Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 64

Tråd: Tøying - hvordan bli myk?

Kliss nytt medlem dansealv sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

Tøying - hvordan bli myk?

Hei, jeg er ei jente som elsker å danse.
    Men jeg er ikke noe spesielt myk. Har skjønt at man skal tøye, men finner ikke noen ting hjelpsomt på nettet.

Det jeg lurer på er:
    Har noen et tøyingsprogram eller spesielle øvelser jeg kan bruke? vet ikke hvilke jeg skal bruke. gjerne bilder også.

hvor lenge skal man tøye hver gang og holde hver øvelse?

hjelper pilates til å bli myk?

hvor ofte skal man tøye, og hvor lang tid tar det før man merker forskjell? er det noen spesiell måte man kan merke forskjell på?

Superior newbie Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Kjøp deg ei bok eller søk på nettet etter PNF (propriosevtive neuromuscular fascilitation) og CRAC (Contract relax antagonist contract).

Ikke noe hokus pokus, men en må gjøre det riktig og ha disiplin

Lykke til!
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

mm

takk

har søkt en del på engelsk også, er bare ganske vanskelig å skjønne alle de ordene som har med trening å gjøre og så få oversatt det for siden å bruke det...=/ men prøver^^

Medlem Avean sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    29
    Skli på isen sånn at du havner i spagaten Sånn ble jeg myk faktisk ! Men så ble det noen år uten trening og da ble jeg stiv som bare det igjen men jogget 2km så jeg ble varm og så tøyet jeg sakte men sikkert ut igjen. Har hørt at du må minst strekke i den posisjonen du skal bli myk i 2 minutt for at det skal ha noe innvirkning. Vet det er ufattelig vondt men det gjør bare godt for kroppen ! Bare pass på å varm opp først.

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

^^

hehe det med isen kan da ikke funke?;p

er det jeg også har lest. men står alltid noe mellom ett og to min

men vet ikke åssen øvelser..
    Dans <3

Medlem
    Ble medlem
    12-2005
    Alder
    27
    På kickboksinga fikk vi beskjed om å presse litt ekstra i 20sekunder for så å slippe opp når vi tøyer.

Må man varme mye opp før man tøyer? vurderte å tøye litt på morran, men er ikke den som har lyst til å ut i snøen og ta en joggetur HOlder det bare med en slags arobic i 5-10 minutter eller noe?

Medlem Avean sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    29
    Bare hopp litt der du står og spark føttene bak eller kjør høye kneløft. Er nok med 5 minutt for min del .

Og angående isen ja så sklei jeg i spagaten 2 ganger :P Første gangen så snubla jeg og havnet i spagaten mens andre gangen falt jeg ned en bakke og ene foten ble igjen mens den andre fortsatte nedover , ergo jeg var i spagaten vertikalt nedover en bakke :P Ler fortsatt når jeg tenker på det .... var faktisk ikke vondt heller jeg fikk bare utrolig til sjokk så vi tåler vanvittig mye egentlig

Superior newbie jess mAn sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Avean
    Bare hopp litt der du står og spark føttene bak eller kjør høye kneløft. Er nok med 5 minutt for min del .

Og angående isen ja så sklei jeg i spagaten 2 ganger :P Første gangen så snubla jeg og havnet i spagaten mens andre gangen falt jeg ned en bakke og ene foten ble igjen mens den andre fortsatte nedover , ergo jeg var i spagaten vertikalt nedover en bakke :P Ler fortsatt når jeg tenker på det .... var faktisk ikke vondt heller jeg fikk bare utrolig til sjokk så vi tåler vanvittig mye egentlig
    fikk du ikke strekk eller noe slags skade?
    "Working Hard beats great talent, when great talent fails to work hard"

Medlem Avean sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    29
    Nei ingenting og det som er så merkelig. Hører man virkelig kan skade seg hvis man tøyer for langt og for fort men jeg gjorde nå det på raskeste måten ihvertfall hehe

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

hehe

virka sykt vondt iallfall vet ikke om jeg tørr ta sjansen

Men jeg trener pilates så ofte som mulig, og i tillegg tøyer jeg ellers. Men jeg vet ikke om jeg tar de riktige stedene og om jeg glemmer noe osv... ingen som har tips på dette?

