Noen her som har brukt/bruker trampoline i hagen som kardiotrening?
Her er mine tanker om emnet.
Positive sider:
- Man får bedre kondis. Hoppper to minutter intensivt og man er anpusten som en bulldog i motbakke.
- Man brenner kalorier. Man bruker hele kroppen i hvert hopp og det tar ikke lang tid før svetten renner.
- Man får betydelig bedre motorikk, balanse og kroppskontroll. Hjernen lagrer info under hvert eneste hopp og det tar ikke lang tid før man merker at man har blitt "bedre".
- Man får bedre spenst. Naturlig nok, man spenner jo fra under hvert hopp.
Negative sider:
- Risiko for skader. Man kan falle av trampolina og slå seg ille, man kan få strekk i rygg og man kan slite mye på knær. Man kan også lande uheldig på f.eks. nakke, hode, skulder eller ansikt.
- Man burde være 2 for å hoppe pga risikoen for skader.
Nå skal det være sagt at hvis man tar noen forhåndsregler så minimerer man risikoen for å skade seg betraktelig.
Ting som at man lærer seg å dempe spretten hvis man kommer ut av kontroll, alltid hopper midt på trampolinen, ikke oppbevarer skarpe/harde objekter ved siden av trampolinen osv.
(Inkluderer også at man ikke hopper over evne, f.eks. ikke ta med en barka sofasliter ut for å hoppe høyt første gangen osv.)
Jeg har hoppet mye trampoline i 10 år og har aldri skadet meg! Bank i bordet. Jeg har slått meg, ja, men aldri måttet på legevakt el.l. Og vi har gjort ALT på trampoline. (hoppet fra hustak/stilas for å få høyere sprett, gjort doble saltoer, saltoer av trampolinen og ned på gresset, saltoer mellom to trampoliner osv osv.)
Har heller ikke hatt noe problemer med knær eller rygg (ryggen har jeg sjekket med røntgen, ingen skade/slitasje).
Det jeg ikke vet, og derfor lurer på, er:
- Brenner dette noe særlig fett? Blir jo en slags intervall trening med 2 min intensiv hopping og 2 min pause osv.
- Hemmer det muskelvekst? Vil kroppen prøve å gjøre muskler mindre for å fremme oksygen opptak (som f.eks. jogging sies å kan gjøre)?

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat