Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: trapezius på ryggdagen eller...

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29

trapezius på ryggdagen eller...

YO!

Skulderprogrammet mitt ser slik ut:

3*6-8reps gorillapress/militærpress med hantler
    3*12-15reps sidehev med hantler/maskin
    2*8-12reps shrugs med hantler
    2*8-12reps stående vertikal roing med EZstang

Har tidligere brukt denne vanlige splitten:

man: bryst,skuldre og triceps
    ons: bein og mage
    fre: rygg og biceps

Men tenkte på å forandre d til slik:

man: bryst, "ytre" skuldre og triceps
    ons:bein og mage
    fre: rygg, trapezius og biceps

ER SIKKERT IKKE FASIT SVAR PÅ DETTE, MEN HVA ER Å FORETREKKE: TA HELE SKULDERØKTA I 1 trening ELLER DELE OPP OG TA TRAPS PÅ RYGG DAGEN OG "YTRE" SKULDRE PÅ BRYST DAGEN????

mvh

wR
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    det gjør du som du vil med mener jeg. er det en ting jeg blir støl av etter markløft så er det trapz, så jeg ville lagt nakken til markdagen, men det er nå bare meg.

anus slikkeren PeterSQRM sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Jeg kan jo prøve å fortelle deg litt om hvordan jeg for tiden prøver å legge opp treningen min. Jeg prøver å tenke på kroppen min som en enhet. Den skal enten dytte noe i fra seg, eller så skal den trekke noe mot seg. Og vips så har vi to forskjellige typer muskler. Trekke og dra muskler. Jeg har ikke noen fasitt på hva som er trekke og dra muskler. Men for tiden så tenker jeg slik:

anterior-deltoid (fremrehodet) = skyver muskel. bare tenk på hvordan du trener den. du skyver vekten i fra deg.
    latteral-deltoid og posterior-deltoid (midtre og bakre-hode) = dra muskler. disse muskelene bruker du til å dra ting mot deg. trapeziusen er i mine øyne også en dra muskel, det er viktig å skjønne at trapezius ikke bare er de to klumpene som stikker ned i fra halsen og ned til skulderfestene.

uansett..
    fortiden så tror jeg på bruken av tuuuunge base øvelser, som innebærer bruk av så mange trekke eller dytte muskler som mulig. ta f.eks. markløften til deviant, så har du brukt en god del av dem, så begynner du å spe på med mindre basis øvelser for de muskel gruppene du føler trenger et lite puff. og kanskje noen små issolasjosn øvelser her og der.

bli kjent med kroppen din. analyzer hvordan musklene er, og hvordan du bruker dem. og prøv å finn ut hvordan du mest effektivt kan utnytte dem til å løfte en hel bråta med IRON!
    ja
    og husk å varier!

Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    det midterste deltoidhodet er nok en "push" muskel, peter. og trapezius er begge deler i mine øyne.

Ble medlem
    06-2003
    vel. det tenkte jeg også en stund deviant. men tenk deg litt om.

når du skal bruke en base-øvelse på det midtre hodet så er det upright rows. og da trekker du jo vekten mot deg. det jeg vil frem til her er: i den bevegelsen så drar du noe opp i fra gulvet, du dytter den ikke opp. det er nå i alle fall mitt syn på det. med bakrehodet så kan du også bruke en uprightrow øvelse, bare at du må ligge enda mer fremover. men det er ikke tilfelle for det fremre hodet. så har vi fremhev, sidehev, omvendt flyes. øvelsene. og de er jo på en måte "dytte"øvelser, men er de egentlig det? trapeziusen har jeg ikke tatt så veldig stilling til ennå. men for meg så er det så langt en dra muskel!!

som jeg sa i den øverste posten. så tror jeg det er viktig å prøve å finne ut hvordan kroppen arbeider. hvordan den bruker musklene. og da prøve å finne øvelser hvor du kan bruke så mange av dem som mulig, samtidig i samspill. tunge basics.

Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    men det midterste hodet er jo med i et par pressøvelser også, som press bak nakken og skulderpress med hantler.

Ble medlem
    06-2003
    åja? hvorfor bruker en plutslig et midtre hodet, når en legger hodet foran stangen? for meg så blir det i alle fall samme bevegelsen.

nå vet jeg ikke 100%, og mulig jeg tar helt feil. men jeg tror ikke en bruker det midtre hodet. i alle fall ikke langt nær like mye som det fremre!!

gtg

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Jeg bruker selv fra tid til annen "push and pull"-prinsippet når jeg legger opp treninga. Alikevel har jeg mindre tro på viktigheten av det, eller rettere sagt - jeg tror det er bortimot totalt irrellevant...

Selv velger jeg stort sett å kjøre trapsen på ryggdagen siden det vitterlig er en stor andel av ryggmuskulaturen totalt sett. Om en velger å kjøre den på skulderdagen så er det mer en smakssak, men selv synes jeg det er OK å kjøre den etter den øvrige ryggtreninga når den er god og varm. Husk at trapstrening består av mer enn tradisjonell shrugs..........
    NORKOST - yammi!!!!

Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Opprinnelig skrevet av PeterSQRM
    åja? hvorfor bruker en plutslig et midtre hodet, når en legger hodet foran stangen? for meg så blir det i alle fall samme bevegelsen.

nå vet jeg ikke 100%, og mulig jeg tar helt feil. men jeg tror ikke en bruker det midtre hodet. i alle fall ikke langt nær like mye som det fremre!!

gtg
    Jo lengre bak man hodler skuldrene i en pressøvelse jo mere blir det midterste hodet involvert i øvelsen. trur jeg da...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.