Jeg har alltid trent tidlig på morgen, ved 06-tiden. Nå har jeg muligheten til å trene etter jobb, det har jeg ikke hatt før.
--Hva er "best" for kroppen?
Da snakker vi i forhold til mat, muskler osv osv.
SCP
Jeg har alltid trent tidlig på morgen, ved 06-tiden. Nå har jeg muligheten til å trene etter jobb, det har jeg ikke hatt før.
--Hva er "best" for kroppen?
Da snakker vi i forhold til mat, muskler osv osv.
SCP
veldig individuellt. hormonproduksjonen er vel høyest om morgenen? men du har fått i deg mer god kost visst man venter en del timer å trene.
Beste her må være å prøve og se hva du syns. Selv så er jeg svak for å trene midt på dagen. 6 blir for tidlig og 17 for sent hehe.
Personlig har jeg prøvd å trene på morgenen og på kvelden, men føler meg da alltid slappere i kroppen og har mindre trykk en om jeg trener på ettermiddagen.. alt før kl 10 og etter kl 19 føler jeg er bortkastet når det gjelder styrketrening. Men det er meg, vet om andre som "må" trene om morgenen eller på kvelden.. tror vane har mye å si også..
Individuelt, men:
Om morgenen, etter en god natts søvn, har kroppen:
*lavere nivåer av veksthormon
*høyere nivåer av katabolt (muskelnedbrytende) kortisol
*lavere glykogenlagre
enn senere på dagen, og dette gjør morgenen til en ideell tid å forbrenne fett, men langt fra ideell tid å bygge muskler.![]()
H
Erfaring er den talentløses trøst.
Det var det jeg var redd skulle komme.Opprinnelig skrevet av HITman.
Jeg skal jo bygge muskler...
--Noen måte å snu dette på da?
SCP
bumpettibump
SCP![]()
Jeg har mye mindre energi om morgenen. Føler meg ikke klar til å ta skikkelig i på en måte..
Hvis jeg får inn ett par eller 3 måltider før trening yter jeg mye mer. Musklene har også kommet ut av "liggemodus".![]()
De periodene jeg kjører to økter pr dag trener jeg styrke eller kardio tidlig, og sparring/kampsport på kvelden. Det gir iallefall meg mest.
ps: Nå er ikke jeg egentlig en kroppsbygger da.![]()
Trente en periode klokken 07.00 om morgenen. Følte det fungerte helt fint. Å ha unnagjort treningen før dagen starter er en fin følelse. Du må nesten føle deg frem. Det passer din livssituasjon og behov best.
Better living through chemistry
Jeg MÅ antagelig begynne å trene før jobb, dvs rundt kl 07:00 . Det jeg lurer på da. Hva spiser dere før dere trener så tidlig? Kan jo ikke kjøre i meg stor frokost rett før trening....
I know I was born and I know that I’ll die.
The in between is mine. I am mine.
Da jeg trente på morgenen så spiste jeg ikke noe før trening ,kun en kopp te med rosiner i.
Trenger man absolutt spise så mye for å trene da ? tror det er en myte eller![]()
visst jeg skulle trent rett etter jeg hadde stått opp så hadde jeg laget en treningshake. drukket halve før og halve etter.
Ja. Måtte vel kanskje blitt en shake med en del carbo i....
I know I was born and I know that I’ll die.
The in between is mine. I am mine.
Definitivt!Opprinnelig skrevet av MrMuscle
Erfaring er den talentløses trøst.
Jeg tar en protshker før trening, også gainershake etter.
--Fyller på med mat og protshake rundt lunch.
SCP
Jeg mener jo nærmere leggetid du trener jo bedre.
RockyRock
Så lenge man kommer seg på trening iløpet av dagen så bør det være mer enn bra nok synes jeg![]()
Om morgenen er testosteronnivåene høyest. Problemet her er at det er også kortisolnivåene (katabolsk/muskelnedbrytende hormon). På kvelden, når kortisolnivåene er lavest er også testosteronnivåene det.
For å finne ut det optimale tidspunktet for trening har enkelte tatt i bruk noe kjent som testosteron til kortisol-ratio (T:C).
Jo høyere testonivåer og lavere kortisolnivåer, desto høyere blir T:C.
For å finne ut når T:C-ratioen var høyest, delte Australske forskere 16 vekttrenede menn i grupper etter tidspunktet de trente jevnlig (om morgenen eller kvelden).
Gruppene utførte deretter en økt om morgenen (6:00) og kvelden (18:00) og målte testo- og kortisolnivåene deres både før og etter trening.
Forskerne oppdaget at når "kveldsløfterne" løftet på kvelden sank T:C-ratioen en time etter trening. Men når morgengruppen trente om morgenen ble T:C-ratioen doblet en time etter trening.
Det anbefales derigrunn å trene om morgenen, når testosteronnivåene er høyest.
(Tim Scheet, PhD. Bird & Tarpenning, 2004)
Graf lagt til
Sist endret av Ingar; 04-10-05 kl 16:23