Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Trene på 90% av 1rm - effekt??

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27

Trene på 90% av 1rm - effekt??

Hvilke gunstige effekter kan man få av å trene på 90% av 1rm`??

Noen som har noen studier på dette feltet?
    Jeg har hørt mye positivt om det mtp styrking av skjellett etc. Noen som skjønner hvor jeg vil? Sitter og skal skrive øktplan på skolen, og tenkte å imponere med litt utenfor-pensum kunnskap..

Takker for svar.
    Det er i motbakke det går oppover.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    å trene på 90% av 1rm er meget bra for styrke. MEN, det forutsetter riktig teknikk og rotasjon av øvelser. Trener man ved eller over 90% i samme øvelse mer en 3ganger vil CNS kollapse og man vil oppleve stor nedgang i treningen sin. Tradisjonelle styrkeløftprogrammer legger opp til at man kjører tungt de 3 siste ukene i et program mens man på Westside har 2 dager i uken hvor man trener ved og over 90% i uken.

ANg skjelett i dunno
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Støtter det Animal sier her. Trente ofte på 90% av 1rm 2 ganger i uka før, i blant annet benk og pull-ups med vekt. Pressa ut en 4-5 reps, og nådde failure hver gang. Hadde treg framgang. Om man skal trene på så høy intensitet, tror jeg det er viktig å unngå failure (særlig i baseøvelser der CNS er mye involvert) og holde seg til single, doble eller kanskje 3ere uten failure.
    Denne type trening kan også gjøre deg svært rask, hvis den er kombinert med speed-trening og annen trening.

Psykadelisk
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    27
    Sitter å leser i et hefte fra Norges Idrettshøgskole/Forsvarets institutt.De har et program som heter T-L-M(Tung-Lett-Middels belastning) som er bergenet for å "spisse formen" på 1RM.

Der trener man benk 3 ganger i uken:1.dag 90% av 1RM med 5 serier*2-4 reps
    2.dag 70% av 1RM med 5 serier*5 reps
    3.dag 80% av 1RM med 5serier* 5 reps

Første dag i annenhver uke kan belastningen økes med ca 2,5 %

Programmet bør brukes av erfarene løftere,men da bare i kortere perioder.Der målet er øke 1RM f.eks før konkuranser.
    Dette programmet er først og frems for styrkeløftere og ikke for kroppsbyggere.

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gadja Vis post
    Sitter å leser i et hefte fra Norges Idrettshøgskole/Forsvarets institutt.De har et program som heter T-L-M(Tung-Lett-Middels belastning) som er bergenet for å "spisse formen" på 1RM.

Der trener man benk 3 ganger i uken:1.dag 90% av 1RM med 5 serier*2-4 reps
    2.dag 70% av 1RM med 5 serier*5 reps
    3.dag 80% av 1RM med 5serier* 5 reps

Første dag i annenhver uke kan belastningen økes med ca 2,5 %

Programmet bør brukes av erfarene løftere,men da bare i kortere perioder.Der målet er øke 1RM f.eks før konkuranser.
    Dette programmet er først og frems for styrkeløftere og ikke for kroppsbyggere.
    Jeg hadde blitt svakere på det opplegget der.

Psykadelisk
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Deviant Vis post
    Jeg hadde blitt svakere på det opplegget der.
    Sikker på det

Brukte det programmet selv for noen år siden økte ikke noe voldsomt i styrke,men gikk litt opp.
    Men det er viktig å ha et godt treningsgrunnlag i bunn for det er laget for toppidretsutøvere.

Gjerne noen år med trening på 8-10 reps en gang i uken i 4 uker,så trener man 6-8 reps i 4 uker og så går man over til 4-6 reps i 4 uker.Da kan man prøve det programmet,men man bør max bruke det i 1mnd.Fulgt av en periode med 10-12 reps 1 gang i uken for å ikke bli overtrent.

Det programmet jeg har hatt best framgang stykemessig på er HST,det knuser alle andre treningsmåter jeg har prøvd.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.