Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Tempokj og langkj?

Kliss nytt medlem MuayThai Martin sin avatar
    Ble medlem
    05-2007
    Alder
    18

Exclamation Tempokj og langkj?

Hei!

Jeg satt å tenkte litt på hvor fort man egentlig skal løpe under tempokjøring. Det kommer jo selvfølgelig ann på hvor god i form du er, men et sånn ca. tall må vel være mulig å skrible fram, eller hva?

Langkjørings fart for meg er vel ca. 10-12 km/t vil jeg tro. Men tempokjøring som er 15-30 minutter kortere, krever den en helsikkens fart? Skulle jeg tippe vil jeg hatt 13-14 km/t, men er det noen som kan noe spesielt om dette her så ville jeg vært veldig takknemelig om dere kunne komme med et lite innspill :-)

Også beklager om lignende tråd alt har omkommet
    - It is only when everything seems dark, that you can see the stars

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    En tempoøkt (hurtig langkjøring) ligger rett under melkesyreterskel, og kanskje litt over mot slutten. Langintervaller litt hurtigere enn dette igjen. Dette kan også kalles halvmaratonfart.

En meget god kalkulator for slikt, finner du her:
    Legg inn din beste tid—av ny dato—på en av de oppgitte distansene.

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    sant det tombody sier. Du skal ligge i et tempo rett under terskelen, evt over mot slutten - slik at du ikke kunne holdt på særlig mye lengre uten å redusere tempoet.

Skal ikke repetere men ville bare si at en god måte å øke den anaerobe terskelen på er å drive terskeltrening (ganske likt tempotrening). Da trener du slikat intensiteten ligger rett rundt melkesyreterskelen (80-90+&#37 i rundt 20 min. Så tar du rundt 10 min med roligere intensitet og avslutter med en ny runde med høy intensitet i 20 min. hennsikten er at terskelen for melkesyreproduksjon vil øke dersom du trener slik regelmessig - det betyr at du på sikt kan arbeide med høyere intensitet over lengre tid
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Kliss nytt medlem MuayThai Martin sin avatar
    Ble medlem
    05-2007
    Alder
    18
    Takker og bukker! Hva vil dere si er god oppvarming til en så intensiv del?
    - It is only when everything seems dark, that you can see the stars

member jenta_a sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    23
    kommer jo veldig ann på hvor god form du er i. for en utrent person vil 10 min med gange i økende tempo være oppvarming, mens for en godt trent skal det litt \mer til. Jeg ville satt av 10-15 min for å bli skikkelig varm, da er det mye lettere å prestere godt ettersom kroppen forberedes både fysisk og mentalt. Begynn med 2-3 min gange, så litt jogging og gjerne 2-3 stigningsløp, litt tøying. f.eks !
    jeg er ikke tynn, jeg har bare liten muskelmasse

The blogg =)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.