Noen som har tøyd ut og fått til å bli myk? hvor lang tid tok det?
    (utenom å skli på isen) ^^

vet ikke helt om pilates hjelper..=/
    Dans <3

Superior newbie jess mAn sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    22
    gikk på taekwon-do en stund... der var det mye tøying og jeg klarte nesten å gå ut i spagat etter noen måneder..... men da var jeg i 12-13års alderen og da sies det at det er i den alderen at man er mykes (beina, ledd og sener er ikke skikkelig utvokst eller no sånt)
    "Working Hard beats great talent, when great talent fails to work hard"

RimRimRim knis sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Pilates er utt&#248;ying og fleksibilitet, s&#229; om du trener mye blir du nok mykere etterhvert Sikkert lurt &#229; kj&#248;pe en bok eller noe, for det var vanskelig &#229; finne noe p&#229; internett... P&#229; treningssenteret der jeg g&#229;r er det oppsatt en blanding av pilates, yoga og thai chi, med instrukt&#248;r, s&#229; du kan jo begynne p&#229; noe s&#229;nt..
    ___lo/_____/l__ aah shark attack !

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

mm

tenkte litt på det også.

men ville helst gjør det hjemme, så jeg ikke er avhengig av andre.
    Men bok er vel det som kan funke best da
    Sånn mer ekstrem sport er nok ikke noe for meg. ^^
    ser det for meg..

men rolig tøying og pilates er vel det jeg får satse på.
    må bare finne noen øvelser som passer

hvor lang tid skal det ta å gå ut i spagat hvis du er ... helt vanlig for å si det sånn.?
    Dans <3

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Jeg var ganske stiv før.. Men etter at jeg begynte med "tricking"/turn, begynte jeg bare å tøye ut etter hver gang jeg trente..Jeg tror jeg er ca. like myk enda:P til tross for at det har blitt mest pumping i det siste, og vokst litt..
    Ble etter kort tid med tøying slik:
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder alf_jentespagat1.jpg  
    <3Fitnessfrøken<3

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    39
    Pilates gjør deg fleksibel og myk. Gjorde det mye i høst og merket fort resultater. De selger de orginale pilates videoene på tvshop.com ---- winsor pilates

De er en basic workout og den som jeg brukte mest body sculpting...

Uansett knall bra treningsprogram..body sculpting varer så vidt jeg husker enn ca 50 min..og basic workout enn 20 min.

Superior newbie
    Ble medlem
    05-2005
    Lurt &#229; starte i det sm&#229;, men det som "vi" turnere gj&#248;r er rett og slett &#229; t&#248;ye hverandre eller legge beinet opp p&#229; en benk eller noe, men det funker d&#229;rlig hvis man ikke kommer ned i spagaten fra f&#248;r, da blir det bare feil type t&#248;ying.
    Litt vanksleig &#229; forklare &#229;ssen man b&#248;r gj&#248;re det. MEn uansett b&#248;r man t&#248;ye mellom 1 og 2 min, p&#229; samme sted og ikke sleppe opp selv hvor vondt det er...

Lurt &#229; t&#248;ye etter oppvarming og etter trening eller styrke trening. Bare husk og v&#230;re godt varm og ikke rykke(men detta vet du sikkert...smiler)

Uansett lykke til...

Superior newbie
    Ble medlem
    05-2005

tøyning

prøve å forklare....hehe...Ikke så flink på å forklare over en POST, men rpøver

Medlem
    Ble medlem
    10-2005
    Å bli myk er bare tøying tøying tøying... Les, lær og gjør:
    http://www.afn.org/skydive/sta/stret...ching_toc.html

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

;)

takk for all hjelp

funker det om jeg først varmer opp litt med å gjøre rare øvelser eller danse?
    Og så pilates og tøye etter det igjen? eller blir det feil å gjøre det sånn?

vet noen om noen bra bøker om tøying og med forskjellige øvelser?
    Dans <3

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Off, her var det rett og slett mange godmente, men idiotiske svar. Vanlig konvensjonell t&#248;ying er ubrukelig om du har tenkt &#229; bli mykere i dette &#229;rhundre.

