Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Trampoline som kardio

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31

Trampoline som kardio

Noen her som har brukt/bruker trampoline i hagen som kardiotrening?
    Her er mine tanker om emnet.

Positive sider:
    - Man får bedre kondis. Hoppper to minutter intensivt og man er anpusten som en bulldog i motbakke.
    - Man brenner kalorier. Man bruker hele kroppen i hvert hopp og det tar ikke lang tid før svetten renner.
    - Man får betydelig bedre motorikk, balanse og kroppskontroll. Hjernen lagrer info under hvert eneste hopp og det tar ikke lang tid før man merker at man har blitt "bedre".
    - Man får bedre spenst. Naturlig nok, man spenner jo fra under hvert hopp.

Negative sider:
    - Risiko for skader. Man kan falle av trampolina og slå seg ille, man kan få strekk i rygg og man kan slite mye på knær. Man kan også lande uheldig på f.eks. nakke, hode, skulder eller ansikt.
    - Man burde være 2 for å hoppe pga risikoen for skader.

Nå skal det være sagt at hvis man tar noen forhåndsregler så minimerer man risikoen for å skade seg betraktelig.
    Ting som at man lærer seg å dempe spretten hvis man kommer ut av kontroll, alltid hopper midt på trampolinen, ikke oppbevarer skarpe/harde objekter ved siden av trampolinen osv.
    (Inkluderer også at man ikke hopper over evne, f.eks. ikke ta med en barka sofasliter ut for å hoppe høyt første gangen osv.)

Jeg har hoppet mye trampoline i 10 år og har aldri skadet meg! Bank i bordet. Jeg har slått meg, ja, men aldri måttet på legevakt el.l. Og vi har gjort ALT på trampoline. (hoppet fra hustak/stilas for å få høyere sprett, gjort doble saltoer, saltoer av trampolinen og ned på gresset, saltoer mellom to trampoliner osv osv.)
    Har heller ikke hatt noe problemer med knær eller rygg (ryggen har jeg sjekket med røntgen, ingen skade/slitasje).

Det jeg ikke vet, og derfor lurer på, er:
    - Brenner dette noe særlig fett? Blir jo en slags intervall trening med 2 min intensiv hopping og 2 min pause osv.
    - Hemmer det muskelvekst? Vil kroppen prøve å gjøre muskler mindre for å fremme oksygen opptak (som f.eks. jogging sies å kan gjøre)?
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

under construction GrEmLiNgS sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    trampett er ikke gunstig for ryggen uanz..
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Var vel strengt tatt ikke trampett jeg snakket om, var det?

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    trampoline GENERELT DA
    McBain says: Jeg har lyst til å putte deg i et fly og så skyte deg ned. Digitalt altså

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Ok, kan du henvise den påstanden til noe? Jeg har også "hørt" at det ikke er bra for rygg, men jeg har som sagt hoppet mye i 10 år og ikke tatt noe skade av det.

Så hvis noen har forsket på dette og bevist at det skader/sliter på ryggen konstant, så ønsker jeg å lese om det.

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    finner ikke noe på nettet nå men det var fatiskt snakk om å ta trampoliner vekk fra markedet pga rygg skader osv...

PG*
    PG* er aktiv nå
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av GrEmLiNgS
    finner ikke noe på nettet nå men det var fatiskt snakk om å ta trampoliner vekk fra markedet pga rygg skader osv...
    Det er jo fordi folk driver og lander utenfor trampolinen,, nå selges de knapt uten nett på sidene lengre??

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    stemmer det.. men det som gjør det værst er flere som håper på likt.. da folk havner på utsiden som regel...

¨men det er en teknikk å hoppe på trampoline... å det kan gå utover ryggen om du ikke er helt inni det

Medlem ellen sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    24
    er veldig morsomt da.. tror egentlig all aktivitet er bra jeg. du blir jo sliten.. sier ikke det nok i seg selv??
    har du lyst har du lov! plystree

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    seffølgeli!!! jeg digger å hoppe på trampis... sier ikke at det ikke er bra aktivitet

men er bare ikke heldig for ryggen om man ikke gjør det rett... å det skal lite til for og skade ryggen på tingen

Kliss nytt medlem Stiian sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Hopper veldig mye trampoline og har noen ganger fått en sliten rygg ja..Var en periode jeg hoppa hele tiden vær dag og en dag klarte jeg ikke å hoppe fordi ryggen var vond. 2 dager med hvile og derretter mere hopping.. Blir utrolig sliten av det etter en stund... Har også drevet på med submission på trampoline, DET blir man sliten av.
    Det er bare de dumme som rydder, genier har orden i kaos.

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Jeg trener turn, og synes det er en helt genial måte og få brukt vekttreningen på. Holder meg spretten, og når jeg trener f.eks matte( sånn man springer på og tar flikk flakk og salto og div. på) kjenner jeg virkelig at jeg bruker hele kroppen. Det samme gjelder igrunn trampoline! En del mer morro enn å jogge er det og!
    <3Fitnessfrøken<3

Lignende tråder

1. Liten stil......
    By aion in forum OT
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 13-10-10, 10:53
  2. Dumt å stenge en viktig diskusjon!
    By Einherjer in forum OT
    Svar: 93
    Nyeste innlegg: 13-12-04, 13:20
  3. Doggcrap-trening oversatt til norsk!
    By Oracle in forum Trening