Lurte bare på om noen vet hvor "reelle" de kalori tellerne som er på disse maskinene er? Når det står at du har forbrent 100kcal har du da forbrent 100kcal???
nei..at det står 100 kcal har absolutt ingenting å si for hvor mye DU faktisk har forbrent, fordi dine personlige egenskaper spiller inn. Puls (hvilepuls, makspuls, og treningspuls), vekt, høyde, muskelmasse og gener spiller inn.. desuten forbrenner en godt trent person mer enn en utrent person.. ikke se på maskinen, skaff deg heller pulsklokke, hvor du kan legge inn egen pulsverdier og vekt og bruk den. neppe 100% nøyaktig den heller, men bedre enn den på maskinen =)
Kjenner du til om det er betydelig forskjell på de forskjelige pulsklokkemerkene?
Min Garmin Forerunner 305 måler kun kalorier når GPS-en er på, uavhengig av om jeg benytter pulsmålingen. Denne måler da kanskje på samme måte som tredemøllene? Men jeg har lagt inn vekt, høyde og alder …
Kan forsøke å bruke begge pulsklokkene mine samtidig på morgendagens løpetur. Polar og Garmin. Hmm…
You ran a marathon? That's cute …
Det med at en godt trent person forbrenner mer enn en utrent person stemmer ikke helt. Ja, en trent person kan holde en høyere intensitet over lang tid, noe som selvsagt fører til større energiforbruk, men den trente personen er sannsynligvis også mer vant til "øvelsen" og vil dermed spare mer energi. For eksempel en proff løper med bra løpsokonomi kan løpe 1 km med mye mindre energiforbruk enn en helt utrent person som løper samme distanse med (for han) høy intensitet.
Men til spørsmålet ditt: De er vel greit nøyaktige hvis du taster inn alder, vekt osv, men feilmarginen er nok relativt stor.
Resultatene fra dagens pulsklokketest:
Kombatantene er:
Polar F11
Garmin Forerunner 305
Testøvelsen var en rolig løpetur på 13 kilometer, der begge pulsklokkene ble brukt samtidig. Tidsforbruk: 1:14,35
Kaloriforbruk:
Polar F11: 638kcal.
Garmin Forerunner 305: 890kcal. (536kcal)
Differanse: 252kcal.
Når jeg laster dataene fra Forerunner-en inn på min Mac, får jeg muligheten til å velge en annen utregningsmetode. Da blir resultatet: 536kcal.
Konklusjon:
Tallene man får frem må tas med en god klype salt. Men resultatene fra Polar og det justerte resultatet fra Garmin er ikke så alt for stort. Jeg kommer nok til å gløtte i retning av det justerte Garmin resultatet fremover.
You ran a marathon? That's cute …