Grunnen til det er at de fleste ikke har t&#229;lmodighet nok til &#229; holde t&#248;yen lenge nok til at muskelen begynner &#229; slippe, for &#229; s&#229; stramme inn "slarken". En annen ting er at proprioseptorene i nervesystemet nekter deg &#229; n&#229; m&#229;let simpelthen p&#229; grunn av at du ikke er sterk nok i den posisjonen. Det er unaturlig &#229; komme i spagat om musklene ikke er sterke nok. Det er derfor oss vanlige d&#248;delige f&#229;r oss en god strekk om vi pr&#248;ver oss p&#229; noen stunt. De som er f&#248;dt hypermobile, har ikke den strekkrefleksen og risikerer en mye st&#248;rre skade i muskulaturen om en "strekk" f&#248;rst skulle inntreffe.

Derfor er konvensjonell t&#248;ying greit som supplement, men man b&#248;r prim&#230;rt konsentrere seg om isometrisk stretching hvor man "lurer" nervesystemet.

PNF er en slik m&#229;te og fungerer p&#229; den m&#229;ten at man g&#229;r ut i den behagelig posisjon og deretter sakte flekser den muskelen man skal t&#248;ye. Etter et par sekund skal muskelen v&#230;re helt flekset (&#229; stramme hele kroppen hjelper veldig, man skal ikke holde pusten men puste veldig overfladisk). Hvor lenge man skal holde fleksen, avhenger av hvilken muskel man t&#248;yer og hvor sterk og utholdende den er. Men hvis vi tar 5 sekund som et eksempel, s&#229; skal man etter 5 sekund slippe ut all luft og slappe helt av med et st&#248;nn. Til og med trynet skal henge som et dingleb&#230;r. Samtidig som man synker litt mer ned mot m&#229;let, men ikke for mye om gangen. Etter et par sekund, strammer man igjen og sirkelen forsetter til du ikke kommer lenger. Slapp av og gj&#248;r det samme igjen. Det anbefales 3 sett pr. &#248;velse p&#229; store muskler.

Sp&#248;r om dere lurer. Jeg underviser i dette, men er ikke s&#229; god &#229; forklare skriftlig.

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Medlem
    Ble medlem
    11-2004
    Hei Tori, har noen spørsmål til deg siden du stiller deg selv til disposisjon.

En annen ting er at proprioseptorene i nervesystemet nekter deg å nå målet simpelthen på grunn av at du ikke er sterk nok i den posisjonen
    Dette skjønner jeg ikke helt, proprioseptorene er den faktoren som holder deg tilbake? Jeg kjøper den at de gir informasjon om at muskelspindelen ikke kan gi ett større strekk, men blir ikke det mer i sarcomere nivå i det tilfelle som er begrenset? Og hva mener du med at man ikke er sterk nok i den posisjonen? Mener du at styrke er involvert i elastisiteten til muskelen? Eller mener du hvordan sarcomeres ligger på linje innen myofibrillene?

Det er unaturlig å komme i spagat om musklene ikke er sterke nok
    Jeg skjønner ikke helt hvordan styrke kommer inn i bildet(?)

Du nevner PNF i strekkingen, jeg regner med du mener post-facilatory inhibition teknikken(?). Men jeg synes det er rart at du nevner en strekk som varer i 5sekunder? Da ville jeg trodd at det ville blitt mer elastisitet som hadde blitt trent og ikke plastisitet?

Det er unaturlig å komme i spagat om musklene ikke er sterke nok. Det er derfor oss vanlige dødelige får oss en god strekk om vi prøver oss på noen stunt. De som er født hypermobile, har ikke den strekkrefleksen og risikerer en mye større skade i muskulaturen om en "strekk" først skulle inntreffe
    Regner med at det er monosynaptic stretch reflex du nevner her. Det er jo som du sier at man vil unngå skade når den iverksettes. Men det er jo bare å ta forbehold om at du gjør strekken langsomt istedetfor plutselig. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor vanlig strekk-øvelser vil være en dårlig ide p.g.a. av dette?

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21
    Nå blir jeg egentlig ganske forvirret.

