for å bygge svære karer, tror Dante ser et poeng i at folk kjenner kroppen sin godt, fordi man da kan tilpasse programmet og ha best mulig fremgang.![]()
Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!
trodde statisk var til sist jeg?Opprinnelig skrevet av MrMuscle
Nå kjenner ikke jeg kroppen din dragon, men erfaringsmessig så går det greit å begynne med 1RP så lenge man er i kcal +.
Uteliv, inneliv eller underliv?
Hva med stretching, hvor lenge skal det vare? Og har jeg forstått det riktig at det tas bare en gang og det er RETT etter settet er ferdig?
ja du strekker ut en muskel rett etter at den er trent, beggyn med lave vekter å øk etter hvert, prøv å nå 60 sek, dette skal være jævlig vondt, det er vell det verste med hele programmet
trust everyone, just dont trust the devil inside them
Begynner å skjønne litt mer nå, trente det igår og fikk noen nye spørsmål
Skal man varme opp hver muskel? Hadde litt problemer med å kjenne strekning av skuldre, noen tips? Hvor lenge skal man ca vente mellom hver øvelse? Og hva om jeg ved feks første benkpress klarer 15 av en vekt og neste gang 20 av samme vekt, tells dette eller må jeg øke vekta?
Sist endret av CrazyMonkey; 02-08-05 kl 11:26
Opprinnelig skrevet av dragon06
Du varmer jo seff opp etter behov, men har du startet med skråbenk så trengs det ikke oppvarming for skludre og triceps.
Uteliv, inneliv eller underliv?
Jeg varmer da opp et par sett før de også.. :O
Oppvarminga er ikke så farlig. Lurte mer på disse: Hadde litt problemer med å kjenne strekning av skuldre, noen tips? Hvor lenge skal man ca vente mellom hver øvelse? Og hva om jeg ved feks første benkpress klarer 15 av en vekt og neste gang 20 av samme vekt, tells dette eller må jeg øke vekta?
- har du overhåndsgrep eller underhåndsgrep på skuldertøyingen?
- vent så lenge du føler er nok til å være klar til å yte max igjen
- økning kan være økning i reps eller vekt.
Opprinnelig skrevet av MrMuscle
Brukte underhånds.
Tenk deg at skulderbladene dine skal peke framover.. du må presse skuldrene framover samtidig som du strekker armene og kroppen så langt framover du klarer
Jeg kjenner skulderstrekken mye bedre om jeg tar et høyt grep og bøyer armene (mer overhåndsgrep).
Oppvarming er viktig iflg Dante hvertfall.
Økning av vekt er 'bedre' enn økning av reps (også iflg han), og en 15-20 i rep-range er på de fleste øvelser ganske høyt ...
Opprinnelig skrevet av Big Boy
Hvor kommer tøyingen inn? Den skal være med helt fra starten av?
Okej takk, hadde en snikende mistanke om det![]()
Skjønner ikke helt forskjellen på ST og RP. Hva om jeg bare klarer å ta 12 ST, men med en liten pause så klarer jeg 3 til. Åssen blir dette annerledes enn RP?
Sålenge det er til total failure?
Straighte sett er til du ikke klarer mer..så er du ferdig..klarer du 12, så er du ferdig. finito, the end, game over.
Rest pause, da tar du de 12, så legger du vektene fra deg, tar 12 - 15 dype åndedrag, løfter opp vektene, og kjører til du når failure.. det er ET rest pause sett. skal du ha flere, så gjør du det samme enda en gang.