Hva er denne PNF måten du snakker om?
    Du snakker om å være sterk og alt det der.. jeg vil vel kalle meg selv normal til å være ei 15 år gammel jente.

Har du en lettere, mindre innviklet måte å forklare hva jeg kan gjøre for å bli myk som funker? For du kan jo dette, men jeg skjønner lite av det.

Og hvilke øvelser må jeg gjøre?
    Dans <3

Medlem Avean sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    29
    Tori: Du mener sikkert godt du også men det du skrev der fattet ikke jeg heller. Det hørtes veldig som tatt ut i fra en teoribok. Har hatt samme teknikken om jeg overhodet kan kalle det en teknikk både i Taekwon Do og Kung Fu. Man varmer opp lett først og så tøyer vi og holder i minst 2 minutt og så rister vi løs og fortsetter å tøye ut mer og mer noe som åpenbart funker 100% hver gang hos hver eneste elev. Veldig enkelt forklart og og å bli myk er ikke noe hokus pokus men man må ha tålmodigheten og viljen til å gjennomføre dette annenhver dag.

Medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    20
    Jeg har 3plass fra NM i Teakwon-Do ( for juniorer vel og merke ) og tøyde regelmessing hver dag. Ikke no annet å gjøre enn å tøye.. kjedelig, men nyttig..

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    KAT - Kontraksjon - Avspenning - Tøyning... Virker som den samme muligheten av tøyning som Tori sa med type PNF. Dette går også på og "lure" musklene til og tøyes lengre. (Blir akuratt det samme som Tori, bare med et annet navn da:P

uannsett ønsker deg lykke til og bli myk dansealven

Silver Member ZeKe sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    jeg trener for å få litt kjøtt på kroppen, men liker også å være myk. Tøyer ikke etter hver trening og jeg tøyer ca 4-5 min på hele kroppen.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder 1.jpg  

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Skal du bli myk m&#229; du trene p&#229; det, kalles ogs&#229; bevegelsestrening.

Dette m&#229; du ta like alvorlig som andre tar sin vekttrening, trene 2-3 ganger i uka, holde stretch blablabla
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

:d

takker Batman

hva betyr kontraksjon?

Og sånn som det bildet ZeKe, det er det jeg vil oppnå
    Dans <3

Superior newbie
    Ble medlem
    05-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tori
    Off, her var det rett og slett mange godmente, men idiotiske svar. Vanlig konvensjonell t&#248;ying er ubrukelig om du har tenkt &#229; bli mykere i dette &#229;rhundre.

Grunnen til det er at de fleste ikke har t&#229;lmodighet nok til &#229; holde t&#248;yen lenge nok til at muskelen begynner &#229; slippe, for &#229; s&#229; stramme inn "slarken". En annen ting er at proprioseptorene i nervesystemet nekter deg &#229; n&#229; m&#229;let simpelthen p&#229; grunn av at du ikke er sterk nok i den posisjonen. Det er unaturlig &#229; komme i spagat om musklene ikke er sterke nok. Det er derfor oss vanlige d&#248;delige f&#229;r oss en god strekk om vi pr&#248;ver oss p&#229; noen stunt. De som er f&#248;dt hypermobile, har ikke den strekkrefleksen og risikerer en mye st&#248;rre skade i muskulaturen om en "strekk" f&#248;rst skulle inntreffe.

Derfor er konvensjonell t&#248;ying greit som supplement, men man b&#248;r prim&#230;rt konsentrere seg om isometrisk stretching hvor man "lurer" nervesystemet.

PNF er en slik m&#229;te og fungerer p&#229; den m&#229;ten at man g&#229;r ut i den behagelig posisjon og deretter sakte flekser den muskelen man skal t&#248;ye. Etter et par sekund skal muskelen v&#230;re helt flekset (&#229; stramme hele kroppen hjelper veldig, man skal ikke holde pusten men puste veldig overfladisk). Hvor lenge man skal holde fleksen, avhenger av hvilken muskel man t&#248;yer og hvor sterk og utholdende den er. Men hvis vi tar 5 sekund som et eksempel, s&#229; skal man etter 5 sekund slippe ut all luft og slappe helt av med et st&#248;nn. Til og med trynet skal henge som et dingleb&#230;r. Samtidig som man synker litt mer ned mot m&#229;let, men ikke for mye om gangen. Etter et par sekund, strammer man igjen og sirkelen forsetter til du ikke kommer lenger. Slapp av og gj&#248;r det samme igjen. Det anbefales 3 sett pr. &#248;velse p&#229; store muskler.

Sp&#248;r om dere lurer. Jeg underviser i dette, men er ikke s&#229; god &#229; forklare skriftlig.
    Skj&#248;nnte det jeg....du klarte &#229; forklare det bedre enn meg...hehe.Pr&#248;vde jo &#229; si noe av det sammen... Ikke vant til s&#229;nne "fine" ord p&#229; det bare....MEN viktigst av alt er engtlig &#229; holde det vedlike og selvf&#230;lgelig PINE seg selv litt. man blir ikke noe mykere bare av &#229; t&#248;y for &#229; t&#248;ye, det skal gj&#248;re vondt, men som du sa, man skal ikke "rykke" for mye, da blir det fort skader.

(hva er det du underviser for noe??)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2006
    Spenne muskelen,.., gj&#248;re motstand

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Benreddik
    Hei Tori, har noen spørsmål til deg siden du stiller deg selv til disposisjon.

Dette skjønner jeg ikke helt, proprioseptorene er den faktoren som holder deg tilbake? Jeg kjøper den at de gir informasjon om at muskelspindelen ikke kan gi ett større strekk, men blir ikke det mer i sarcomere nivå i det tilfelle som er begrenset? Og hva mener du med at man ikke er sterk nok i den posisjonen? Mener du at styrke er involvert i elastisiteten til muskelen? Eller mener du hvordan sarcomeres ligger på linje innen myofibrillene?

Jeg skjønner ikke helt hvordan styrke kommer inn i bildet(?)

Du nevner PNF i strekkingen, jeg regner med du mener post-facilatory inhibition teknikken(?). Men jeg synes det er rart at du nevner en strekk som varer i 5sekunder? Da ville jeg trodd at det ville blitt mer elastisitet som hadde blitt trent og ikke plastisitet?

Regner med at det er monosynaptic stretch reflex du nevner her. Det er jo som du sier at man vil unngå skade når den iverksettes. Men det er jo bare å ta forbehold om at du gjør strekken langsomt istedetfor plutselig. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor vanlig strekk-øvelser vil være en dårlig ide p.g.a. av dette?
    Altså, tro det eller ei men musklene din er lange nok til å komme ut i spagat. Det man trodde tidligere var at man måtte "forlenge" musklene for å komme ut i spagat. Dette er bare tull (med en liten sannhet, men ikke viktig). Det er rett og slett nervesystemet som nekter deg å komme ut i spagat simpelthen for å beskytte kroppen mot skader. I en strekket posision er muskelen svakere og dermed mer utsatt for skade, og gjør man ikke dette til vanlig så tilpasser kroppen seg behovet for å ikke komme ut i spagat. Noen av dere har kanskje merket at ved mye trening på kort tid, for eksempel spesialjegeropptak, treningsleir o.l. så er man noen ganger mye stivere og kommer ikke så langt ned i spagat som tidligere pga at musklene føles stive. Igjen, nervesystemet beskytter kroppen.

Derfor, med "vanlig" tøying vil man selvfølgelig etter hver bli myk og komme ned i spagat, men MYE senere enn med isometrisk stretching. Isometrisk stretching som CRAC (Contract Relax Antagonist Contract) og PNF (Proprioseptiv Neuromuscular Fascilitation) er bevist 267% mer effektiv enn vanlig tøying, simpelthen fordi at man bygger styrke i den utstrakte posisjon og nervesystemet vil derfor tilllate å muskelen å strekke seg lenger.

Vanlig tøying vil føre til at du blir myk uten styrke i den utstrakte posisjon, noe som vil føre til samme ulempen som de som er hypermobile. Istedet for en god strekk, så kan du risikere avrivning av muskulatur.

Så for all del, vanlig tøying kan være fint som et supplement. For eksempel når man sitter hjemme på kvelden og ser på TV. Men man bør fokusere hoveddelen på egne økter med isometrisk stretching. Man blir varm og svett av isometrisk stretching og trenger derfor ikke noen lang oppvarming. Heller ikke etter harde økter bør man benytte stretching fordi dette er like hardt på kroppen som styrketrening.

Håper ting ble litt klarere nå, men fortsett å spørre om dere lurer.

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

mm

forstår at CRAC hjelper fortere. Men hva ER CRAC? det er det jeg ikke har fått med meg.. vet du om noen bøker med dette? på norsk? eller noe lignende hvor jeg kan finne ut mer?
    Dans <3

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av dansealv
    forst&#229;r at CRAC hjelper fortere. Men hva ER CRAC? det er det jeg ikke har f&#229;tt med meg.. vet du om noen b&#248;ker med dette? p&#229; norsk? eller noe lignende hvor jeg kan finne ut mer?
    CRAC og PNF er det jeg har pr&#248;vd &#229; forklare ovenfor. Det finnes mange b&#248;ker om dette, men de enkleste og en av mine favoritter er b&#248;kene til Pavel Tsatsouline. Kj&#248;p deg DVD'en og boka "Relax into stretch"

Kan bestilles p&#229; www.amazon.com eller p&#229; hans hjemmeside http://www.dragondoor.com/b14.html

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

:)

finnes det også på norsk?
    Dans <3

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Aner ikke. Har aldri lest ei bok om stretching p&#229; norsk. Det er nok en grunn til det

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Bronse Member
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    26
    Jeg gidder ikke lese alle svarene her jeg, men iallefall,
    p&#229; de forskjellige skolene jeg har g&#229;tt har det v&#230;rt lagt opp til en halvtime strekk f&#248;r morgenklassene, dvs, f&#248;r oppvarming. S&#229; var det litt strekk mellom oppvarming og teknikk &#248;velsene. Ogs&#229; var det opp til oss selv &#229; t&#248;ye etter skoledagen var over.
    I helgen lot jeg alltid musklene hvile, og var alltid mykest p&#229; mandag.
    Noen sier man b&#248;r t&#248;ye hver dag, det er sikkert individuellt, men mine muskler blir iallefall utrolig s&#229;re og trenger hvile i slutten av uke, for &#229; t&#229;le en ny hard danseuke p&#229; mandag..

hilsen danser'n

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

hehe

ok, får klare med med engelsk da
    Dans <3

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Tori!

Hvordan gjøres dette når en tøyer spagaten? Tenker spesielt på fleksingen. Er det bare å presse låra mot hverandre?

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21

mm

Ida Eline, hva slags øvelser gjorde du/ dere da? vil virkelig gjøre noe som funker.!
    Dans <3

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av KAAJ
    Tori!

Hvordan gjøres dette når en tøyer spagaten? Tenker spesielt på fleksingen. Er det bare å presse låra mot hverandre?
    Ja, skal man tøye adduktorene så skal disse strammes på samme måte som alle andre muskler som tøyes. Men før du begynner å tøye spagatmusklene (adduktorene), så bør hofteleddsbøyerne (Iliopsoas) være rimelig fleksible. Hvis ikke vil du stagnere fort...

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21
    Tori, du har sagt masse for å hjelpe, men jo mer du sier jo mer forvirret blir jeg. jeg kan ikke navn på muskler, eller hvilke øvelser som skal til for hver muskel... kan du prøve å forklare litt? jeg vil få til spagat, men vet ikke hvilke øvelser på hvilke muskler som skal til! Vil søke dans til neste år, og da vil jeg ikke ligge så langt bak pga dette. så er veldig viktig for meg. finnes det en enklere måte å forklare på?
    Dans <3

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Hvor lenge skal ma hvile etter hver stramming. Er det null pause, slik at rett etter man strammer, så slippe man seg litt ned og så strammer man igjen med en gang?

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av KAAJ
    Hvor lenge skal ma hvile etter hver stramming. Er det null pause, slik at rett etter man strammer, s&#229; slippe man seg litt ned og s&#229; strammer man igjen med en gang?
    Stemmer. Minimalt med pause etter stramming. Slipp strammingen med et st&#248;nn og pust ut SAMTIDIG som du slipper deg litt ned. N&#229;r du har kommet ned, er det ingen grunn for &#229; ha pause lenger, da er det bare &#229; sette igang &#229; stramme igjen. Noen mener at en 5 - 10 sekunders pause mellom strammingene er gunstig. Jeg vet ikke, har ikke kjent noen forskjell...

Dansealv: For &#229; komme i spagat er det flere muskelgrupper som m&#229; t&#248;yes. Alle vil komme i spagat, hehe Skj&#248;nner ikke helt det der...

Men uansett s&#229; vil det enkleste for deg v&#230;re &#229; kj&#248;pe deg ei bok eller et hefte med forskjellige &#248;velser for hoftene og beina. Som sagt s&#229; er Pavel Tsatsouline's "Relax into stretch" meget bra. Jeg vet de har mange &#248;velser inne p&#229; www.basistrening.no

Du m&#229; finne de &#248;velsene som passer best for deg. Deretter bruker du de prinsippene med stramming/avslapping som jeg har forklart tidligere. &#197; forklare t&#248;ye&#248;velser p&#229; et forum er ikke enkelt, da er det enklere at du ser bilder av de.

&#216;velsene er ikke noe hokus pokus, det er hvordan man utf&#248;rer t&#248;yingen som er viktig...

H&#229;per jeg ikke har forvirret deg enda mer n&#229;, hehe... Bare sp&#248;r om du fortsatt lurer. MEN F&#197; DEG EI BOK MED BILDER AV T&#216;YE&#216;VELSER....

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Kliss nytt medlem acxzezz sin avatar
    Ble medlem
    12-2005
    Alder
    27
    Jeg har lest en treningsbok der det stod mye om stretching, noe som er det ultimate for å bli myk! Kommer ikke på ka den heter akkurat nu.. men skal finne ut!

Kliss nytt medlem acxzezz sin avatar
    Ble medlem
    12-2005
    Alder
    27
    Effektiv bodybuilding het boka, skrevet av Ove Rytter. Stod endel om Stretching der!

Medlem
    Ble medlem
    10-2005
    For de som liker piratkopiering ligger "Relax into stretch" av Pavel Tsatsouline her:
    http://rapidshare.de/files/11977328/...ching.rar.html

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tori
    Dansealv: For å komme i spagat er det flere muskelgrupper som må tøyes. Alle vil komme i spagat, hehe Skjønner ikke helt det der...

Men uansett så vil det enkleste for deg være å kjøpe deg ei bok eller et hefte med forskjellige øvelser for hoftene og beina. Som sagt så er Pavel Tsatsouline's "Relax into stretch" meget bra. Jeg vet de har mange øvelser inne på www.basistrening.no

Du må finne de øvelsene som passer best for deg. Deretter bruker du de prinsippene med stramming/avslapping som jeg har forklart tidligere. Å forklare tøyeøvelser på et forum er ikke enkelt, da er det enklere at du ser bilder av de.

Øvelsene er ikke noe hokus pokus, det er hvordan man utfører tøyingen som er viktig...

Håper jeg ikke har forvirret deg enda mer nå, hehe... Bare spør om du fortsatt lurer. MEN FÅ DEG EI BOK MED BILDER AV TØYEØVELSER....

hehe, vil i spagat pga dansen besøkte den skolen jeg vil inn på i dag, og alle danserne jeg fikk se var myke. men så bare 3 klasse da, så håper jeg ikke ligger altfor langt bak.
    det der relax into strech, er det det samme om du har dvd eller boka eller må du ha begge deler? hvor mye koster det? er det noe du bruker?

er mer fan av dvder for da kan du se godt hva de gjør.

takk for all hjelpa
    Dans <3

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av The Monk
    For de som liker piratkopiering ligger "Relax into stretch" av Pavel Tsatsouline her:
    http://rapidshare.de/files/11977328/...ching.rar.html

har ikke noe peiling på piratkopiering.. hehe
    forklare?
    Dans <3

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Det er øvelse 21 man må gjøre for å bli bedre på spagat?

Går det ikke fint ann å bare tøye vanlig spagat selv om man ikke går ned?

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    21
    øvelse 21 hvor?
    *nyskjerrig*
    Dans <3

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder